Jordstrålning

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
skeptiskelars

Re: Jordstrålning

Inlägg av skeptiskelars » sön 08 jan 2017, 00:42

Denna tråd är överflödig.Det finns redan en tråd om jordstrålning.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=20&t=8739

Pliiiiiiiiiiiiiiiiiz, administrator, sammanfoga trådarna
Senast redigerad av 1 micke.d, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Done!

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » sön 08 jan 2017, 02:10

A.L.Ö skrev:Hej, är det någon här som är intresserad av att fysiskt kunna bevisa jordstrålningen?
Förut fanns det en viss organisation för att testa övernaturliga förmågor (kopplat till ett pris på 1 miljon dollar om det gick att bekräfta förmågan). Jag har för mig att åtminstone några kvalificeringstester gjordes i VoFs regi, men det verkar dock som att James Randis "million dollar challenge" har lagts ner nu:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/One_Mil ... _Challenge

Om det finns goda vetenskapliga indicier för att förmågan kan vara verklig kanske det ändå kunde finnas intresse för någon inom VoF att utsätta den för vetenskaplig prövning? Eftersom det tar ganska mycket tid i anspråk att utforma, planera och genomföra ett sådant experiment tror jag dock att du måste börja med att göra förtester själv som du kan redovisa resultat från.

Som andra påpekat måste man ha något hyfsat objektivt att jämföra med. Om det inte är något som kan mätas objektivt med t.ex. ett mätinstrument (vilket jag antar är fallet här?) kan det ändå gå att testa överensstämmelsen mellan oberoende tester. Två försöksuppslag nedan:

Försöksuppslag 1, jämför linjer med annan som har samma förmåga:
-Välj stor, öppen plats med få specifika kännetecken (t.ex. IKEAs parkering efter stängning, el.dyl.)
-Försöksperson 1 (FP 1) markerar upp ett antal currykryss med t.ex. en krita (medan FP 2 befinner sig på annan plats)
-FP 1 markerar även upp ett antal falska currykryss blandat med de riktiga med samma krita.
-FP 1 numrerar de sanna och falska kryssen på marken med kritan i samma nummerserie (t.ex. från vänster till höger, uppifrån och ner)
-FP 1 skriver ner numren för de korrekta kryssen på en lapp och lägger i ett kuvert som förseglas.
-FP 1 lämnar platsen
-FP 2 anländer till platsen oberoende av FP 1 och efter att FP 1 lämnat platsen
-FP 2 identifierar vilka av kryssen som motsvarar äkta currykryss och skriver ned respektive nummer på en lapp som läggs i kuvert som förseglas
-Överensstämmelsen mellan lapparna kan därefter jämföras

OBS!: Det är viktigt att sanna och falska kryss följer liknande mönster för att testet skall bli trovärdigt. Om t.ex. currylinjer/kryss uppträder på regelbundna avstånd från varandra måste man försäkra sig om samma regelbundenhet även för falska markeringar. En annan idé kan även vara att slumpvis hoppa över att markera vissa sanna kryss för att bryta ev mönster.

Alternativt upplägg nedan som inte kräver någon med samma förmåga som ställer upp på ett oberoende test, men som dock blir bäst med två oberoende medhjälpare.

Försöksupplägg 2, reproducerbarhet:
-Välj som i försöksupplägg 1 ut en stor öppen plats utan specifika kännetecken
-Märk ut currykryss i ett markerat område långt från kanterna (här blir man nog tvungen att märka ut samtliga kryss i ett begränsat område.)
-Lämna platsen
-Medhjälpare 1 (M1) numrerar slumpvis de korrekta currykryssen enligt en randomiseringslista, dokumenterar numren på en lapp som förseglas i kuvert.
-M1 lägger till falska currykryss bland de korrekta som numreras med efterföljande nummer från randomiseringslistan
-M1 lämnar platsen
-Du återvänder till platsen tillsammans med M2
-M2 förser dig med ögonbindel och leder dig slumpvis till olika markeringar (falska och sanna).
-För varje försök anger du huruvida du står på ett currykryss eller inte och M2 antecknar markeringens nummer samt om du anser det vara ett currykryss eller ej.
-I efterhand kan överensstämmelsen mellan M2 vallningen och M1s facit kontrolleras.

Även för detta försök finns det en del att tänka på för att öka trovärdigheten. Självklart måste man vara säker på att ögonbindeln är tät och att FP inte kan orientera sig. T.ex. kan det vara bra att M2 lotsar runt FP en bit i olika riktningar med bindeln på före samt mellan varje test. Om endast en medhjälpare finns att tillgå är det viktigt att inte överföra information mellan medhjälparen och testpersonen under själva blindtestdelen (medvetet el. omedvetet), t.ex. om huruvida individuella svar är korrekta eller inte, utan att strikt hålla sig till försöksplanen.

