Jordstrålning

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Haricots

Re: Jordstrålning

Inlägg av Haricots » lör 23 maj 2009, 00:19

kaxiga Z skrev:Och dessa kan tydligen uppmätas mha slagrutor.

Men det är en sak jag inte förstår: är det inte vatten man sägs/sades hitta genom slagrutor (av trä)? Vart har den tesen tagit vägen?
Problemet med vattengrejen är ju dels att man faktiskt kan kontrollera det och dels att vatten under marken inte är "farligt".

Jordstrålning är ju perfekt, det går inte att kontrollera och man kan övertyga folk att de riskerar diverse problem om de inte tar reda på hur dessa linjer går genom deras hus.
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 23 maj 2009, 00:51

kaxiga Z skrev:Inte om de till äventyrs går längs med latituderna (breddgraderna), som är berömda för att vara parallella all the way around. (-:
Ja, men avståndet mellan dem krymper ju närmare polerna du kommer.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 23 maj 2009, 01:21

piotrr skrev:
kaxiga Z skrev:Inte om de till äventyrs går längs med latituderna (breddgraderna), som är berömda för att vara parallella all the way around. (-:
Svårigheten ligger väl i att att göra linjerna både parallella och raka.
Oftast brukar det nog vara curry/hartmanrutnätet som blir lite knöligt att kröka längs jordytan. Leylinjerna brukar expertisen rita ut lite mer efter eget huvud från plats till plats. De brukar inte vara så noga med att dessa skall vara parallella.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 23 maj 2009, 09:23

piotrr skrev:
Jag trodde att breddgradslinjerna delade in jordklotet i lika tjocka skivor, dvs att det var samma avstånd mellan två breddgrader oavsett om man tittar nära polerna eller närmare ekvatorn.

Edit: fast du kanske menar med tanke på att jorden inte är perfekt klotformad.

Angående slagrutor: Vad är det de ger utslag på, menar jordstrålnings-troende? Kan utomstående se dessa utslag? Hur funkar mätaren?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 23 maj 2009, 11:06

kaxiga Z skrev:Angående slagrutor: Vad är det de ger utslag på, menar jordstrålnings-troende? Kan utomstående se dessa utslag? Hur funkar mätaren?
Poängen med slagrutan är att den kan göra mer eller mindre omedvetna reaktioner fullt synliga.
En minimal reaktion i armar eller händer får själva slagrutepinnen att vifta hejvilt.
Det är alltså inget som helst svårighet för utomstående att se att slagrutan reagerar. Däremot så är det svårt att veta vad det är den reagerar på.
De jordstrålningstroende brukar hävda att det finns någon form av kraftlinjer som slagrutegängaren reagerar på, vilket i sin tur ger utslag i slagrutan.

Wikipedia har lite mer info.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » lör 23 maj 2009, 12:45

Intresserade mig för dessa fenomen för ett antal år sedan och som jag minns det så går Hartmann-linjerna i ca 10° och Curry-linjerna ca 45°. Ley-linjer är inte samma sak som dessa rutnät utan är de raka linjer ut efter vilka man bl a kan återfinna forntida monument. Ley-linjerna påstås ha någon sorts vibrerande energi också. En känd sådan ley-linje har sin ena ändpunkt i Santiago de Compostela och längs linjen österut återfinns flera platser som har anknytning till stjärna i namnet.

Som jag förstod saken så är det inte slagrutan, pekarna eller pendeln som "känner av" strålningen eller vattenförekomst utan det känns av i kroppen, precis som harald nämner, och instrumenten är mer som visare på ett mätinstrument. Det undermedvetna styr musklerna så att slagrutan ger utslag. Jag har själv provat, utan större framgång men jag minns en gång i min barndom då jag fick prova med en "klok gubbe" och som jag minns det så gjorde slagrutan ordentliga dragningar på en viss plats där det senare grävdes en brunn. Bland de som jag träffade under tiden jag intresserade mig för detta så ville vattenletargubbar inte hålla på med Curry- eller Hartmannlinjer för de ansåg att de tappade förmågan att känna vatten. I kommunen där jag bor finns det en man som arbetar på gatukontoret och kör en "vattenbuss" dvs han letar efter vattenläckor i vattenledningsnätet. Men han använder ytterst sällan de instrument han har till förfogande utan istället letar han efter, och hittar, läckorna med hjälp av slagruta.

