Lyssnar någon på David Icke?

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 29 sep 2007, 19:35

Agrippa skrev:Nu är du ute och cyklar. Icke går i sina verk hårt åt makteliterna inom alla möjliga och omöjliga folkgrupper.
Det var ju det jag skrev. Men det är bara när det handlar om en familj av judisk börd han finner det nödvändigt att påpeka den etniska tillhörigheten.
Agrippa skrev:Om du besvärade dig med att faktiskt läsa Icke skujlle du snart se att han inte på något vis går hårdare åt judar än andra folkgrupper.
Du menar som i boken ...och sanningen ska göra er fria:
Jag tror uppriktigt att en grupp judar bär ansvaret för inte bara 1a världskriget, utan också ryska revolutionen och 2a världskriget.
(fritt ur minnet).
Agrippa skrev:Du gör dig faktiskt skyldig till grovt förtal av Icke.
Skitsnack, men låt mig nyansera: Icke kommer med en massa antisemitiska påståenden. I min begreppsvärld gör det honom till antisemit.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 20:20

Jag uttryckte mig något oklart. Vad jag ville säga är att Icke är mycket intresserad av den etniska tillhörigheten hos makteliten även när det gäller icke-judar. Inte minst olika "ariska" grenar av illuminati anser han sig ha spårat genom historien. Gör detta i så fall Icke till antiarisk?
Det var ett tag sedan jag läste "och sanningen skall göra er fria", men mig veterligen är Icke mycket noga med att peka ut illuminterna, inte judar som huvudansvariga för världskonspirationen.
"Och sanningen skall göra er fria" skrevs innan Icke fick sin ödleuppenbarelse. I senare böcker ser han illuminati som underordnade ödlorna.
Hur som är Icke mycket noga med att påpeka att judarna inte är den drivande kraften bakom illuminati. Däremot anser han att illuminaterna lyckats få folk att tro att judarna är skyldiga till en massa elände som illuminaterna hittat på.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 20:21

Jag uttryckte mig något oklart. Vad jag ville säga är att Icke är mycket intresserad av den etniska tillhörigheten hos makteliten även när det gäller icke-judar. Inte minst olika "ariska" grenar av illuminati anser han sig ha spårat genom historien. Gör detta i så fall Icke till antiarisk?
Det var ett tag sedan jag läste "och sanningen skall göra er fria", men mig veterligen är Icke mycket noga med att peka ut illuminterna, inte judar som huvudansvariga för världskonspirationen.
"Och sanningen skall göra er fria" skrevs innan Icke fick sin ödleuppenbarelse. I senare böcker ser han illuminati som underordnade ödlorna.
Hur som är Icke mycket noga med att påpeka att judarna inte är den drivande kraften bakom illuminati. Däremot anser han att illuminaterna lyckats få folk att tro att judarna är skyldiga till en massa elände som illuminaterna hittat på.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 29 sep 2007, 20:34

Agrippa skrev:Icke är mycket intresserad av den etniska tillhörigheten hos makteliten även när det gäller icke-judar.
Exempel på det tack.
Agrippa skrev:Inte minst olika "ariska" grenar av illuminati anser han sig ha spårat genom historien.
Vad menas med "ariska" här?
Agrippa skrev:"Och sanningen skall göra er fria" skrevs innan Icke fick sin ödleuppenbarelse. I senare böcker ser han illuminati som underordnade ödlorna.
...från det ena till det andra
Agrippa skrev:Hur som är Icke mycket noga med att påpeka att judarna inte är den drivande kraften bakom illuminati. Däremot anser han att illuminaterna lyckats få folk att tro att judarna är skyldiga till en massa elände som illuminaterna hittat på.
Kan du kanske delge mig något sådant exempel.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 20:54

I första eller andra kapitlet till "The biggest secret" finns långa utläggningar om hur ödlorna har utnyttjat olika ariska folkslag för sina syften. Han menar sig kunna föja ödlornas maktövertagande av mänskligheten genom att följa ariernas utbredning i världen. Även judar har enligt Icke infiltrerats av Ödlorna, samt vissa afrikanska folkslag, T.ex. Zulufolket.