Meddela gärna resultaten av testerna här. Om du når framgång med förförsöken kanske någon som läser på forumet kanske blir intresserad av att arrangera ett mer rigoröst test?

A.L.Ö

Inlägg av A.L.Ö » mån 09 jan 2017, 12:39

Tack för responsen.
Först, linjerna följer inte de magnetiska polerna (vädersträcken) strikt.
Jag gjorde ett försök av bevis för några av mina vänner där vi tog bilen och åkte till en för mig okänd plats i skogen där det fanns en lång rak grusväg. På vägen märkte jag upp två ställe där det var jordstrålningslinjer och fyra ställen där det inte var jordstrålning. Sedan satte jag mig i baksätet på bilen med förbundna ögon och föraren fick köra en runda för att sedan stanna bilen på någon av markeringarna. Jag sa sedan om vi stod på en jordstrålningslinje eller inte. Fem gånger gjorde vi detta och varje gång kunde jag säga om vi stod med bilen på en markering med jordstrålning eller inte. Mina vänner blev övertygade.
Sättet jag känner av detta är ett svagt sus i öronen när jag passerar en linje. Låter kanske konstigt men det är sant. Min tanke har varit sedan jag kopplade samman mitt sus i öronen med Curry och Hartman linjer att detta måste ju gå att mäta. Om jag känner av en vibration på trumhinnan så borde det gå att mäta, eller?
Och om det är en vibration så finns där energi. Om den energin går att använda till något vet jag inte men jag är som sagt övertygad om att djur använder den.
Så min egentliga fråga är, finns det något värde i att kunna bevisa och vad kan man använda denna förmåga till. Och kanske också, vad kan man använda ’strålningen’ till?
/ Anders

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » mån 09 jan 2017, 16:33

A.L.Ö skrev:Så min egentliga fråga är, finns det något värde i att kunna bevisa och vad kan man använda denna förmåga till.
Eftersom förekomst av Hartman/Currylinjer såvitt jag känner till hittills inte har kunnat bekräftas vetenskapligt skulle bevis av förekomst kunna öppna ett helt nytt forskningsfält. Eftersom föreställningen om Hartmann/Currylinjer varit spridd under lång tid utan att fenomenet kunnat påvisas vetenskapligt eller mätas kan det dock vara en utmaning att uppbåda tillräckligt intresse från forskare för att undersöka saken. (Det blir lite som att få en biolog att leta efter snömannen eller tomten, kanske inget man vill satsa sin forskarkarriär på...)

Därför tror jag att du, åtminstone till en början, är hänvisad till egna tester. Några uppslag på tester finns ovan, som säkert kan behöva förfinas efter currylinjernas förmodade natur och praktiska omständigheter. Ett par ytterligare tips:
-Du verkar själv övertygad om att fenomenet finns. När du testar fenomenet måste du dock ha motsatt angreppssätt, dvs lägg upp försöken för att så effektivt som möjligt kunna bevisa att fenomenet inte existerar. När du får ett positivt resultat, tvinga dig själv att fundera på möjliga felkällor och försök att eliminera dessa till nästa försök.
-Försök även vara intellektuellt öppen för att fenomenet kanske inte existerar (eller i vart fall inte är kopplat till Hartmann/Currylinjer). Om man har en bestämd uppfattning i en fråga kan det vara lätt att omedvetet tolka resultat därefter, t.ex. lägga större vikt vid positiva resultat än negativa och leta och hitta bortförklaringar till ev negativa resultat (utan att på samma sätt ifrågasätta positiva resultat).
-Ett knep för att undvika att lura sig själv är att i förväg lägga upp försöksplanen och sedan systematiskt försöka hålla sig till den.
-En annan viktig del är systematisk dokumentation av resultaten. Då undviker man att resultaten påverkas av ens egna subjektiva minne...
A.L.Ö skrev:Och kanske också, vad kan man använda ’strålningen’ till?
Detta är för tidigt att spekulera kring innan man ens vet att fenomenet existerar (och än mindre vad det i så fall består av). Ta en sak i taget...

