Konspirationsteorier i USA, riktigt obehagligt

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
manifesto

Re: Konspirationsteorier i USA, riktigt obehagligt

Inlägg av manifesto » fre 31 aug 2018, 01:36

Johannes skrev:
manifesto skrev: Är cirkelresonemang något för ”rationellt tänkande människor”?
Jag tror nog att du har förmåga att förstå innebörden av begreppet utan att behöva raljera.
Vem avgör vad som är ”rationellt tänkande människor”?

Var t.ex. Bertrand Russel en ”rationellt tänkande människa”?
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 31 aug 2018, 07:59

manifesto skrev:Vem avgör vad som är ”rationellt tänkande människor”?
Det diskuteras t ex på gymnasiekurserna i filosofi. Ligger lite utanför ämnet för den här tråden, men läs en bok i grundläggande filosofi om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 31 aug 2018, 08:36

Människor som i diskussionsforum gång på gång hävdar konspirationsteoretiska ståndpunkter brukar normalt avfärdas från gruppen "rationellt tänkande".
They don't like it up'em, you know!

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 31 aug 2018, 09:01

Johannes skrev:
manifesto skrev:Vem avgör vad som är ”rationellt tänkande människor”?
Det diskuteras t ex på gymnasiekurserna i filosofi. Ligger lite utanför ämnet för den här tråden, men läs en bok i grundläggande filosofi om du är intresserad.
Håller du med om att Bertrand Russel var en ”rationellt tänkande människa”?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 31 aug 2018, 09:04

Anders G skrev:Människor som i diskussionsforum gång på gång hävdar konspirationsteoretiska ståndpunkter brukar normalt avfärdas från gruppen "rationellt tänkande".
När en människa som du, Anders G, per implikation anklagar mig för att inte vara en ”rationellt tänkande människa”, så tar jag det som en hyfsat säker indikation på motsatsen.

Tack.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 31 aug 2018, 09:59

Johannes skrev:
manifesto skrev:Både FN’s inspektörer och US Intel informerade Bush och resten av världen om att det inte fanns varken WMD’s eller förutsättningar för produktion av sådana.

Så, varför tror du Bush och US MSM ville ”lura sig själva till att tro på” sådana?
Tja, det stämmer helt enkelt inte med historieskrivningen. Situationen med Iraks eventuella WND var oklar och förvirrad och det kom motstridig och tvetydig information från ett flertal håll bl a FN.
Vilken information menar du sa att Irak hade WMD’s?
Det blev inte bättre av att Irakregimen inte var samarbetsvillig i inspektioner och förmodligen såg ett intresse i att väst inte var säkra på om det fanns WMD eller inte.
Fast här säger ju chefen för inspektionerna tvärtom, att Irak fogade sig i alla krav på transparens?

Bush & co invaderade Irak:

1. Som led i en övergripande plan att destabilisera och balkanisera Mellanöstern enligt zionistiska planer sedan åtminstone 80-talet.

2. För att få kontroll över Iraks olje-källor och inkomster från dessa.

3. För att behålla kontrollen över den internationella oljemarknaden och därmed petro-dollarn.

4. Som led i ”The War On Terror”, som ju blev ny fabricerad boogeyman efter Sovjetunionens och kommunismens fall, så att det militärindustriella komplexet inte helt plötsligt skulle bli överflödigt.

Washington/Wall Street/London City/Tel Aviv = Imperiet lever vidare ett tag till.
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 31 aug 2018, 11:44

Erland skrev:De trodde inte på inspektörerna, och vad jag minns hade de också tvivelaktiga källor enligt vilka det fanns massförstörelsevapen. Och eftersom Saddam några år tidigare kastat ut de FN-inspektörer som verkade då, ledda av Rolf Ekéus, var det inte en helt orimlig tanke att Saddam hade massförstörelsevapen som han lyckats gömma för inspektörerna ledda av Hans Blix.
Vad jag minns var det snarare så att inspektörerna fick lämna för att USA skulle bomba i "Operation desert fox", plus att CIA hade infiltrerat UNSCOM och använde organisationen som täckmantel för spionage.
Vad jag vet finns inga bevis för att man faktiskt inte trodde på att det inte fanns massförstörelevapen, varken i Bushadministrationen eller på NYT, fastän de förstås inte BORDE ha trott på det.
Hur skulle sådana bevis se ut? Det skulle vara om någon i sina memoarer gick ut med att det var en lögn. Om enda sättet att bevisa en "konspirationsteori" är att konspiratörerna erkänner blir det rätt svårt.