Vad man menar med arisk är en intressant fråga. Liksom vad man menar med judisk. Men jag skulle tro att arier för Icke är synonymt med Indo-europeer. Såväl europeiska som persiska, indiska mfl. grupper omnämns av Icke som arier.

I "Robotarnas uppror" går Icke i polemik mot de som anser att "Sion Vises protokoll" beskriver en judisk konspiration. Han menar att Protokollet är en beskrivning av hur illuminaterna arbetar. Sedan har denna beskrivning getts ut i förvanskad form där illuminaternas styggelser beskrivs som något det judiska folket är ansvarigt för. Enligt Icke är detta arbetssätt typiskt för illuminaterna. Man ger folk en stor del av sanningen, men förvränger den så att folk drar helt fel slutsatser av vad som bör göras.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 20:59

PS:

Enligt Icke är Ödlorna dem som gett vissa arier Idén om att rasblandning skulle vara skadligt. Detta för att något i Ariernas genuppsättning gör de särskilt mottagliga för ödlemanipulaqtion. Rena arier ses altså av Icke som något som gynnar Ödlornas maktövertagande. Något att tänka på för de som titulerar Icke rasist.
Låt sen vara att så gott som alla folkslag i människans historia ägnat sig åt rasism. Jag sa inte att Icke hade rätt, bara att han inte är rasist. Och inte heller antisemit.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 29 sep 2007, 21:27

Agrippa skrev: - Även judar har
- vad man menar med judisk.
- "Sion Vises protokoll"
- judisk konspiration.
- det judiska folket
Det spelar ingen roll vad du skriver om att Icke inte är antisemitisk, det är en hel människor/ödlor som inte delar din uppfattning. Och det är väldigt vanligt bland antisemiter, nynazister, förintelseförnekar och deras gelikar att just tillskriva det judiska folket betydlig större roll i världen än du har, just för att kunna stoppa in dem i alla dessa konspirationsteorier som flyter runt.

Sedan är det lite oroväckande att du ur minnet kan redogöra för Ickes mentalstörda teorier. Själv brukar jag glömma bort allt utom de stora dragen i pseudovetenskaplig litteratur. Men du skriver väldans detaljerat om Ickes skrifter. Kan det var så att du tror att det finns iallafall en gnutta sanning i hans böcker?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 29 sep 2007, 21:36

Anders skrev:Sedan är det lite oroväckande att du ur minnet kan redogöra för Ickes mentalstörda teorier. Själv brukar jag glömma bort allt utom de stora dragen i pseudovetenskaplig litteratur.
Trist för dig - knasiga teorier är ju bland det roligaste som finns! Själv har jag Swedenborg på nattuksbordet fnv - nästan lika snurrig som Icke!
Anders skrev:Men du skriver väldans detaljerat om Ickes skrifter. Kan det var så att du tror att det finns iallafall en gnutta sanning i hans böcker?
Aha - misstänkliggjord genom sitt kunnande - det är rätt! På honom bara!
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 21:52

Anders:

Ok. Idéhistoria är inte ditt favoritämne, det förstår jag. Och det är helt OK. Men du kan väl unna såna som mig vårt intresse för läror vi själva inte tror på. Tänk om alla skeptiker vore som du. Då skulle flummarna lätt kunna avfärda oss med att vi inte ens brydde oss om att komma ihåg vad det var vi var skeptiska mot.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 29 sep 2007, 22:26

Agrippa skrev:Men jag skulle tro att arier för Icke är synonymt med Indo-europeer. Såväl europeiska som persiska, indiska mfl. grupper omnämns av Icke som arier.
Jag frågade inte vad du tror Icke menar med "arier", utan vad du menar med ordet.

Jag menar att en hel del av vad Icke skriver och säger måste uppfattas som anti-semitiskt, eftersom han varje gång det handlar om någan av judisk börd finner det nödvändigt att påpeka etnicitet. Du drar upp Ickes omnämnade av "arier" som något slags försvar. För att jag ska kunna uppfatta det som ett försvar får du nog förklara närmare.

