Permakultur - odlingssystem, trossystem eller pyramidspel?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
skogaliten

Permakultur - odlingssystem, trossystem eller pyramidspel?

Inlägg av skogaliten » lör 18 jan 2020, 15:17

Dyra kurser i något som kallas för "Permakultur" blir allt vanligare, och vänder sig oftast till urbant boende privatpersoner med mer eller mindre stor klimatångest.

De odlingsråd som ges inom de här kurserna, är sedan länge (mycket länge) välkända metoder, som framställs som nya och "naturliga", och som står i motsatsförhållande till något slags mer eller mindre ondskefulla "moderna" och "industriella" metoder.

Det handlar om användning av kompost för jordförbättring, täckodling, metoder för anläggning av trädgårdsland utan grävning, användning av perenna grödor istf ettåriga, och anläggning av s.k. "skogsträdgårdar". Det skapas också många "nyord", så att man ska slippa återanvända gamla hävdvunna ord, för de nygamla teknikerna som man förespråkar.

I verkligheten så skiljer sig inte de metoder som föreslås i dessa dyra kurser egentligen inte alls från olika metoder som jag kan läsa om i mina böcker om odling från den senare delen av 1800-talet och framåt.
Det finns en ganska tydlig extrem teknikoptimism (för att använda ett snällt ord) under mitten av 1900-talet (1940-talet - mitten av 1960-talet ungefär), där man propagerar för en med dagens mått mätt, extrem användning av kraftfulla herbicider och pesticider (de flesta av dessa förbjudna idag), och en övertro på ensidig användning av handelsgödsel, men detta synsätt försvinner gradvis från litteraturen om trädgårdsodling under det sena 1900-talet och framåt, och återgår mer mot traditionella metoder.

Sådant som att täckodla, använda kompost och naturgödsel från egna djur, att använda t.ex. hallon, vinbärsbuskar eller frukträd av olika slag inom ett "odlingssystem", var ett självklart anslag i böndernas "kåltäppor" såväl som Herrgårdarnas trädgårdsodlingar.

Att man tar gammal skåpmat, ompacketerar denna (bl.a. genom att ge nya namn på gamla företeelser), och sedan tar rejält betalt för att lära ut detta välkända, händer ofta, men just vad avser Permakultur-begreppet, så ser jag inslag av ideologi, mysticism, och nära nog ett rituellt förhållningssätt i vissa stycken.

Biokol t.ex. verkar vara ett slags magiskt kol, annorlunda än allt annat träkol, som har unika förmågor i odlingen och som därför kan säljas jättedyrt. Likaså "Bokashi" (kompost), omges med en nästan magisk aura, och prylar runt "bokashi" kan säljas jättedyrt.

Det finns dessutom få böcker, utan det finns betydligt fler dyra kurser. Ofta är dessutom kurserna ihopvävda med speciella hälso- och kostläror, av det där slaget där ingen vetenskaplig grund finns för dessa läror.

Så hjälp mig nu.

Är det här med Permakultur, dyra kurser och dyra prylar, ett geschäft, som tröstar folk med klimatångest?
Är det något slags nyandlig rörelse, med "jord" och "naturligt" som viktiga inslag?

Dessutom så misstänker jag, att när ett antal förespråkare som hållit kurser under några år, ska följas av en ny "generation" kursskapare, så finns inte längre så stor möjlighet att sälja kurserna, så därför gäller det att ta rejält betalt nu.

Användarvisningsbild
Sören F

Re: Permakultur - odlingssystem, trossystem eller pyramidspel?

Inlägg av Sören F » sön 02 feb 2020, 07:23

skogaliten skrev:
lör 18 jan 2020, 15:17
Så hjälp mig nu.

Är det här med Permakultur, dyra kurser och dyra prylar, ett geschäft, som tröstar folk med klimatångest?
Är det något slags nyandlig rörelse, med "jord" och "naturligt" som viktiga inslag?

Dessutom så misstänker jag, att när ett antal förespråkare som hållit kurser under några år, ska följas av en ny "generation" kursskapare, så finns inte längre så stor möjlighet att sälja kurserna, så därför gäller det att ta rejält betalt nu.
Det med nyandlighet låter fullt tänkbart. Sen just den senare kalkylen är kanske inte viktig, liksom om det egentligen ska kallas klimatångest - där finns också energiomställningspolitik som drivkraft i sig.

Skriv svar