Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Odlaren

Re: Du behöver verkligen tröst

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 00:23

buggis skrev:och jag tycker synd om dig. Jag har också kört undercover i Järna, liksom jag passerat ett antal suspekta politiska och religiösa sekter. Alla är lika tokiga men var och en på sitt vis.

Primo: Det spelar ingen roll vilken ideologi man skyltar med, var och en i respektive organisation arbetar ändå utifrån sin egen kapacitet och intelligens i ämnet och brottas hela tiden med motriktade krafter som strävar efter att tillfredsställa de egna behoven kontra organisationens. Hur tolkningen av signalerna inifrån och utifrån går till i praktiken borde vara föremål för X antal doktorsuppsatser. Här finns en stor felkälla som orsakar stort lidande för tredje person.

Secundo: Inte är det bättre på andra skolor heller, snarare värre. Det finns ett korn av sanning i Antroposofin som ligger ett halvsnäpp längre fram i utvecklingen än Moderaternas och Chicagopojkarnas finanspolitik. Men det betyder inte att var och en inom och utanför waldorf kommer att förstå detta till hundra, människan är tyvärr fortfarande lite för dum för att kunna leva upp till sin egen kapacitet. Hur smart är du själv? Om du är supersmart, varför använder du inte din intelligens i motsvarande grad?

Tertio: Ditt problem är egentligen att du önskar att världen vore bättre än waldorfskolan och steiner. Det är den inte, den är sämre. Det är inte bara du som har bekymmer med waldorfpedagogiken. Hela världen har problem med mänskligheten, så jävla illa är det. Men det betyder inte att det är dags att ge upp. Du kan dra ner lite på förväntningarna och ratta runt lite här och där där det känns någorlunda. Jag skulle kunna rekommendera dig att koncentrera dig på det som du tycker är viktigt för stunden. Vi har ju några centrala uppgifter i egenskap av människor på jorden: Vi vill kunna tänka våra tankar, göra våra egna värderingar och val. Vi vill lyssna och se på världen, smaka och lukta på den, vi vill ha ständig bekräftelse på att vi och världen finns till. Vi vill tala och sjunga, vi vill älska och hata, äta och arbeta, knulla och skita. Då mår man någotsånär OK oavsett villken ideologi det handlar om. Det finns så många människor på jorden idag så man behöver inte göra så mycket för att det ska kännas som om man gjort sitt för utvecklingen. Slappna av, gå och köp nåt gott att äta och dricka, ingen tackar dig för att du lider.. läs en dagstidning och försök avgöra om det är överhuvudtaget nånting som är sant det som står i den. Kör undercoverracet på Journalisthögskolan ska du se, vilket livslögnsbedrägeri som det är där. Journalistetiken är en 100 resor värre skandal än waldorfpedagogiken. Därför att press och media kräver att få påverka mänskligheten maximalt, men de avsäger sig allt ansvar för följderna.
Jag tror inte att tröst gagnar mig faktiskt. Mitt syfte är att ifrågasätta den behandling jag fick tack vare waldorfideerna.

Att du ens orkar skriva ned tredje stycke väcker min beundran. Dina tankar angående min intelligens, kan du vara snäll och utveckla dem litet närmare, eftersom du tycks veta en hel del om saker och ting?

Jag anser att världen vore bra mycket trevligare om Waldorfskolorna genomgick en kritisk granskning istället för att som vanligt alltid, så gott som alltid få positiv press och positiv respons från politiker.
Dröm på om att förändra mänskligheten du, jag håller mig till att försöka påverka saker och ting i min närhet till det mer positiva, som min familj till exempel. Inte hela världen. Litet mer "Många bäckar små" hållet, om du förstår vad jag menar.
Intressant att du börjar ta upp världsfrågor och annat bara sådär, när jag berättat om en rätt svart skoltid. Nej, jag är inte ensam om att ha problem med waldorfpedagogiken, och, jag tänker, oavsett världsfrågor eller ej, diskutera saken här på detta forum. Huruvida det ligger ett korn av sanning i antroposofin eller ej, är upp till vuxna att diskutera, värdera, och eventuellt ta till sig. Inte att utsätta barn för, är min åsikt.