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 10 jan 2017, 00:24

A.L.Ö skrev:Först, linjerna följer inte de magnetiska polerna (vädersträcken) strikt.
OK.
Då kanske du åtminstone anser att linjerna bygger upp ett någorlunda rätvinkligt rutnät?
I så fall finns det ett annat enkelt självtest du skulle kunna göra med samma utrustning (gps-app med spårfunktion):
Välj en mulen dag och en stor öppen yta. Helst ett par hundra meter i varje riktning. Ytan bör vara av sådan natur att du inte lämnar några tydliga spår efter dig när du går över ytan. Den får inte heller ha några långa tydliga räta linjer på sig.
Sedan ägnar du dig någon timme eller så åt att följa currylinjer kors och tvärs över ytan, med spårningen påslagen på telefonen undanstoppad i fickan.
När du är klar tittar du på gps-spåret som bildats. Om det inte passar in på ett rätvinkligt rutnät så var det något annat än ett rätvinkligt currylinjenät som du följde.
Om gps-spåret däremot passar in på ett rätvinkligt rutnät så har du åtminstone lyckats följa något som håller tydliga riktningar, och det kan säkert vara intressant att göra fler tester.
Det kan vara värt att tänka på att det kan finnas tillfälliga avdrifter i gps-spåret, men spårets riktningar i början och slutet bör i stora drag vara de samma.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 10 jan 2017, 08:22

A.L.Ö skrev:Först, linjerna följer inte de magnetiska polerna (vädersträcken) strikt.
Det gör inte (jord)magnetiska fältet heller.

A.L.Ö

Inlägg av A.L.Ö » tis 10 jan 2017, 14:30

harald: Då kanske du åtminstone anser att linjerna bygger upp ett någorlunda rätvinkligt rutnät?
Linjerna bygger definitivt på någorlunda rätvinkliga nät. Har inte gjort detta med GPS-spårning men jag ska göra det. Har bara gjort det mer manuellt genom att göra markeringar i terrängen. Eftersom jag reste ganska mycket i mitt gamla jobb så har jag gjort vissa tester på flera platser runt om på jorden. Avstånden mellan linjerna skiljer sig lite beroende var på jorden man befinner sig och jag varit upp i några av världens högsta byggnader och även flera hundra meter upp i luften är rutnäten intakta.
Har även kontrollerat många äldre byggnader och flera av dom är byggda med väggar på linjerna och pelare i rader på linjerna etc.
Alla myrstackar jag kontrollerat ligger mitt på ett ställe där linjer korsas och även de skatbon jag kollat. Träd som står där linjer korsas är ofta krumma eller sneda.
Jag har gjort massor av tester under de senaste åren så det som Hartman och Curry beskriver i sina böcker är så som jag uppfattar det också.
Ska försöka börja dokumentera och gå mer vetenskapligt tillväga med mina experiment så kanske jag kommer på ett sätt att 'mäta' denna frekvens som jag anser att det måste vara.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 10 jan 2017, 16:03

A.L.Ö skrev:Ska försöka börja dokumentera och gå mer vetenskapligt tillväga med mina experiment så kanske jag kommer på ett sätt att 'mäta' denna frekvens som jag anser att det måste vara.
Spännande.

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » tis 10 jan 2017, 17:07

Alla utedass jag kollat, ligger där linjer korsar varandra.

Prutt, prutt, prutt, ......aaaaaaahhhhhh.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 10 jan 2017, 18:50

Jag må vara en gammal surgubbe men om någon lyckas stega upp ett rätvinkligt rutnät så bevisar det inte ett jota. Ja förutom "a good sense of direction" då, som det heter på engelska.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 10 jan 2017, 20:03

Bod skrev:Jag må vara en gammal surgubbe men om någon lyckas stega upp ett rätvinkligt rutnät så bevisar det inte ett jota. Ja förutom "a good sense of direction" då, som det heter på engelska.
Fast lite kinkigt blir det ju på en krökt yta. Men det beror kanske på vad man menar med 'rät vinkel'.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 10 jan 2017, 21:11

Bod skrev:Jag må vara en gammal surgubbe men om någon lyckas stega upp ett rätvinkligt rutnät så bevisar det inte ett jota. Ja förutom "a good sense of direction" då, som det heter på engelska.
Nej, det var nog snarare menat att motsatt utfall skulle kunna användas som bevis.
Men det är nog inte helt lätt att under en timmes tid hålla sig till ett rätvinkligt rutnät utan något stadigt att följa. Framför allt om det man tror sig ha som stadigt stöd inte skulle visa sig vara ett sådant.

Syftet med det här testet var nog snarast menat som ett stöd för A.L.Ö att avgöra om det är värt att gå vidare med mer resurskrävande tester eller inte.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » ons 11 jan 2017, 02:02

A.L.Ö skrev: Alla myrstackar jag kontrollerat ligger mitt på ett ställe där linjer korsas och även de skatbon jag kollat. Träd som står där linjer korsas är ofta krumma eller sneda.
Har de positiv inverkan på djur och placeringen deras bon?
Annars har de väl mest negativ inverkan? Vilket antyds för växter/träd. I så fall, borde man inte kunna skönja linjerna och rutmönstren på växtlighet såsom t ex på åkrar och odlade fält?

Är det inte en märklig form av strålning som emitteras längs linjer och inte emellan dem? Det är kanske inte märkligt om man känner källan. Från vad emanerar strålningen?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Skriv svar