Benny Rosenqvist

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
calle555

Re: Benny Rosenqvist

Inlägg av calle555 » lör 17 okt 2009, 07:53

Fyra böcker (i skrivande stund) och en tidning. Nu börjar det nästan bli dags va?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Benny_Rosenqvist

... även om han produktionsmässigt har en bit kvar till kollegor som Sylvia Browne och James Van Praagh.

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » sön 23 maj 2010, 10:11

Tidningen Göteborgs-Postens "Läsvärdet":

Den 3 juni kommer Sveriges mest kända Medium, Benny Rosenqvist, till Lorensbergsteatern. Nu har du chansen att vinna två biljetter och hans bok Ljusfolket. Vad är ett medium? Svara på frågan och skriv en motivering till varför just du ska vinna biljetterna. Skicka in ditt svar till lasvardetavling@gp.se senast den 30 maj. Lycka till!

Blir jag den enda som svarar att ett s.k. medium är en bedragare?
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 23 maj 2010, 14:31

UFA skrev:Blir jag den enda som svarar att ett s.k. medium är en bedragare?
Jag ska svara. Och skickar med en länk.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » sön 23 maj 2010, 17:58

Jag har svarat. Motiveringen till varför just jag ska vinna är så klart att jag vill se om han använder lika usel cold reading vid en storseans som när han chattar.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 23 maj 2010, 20:35

SolitaryMan skrev:Jag har svarat. Motiveringen till varför just jag ska vinna är så klart att jag vill se om han använder lika usel cold reading vid en storseans som när han chattar.
Jag avstod från ge någon motivering utan nöjde mig med att besvara frågan (Vad är ett medium?). I ett PS tipsade jag också om Randis framträdande 16/6 här i Göteborg, samt erbjöd mig att skaffa fram fribiljetter.

PaterPoter

Inlägg av PaterPoter » tis 25 maj 2010, 11:50

Bennys förmågor är inte alls unika. De ingår i det mänskliga "basutbudet". Vad som är unikt är att han övat upp sin mediala förmåga. Han kanske gör rätt i att göra sig pengar på detta så länge det går. Det finns ju exempel på medier som mist sin förmåga med takt att de gjort show och moneymaking i denna vår begränsade värld. Det Benny gör är att han går in och "läser" energier och dess innehåll.
T.ex. har Benny ett framträdande på Lorensbergteatern i Göteborg nu i juni. Entré ca 500:-. Kommer det 200 pers (vilket inte är otroligt) så ger det ett brutto på 100.000:- . Så visst är det stora pengar med i kalaset.
Hur gör man då för att utveckla sin medialitet? Det första är att demontera de intellektuella invändningarna. Vårt intellekt ser bara det "jordiska". De flesta människor har dock i olika utsträckning känsla för andra "rum" eller annan verklighet. Har man gjort det så kommer man lätt vidare i sitt mediala arbete om man tycker det är viktigt. Annars kan man ju fokusera på vår mer påtagliga, jordikska tillvaro och utveckla sitt liv här och nu.

Användarvisningsbild
Nja

Inlägg av Nja » tis 25 maj 2010, 11:52

Skönt att höra. Jag trodde att det var lurendrejeri. :roll:

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » tis 25 maj 2010, 11:53

PaterPoter skrev:Hur gör man då för att utveckla sin medialitet?
Det första torde väl vara att kapa kontakten med verkligheten.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 25 maj 2010, 12:01

PaterPoter skrev:demontera de intellektuella invändningarna.
Det har du rätt i. Men du glömde de moraliska invändningarna.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tis 25 maj 2010, 12:10

PaterPoter skrev:Det finns ju exempel på medier som mist sin förmåga med takt att de gjort show och moneymaking i denna vår begränsade värld.
I takt med att deras förehavanden rönt uppmärksamhet och blivit granskade.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 25 maj 2010, 12:20

PaterPoter skrev:Så visst är det stora pengar med i kalaset.
Visst är det så. Kanske är det rent av så att det är pengarna och uppmärksamheten som är drivkraften. På Hilton i Malmö betalade 450 personer 295:- var för att se Benny i en storseans i september förra året. Låt oss följa upp det med att kolla Bennys självdeklaration.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » tis 25 maj 2010, 12:41

PaterPoter skrev:Bennys förmågor är inte alls unika.
Nej, det är korrekt.
PaterPoter skrev:De ingår i det mänskliga "basutbudet".
Usel cold reading? Nja, kanske det.
PaterPoter skrev:Vad som är unikt är att han övat upp sin mediala förmåga.
Det tror jag inte. Av vad jag har läst och hört av honom så skulle han behöva öva upp sin cold reading en hel del för att bli "unik".
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » tis 27 jul 2010, 15:31

En andlig uppgradering kommer att ske 2012 enligt Benny Rosenqvist. Aktuell med storseans och andlig happening tillsammans med Erika Andersson istockholm i höst. VoF och Sven-Ove Hansson kom med på ett hörn i artikeln.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 27 jul 2010, 15:58

smiskos skrev:En andlig uppgradering kommer att ske 2012 enligt Benny Rosenqvist. Aktuell med storseans och andlig happening tillsammans med Erika Andersson istockholm i höst. VoF och Sven-Ove Hansson kom med på ett hörn i artikeln.
Heh. Dock verkar ju även reportern faktiskt tycka att det hela låter lite väl flummigt.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 27 jul 2010, 16:59

smiskos skrev:En andlig uppgradering kommer att ske 2012 enligt Benny Rosenqvist. Aktuell med storseans och andlig happening tillsammans med Erika Andersson istockholm i höst. VoF och Sven-Ove Hansson kom med på ett hörn i artikeln.
I avdelningen "jo, tjena":
Spelar du på lotto?
– Det får jag inte. Syftet är att hjälpa människor, inte att tjäna pengar. Om jag skulle spela för egen vinning skulle jag få en tillsägelse av den andra sidan, eller kanske till och med förlora min förmåga.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Skriv svar