Törs man fråga vilken linje du valde på steinerseminariet?

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 00:45

C-J skrev:Är det lite så här?
http://www.youtube.com/watch?v=DKy1rIHvWRE

och hur har ni anpassat er sedan?

Obs, det är inte fisken Ruda det handlar om, utan det kommer någon minut in.
Underbart!

Stort gapskratt, och jag kan berätta att jag plus yngre syskon har Eurytmiat fram diverse fula ord...Populärt på fester & sådant, kan jag berätta. kan du Eurytmi, testa att göra ett " Up yours" eller annat ord. Det är rätt roligt.
:wink: :lol:

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 01:14

Vi fortsätter med litet synande ur min synpunkt.
Sexan

Här övar man procent och bråkräkning, går igenom grunderna i geometrin, talar om romarna i historian och experimenterar i fysiken med akustik, optik och värmelära.

Viktigt, påpekas det vara att man i de naturvetenskapliga ämnena verkligen låter eleverna följa med och genomföra experimenten så att man inte bara säger efter ett misslyckat experiment att ojdå det gick ju inte så bra men det skulle ha gått så här...
Eleverna ska få tänka och göra själva. Klasslärarens uppgift i waldorfskolan är inte att tillfredställa hela kunskapsbehovet utan att år för år öka aptiten.
Klasslärarens uppgift i waldorfskolan är inte att tillfredställa hela kunskapsbehovet utan att år för år öka aptiten.
Behöver jag kommentera?
Jag anser att man går i skolan för att lära, inte för att kanske få en kunskapstörst väckt. Vad hnder med de som inte får denna kunskapstörst uppväckt?
Geometrin gick i mycket ut på att vika olika papperskuber i olika former, och att rita geometriska mönster i fina färger, vad jag minns.
Sjuan

Börjar med kemi, går in på krafter så som magnetism, hävstången och taljan. Algebra i matematiken, hälsolära i biologin, främmande världsdelar i geografin, medeltiden i historia samt en period med människokunskap.

Åttan

Meteorologi och elektricitet i fysiken.
Näringsämnen och livsmedelsframställning i kemin,
Sveriges historia från medeltid fram till 1700-talet samt den amerikanska, den franska och den tekniska revolutionen i västvärlden.

Klass åtta brukar på många waldorfskolor avslutas med att klassen tillsammans sätter upp en pjäs och sedan med hjälp av de intjänade pengarna åker på en klassresa. Klassresan brukar gå till något av våra grannländer och resans tema brukar vara natur (tillskillnad från tolvans resa som är en kulturresa). Detta brukar stärka klasssammanhållningen enormt och blir även som en avslutning på lågstadiet och farväl till klassläraren som nu byts ut. En ny fas börjar efter sommaren med en ny klasslärare, olika ämneslärare och en ”uppgradering” till högstadiet!

I lågstadiet har självklart ämnen som religion, svenska, engelska och gymnastik funnits med på schemat tillsammans med eurytmi, tyska och en rad olika hantverksämnen så som syslöjd, träslöjd, smide, keramik, bokbindning, teknisk ritning, kalligrafi och bild. Ofta brukar även ett tredje språk läras ut.

Text: Sofia Zetterqvist
Handarbetet som nämns, innebar bland annat att vi skulle brodera skärp med korsstygn. Alla skulle brodera samma mönster, och det fanns ett väl urvalt begränsat sortiment av färger. Mönstret som broderades påminde mycket starkt om ett Jesuskrucufix inramat av en fyrkant, upprepat om och om igen.
Teknisk ritning existerade inte hos oss vad jag vet.

Historieundervisningen var mycket summarisk, jag hade stora luckor i mitt kunnande, bland annat om Sveriges stormaktstid, svensk modernare historia, andra världskriget och nazismen plus då matematik och språk. Detta är ett litet axplock av allt som jag anser var en dålig kvalitet på undervisningen. Då.
Jag hoppas verkligen att det inte är så i dagsläget, jag har absolut inte satt mina barn i waldorfskola. Så jag vet ärligt inte hur det är idagsläget.
Jag vågar helt enkelt inte chansa på att de skulle få en dålig, undermånlig utbildning, som inte gagnar dem.
De går i en vanlig skola, trivs och gör bra ifrån sig, med bra betyg.

