Klimatskeptiker - vilka är dom?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Är du klimatskeptiker?

Ja
42
11%
Delvis
47
12%
Nej
230
60%
Frågan är fel ställd
63
16%

Antal röster: 382

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Klimatskeptiker - vilka är dom?

Inlägg av pwm » mån 13 jan 2014, 13:55

BengtAbelsson skrev:Alltså: ingen konsensus i klimatfrågan.
Kanske en förhastad slutsats.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 13 jan 2014, 15:01

BengtAbelsson skrev:Alltså: ingen konsensus i klimatfrågan.
Det finns inget konsensus om du menar att man anser sig veta exakt vad som kommer att hända utan detta konsensus inkluderar en betydande osäkerhet. De extremt låga värden på klimatkänsligheten "skeptiker" drar till med ligger dock utanför detta konsensusintervall.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » mån 13 jan 2014, 15:13

Allen och Hegerl kan väl inte räknas till "skeptiker"-sidan.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » mån 13 jan 2014, 15:21

pwm, du säger att alla svanar är vita, och visar på 9736 st. Jag säger att du har fel, och visar EN svart svan.

Hypotesen att alla svanar är vita faller.

Läs vad IPCC skriver: bristande överensstämmelse kring utvärderade bevislinjer och studier. Om den centrala frågan: hur mycket uppvärmning blir det. Du får kalla det "konsensus" om du vill, men det stämmer i så fall inte med hur jag läser det ordet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 13 jan 2014, 15:33

BengtAbelsson skrev:pwm, du säger att alla svanar är vita, och visar på 9736 st. Jag säger att du har fel, och visar EN svart svan.

Hypotesen att alla svanar är vita faller.
Menar du att det räcker med att visa upp en agw-förnekande klimatforskare för att kunna hävda att det inte råder konsensus? I så fall råder det knappast konsensus om något, och ordet har ingen mening.

nide_j

Inlägg av nide_j » mån 13 jan 2014, 15:34

BengtAbelsson skrev:Nide: Ett motbevis från den svenska översättningen av IPCC AR5 SPM:
Detta gäller det faktum att människans utsläpp av växthusgaser är den största bidragande orsaken till den observerade uppvärmningen och inget annat. Du vet det som "klimatskeptikerna" försöker förneka.
Show me the science!

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » mån 13 jan 2014, 17:48

nide, du har fel på två punkter.

1. mitt exempel visar att det inom tunga "IPCC-kretsar" finns olika åsikter om hur stor klimatkänslighetn är. Alltså ingen konsensus inom klimatvetenskapen.
2. IPCC skriver att antropogena faktorer är dominerande. Det är långt ifrån samma sak som att antropogena växthusgaser står för mer än halva uppvärmningen.

Om du menar att konsensus är att människan har någon påverkan på temperaturen slår du in öppna dörrar. där vet jag ingen som är emot.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tis 14 jan 2014, 07:49

Angående Otto et al så vet antingen BengtAbelsson inte vad han pratar om eller så försöker han dra en fuling. De 1.3 graderna är den transienta klimatkänsligheten medan IPCC talar om jämviktskänsligheten. De mäter olika saker och den senare är högre än den förra.
Huvudförfattaren Otto reder ut begreppen
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

nide_j

Inlägg av nide_j » tis 14 jan 2014, 08:38

BengtAbelsson skrev: 1. mitt exempel visar att det inom tunga "IPCC-kretsar" finns olika åsikter om hur stor klimatkänslighetn är. Alltså ingen konsensus inom klimatvetenskapen.
2. IPCC skriver att antropogena faktorer är dominerande. Det är långt ifrån samma sak som att antropogena växthusgaser står för mer än halva uppvärmningen.

Om du menar att konsensus är att människan har någon påverkan på temperaturen slår du in öppna dörrar. där vet jag ingen som är emot.
Det råder konsensus om att människans utsläpp är den största bidragande faktorn och att utsläppen måste minskas.
Show me the science!

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 14 jan 2014, 08:41

BengtAbelsson skrev: 2. IPCC skriver att antropogena faktorer är dominerande. Det är långt ifrån samma sak som att antropogena växthusgaser står för mer än halva uppvärmningen.
Det skriver inte IPCC alls, som du har fått förklarat för sig i den engelska språkförståelseövningen. De skriver inte "faktorer" utan ställer antropogen påverkan mot icke-antropogen påverkan.

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » tis 14 jan 2014, 11:32

Antropogen påverkan innefattar a) växhusgaser, b) landanvändning, c) stoft och aerosoler, d) med mera

Antropogena växthusgaser är just det. I sin post skriver nide "växthusgaser" ( utsläpp, står det) vilket är ett, som visas ovan, snävare begrepp än antropogen påverkan.

korrigerat

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » tis 14 jan 2014, 11:43

jam 007

IPCC SPM skiljer inte på de två:

Klimatkänsligheten är ett mått på hur klimatsystemet reagerar på varaktig strålningsdrivning under flera århundraden. Den definieras som den globalt genomsnittliga uppvärmningen vid markytan som orsakas av en fördubbling av atmosfärens koldioxidhalt. Klimatkänsligheten ligger sannolikt mellan 1,5 °C och 4,5 °C (mycket troligt), den är ytterst osannolikt mindre än 1 °C (mycket troligt) och mycket osannolikt högre än 6 °C (troligt)16. figur 1; ruta 12.2}

Ingen bästa skattning av klimatkänsligheten kan ges nu på grund av bristande överensstämmelse kring
utvärderade bevislinjer och studier.

Otto et al fig 1 visar 1,5 - 2,8 som ECS vilket är lägre än IPCC

Dock var poängen att visa att det finns en diskussion i ämnet, vilket i sig utesluter konsensus i en viktig fråga.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 14 jan 2014, 12:45

BengtAbelsson skrev:Dock var poängen att visa att det finns en diskussion i ämnet, vilket i sig utesluter konsensus i en viktig fråga.
På vilket sätt är den viktig för konsensusdiskussionen menar du?

Man kan dra jämförelsen med frågan om rökning orsakar lungcancer, vilket det råder konsensus om. Nu finns det olika studier som pekar på olika stor riskökning, låt oss säga i intervallet 15 - 30 ggrs riskökning. Det är knappast rimligt att påstå att konsensus på något avgörande sätt påverkas av att ett sådant intervall förekommer i forskningen.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tis 14 jan 2014, 12:53

BengtAbelsson skrev: Otto et al fig 1 visar 1,5 - 2,8 som ECS
Så du visste det men valde att göra en missvisande jämförelse.
Varför försöker du luras?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

BengtAbelsson

Inlägg av BengtAbelsson » tis 14 jan 2014, 14:03

1. I mitt inlägg 13/1 KL 14.30 använder jag klimatkänsligheten som ett exempel på en diskussionspunkt. Jag vill tacka jam 007 för att han gjort mig uppmärksam på skillnaden mellan TCS och ECS.
"lurigheten" kan nog lika väl riktas till IPCC.

2. Min åsikt är att klimatdiskussionen handlar om hur mycket varmare det blir av fortsatta CO2-utsläpp.

Skriv svar