Ett par, makarna John och Ulla Hamilton, som bl a var med in Dag Stålsjös "Svea Rikes Vagga" och ett annat av hans program som jag inte minns namnet på, har skrivit en del böcker (Jordpuls t ex) i ämnet och varit väldigt aktiva att undersöka stensättningar av olika slag och funnit att de dels är orienterade efter dessa kraftlinjer och att linjerna växlar polaritet med jämna intervaller. Tror det var var 58:e minut. Korspunkterna däremot hade konstant polaritet. Där är orsaken till att det är skadligt att vistas på dessa korspunkter för att man ständigt utsätts för samma "laddning" och särskilt ogynnsamt skall det vara på de platser där två eller fler gitternät har gemensamma korspunkter. Linjerna ska också variera i bredd, kopplat till månfaserna. Fullmåne=smala linjer och motsatsen vid motfasen.

Vad gäller Ley-linjer så har makarna Hamilton funnit flera linjer som utgår från Kinnekulle och på dessa linjer kan man återfinna en mängd stensättningar som "domarringar", gånggrifter, hällkistor och dösar. Jag är inte så bra på att dra linjer på kartor och ta hänsyn till jordens rundning och andra saker man måste väga in så jag kan inte bedöma hur exakt stenarna är förlagda på dessa linjer. Minns att en linje kunde följas ända till Ale Stenar i Skåne och utefter linjen passeras ett antal stensättningar eller andra fornlämningar. På flera gamla "kultplatser" sägs att kyrkor byggts upp för att stävja hedningarnas gamla riter på dessa platser och man kan återfinna en hel del kyrkor längs dessa linjer också. I Danmark finns bl a tre trälleborgar (Aggersborg, Fyrkat och Trelleborg) som bildar en rät linje och dess ena ände sägs hamna i Delphi.

Gånggrifterna på Falbygden lär vara orienterade enligt bestämda geometriska mönster där tydligen gyllene snittet kan härledas. Kan inte heller här bedöma riktigheten i uppgifterna, men det är ju enkelt för en matematiker att verifiera.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 24 maj 2009, 00:06

piotrr skrev:Vad har "jordstålning" för förhållande till curry-kryss och ley-linjer (dessa geometriska omöjligheter)?
Det verkar råda viss oenighet om vad jordstrålning är, men "Biogravitation" låter klart spännande.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 24 maj 2009, 00:26

pwm skrev:
piotrr skrev:Vad har "jordstålning" för förhållande till curry-kryss och ley-linjer (dessa geometriska omöjligheter)?
Det verkar råda viss oenighet om vad jordstrålning är, men "Biogravitation" låter klart spännande.
Dom verkar hursomhelst ha synnerligen exakta frekvensvärden på den strålning de intevetvaddenärförnågot?
slagruta.robert.nu skrev: värde på x typ av fält frekvens
6 currylinje 401,9 Hz
8 hartmannlinje 279,1 Hz
10 strömmande vatten 193,8 Hz
14 jordström 93,5 Hz
War is peace.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 24 maj 2009, 12:15

Jag har hört att det i Norge går att köpa nät av koppar som man skall lägga på golvet under sängen för att avleda skadlig strålning, varför strålningen skulle bry sig om koppar när den inte går att detektera med någon känd elektronisk utrustning begriper jag inte.

Hela iden med att detektera jordstrålning testades för övrigt i den norska läkartidningen, tror abstraktet går att få fram i Pubmed. Den var tillfredställande skeptisk och negativ för övrigt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tor 28 maj 2009, 14:31

Men han använder ytterst sällan de instrument han har till förfogande utan istället letar han efter, och hittar, läckorna med hjälp av slagruta.
Humor.

Men det är klart det är ju dåligt med jobb nu så det är väl inte så dumt att skapa extra onödigt jobb.

