Jordstrålning

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Jordstrålning

Inlägg av piotrr » fre 22 maj 2009, 22:35

Påmind av Spiral av koppartråd

Vad har "jordstålning" för förhållande till curry-kryss och ley-linjer (dessa geometriska omöjligheter)?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
harald

Re: Jordstrålning

Inlägg av harald » fre 22 maj 2009, 22:38

Vad jag har förstått så är det just dessa linjer som _är_ jordstrålning.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 22 maj 2009, 22:45

Och dessa kan tydligen uppmätas mha slagrutor.

Men det är en sak jag inte förstår: är det inte vatten man sägs/sades hitta genom slagrutor (av trä)? Vart har den tesen tagit vägen?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 22 maj 2009, 22:50

kaxiga Z skrev:Och dessa kan tydligen endast uppmätas mha slagrutor.

Men det är en sak jag inte förstår: är det inte vatten man sägs/sades hitta genom slagrutor (av trä)? Vart har den tesen tagit vägen?
Låt mig gissa:
Vid noggrannare kontroller har det visat sig att slagrutegubbarna är betydligt duktigare på att hitta cyrrykryss än vattenådror.

De som jag känner som letar efter currylinjer använder för övrigt inte slagrutor över huvud taget.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 22 maj 2009, 22:52

Är det inte, typ, extra illa om man har sängen mitt i ett superkryss, dvs Hartmannkryss som råkar sammanfalla med ett Currykryss?
(big no-no inom feng shui?)

En till fråga: Kan själva linjerna råka sammanfalla någon gång, eller ingår det i definitionen att de inte kan det?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 22 maj 2009, 23:02

En av de knasigaste påståendena jag hört om ley-linjer är det som föranledde min kommentar om deras geometriska omöjlighet, nämligen att ley-linjerna skulle löpa parallellt över hela jorden med samma inbördes avstånd från varandra hela tiden, något som är omöjligt på ett klot.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 22 maj 2009, 23:03

kaxiga Z skrev:Är det inte, typ, extra illa om man har sängen mitt i ett superkryss, dvs Hartmannkryss som råkar sammanfalla med ett Currykryss?
(big no-no inom feng shui?)

En till fråga: Kan själva linjerna råka sammanfalla någon gång, eller ingår det i definitionen att de inte kan det?
Jag har för mig att ena typen av linjer går diagonalt mot den andra.

Om man är en katt har jag för mig att just dessa dubbelkrys är extrabra. Annars kan du alltid lösa problemet med en liten kopparspiral :wink:

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 22 maj 2009, 23:10

piotrr skrev:En av de knasigaste påståendena jag hört om ley-linjer är det som föranledde min kommentar om deras geometriska omöjlighet, nämligen att ley-linjerna skulle löpa parallellt över hela jorden med samma inbördes avstånd från varandra hela tiden, något som är omöjligt på ett klot.
Jag är lite osäker på om det är de som mäter jordstrålningslinjer som envist brukar hävda att jorden är klotformig.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 22 maj 2009, 23:17

Finns det någon fysikalisk enhet inblandad i teorin?

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 22 maj 2009, 23:29

kaxiga Z skrev:Finns det någon fysikalisk enhet inblandad i teorin?
Jord?
War is peace.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » fre 22 maj 2009, 23:31

Plus och minus och lyckan är jord
Sanna mina ord
/Arja Saijonmaa
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 22 maj 2009, 23:33

Jovisst. Både currykryss och hartmanlinjer. Tyvärr finns det ingen som riktigt vet vad dessa är för något, bara vad det _inte_ är och lite olika idéer om med vilka avstånd de förekommer.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 22 maj 2009, 23:38

piotrr skrev:En av de knasigaste påståendena jag hört om ley-linjer är det som föranledde min kommentar om deras geometriska omöjlighet, nämligen att ley-linjerna skulle löpa parallellt över hela jorden med samma inbördes avstånd från varandra hela tiden,
något som är omöjligt på ett klot.
Inte om de till äventyrs går längs med latituderna (breddgraderna), som är berömda för att vara parallella all the way around. (-:

Harald: Tack för infot.
Senast redigerad av 6 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 22 maj 2009, 23:39

harald skrev:
Jovisst. Både currykryss och hartmanlinjer. Tyvärr finns det ingen som riktigt vet vad dessa är för något, bara vad det _inte_ är och lite olika idéer om med vilka avstånd de förekommer.
Består dessa kryss och linjer inte av elektromagnetisk strålning, enligt jordstrålningsvetenskapen, harjagförmigmedreservationförattjagharheltfel?
War is peace.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 22 maj 2009, 23:49

manifesto skrev:Består dessa kryss och linjer inte av elektromagnetisk strålning, enligt jordstrålningsvetenskapen, harjagförmigmedreservationförattjagharheltfel?
Vad jag har sett så råder det ganska stor enighet om att jordstrålning är en alldeles egen sorts strålning som inte har något med tidigare känd vetenskap att göra.
I annat fall skulle det ju kunna dyka upp någon med någon teknisk manick och hävda konstigheter.

Nu är det ett par år sedan jag rotade i ämnet senast, så det kanske är möjligt att det dykt upp nya tankar sedan dess.

Skriv svar