Användarvisningsbild
buggis

Hej

Inlägg av buggis » ons 23 apr 2008, 05:55

Du verkar inte ha tagit alltför stor skada eftersom du orkar hålla på och uttrycka dig så här sida upp och sida ner. Möjligen skulle man kunna påpeka att du bara skrapar på ytan med din kritik. En riktig kritisk granskning kräver att man går mer systematiskt på djupet och det finns det många som gör och har gjort. Det finns massor av litteratur som är kritisk mot waldorfpedagogiken och antroposofin så du tillför inte debatten speciellt mycket. Kanske inte så mycket på svenska men tillräckligt för att du ska få vatten på din kvarn. Sen är det väl så när man ska göra en vetenskaplig kritisk granskning av nåt så om det ska verka trovärdigt så ska man inta en opartisk hålllning och det gör inte du och då blir det lite pajkastningskänsla över det hela. Man vet redan från början vad du tycker och kommer att komma fram till och då blir det tråkig läsning.

Men det verkar inte vara nåt fel på din övertygelse. Har du läst boken Don Quijote? Alltså verkligen läst boken som bok och inte bara hört den berättas eller som "Läsa lätt" eller serietidning?

Jag har hört många som du inte bara när det gäller waldorf utan de har blivit överkörda av nån myndighet eller blivit orättvist behandlade på nåt sätt och så går de och ältar detta år efter år och blir en pest för sin omgivning. Det kallas ibland för rättshaverister. Jag anser att det är begås en massa fel i samhället och folk blir verkligen skadade av både det ena och det andra. Men om man inte orkar se sin egen del i katastrofen så blir det svårt att släppa ämnet och intressera sig för nåt annat. Det borde ju kunna bli lite tjatigt till och med för en själv.

Hej då.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 23 apr 2008, 06:34

buggis skrev:Secundo: Inte är det bättre på andra skolor heller, snarare värre. Det finns ett korn av sanning i Antroposofin---
Du själv kommer med de grova generaliseringar du kritiserar. Jag anser att du har fel, och det finns också forskning som visar att den undervisning som används i den vanliga skolan är bättre än att kopiera, vilket är grundbulten i waldorfpedagogiken. Den vanliga skolan ÄR bättre på att förmedla kunskap. Elever som gått vanlig skola FÅR bredare, friare och mer gedigen utbildning.

Tertio: Ditt problem är egentligen att du önskar att världen vore bättre än waldorfskolan och steiner. Det är den inte, den är sämre. Det är inte bara du som har bekymmer med waldorfpedagogiken. Hela världen har problem med mänskligheten, så jävla illa är det.
Om du själv blivit skadad kan jag bara beklaga (du låter som en av de rättshaverister du själv pratar om), men min uppfattning är att du har helt fel och dessutom generaliserar grovt igen. Vissa platser av den värkliga världen kan vara väldigt jobbiga, men folk i gemen har inte problem med andra människor. Folk i gemen gillar andra människor. Den vanliga världen är klart bättre än antroposofins lilla universum. Framför allt - vilket är det centrala - är den mer sann.

Det finns så många människor på jorden idag så man behöver inte göra så mycket för att det ska kännas som om man gjort sitt för utvecklingen. Slappna av, gå och köp nåt gott att äta och dricka, ingen tackar dig för att du lider.
Jag själv uppskattar att han berättar om sina upplevelser.
läs en dagstidning och försök avgöra om det är överhuvudtaget nånting som är sant det som står i den. Kör undercoverracet på Journalisthögskolan ska du se, vilket livslögnsbedrägeri som det är där. Journalistetiken är en 100 resor värre skandal än waldorfpedagogiken. Därför att press och media kräver att få påverka mänskligheten maximalt, men de avsäger sig allt ansvar för följderna.
Utveckla gärna lite mer i en egen tråd.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

niklasz

Inlägg av niklasz » ons 23 apr 2008, 06:48

Don't feed the trolls.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 23 apr 2008, 07:22

I ärlighetens namn fick jag en dos av härmning på högstadiet, det kallades instuderingsfrågor. Några dussin färdiga frågor och svar som pluggas in med en fyra i betyg automatiskt i retur.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 23 apr 2008, 08:04

Tack för dina långa utläggningar, Odlaren. Jag ögnade igenom en del av deras texter innan, och hittade inte så mycket specifikt att slå ner på - just att likna ett B vid en bull-fylld björn minns jag, det är ju gulligt och lätt att minnas och bra - så dina kommentarer är dubbelt välgörande.

