Odlaren skrev: ↑ons 23 apr 2008, 22:29
Jag hamnade på skolverkets hemsida.
Detta är mycket intressant:
http://www.tinyurl.se/e8f0 (Kortade länk. /UFA)
Ewww, titta på den bristande dokumentationen, och att skolan ifråga inte låter eleverna ta del av betygen (!)
Skolverket bedömer att nedan angivna brister snarast måste åtgärdas.
- Skolan har ingen aktuell skriftlig kvalitetsredovisning (1 och 5 § § förordningen
om kvalitetsredovisning inom skolväsendet).
- Skolans betygskriterier anger inte vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs
för att eleven skall få ett visst betyg (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor
jämfört med 7 kap. 4 § gymnasieförordningen).
- De obligatoriska nationella proven har hittills inte genomförts på skolan (2 kap.
9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7 kap. 5 § gymnasieförordningen).
- Skolan saknar betygskatalog. Efter avslutad kurs får inte eleverna ta del av det
betyg som satts. (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7
kap. 6 § gymnasieförordningen).
- I skolans poängplaner och information till eleverna framgår inte att eleverna
har rätt till slutbetyg när de nått 2 500 gymnasiepoäng (2 kap. 2 a § förordningen
om fristående skolor).
- Skolans likabehandlingsplan uppfyller inte författningarnas krav (6 § lagen om
förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Sedan:
- Skolan bör förbättra uppföljningen, utvärderingen och analysen av de samlade
kunskapsresultaten i samtliga kurser så att det tydligt framgår hur kunskapsresultaten
är i förhållande till de nationella målen. Även uppföljningen av elevernas
kurs- och periodutvärderingar bör förbättras.
- Skolan bör analysera de stora skillnaderna i betygsfördelningen mellan kurserna
och vid behov vidta åtgärder för ökad måluppfyllelse.
- Skolan bör ytterligare analysera orsakerna till dessa resultat och vid behov vidta
åtgärder så att flertalet elever fullföljer gymnasieutbildningen inom fyra år.
Bara på tal om detta med dålig undervisningskvalitet. Jag finner detta besvärande för waldorfskolan ifråga. Mycket besvärande. Vad pysslar de med?
De verkar inte vara intresserad av att höja kvaliten på utbildningen som eleverna får och det finns likheter mellan 1970-talet och 2010-talet och den engelska och svenska som lärs ut skulle aldrig godkännas enligt läroplanen för de fraser och meningar i engelska och svenska som lärdes ut var helt enkla fåtal som i Engelska hallo,yes,no,come here , good morning everybody, good evening everybody, Mer engelska än så där lärdes inte ut på Solbergahemmet i Järna på 1970-talet och svenskan likaså det var mest ramsor som man fick skriva av i sina egengjorda skolhäften och på lågstadiet existerade inte ens ämnet skolkök som normalt elever får lära sig med grundläggande kunskaper om hur man lagar mat,tvätta tvätt,diska,hantera ekonomi,och apropå ekonomi, man fick inte hantera sina sparade pengar själv utan ekonomin var hårt styrd av personalen och de enda tillfällen man fick hantera sina sparpengar var när man vid nåt tillfälle åkte på söndagsmiddag på Tullgarn Slott och skolresa varje vår när man gick på museum,åt ute på restaurang,och när man var på julmarknad på Robygge , innan jullovet och på den tiden fick man 10 kronor i veckopeng ,man hade dessutom med sig 50 kronor som man fick från föräldrar när man åkte tillbaka till skolan efter sommarlovet ,och den slöjd man var på så var det handarbete eller syslöjd så fick man göra exakt som läraren sa virka grytlappar,sticka ett par lovikkavantar, och göra flamskvävmattor,och göra mjukisdjur som groda,katt,hund,och göra en sprattelgubbe var, , men däremot på elevhemmen fick man de basala grundläggande kunskaper om enklare bakning,enklare matlagning,samt städning typ dammsugning,moppning,damning, och sängbäddning, men däremot lärde man aldrig ut om hur man ska tvätta kläder,torktumla kläder,mangla och stryka kläder och laga kläder med symaskin ,och de lärde aldrig ut om hur man beställer varor från förrådet till elevhemmen , och beställning av basvaror från förrådet skulle endast personal sköta sånt lärdes aldrig ut på Solbergahemmets elevhem under början av 1970-talet .Sen ämnet religion var det bara någon enstaka tillfälle varje termin ,och det som är skrämmande är att man fick inte de basala kunskaperna som krävdes för mer korrekt bedömning i årskursbrevet och men den tidens skolsystem och antroposofernas skolsystem ,så skulle man i dagens läge inte nå upp till bra betyg för att "kvalificera" sig till gymnasieutbildning på vanlig gymnasieskola efter att man skrevs ut från grundskolan på Solbergahemmet som var 12-årig och de ämnen som aldrig lärdes ut på Solbergahemmet under början av 1970-talet var skolkök,träslöjd,samhällskunskap,biologi,kemi,psykologi. Varför ingick inte dessa ämnen i utbildningsplanen på Waldorfskolorna på 1970-talet och framåt?