Jag kan inte se att det skulle göra någon som helst skillnad att de kommer från en think tank.FudoMyoo skrev:Det är såklart bra om de gör det. Men jag känner inte till någon särskild (global) standard för artiklar publicerade från thinktanks. Gör du?Merko skrev:Anser du att sådana artiklar inte behöver redovisa sina källor?
En faktaöversikt kan vara heltäckande, tendentiös, eller rent lögnaktig.
En artikel som redovisar forskningsresultat kan ha mer eller mindre relevanta frågeställningar. Den kan ha sin metod mer eller mindre tydligt angiven, vilket gör den mer eller mindre reproducerbar. Den kan ha en metod som är mer eller mindre lämplig för att besvara frågeställningen. De redovisade resultaten kan vara mer eller mindre begripligt och korrekt beskrivna.
En argumenterande artikel kan ta upp verkligt relevanta sakargument, eller ägna sig åt personattacker och skrämselpropaganda. Den kan ge faktaargument som är väl underbyggda eller gripna ur luften. Den kan vara saklig eller ägna sig åt att försöka framkalla en instinktivt känslosam reaktion.
Oavsett var en artikel kommer ifrån, kan jag inte se något annat sätt att bedöma dess kvalitet än det som jag beskriver här. En artikel från en think tank kan mycket väl vara bättre än en artikel från ett universitet. Och självklart påverkas mitt personliga förtroende för författaren inte annorlunda om denne skrivit något som professor eller som propagandamakare (eller både och).
Nja, den prisskillnaden är nog nästan bara marknadsföringskostnader skulle jag tro, så det var nog ett dåligt exempel. Men rent allmänt så kan jag förstås få en bättre pryl om jag är beredd att betala mer. Analogin håller dock inte. Den som forskar för en think tank behöver inte alls ha varken sämre betalt eller mindre resurser än den som forskar för ett universitet.FudoMyoo skrev: Låt mig försöka med en analogi: Om du går in i en certifierad Sony-butik och köper någon pryl så kan du ha andra (större) förväntningar och ställa helt andra krav, än om du köper någon billig piratkopia av samma pryl på en bakgata i Hong Kong eller Thailand. Eller hur?
Och inte heller tillgången till resurser är avgörande för min bedömning av en artikel. Naturligtvis förväntar jag mig andra resultat av en fysiker som haft tillgång till en partikelaccelerator, än en som bara kunnat experimentera hemma vid köksbordet. Bägge har dock möjlighet att tillämpa goda eller dåliga forskningsmetoder, och det är detta jag bedömer dem efter.
Återigen, huruvida en artikel kommer från en think tank eller ett universitet, har ingen som helst betydelse för hur jag bedömer artikelns kvalitet eller författarnas trovärdighet. Förvisso bedömer jag det som mer sannolikt att artiklar från universitet är bra, men det förklarar ju bara varför jag generellt sett har större förtroende för universitet än för think tanks - det innebär inte att jag har ett större överseende med dåliga artiklar från think tanks.