Skall man nu ändå vara konspiratorisk så bombade USA även Al-Shifa i Sudan, en av få läkemedelsfabriker som exporterade till Irak trots sanktionerna som gjorde det extremt komplicerat. Ingen vet varför, även om man även då använde falska anklagelser om massförstörelsevapen som argument.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 31 aug 2018, 12:21

Thomas P skrev:Hur skulle sådana bevis se ut? Det skulle vara om någon i sina memoarer gick ut med att det var en lögn. Om enda sättet att bevisa en "konspirationsteori" är att konspiratörerna erkänner blir det rätt svårt.
En sådan lögnkonspiration borde väl ändå omfatta rätt många personer, och då vore den svår att hålla nedtystad i längden.

Men även om det fanns en sådan konspiration inom Bushadministrationen så har jag väldigt svårt att tro att den också omfattade den där New York Timeskolumnisten. Jag minns att i Sverige skrev Per Ahlmark i en kolumn att inspektörerna under Blix blev lurade av Saddams folk. Korkat förstås, men vad man än tycker om Per Ahlmark torde sannolikheten att han ingick i en konspiration vara minimal...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2 ... etent-tont

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 31 aug 2018, 12:52

manifesto skrev:Vilken information menar du sa att Irak hade WMD’s?
Det menar jag inte. Det är tröttsamt att du inte kan läsa vad jag skriver utan hittar på saker hela tiden.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 31 aug 2018, 13:04

manifesto skrev:Fast här säger ju chefen för inspektionerna tvärtom, att Irak fogade sig i alla krav på transparens?
De fogade sig efter specifika krav vid en enskild inspektionsrunda. Det är inte samma sak som att de samarbetade generellt under alla år som utredningarna av WMD pågick. Det är ganska väl omvittnat att det ofta var besvärligt att få irakierna att samarbeta.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 31 aug 2018, 13:38

Erland skrev:Men även om det fanns en sådan konspiration inom Bushadministrationen så har jag väldigt svårt att tro att den också omfattade den där New York Timeskolumnisten. Jag minns att i Sverige skrev Per Ahlmark i en kolumn att inspektörerna under Blix blev lurade av Saddams folk. Korkat förstås, men vad man än tycker om Per Ahlmark torde sannolikheten att han ingick i en konspiration vara minimal...
Jag tror inte Ahlmark var med i någon konspiration där konspiratörerna diskuterade hur de bäst skulle lura folk, däremot misstänker jag starkt att han nog innerst inne insåg att bevisen var svaga men att de gick så väl ihop med hans ideologi att han valde att bortse från allt tvivel. Ahlmark hörde ju till de som redan innan gjort klart att han ville bomba Libyen, Irak, Syrien och Iran så för honom var nog bevis mer en formsak för att övertyga de som inte, liksom han, sett ljuset.

Frågan är också var man drar gränsen mellan lögn och önsketänkande. Vi talar trots allt om utbildat folk som i princip vet hur man måste kolla trovärdighet hos källor. Om de så flagrant väljer att inte göra det i en så här viktig fråga så är gränsen till lögn hårfin.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 31 aug 2018, 21:10

Saddam djävlades med inspektörerna, Busch djävlades med inspektörerna. Det gick illa.
They don't like it up'em, you know!

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 01 sep 2018, 12:59

General Wesley Clark: - ”Seven countries in five years ... ”

https://youtu.be/9RC1Mepk_Sw
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 01 sep 2018, 13:02

Johannes skrev:
manifesto skrev:Vilken information menar du sa att Irak hade WMD’s?
Det menar jag inte. Det är tröttsamt att du inte kan läsa vad jag skriver utan hittar på saker hela tiden.
Vad menar du då? ”Motstridiga”? Hur hanterade Bush-regimen information som motbevisade deras påståenden om WMD’s?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 01 sep 2018, 13:07

Erland skrev:
Thomas P skrev:Hur skulle sådana bevis se ut? Det skulle vara om någon i sina memoarer gick ut med att det var en lögn. Om enda sättet att bevisa en "konspirationsteori" är att konspiratörerna erkänner blir det rätt svårt.
En sådan lögnkonspiration borde väl ändå omfatta rätt många personer, och då vore den svår att hålla nedtystad i längden.

Men även om det fanns en sådan konspiration inom Bushadministrationen så har jag väldigt svårt att tro att den också omfattade den där New York Timeskolumnisten. Jag minns att i Sverige skrev Per Ahlmark i en kolumn att inspektörerna under Blix blev lurade av Saddams folk. Korkat förstås, men vad man än tycker om Per Ahlmark torde sannolikheten att han ingick i en konspiration vara minimal...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2 ... etent-tont
Först ljög dom om Irakisk inblandning i 9/11. Sedan ljög dom om antrax utskickat av Irak/Iran/Al Qaida. Sedan ljög de om att de ljög om det. Sedan ljög de om Irakiska WMD’s. Sedan ljög de om att de ljög om även det.

Hur mycket ljug kan du svälja innan du börjar dra öronen åt dig?

I runda slängar?
War is peace.

Skriv svar