Att elever tolkar bibliskan som sanning, tja, där finns ju en gråzon mellan historiska sanningar och uppenbara sagor som även många vuxna har svårt för. Minns själv inte hur t.ex. Jeanne d'Arc framställdes, hörde hon verkligen änglar eller inte? Och när du även tolkade den nordiska mytologin som bokstavlig sanning så vet jag inte riktigt hur mycket skuld som skall läggas på lärarna? Steiner må ha varit kristen, men asa-troende var han väl ändå inte.

Väntar med spänning. Vått i vått.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 0 gånger.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 23 apr 2008, 08:08

Intressanta inlägg, indeed.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

JB

Inlägg av JB » ons 23 apr 2008, 08:50

Odlaren skrev:Jag anser att världen vore bra mycket trevligare om Waldorfskolorna genomgick en kritisk granskning istället för att som vanligt alltid, så gott som alltid få positiv press och positiv respons från politiker.
Det kan jag nog hålla med om. Du har inte funderat på att berätta om dina upplevelser för Uppdrag granskning?

/Jonas

niklasz

Inlägg av niklasz » ons 23 apr 2008, 10:59

Det krävs tydligen fyra års utbildning för att bli eurytmilärare, undras varför:

http://www.steinerhogskolan.se/index.php?id=54

Wikipediaartikeln om eurytmi innehåller inte mycket kritisk reflektion:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurytmi

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 11:49

Buggis:
Det finns massor av litteratur som är kritisk mot waldorfpedagogiken och antroposofin så du tillför inte debatten speciellt mycket.
Nu blev jag riktigt jäkla butter :evil:

Det är klart som korvspad att det tillför enormt mycket att de som faktiskt gått igenom den usla skolformen också berättar om det. Det är alldeles för få som gör det, de flesta har nog med att ordna upp sin - eller sina barns - havererade skolgång.

Och vet du vad? Upprepade gånger har jag fått just den motsatta kommentaren - om det nu är en så dålig skola, varför ser vi inte horder med missnöjda tåga i protest? säger de som vill försvara antroposoferna.

Och är vi flera, så får man höra: äsch, ni har bara påverkat varandra (och är egentligen inte missnöjda) eller äsch, du kommer inte med något nytt (bara samma gamla 'lögner och förtal').

Tja. Jag tycker att det finns ett ganska stort värde i att flera är öppet kritiska, även om en del av kritiken är återkommande (skolorna är ju likadana över hela världen, så det är ju inte konstigt, snarare visar det på ett mönster - antroposofin är skulden till att det skiter sig). Antroposoferna vill nämligen gärna skylla på enstaka elever, enstaka skolor, enstaka lärare... det är aldrig den antroposofiska grundidén som är tokig.

Odlaren, fortsätt skriva. Jag återkommer med mer dravel senare.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 23 apr 2008, 11:54

http://www.steinerhogskolan.se/index.php?id=46

Var ju en rätt bizar utbildning till socialterapeut, jag undrar om den berättigar till studiemedel.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 11:57

niklasz skrev:Det krävs tydligen fyra års utbildning för att bli eurytmilärare, undras varför:

http://www.steinerhogskolan.se/index.php?id=54
Det är knepigt att snacka med andevärlden.
Wikipediaartikeln om eurytmi innehåller inte mycket kritisk reflektion:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurytmi
De vaktar wiki dygnet runt. Åtminstone den engelska och den norska wikin. En viss herre här i Sverige skulle barnpassa svenska wiki också om det var så att någon försökte fixa den.

