Klimatskeptiker - vilka är dom?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Är du klimatskeptiker?

Ja
42
11%
Delvis
47
12%
Nej
230
60%
Frågan är fel ställd
65
17%

Antal röster: 384

Johme

Re: Klimatskeptiker - vilka är dom?

Inlägg av Johme » fre 08 aug 2014, 10:59

Det viktiga med de senaste årens temperaturtrend i atmosfären är väl ändå inte frågan om den är måttlig eller obefintlig, eller om denna ”hiatus” har varat en eller två decennier, utan det som är intressant är ju frågan om man har skäl att tro att den är annat än tillfällig? Den uppmätta temperaturökningen har sedan 1900-talets början ju aldrig varit linjär utan har ibland tillfälligt ökat mer och ibland visat tillfälliga platåer. Men koldioxidhalten fortsätter att öka och koldioxid är lika mycket växthusgas som tidigare, och oavsett om värmeökningen ”göms” eller det är annat som påverkar, så finns knappast skäl att tro att det är annat än en tillfällig avsaktning av atmosfärens uppvärmning.

De som vill avblåsa den globala uppvärmningen måste ju visa på vad som finns för bestående förändringar som motiverar detta.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 08 aug 2014, 13:48

Moridin skrev:
Lena Krantz skrev:Fast i just det kapitlet i PCCs rapport med modellkörningar bakåt i tiden visar de bara Ljungqvist från 2010.
Accepterar du nu att uppvärmningen inte har avstannat?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 01 sep 2014, 19:18

Jag tror det här kan vara ett nytt rekord i inkoherent svamlande, i alla fall sådant publicerat i någon tidning:
http://english.pravda.ru/science/earth/ ... science-0/
(Via en kommentar på TCS, var annars :P)

Björn-Ola

Inlägg av Björn-Ola » fre 05 sep 2014, 17:51

Jag tycker att alla som undrar över varför man blir en klimatskeptiker skall läsa denna artikel.
http://www.tidningencurie.se/22/debatt/ ... ratin.html
Delar av klimatvetenskapen visar upp alla symptom för att vara en "parallell vetenskap".
VOF medlemmarna verkar ju normalt sett vara vakna för när det inte står rätt till inom vetenskapen, men när det gäller klimatvetenskapen har VOF fullständigt havererat.
Jag tror att de som ser sanningen har tröttnat och lämnat forumet och kvar är en samling vilseledda individer som får sina åsikter styrkta genom ömsesidig bekräftelse.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 10 sep 2014, 15:04

Diskussion om ekologisk odling förs nu i denna tråd.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
greisa

Inlägg av greisa » fre 19 sep 2014, 00:39

Vi har nu röstat och kommit fram till att SD har en vågmästarroll i alla politiska beslut, även om klimatpolitiken. Det här sätter många myror i huvudet på alarmister för de vet inte om de har SD med på tåget och de vet inte vilken politik som gäller för de närmaste åren. Stackars de som investerat i olönsamma vindsnurror, hur ska det gå om vi inte via skatten ser till att de snurrar som de ska :)

Klimatskeptiker har varit ett skällsord och snart är det bara ett bortglömt ord för några sansade människor som alltid vetat att klimatet är något vi alltid haft och alltid fått anpassa oss till. Jag har inga sympatier för ett politiskt parti på den extrema kanten, för mig finns ingen skillnad mellan Stalin, Mao och Hitler, alla rödbruna eller brunröda är samma för mig. Människans frihet och demokrati har nu i Sverige visat sig svag och bräcklig, men demokratin har åter visat att den fungerar, miljömupparna är marginaliserade. Jag är miljövän, ingen vill ha mer koll på gifter och andra kemikalier i mat eller kläder än jag. Men jag vill inte ha en totalt ovetenskaplig religiös rörelse i vårt samhälle som värvar röster med hot om om vår snara undergång.

Miljöpartiet och Fi och kanske C med sina idéer om månggifte bör nog ses som extrema,flummiga och ”new age” rörelser. Klimatalarmister som nu i många år levat på sitt falska budskap ska nog söka ett nytt jobb, de klarar nog det också med sin karisma så hittar de en ny vinkel att lura de godtrogna, som är nästan hela mänskligheten. Fick jag bestämma så skulle de direkt till fas 3 :)

/Greger

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 19 sep 2014, 06:41

greisa skrev: En hoper tillmälen och oförskämdheter
Var det här tänkt som ett diskussionsunderlag, och i så fall med vem?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 19 sep 2014, 07:13

greisa skrev:Men jag vill inte ha en totalt ovetenskaplig religiös rörelse i vårt samhälle som värvar röster med hot om om vår snara undergång.
Det där har du nog fått om bakfoten. Det är snarare klimatförnekarna som utmärker sig genom att tillhöra religiösa rörelser - åtminstone i USA.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » fre 19 sep 2014, 14:13

micke d : Källa tack, till någon som förnekar att det finns klimat?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 19 sep 2014, 15:44

BengtAbelsson skrev:micke d : Källa tack, till någon som förnekar att det finns klimat?
Visst, så snart du ger källa till någon som är skeptisk till att det finns klimat.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » fre 19 sep 2014, 16:11

Jag tar upp den kastade handsken:
Jag är skeptisk till att det finns klimat. ( Då klimat ofta definieras som 30-årsmedelvärde av väder skulle det ständigt förändras)
Seså, visa nu någon som förnekar att det finns klimat.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 19 sep 2014, 17:07

Jag accepterar inte din källa, du tror inte det där egentligen.

För du accepterar ju att klimatet kan förändras: http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38& ... 10#p685510

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » fre 19 sep 2014, 18:09

Varför ska din källhänvisning, rimligen, vara villkorad till att jag ska hitta en källa till något annat?

Edit: Det var DU som nyss hänvisade till "Klimatförnekare". Klimatskeptiker är en helt annan term.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 19 sep 2014, 18:24

Vad skulle skillnaden mellan klimatförnekare och klimatskeptiker vara? Orden används ju synonymt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 19 sep 2014, 19:24

BengtAbelsson skrev:Varför ska din källhänvisning, rimligen, vara villkorad till att jag ska hitta en källa till något annat?
Förhoppningen var att du skulle förstå hur orimlig din tolkning av ordet "klimatförnekare" är.

En klimatförnekare förnekar inte att det finns klimat, lika lite som en klimatskeptiker är skeptisk till att det finns klimat.

Denna bloggpost kanske kan klara upp missförståndet. Om du fortfarande inte förstår när du läst den bloggposten får du säga till. Lycka till.

Skriv svar