Dowsers är trams.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » sön 27 nov 2011, 15:42

(Bump av två och ett halvt år gammal tråd)

Hittade ett månadsgammalt klipp från TV4:s nyhetsmorgon där reportern besöker Harmoni-expo, får testa hur currykors sänker armstyrkan och blir imponerad.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

A.L.Ö

Jordstrålning

Inlägg av A.L.Ö » lör 07 jan 2017, 13:46

/* sammanfogad tråd /micke.d */

Hej, är det någon här som är intresserad av att fysiskt kunna bevisa jordstrålningen?
Då jag känner av jordstrålningen, dvs det som kallas curry och hartman linjer, fysiskt. Kan jag relativt enkelt bevisa att dom existerar. Eftersom djur känner av dessa och växter påverkas av dessa är det något helt naturligt och borde få större uppmärksamhet. Jag är helt övertygad om att djur och insekter navigerar efter dessa och även på annat sätt utnyttjar denna strålning.
Jag behöver inga verktyg eller slagrutor för att visa var dessa jordstrålningslinjer finns. Jag känner dom fysiskt och kan därmed utan problem rita upp hela rutnätet/rutnäten var som helst.
Mvh,
A.L.Ö

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 07 jan 2017, 13:48

Jag kan också rita upp ett rutnät på valfritt markområde.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » lör 07 jan 2017, 14:43

A.L.Ö skrev:Hej, är det någon här som är intresserad av att fysiskt kunna bevisa jordstrålningen?
Då jag känner av jordstrålningen, dvs det som kallas curry och hartman linjer, fysiskt. Kan jag relativt enkelt bevisa att dom existerar. Eftersom djur känner av dessa och växter påverkas av dessa är det något helt naturligt och borde få större uppmärksamhet. Jag är helt övertygad om att djur och insekter navigerar efter dessa och även på annat sätt utnyttjar denna strålning.
Jag behöver inga verktyg eller slagrutor för att visa var dessa jordstrålningslinjer finns. Jag känner dom fysiskt och kan därmed utan problem rita upp hela rutnätet/rutnäten var som helst.
Mvh,
A.L.Ö
Jag blev en gång i tiden lite nyfiken på det där, i samband med att en bekant som ansåg sig ha dessa förmågor, och med påfallande hög precision lyckades få dessa linjer att stämma med väderstrecken.
Men efter det har jag också sett exempel på utpekade curry/hartman-linjer som inte levt upp till det, vad jag förstått, grundläggande krav, vilket minst sagt komplicerar saken.
Anser du att dessa linjer följer väderstrecken strikt?
I så fall finns det enkla tester du kan göra själv:
Många gps-appar har funktionen att rita ut ett spår på en karta. Om du lyckas få dessa spår att med någorlunda hög precision följa väderstrecken när du förflyttar dig över en yta som du inte känner mycket väl på förhand, på första försöket, utan att titta på appen, så tycker jag det kunde vara intressant att titta närmare på saken.

Om du inte anser att detta nät strikt följer väderstrecken så behövs något annat objektivt att jämföra dina förmågor med, och det är där problemen brukar uppstå.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » lör 07 jan 2017, 18:30

A.L.Ö skrev: Kan jag relativt enkelt bevisa att dom existerar.
Så bra! Vi är nog många här som skulle uppskatta bevis som tål en kritisk granskning eftersom sådana saknas hittills. Så varsågod! *gör en svepande gest med öppen hand*
A.L.Ö skrev: Om du inte anser att detta nät strikt följer väderstrecken så behövs något annat objektivt att jämföra dina förmågor med, och det är där problemen brukar uppstå.
Jag vet inte om de generellt påstås följa väderstrecken men oavsett det så måste ju - vilket redan antytts ovan - A.L.Ö. prestera något mer än att säga "Jodå, de ligger där!" Du inser att det inte är något bevis, eller hur, A.L.Ö.?

Såg du förresten programmet Insider (tror jag det var) där Robban Aschberg tog en koll på detta?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Skriv svar