Ett citat av Steiner, eller en redogörelse för vad Steiner lärde ut, om eurytmi skulle ju passa in, och då menar jag något om vad eurytmi egentligen är. Men det skulle väl stanna uppe i högst någon timme.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 12:33

Hexmaster:
Steiner må ha varit kristen, men asa-troende var han väl ändå inte.
Han trodde att det fanns en historisk sanning i de gamla myterna, en sanning som förr var intuitiv för människorna, men som nu uppfattas som 'sagor' - men enligt honom så är det alltså inte sagor, utan ett slags 'djupare' sanning än 'vanlig' historia.
Steiner: An Outline of Occult Science skrev:The treasures of folk fairy tales and myths arose originally from such spiritual experiences. For the dreamlike clairvoyance of many people lasted right on into times not far removed from our present day. There were other human individuals who had lost their clairvoyance but who acquired the faculties of perception in the sensory-physical world through feelings and sensations that corresponded to these clairvoyant experiences.
Steiner: Greek and Germanic Mythology in the Light of Esotericism skrev:You will have come to realise from many of my lectures that a deep significance underlies the world of saga, that myths are the expression of esoteric truths.
Steiner: An Esoteric Cosmology skrev:In the opinion of modern scholars, the myths are poetic interpretations of the phenomena of Nature. If, however, we study certain folk-legends, we shall find that they are more than this. Myths and legends are based upon astral visions which have been travestied, changed and added to by tradition.
Steiner: The Occult Significance of Blood skrev:All those things which have come down to us in the legends and myths of various nations, and which touch upon human life, will in our day undergo a peculiar transformation with regard to the whole conception and interpretation of human nature. The age is past in which legends, fairy-tales, and myths were looked upon merely as expressions of the childlike fancy of a people. Indeed, the time has even gone by when, in a half-learned, half-childlike way, it was the fashion to allude to legends as the poetical expression of a nation's soul.[...]If from the new standpoint of spiritual investigation we meditate upon the old legends and myths, allowing those grand and powerful pictures which have come down from primeval times to work upon our minds, we shall find, if we have been equipped for our task by the methods of occult science, that these legends and myths are the expressions of a most profound and ancient wisdom.
Steiner: Theosophy of the Rosicrucian skrev:In our myths and sagas, in which lies deep wisdom given by initiates, a memory is preserved of this, and above all in the legend of the death of Baldur.
[...]
Thus do we find deep facts of cosmic wisdom in the old folklore and customs.
Just Balder och Balder-myten intar en väldigt framtträdande plats för antroposoferna och i waldorfskolan. (För övrigt heter en av deras blaskor just Balder.)
Steiner: Universe, Earth and Man skrev:The northern myths have remained behind as remembrances of the wisdom of Atlantis. We know that the successors of the Atlanteans carried the wisdom of ancient India and Persia into Asia.
---
Actual facts concerning the higher Spiritual Worlds lie at the foundation of all myths
Steiner The Poetry and Meaning of Fairytales skrev:The first thing we must do in order to understand the meaning of genuine fairy tales and myths is to stop regarding them as fantasy derived from folk imagination; they are never that. The starting point of all true tales lies in time immemorial, in the time when those who had not yet attained intellectual powers possessed a more or less remarkable clairvoyance, the remains of the primeval clairvoyance. People who had preserved this lived in a condition between sleeping and waking where they actually experienced the spiritual world in many different forms. This was not like one of our dreams today, which have for most people (but not for everyone) a somewhat chaotic nature. In those ancient times, people with the old clairvoyance had such regular experiences that everyone's were the same or very similar.
[...]
The great popular myths of the gods are also representations of everything the initiates experience on the astral and higher planes. Fairy tales stand in relation to the great popular myths of the gods in the following manner: The myths can be understood when we realize the huge comprehensive circumstances of the cosmos underlying them, and fairy tales can be understood when we realize that the different happenings and pictures are nothing but the repetition of astral events. In far remote times everyone had astral experiences. They became fewer and fewer. One person told them to another, the other took them up, and so the fairy tales were carried from place to place. They appeared in the most varied languages, and we can note the similarity of the fairy tale treasures the whole world over, when we unveil the astral events that serve as their basis.
Och så vidare. (Alla de här texterna finns att tillgå på rsarchive.org)

Skriv svar