Lennart Hardells "oroande rapporter"

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Lennart Hardells "oroande rapporter"

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 15:49

Märkvärdigt:
Results: Of 465 articles meeting our initial criteria, 23 case-control studies, which involved 37,916 participants (12,344 patient cases and 25,572 controls), were included in the final analyses. Compared with never or rarely having used a mobile phone, the odds ratio for overall use was 0.98 for malignant and benign tumors (95% CI, 0.89 to 1.07) in a random-effects meta-analysis of all 23 studies. However, a significant positive association (harmful effect) was observed in a random-effects meta-analysis of eight studies using blinding, whereas a significant negative association (protective effect) was observed in a fixed-effects meta-analysis of 15 studies not using blinding. Mobile phone use of 10 years or longer was associated with a risk of tumors in 13 studies reporting this association (odds ratio = 1.18; 95% CI, 1.04 to 1.34). Further, these findings were also observed in the subgroup analyses by methodologic quality of study. Blinding and methodologic quality of study were strongly associated with the research group.
Min fetstil. Av dessa 23 var alltså Hardell författare till 7 stycken. Tala om skevt urval.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 16:16

Läst i Los Angeles Times angående studien.

“Eight of the studies were singled out as more reliable because the researchers were not told which people had tumors and because the studies were not supported with mobile phone industry funding. However, seven of those eight studies were conducted by a single researcher, Dr. Lennart Hardell, an oncologist in Sweden.

Some of the less-stringent studies were part of the Interphone project coordinated by the World Health Organization's International Agency for Research on Cancer. Interphone is funded in part by the Mobile Manufacturers Forum and the Global System for Mobile Communication Assn.

Hardell had the higher-quality studies in which he was blinded to the cases and controls, Moskowitz said. "Presumably, he would have less opportunity to bias the results. But was it better methodology? Or was it something about Sweden? More people there live in rural communities, and maybe they were exposed to higher levels of energy.”

Forskaren Joel M. Moskowitz är också med i den här tv-showen och berättar om studien han var delaktig i.

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 16:19

piotrr skrev:Märkvärdigt:
Results: Of 465 articles meeting our initial criteria, 23 case-control studies, which involved 37,916 participants (12,344 patient cases and 25,572 controls), were included in the final analyses. Compared with never or rarely having used a mobile phone, the odds ratio for overall use was 0.98 for malignant and benign tumors (95% CI, 0.89 to 1.07) in a random-effects meta-analysis of all 23 studies. However, a significant positive association (harmful effect) was observed in a random-effects meta-analysis of eight studies using blinding, whereas a significant negative association (protective effect) was observed in a fixed-effects meta-analysis of 15 studies not using blinding. Mobile phone use of 10 years or longer was associated with a risk of tumors in 13 studies reporting this association (odds ratio = 1.18; 95% CI, 1.04 to 1.34). Further, these findings were also observed in the subgroup analyses by methodologic quality of study. Blinding and methodologic quality of study were strongly associated with the research group.
Min fetstil. Av dessa 23 var alltså Hardell författare till 7 stycken. Tala om skevt urval.
Varför är det ett skevt urval om de har utgått ifrån att välja ut de 23 bästa studierna?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 16:21

Robert skrev:Läst i Los Angeles Times angående studien.

“Eight of the studies were singled out as more reliable because the researchers were not told which people had tumors and because the studies were not supported with mobile phone industry funding. However, seven of those eight studies were conducted by a single researcher, Dr. Lennart Hardell, an oncologist in Sweden.
Som har frågats tidigare i tråden: Det låter på referratet som att de studier som valdes bort inte skulle ha varit dubbelblinda, vilket är svårt att tro på. Det är också tydligt att flera (hundratals) studier har valts bort för att de skulle ha tagit emot pengar fårn "mobiltelefon-industrin". Jag undrar över den där åttonde studien... jag undrar om det skulle kunna vara Henrietta Nittby - Hardells student.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 16:23

Robert skrev:Varför är det ett skevt urval om de har utgått ifrån att välja ut de 23 bästa studierna?
De har inte utgått ifrån de 23 "bästa" studierna. De har förkastat över 430 studier på grunder som inte har något att göra med metodik, och sedan av de kvarstående 23 har de "valt ut" åtta artiklar av två personer. Detta är högeligen misstänkt. Varför? För att om det finns sju artiklar 450 som hittar ett resultat som ingen annan hittar, så krävs det extraordinära bevis från den enstaka forskaren för varför just hans resultat, som hittar något helt annat, skulle vara korrekt.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 16:30

piotrr skrev:
Robert skrev:Varför är det ett skevt urval om de har utgått ifrån att välja ut de 23 bästa studierna?
De har inte utgått ifrån de 23 "bästa" studierna. De har förkastat över 430 studier på grunder som inte har något att göra med metodik, och sedan av de kvarstående 23 har de "valt ut" åtta artiklar av två personer. Detta är högeligen misstänkt. Varför? För att om det finns sju artiklar 450 som hittar ett resultat som ingen annan hittar, så krävs det extraordinära bevis från den enstaka forskaren för varför just hans resultat, som hittar något helt annat, skulle vara korrekt.
Vad är det som säger att de andra 430 studierna inte hittade "någonting" som stämmer överens med de 23 utvalda studierna?

