Exakt. Är inte det lite konstigt? Att det inte finns ett värdeneutralt ord för teorier om konspirationer?PikeWake skrev:manifesto skrev:Så, vad kallar du teorier om konspirationer som du ”ser ett värde i”?manifesto skrev:Så, vad kallar du konspirationsteorier som är ”väl underbyggda”?Jag kan inte komma på ett enda exempel på när jag skulle behöva ett ord för just det -manifesto skrev:Vad använder du för epitet på konspirationsteorier som du ”ser ett värde i”?
Men ”konspirationsteori” så som betydelsen idag har fått, kan du se ett värde i?inte ens ett extremt krystat sådant. Oavsett ämne - konspirationer, fysik, litteraturhistoria, eller vad som helst - finns mig veterligen inget läge där man vill besvara någons hypoteser med "Det där är en XXX" och på så sätt hålla med den som lade fram hypotesen. Visst kan man säga "Det där var en intressant teori", eller "Jag tror att din hypotes är värd att undersöka djupare", men att säga "Det där är en fysikteori" är bara rappakalja.
Ta exempelvis den senaste utvecklingen i Venezuela där någon försökte mörda president Maduro med en drone-bomb och hur t.ex. CNN rapporterade händelsen:
- ”Maduro is revisiting a conspiracy theory he uses often, blaming right-wing plotters.”
Vad får ”conspiracy theory” för betydelse i det här fallet? Vad vill ordvalet förmedla?
https://youtu.be/C0i4TTBbNtk
Jag tolkar det som att adressaten vill svärta ner ”teorin” innan denne ens har förklarat vad den går ut på.Om någon lägger fram en teori, hypotes eller påstådda bevis för en konspiration och får svaret "Det där är en konspirationsteori." Tolkar du då svaret som otydligt med avseende på om det är positivt eller negativt?
Det räcker med att tvingas diskutera teorin, helt oavsett dess meriter, som varandes en ”konspirationsteori”, och debatten är över innan den ens har börjat.
Är det bra för demokrati och rättssamhälle, menar du?
Jag menar att makthavare sedan mordet på JFK dagligen har pepprat ut begreppet via sina propaganda-outlets (MSM) som höjden av synd med syfte att neutralisera kritiska medborgare som annars kan väcka opinion för att kräva riktiga utredningar av riktiga konspirationer mot demokratin och rättssamhället.I så fall, har du en otvetydigt positiv synonym till "konspirationsteori" som skulle göra att den meningen blir vettig i något som helst sammanhang?
Hur tolkar du det?
Struntprat. Du kallade mig ”ärthjärna” per implikation eftersom jag inte delar din syn på ”konspirationsteorier”.Det kan jag hålla med om. Däremot har jag inte ägnat mig åt att sprida invektiv i den här tråden, vilket även moderatorerna verkar hålla med om eftersom jag annars borde ha fått en tillsägelse vid det här laget. Jag använde ordet som ett exempel på ord med enbart negativa konnotationer.manifesto skrev:Att man ska vara försiktig när man sprider nedsättande invektiv omkring sig. Det studsar lätt tillbaka.
Om jag hade kallat dig för ärthjärna (vilket jag för tydlighetens skull alltså inte har gjort varken nu eller förut) hade du uppenbarligen insett att jag inte värderar dina åsikter särskilt högt. Hur hade du tolkat mig om jag kallat dig för "konspirationsteoretiker" (vilket jag heller inte gör nu)?