Jag tror inte alls att Icke har någon "anti-semitisk agenda" och i den meningen är han såklart inte antisemit, men hans kamp för att få oss dödliga att få upp ögonen för illuminati är kryddad med antisemitiska utfall så i den meningen är han de facto antisemit. Så för att för att återknyta trådrubriken: lika mycket som Icke hänvisar till allehanda exteremistiska publikationer, lika mycket lyssanar och hänvisar allehanda extremistiska individer och rörelser till Icke. Det finns alltså skäl att kalla honom för vad han är.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 23:16

Tja, jag lutar nog åt den definition som säger att arier=indoeuripéer. Sen finns det ju en del buddistiska och hiunduiska tankesystem där ordet mer tycks syfta på en person som är andligt upplyst.
Att Icke hänvisar till "extrema" verk gör honom inte automatiskt till antisemit. Om vi tar Sion vises protokoll tex. Även om detta utgör grunden för "Robotarnas uppror" så flyttar Icke den antisemitiska udden i detta verk från judarna till Illuminaterna, och i förlägningen ödlorna. Man kan naturligtvis invända att somliga vägrar ta till sig detta och att Icke skulle fungera som en inkörsport till antisemitiska verk. Men det gör inte Icke till antisemit. Jag tror att Icke är ärlig i sitt uppsåt, om än galen. Tror han att Sion vises protokoll är en förtäkt beskrivning av illuminaternas verksamhet så är han i sin fulla rätt att torgföra den tron. Utan att kallas antisemit.
Läser man Icke upptäcker man snart att han refererar till individer och publikationer inom alla möjliga och omöjliga politiska läger. Skulle man följa din guilt by association metod kan man lika gärna anklaga Icke för att vara kommunist, högerkristen, hindu, ja snart sagt va fan som helst.
Icke har själv påtalat att om man tror sig se att någon grävt upp värdefull information så kan man inte avfärda informaionen bara för att man inte gillar personen och hans idéer i övrigt.
Tex har Icke sågat kristendomen så hårt att han är mycket impopulär bland kristna konspirationstroende. Ändå anser han att deras största tidning i USA innehåller mycket värdefullt för den som vill fördjupa sig i Illuminaternas strategi.
Han är dessutom väldigt impopulär i nazistiska kretsar. Och det tro fan, en massa potentiella nassesympatisörer kan ju få för sig att ödlorna är huvudfienden i stället för judarna.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » lör 29 sep 2007, 23:19

Tja, jag lutar nog åt den definition som säger att arier=indoeuripéer. Sen finns det ju en del buddistiska och hiunduiska tankesystem där ordet mer tycks syfta på en person som är andligt upplyst.
Att Icke hänvisar till "extrema" verk gör honom inte automatiskt till antisemit. Om vi tar Sion vises protokoll tex. Även om detta utgör grunden för "Robotarnas uppror" så flyttar Icke den antisemitiska udden i detta verk från judarna till Illuminaterna, och i förlägningen ödlorna. Man kan naturligtvis invända att somliga vägrar ta till sig detta och att Icke skulle fungera som en inkörsport till antisemitiska verk. Men det gör inte Icke till antisemit. Jag tror att Icke är ärlig i sitt uppsåt, om än galen. Tror han att Sion vises protokoll är en förtäkt beskrivning av illuminaternas verksamhet så är han i sin fulla rätt att torgföra den tron. Utan att kallas antisemit.
Läser man Icke upptäcker man snart att han refererar till individer och publikationer inom alla möjliga och omöjliga politiska läger. Skulle man följa din guilt by association metod kan man lika gärna anklaga Icke för att vara kommunist, högerkristen, hindu, ja snart sagt va fan som helst.
Icke har själv påtalat att om man tror sig se att någon grävt upp värdefull information så kan man inte avfärda informaionen bara för att man inte gillar personen och hans idéer i övrigt.
Tex har Icke sågat kristendomen så hårt att han är mycket impopulär bland kristna konspirationstroende. Ändå anser han att deras största tidning i USA innehåller mycket värdefullt för den som vill fördjupa sig i Illuminaternas strategi.
Han är dessutom väldigt impopulär i nazistiska kretsar. Och det tro fan, en massa potentiella nassesympatisörer kan ju få för sig att ödlorna är huvudfienden i stället för judarna.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 29 sep 2007, 23:49