Jag håller med dig, det är intressant!

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 16:49

Hittade de 23 "bästa" studierna som vi diskuterar.

"Aim of study (according to author)
The associations between the use of mobile phones and the risks of malignant and benign tumors were investigated in a meta-analysis of case-control studies.
Background/further details:
Following 23 studies were included: Hardell et al. 1999, Muscat et al. 2000, Inskip et al. 2001, Stang et al. 2001, Auvinen et al. 2002, Hardell et al. 2002, Warren et al. 2003, Hardell et al. 2004, Hardell et al. 2005, Hardell et al. 2005, Schoemaker et al. 2005, Hardell et al. 2006, Linet et al. 2006, Lönn et al. 2006, Schüz et al. 2006, Takebayashi et al. 2006, Hardell et al. 2007, Hours et al. 2007, Lahkola et al. 2007, Lahkola et al. 2008, Sadetzki et al. 2008, and Takebayashi et al. 2008.
The methodologic quality of the studies were assessed on the basis of the Newcastle-Ottawa Scale for quality of case-control studies in meta-analysis."

Från EMF-portal

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 16:49

Robert skrev:Vad är det som säger att de andra 430 studierna inte hittade "någonting" som stämmer överens med de 23 utvalda studierna?
Hardell något av ett unikum. De resultat han hittar, hittar ingen annan.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 16:52

piotrr skrev:
Robert skrev:Vad är det som säger att de andra 430 studierna inte hittade "någonting" som stämmer överens med de 23 utvalda studierna?
Jo dom här hittade också det Hardell fann i sina studier.

Muscat et al. 2000,
Inskip et al. 2001,
Stang et al. 2001,
Auvinen et al. 2002,
Warren et al. 2003,
Schoemaker et al. 2005,
Linet et al. 2006,
Lönn et al. 2006,
Schüz et al. 2006,
Takebayashi et al. 2006,
Hours et al. 2007,
Lahkola et al. 2007,
Lahkola et al. 2008,
Sadetzki et al. 2008, and
Takebayashi et al. 2008

Inte illa?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 17:02

Robert skrev:
piotrr skrev:
Jo dom här hittade också det Hardell fann i sina studier.

Muscat et al. 2000,
Inskip et al. 2001,
Stang et al. 2001,
Auvinen et al. 2002,
Warren et al. 2003,
Schoemaker et al. 2005,
Linet et al. 2006,
Lönn et al. 2006,
Schüz et al. 2006,
Takebayashi et al. 2006,
Hours et al. 2007,
Lahkola et al. 2007,
Lahkola et al. 2008,
Sadetzki et al. 2008, and
Takebayashi et al. 2008

Inte illa?
Verkligen? En förhöjd albuminutsöndring i hjärnan hos möss hos allihopa? Det är första gången jag hört talas om något sådant.

Jag hade företdragit länkar. Varifrån kommer listan?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 17:14

piotrr skrev: Verkligen? En förhöjd albuminutsöndring i hjärnan hos möss hos allihopa? Det är första gången jag hört talas om något sådant.

Jag hade företdragit länkar. Varifrån kommer listan?

Tror inte det gäller albumin utan snarare cancer.

Länkarna du frågar efter finns här.
http://www.emf-portal.de/viewer.php?l=e&aid=17615

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 17:23

Robert skrev:Tror inte det gäller albumin utan snarare cancer.
Kolla upp det.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Robert

Inlägg av Robert » lör 28 nov 2009, 17:26

piotrr skrev:
Kolla upp det.
Har redan kollat!

Det gäller studier på människor i olika grupper, INTE möss!

Kan sammanfatta studierna med att flertalet visar på en ökad risk för cancer vid längre användning av mobil än 10 år.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 28 nov 2009, 17:30

Robert skrev:
piotrr skrev:
Kolla upp det.
Har redan kollat!
Betyder det att du var oförsiktig när du skrev "tror" för ett par minuter sedan, eller betyder det att du redan har kollat upp vad Hardells sju studier handlar om?

Robert skrev:Det gäller studier på människor i olika grupper, INTE möss!
Jag ber dig kolla upp det igen och inte, som du gjorde i den andra tråden - chansade på att jag inte skulle dubbelkolla ditt påstående.

Känner du till Henrietta Nittby?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 28 nov 2009, 17:41

Robert skrev:Kan sammanfatta studierna med att flertalet visar på en ökad risk för cancer vid längre användning av mobil än 10 år.
Epic Fail. :mrgreen:

Det statistiska underlaget är dels bristfälligt för mobilanvändande för tio år sedan och dels är "Case - Control" studier näst intill meninsglösa för så lång tid tillbaka. Jämför: "Hur många koppar kaffe/the/mjölk drack du om dagen för tio år sedan och hur stora var kopparna"? Eller: "Hur ofta tankade du din bil och hur mycket fyllde du varje gång?".

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Skriv svar