Medierna och fallet Emilie Meng

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Skriv svar
Nemesis

Medierna och fallet Emilie Meng

Inlägg av Nemesis » sön 08 jan 2017, 18:23

Har läst lite om fallet Emilie Meng, den 17-åriga danska tjejen som försvann spårlöst 10 juli i Korsør, och som återfanns mördad på julafton.

Det danska skeptikernätverket Skeptica har en artikel om fallet: Emilie Meng-sagen: Clairvoyante hjælper (ikke) politiet

Tydligen har olika "medium" varit "aktiva" (om man nu kan säga så) med att "hjälpa" polisen. Glädjande nog verkar polisen ha tagit avstånd från dem.

Artikeln slutar med:
Opdatering: Emilie Meng fundet død

Den 25. december 2016 blev Emilie Meng fundet død. Politiet meddeler, at hun har været udsat for en forbrydelse. Ingen clairvoyante var i stand til at finde hende.

Vore tanker går til familien, der nu endelig har fået vished.
Tidigare försvinnanden som "medium" misslyckats med att ge klarhet i tas också upp.

Sen är det givetvis väldigt osmakligt av dessa "medium" att profitera på detta försvinnande som man ganska snabbt kunde misstänka att ett mord låg bakom. Men jag tror att de är likgiltiga inför sånt.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Medierna och fallet Emilie Meng

Inlägg av ulltand » sön 08 jan 2017, 19:00

Nemesis skrev:Sen är det givetvis väldigt osmakligt av dessa "medium" att profitera på detta försvinnande som man ganska snabbt kunde misstänka att ett mord låg bakom. Men jag tror att de är likgiltiga inför sånt.
Inte bara osmakligt, tänk så mycket tid det tar från det vanliga polisarbetet. Blää!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » sön 08 jan 2017, 23:59

ulltand skrev:
Nemesis skrev:Sen är det givetvis väldigt osmakligt av dessa "medium" att profitera på detta försvinnande som man ganska snabbt kunde misstänka att ett mord låg bakom. Men jag tror att de är likgiltiga inför sånt.
Inte bara osmakligt, tänk så mycket tid det tar från det vanliga polisarbetet. Blää!
Hmmmmm. Kanske något för GW att ta upp i "Veckans brott".
Misslyckade insatser från påstådda medier borde ju kunna fylla en hel säsong, personligen vore jag tillfreds med bara ett program om misslyckade insatser från påstådda medier,......eller tom bara ett halvt program,......eller tom bara ett inslag i ett program.
Kära VoF:are! Låtom oss nu bombardera "Veckans brott" med uppmaningen om att ta upp påstådda mediers misslyckade insatser i polisutredningar.

[@Käre Sassersson: Om du läser det här och om det verkligen blir resultat i "Veckans brott" av en ev gräsrotsaktion initerad från detta forum så bjussar jag på den indignerade artikel rörande hur "....VoF styr innehållet i Veckans Brott...." etc som du ev kan få underlag till från detta inlägg. Gör gärna en indignationsintervju med något av de världsberömda medierna Terry Evans, Regina Lund och Channie West när du ändå är i farten]

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 09 jan 2017, 09:34

skeptiskelars skrev: Hmmmmm. Kanske något för GW att ta upp i "Veckans brott".
Misslyckade insatser från påstådda medier borde ju kunna fylla en hel säsong, personligen vore jag tillfreds med bara ett program om misslyckade insatser från påstådda medier,......eller tom bara ett halvt program,......eller tom bara ett inslag i ett program.
Kära VoF:are! Låtom oss nu bombardera "Veckans brott" med uppmaningen om att ta upp påstådda mediers misslyckade insatser i polisutredningar.
]
Har inte det där med medium sågats redan i något avsnitt av Veckans Brott? Leif GW brukar väl dessutom själv säga att det där med medium/fjärrskådare/siare är tokerier/trams då och då....

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 09 jan 2017, 18:44

Tryggve skrev:Har inte det där med medium sågats redan i något avsnitt av Veckans Brott? Leif GW brukar väl dessutom själv säga att det där med medium/fjärrskådare/siare är tokerier/trams då och då....
Lite får de allt kolla sådana tips ändå, det finns ju möjligheten att det är någon som har verkliga fakta som bara inte vill gå ut med hur hen fått dem. Listan på vanliga medier som alltid hör av sig kan de naturligtvis stryka direkt, men om någon lokal talang träder fram kan det vara värt att kolla upp.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » mån 09 jan 2017, 20:18

Jodå, jag minns att frågan ställdes till Leif GW och att han kommenterade det i ett avsnitt. Något i stil med "Njaaa *andas tungt genom näsan och skjuter upp glasögonen* hade det där fungerat hade man ju inte behövt ha folk som utreder brott ... så det hade ju varit bra... men nu är det inte så." (Ungefär. Fritt ur minnet.)
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » mån 09 jan 2017, 20:22

Nemesis skrev:Har läst lite om fallet Emilie Meng, den 17-åriga danska tjejen som försvann spårlöst 10 juli i Korsør, och som återfanns mördad på julafton.

Det danska skeptikernätverket Skeptica har en artikel om fallet: Emilie Meng-sagen: Clairvoyante hjælper (ikke) politiet
"Fornemmelse for mord – eller blot Fornemmelse for snyd?" :lol: :lol: Hehe Jag gillar danska språket! Jo faktiskt.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » mån 09 jan 2017, 21:45

Bod skrev:Jodå, jag minns att frågan ställdes till Leif GW och att han kommenterade det i ett avsnitt. Något i stil med "Njaaa *andas tungt genom näsan och skjuter upp glasögonen* hade det där fungerat hade man ju inte behövt ha folk som utreder brott ... så det hade ju varit bra... men nu är det inte så." (Ungefär. Fritt ur minnet.)
Jag har för mig att han även sa något om att det brukar bero på att anhöriga kräver det. Har utredningen kört fast och anhöriga är påstridiga, så ger man kanske efter för kraven.

Gammal tråd i ämnet.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38& ... um#p549090

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 09 jan 2017, 22:17

Thomas P skrev: Lite får de allt kolla sådana tips ändå, det finns ju möjligheten att det är någon som har verkliga fakta som bara inte vill gå ut med hur hen fått dem. Listan på vanliga medier som alltid hör av sig kan de naturligtvis stryka direkt, men om någon lokal talang träder fram kan det vara värt att kolla upp.
Det är väl något sådant som GW har sagt tidigare, om jag minns rätt. Tror det var i Veckans Brott, men är osäker.

EDIT: detta med att man måste kolla upp allt nämns i tråden som länkas i inlägget ovanför detta inlägg, ser jag.

tonyf

Inlägg av tonyf » mån 09 jan 2017, 23:30

ulltand skrev:
Förutom det Thomas P » mån 09 jan 2017, 18:44 sade. [En del av] dessa "medier" kan nog sakna kunskap om att de faktiskt inte har något konstruktivt att tillföra utredningen. Och att det därför enligt deras egen förståelse tvärtom skulle vara "osmakligt" av dem att inte kontakta polisen. Det osmakliga torde därför inte vara att de kontaktar polisen då de tror som de tror, utan att de inte konfronterar sin egen tro.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar