Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 12:47

Och sagor och myter intar en särställning kan man säga. De är så närvarande, hela tiden, att liksom verkligheten och faktakunskaper inte får plats. Man misstar sig inte, som waldorfelev, på vad som är det allra viktigaste. Det betyder inte att lärarna direkt uttrycker att de tror på myterna och sagorna som sanna. Däremot uttrycker de inte heller motsatsen. Och av det utrymme, den tidsåtgång och den presentation som ges sagorna och myterna, på bekostnad av i princip allt annat som barn skulle behöva lära sig för att kunna avfärda myterna som påhitt, får man onekligen en bild av att myter och sagor är enormt viktiga. Jag tror att lärarna förmedlar den bilden också, såväl indirekt som mer direkt, genom att de faktiskt själva är övertygade om att det Steiner lärde var sant.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » ons 23 apr 2008, 12:49

Tack för informationen om waldorf!

Jag reagerade också på eurytmi artikeln, brukar det inte bli en kommentar i wiki om en artikel är utsatt för mycket bråk? man tycker de i så fall borde låsa in två versioner på den så att man kan välja och sedan stänga redigeringar av dessa två versioner i alla fall?

(reagerar faktiskt märkligt nog mest på färgkritorna och målningsteknikerna. Så absolut fasansfullt att försöka räkna matte och skriva med färgkritor! och att inte få måla med exakta redskap. Det är plågeri. (pennvässarkön var lång när jag var 7-8, sedan lo and behold din egen vässare! innan alla lyckligt upptäckt stiftpennan vid 11 års ålder typ) (speciellt killarna älskade att rita små små gubbar i blyerts som slogs, jättefint var det!))

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 14:23

Vilken tur att jag gick in här på forumet och läste. Dina inlägg Odlaren är bland det intressantaste jag har läst på länge. Och jag känner igen mig i nästan allt du skriver. Jag har själv gått i Waldorfskola och växte dessutom upp i en extrem-antroposofisk familj. Även om jag själv har tagit avstånd från antroposofin så har jag ändå alltid en fot i den pga min familj.
Det som berörde min mest av det du skrivit är detta:
Odlaren skrev:Mina stackars öron...
Jag drabbades upprepade gånger av öroninflammationer. Det gör ont att få detta, och vi gick till farbror antroposofläkaren. (Efter att min mor förgäves petat in lök i mina öron, och lindat citronomslag runt mina ben för att sänka min feber.)
Denna karl undersökte mina öron mycket flyktigt, men var ganska intresserad av mitt underliv. Ja, han tafsade. Ja. Och skrev ut konstiga små vita piller med luddiga namn som avslutades med ett "D6" eller "D3" eller annan valfri siffra. Trots de små pillren fortsatte mina öronproblem. Till sist fick jag gå till en riktig öronläkare som konstaterade att jag: 1. Skulle få peniciilin, 2. Hade eksem i öronen, som hjälpte till att utlösa problemen. Om jag aktade mig för vatten i öronen skulle jag bli bättre, och det blev jag också.

Tyvärr var detta efter ett flertal besök hos den kladdande antroposofläkaren. och efter många helvetiska öronsmärtsnätter, stinkande av lök. Jag har en bestående hörselnedsättning på höger öra, tack vare alla ärrbildningar som hann bildas av inflammationerna innan jag fick adekvat skolmedicinsk behandling.
Vaccinerad i barnaåren? nej. Det är inte bra enligt Steiner, då man tydligen skall utvecklas själsligt som barn genom att gå igenom de klassiska barnsjukdomarna som exempel; Mässlingen, påssjuka, vattenkoppor etc.
jag fick min första vaccinering på ett sjukhus efter att ha blivit rejält hundbiten. Min mor ville inte detta först, men läkaren var påstridig, Gudskelov.

Som vuxen anser jag att detta var rent barnplågeri. Vem kan sova med en riktigt ordentlig öroninflammation som gick såpass långt att trumhinnan sprack om och om igen?!? Smärtan var satanisk, även om tillståndet i sig inte var livshotande. jag hade minst fem inflammationer om året emellan 10 till 17 års ålder.
Har själv blivit behandlad på samma sätt, bland annat fick jag citronomslag när jag hade feber på över 40 grader och det hjälpte ju inte.
Men det värsta råkade en av mina systrar ut för. Hon hade också problem med upprepade öroninflammationer. Det enda hon fick för det var rå gullök i örat och ett förband runt huvudet för att hålla löken på plats. Hon hade inte ens börjat skolan då, och hon låg och skrek hela nätterna av smärtan. Jag får tårar i ögonen när jag tänker på det. Att de bara lät henne lida, ett litet barn. Jag var i tonåren då, men kunde inte göra något för att hjälpa henne.
Ett tiotal år tidigare när jag själv hade öroninflammation hade jag fått penicillin. De var inte lika inne i antroposofin då.

Antroposoferna har för sig att man inte ska äta antibiotika för man blir stärk i själen och sitt karma av att klara av en sjukdom utan det.
Satans barnaplågare! Det är ofattbart att man kan behandla barn på det här viset. Det är en av många anledningar till att jag tidigt insåg att är något fel med antroposofin. Det är helt sjukt att de gör så här.

Om det kom till min kännedom att ett barn behandlades så här i dag skulle jag själv se till att det fick penicillin och anmäla föräldrarna till sociala myndigheterna. Även om det var mina egna släktingar. Så behandlar man inte barn!

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 14:24

zooey skrev:Vi hade en antroposofisk skolläkare som man var tvungen att se vartannat år eller så. I andra klass så spred han ut för mina s.k. kamrater att jag skulle dö relativt snart. Om jag fattade saken rätt skulle jag dö innan jag hann bli vuxen. Han sa åt dem att de inte skulle säga det direkt till mig. Naturligtvis så sa de det till mig ca 5 min senare. Vad kan man förvänta sig. Som vuxen så sa jag det till min mamma, och hon hade förstås ingen susning om att jag hade fått veta detta på omvägar redan då när jag var 8. De (läkaren eller min klasslärare, minns ej vem) hade talat om för henne att jag var väldigt sjuk eller döende. Mamma fattade ju inte vad i h-e det var för goja och bortsåg från det helt.

Tänka sig, jag lever fortfarande. 22 år senare. Ett mirakel :P

Helt knäppt! Jag tror nästan att jag vet vem skolläkaren var. Samma som jag hade. Men jag säger inga namn här. Han har i alla fall inte alla hästar hemma om man säger så. Lever inte riktigt i verkligheten. Han är ändå en av de mest tongivande antroposoferna.
Alla antroposofiska läkare jag har träffat har varit lite konstiga.
Den tafsande läkaren som Odlaren beskriver är också horribel.
Det är så mycket som är konstigt med de här människorna.
Senast redigerad av 2 Johann, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 14:24

Odlaren skrev:Jag hade dock problem. jag kunde inte se riktigt vad som stod på svarta tavlan, om jag inte satt längst fram i klassrummet, och flyttade min bänk en bit framåt ytterligare. Och då såg jag bara bra med ena ögat.
Detta måste ju lösas, så skolsyster rekommenderade den antroposofiska boten; Jag skulle få titta på två jättestora, fyrkantiga skärmar i någon timme per dag! En var orange, den andra mörkblå.
Jag tittade och tittade, ja, rentav stirrade tills jag tyckte att ögonen blödde, men blev jag bättre? Nej. Istället så lades ansvaret mycket på mig, att jag inte försökt tillräckligt. Mamma var sur, men kapitulerade till sist och tog mig till en optiker, som på ungefär 30 sekunder konstaterade att jag är rejält närsynt, och behövde glasögon direkt. Då var jag ungefär 12 år gammal, och hade lidit av hemsk huvudvärk i flera år. den gick direkt över med glasögonen, och jag var så glad över att kunna se.

Så mycket för de timmarnas stirrande. Idag korrigerar mina kontaktlinser och glasögon mitt synfel, inte blå och orange skärmar.
Jag undrar fortfarande varför de inte tog mig till en optiker direkt? Varför rekommenderade inte skolsyster detta, då hon uppenbarligen måste ha förstått att jag hade ett synfel då hon kontrollerade mig?
Jag har familjemedlemmar som fått läkeeurytmi för sina synfel och säger att det fungerar, ändå har de fortfarande glasögon. Om var så jäkla effektivt skulle de inte kasta glasögonen då?

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 14:25

zooey skrev:Jag hoppas åtminstone du slapp se för många eurytmiframträdanden (men vad säger jag? Järna :twisted: där är det väl eurytmi för hela slanten). För det är nämligen det dödligaste jag någonsin varit med om.
Usch, jag kan berätta att jag sett fler eurymiframträdanden än jag står ut med. Berättar mer om det senare i kväll.

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 14:26

Odlaren, berätta mer om vad du lärde dig på seminariet i Järna. Det är jätteintressant.

Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » ons 23 apr 2008, 14:26

Johann skrev:Om det kom till min kännedom att ett barn behandlades så här i dag skulle jag själv se till att det fick penicillin och anmäla föräldrarna till sociala myndigheterna. Även om det var mina egna släktingar. Så behandlar man inte barn!
Man skulle önska att fler reagerade som du!