Agrippa skrev:Tja, jag lutar nog åt den definition som säger att arier=indoeuripéer. Sen finns det ju en del buddistiska och hiunduiska tankesystem där ordet mer tycks syfta på en person som är andligt upplyst.
Och på vilket sätt skulle det rättfärdiga eller väga upp Ickes retorik?
Agrippa skrev:Att Icke hänvisar till "extrema" verk gör honom inte automatiskt till antisemit. Om vi tar Sion vises protokoll tex. Även om detta utgör grunden för "Robotarnas uppror"
Nej, den viktigaste grunden för boken är William Coopers Behold A Pale Horse och i den boken har "protokollen" en central betydelse. Icke har bara köpt konceptet rakt av.
Agrippa skrev:Läser man Icke upptäcker man snart att han refererar till individer och publikationer inom alla möjliga och omöjliga politiska läger. Skulle man följa din guilt by association metod
Jag tycker nog att jag förklarat grunden för min ståndpunkt utan någon sådan teknik. Tråkigt att du inte begriper.
Agrippa skrev:Han är dessutom väldigt impopulär i nazistiska kretsar. Och det tro fan, en massa potentiella nassesympatisörer kan ju få för sig att ödlorna är huvudfienden i stället för judarna.
Nej, han har varit oerhört populär i åtminstone delar av dessa kretsar. Combat 18 t.ex har under lång tid använt sig av Ickes material. Fast jag är inte helt uppdaterad, så jag vet inte om de fortfarande gör det.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » sön 30 sep 2007, 02:08

På vilket sätt min definition av arier har med saken att göra vet jag inte, men du frågade så jag svarade. Jag har inte läst cooper, men även om han skulle vara antisemit ändrar inte det faktum att icke helt ändrat måltavla i protokollen.
Att han skulle var populär hos nazister i allmänhet och Combat 18 i synnerhet är mycket osannolikt. Icke pekar i "i sanningen skall göra er fria" ut combat 18 som sponsrade av ADL. En grupp fanatiska judehatare lär inte uppskatta att Icke pekar ut dem som hantlangare åt en judisk lobbygrupp. Detta utpekandet skedde alldeles i början av Ickes karriär, innan han var känd. Så det verkar orimligt att de ens skulle hunnit uppskatta Icke innan han Pekade ut Combat 18.
Dessutom, om nu någon nazistgrupp skulle uppskatta Icke så är nog combat 18 den minst sannolika att falla för Ickes New age tjafs. Det finns vissa new age flummare bland nassar som snöat in på en mer esoterisk typ av nazism, med djurrätt och själavandringsflum. Men combat 18 är inte riktigt den typen. Se vilken dokumentär som helst om Combat 18 och du kommer att få se ett gäng ytterst brutala engelska arbetarklasskarlar som ölar, viftar med vapen och på ett ytterst brutalt och antiintellektuelt sätt lever ut sina drömar om ett rasrent england. Cobat 18 har ofta hamnat i bloidiga konflikter med andra nassar som man ansett vara för flummiga och ovilliga till att backa upp kampen med våld.

Agrippa

Inlägg av Agrippa » sön 30 sep 2007, 02:13

Så här säger den engelska journalist som kanske noggrannast undersökt Ickes verk om hans påstådda antisemitism:

British journalist Louis Theroux, reviewing Jon Ronson's Them: Adventures with Extremists, cautioned against accusing Icke of anti-Semitism: "Icke's 'theory' is basically The Protocols of the Elders of Zion with a new cast and a few script changes. Not surprisingly, Icke has come under suspicion of anti-Semitism.... Not only might it be unfair to Icke, but by implying that he is so dangerous that he has to be censored, the watchdogs are giving a patina of seriousness to ideas that are — let's face it — very, very silly." [29]

Skriv svar