Användarvisningsbild
Odlaren

Re: Du behöver verkligen tröst

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 15:46

JB skrev:
Odlaren skrev:Jag anser att världen vore bra mycket trevligare om Waldorfskolorna genomgick en kritisk granskning istället för att som vanligt alltid, så gott som alltid få positiv press och positiv respons från politiker.
Det kan jag nog hålla med om. Du har inte funderat på att berätta om dina upplevelser för Uppdrag granskning?

/Jonas
Det har gått såpass lång tid sedan jag slutade, så det skulle nog inte vara någon ide, tyvärr. Det bästa vore ju att fler elever som haft mycket negativa upplevelser faktiskt bröt sin tystnad direkt efter skolgången, och vågade tala ut om det hela utan att lägga skuld på sig själva. Vilket systemet gjorde med mig. Det har tagit mig 20 år att försöka komma tillrätta med det som hände, att våga avråda människor från att ta sina barn till en waldorfskola.
Åtminstonde så råder jag dem att verkligen köpa ett par R.Steinerböcker och läsa dem innan de tar sitt beslut angående sina barns framtid. Det är det enda jag kan göra, och referera till mina egna faktiska upplevelser. :(
Vitnir skrev:I ärlighetens namn fick jag en dos av härmning på högstadiet, det kallades instuderingsfrågor. Några dussin färdiga frågor och svar som pluggas in med en fyra i betyg automatiskt i retur.
Du kom lindrigt undan, var oändligt tacksam för det! Här talar jag om 10 år plus.
Hexmaster skrev:Tack för dina långa utläggningar, Odlaren. Jag ögnade igenom en del av deras texter innan, och hittade inte så mycket specifikt att slå ner på - just att likna ett B vid en bull-fylld björn minns jag, det är ju gulligt och lätt att minnas och bra - så dina kommentarer är dubbelt välgörande.

Att elever tolkar bibliskan som sanning, tja, där finns ju en gråzon mellan historiska sanningar och uppenbara sagor som även många vuxna har svårt för. Minns själv inte hur t.ex. Jeanne d'Arc framställdes, hörde hon verkligen änglar eller inte? Och när du även tolkade den nordiska mytologin som bokstavlig sanning så vet jag inte riktigt hur mycket skuld som skall läggas på lärarna? Steiner må ha varit kristen, men asa-troende var han väl ändå inte.

Väntar med spänning. Vått i vått.
Det blev en del att skriva, trots att jag försökte hålla mig kort. Visst är det en gråzon, det har du helt rätt i, men, varför uppmuntras detta gråzonstänkande?

Steiner trodde för övrigt på flera gudar, vattenandar, trädandar och så vidare. (Om vi ser till att högstadiet också sätter upp ett teaterstycke som oftast är från Shakespeare med dessa element starkt närvarande, så är det inte längre barnsagor vi talar om. Repetitioner och annat tar månader.) Det magiska tänkandet uppmuntras, högt upp i årskurserna. Jag anser inte att detta är positivt, då detta kan påverka människor som mår dåligt redan innan, till att bli ännu mer verklighetsfrämmande.

Så, Kristen?
Jag vet inte ens om jag vill kalla Steiner detta, trots det starka "Kristuselementet" i hans böcker och bevarade föreläsningar. Bibeln uttrycker ju rätt glasklart att troende inte skall ha flera gudar.
(Att tala om olika närvarande "Element" är för övrigt synnerligen populärt inom antroposofin.)
niklasz skrev:Det krävs tydligen fyra års utbildning för att bli eurytmilärare, undras varför:

http://www.steinerhogskolan.se/index.php?id=54

Wikipediaartikeln om eurytmi innehåller inte mycket kritisk reflektion:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eurytmi
Ja, det kan man undra. För övrigt, om jag får skoja litet, fast det är en hel del sanning i det, är att du brukar känna igen en eurytmist direkt på deras gång. De brukar gå med det "Tredelade steget" vilket innebär att de sätter ned tårna först, sedan fotvalvet och sist hälen. Jag tror att varenda person inom waldorf kan se detta rätt omgående. :wink:
zooey skrev:Buggis:
Det finns massor av litteratur som är kritisk mot waldorfpedagogiken och antroposofin så du tillför inte debatten speciellt mycket.
Nu blev jag riktigt jäkla butter :evil:

Det är klart som korvspad att det tillför enormt mycket att de som faktiskt gått igenom den usla skolformen också berättar om det. Det är alldeles för få som gör det, de flesta har nog med att ordna upp sin - eller sina barns - havererade skolgång.

Och vet du vad? Upprepade gånger har jag fått just den motsatta kommentaren - om det nu är en så dålig skola, varför ser vi inte horder med missnöjda tåga i protest? säger de som vill försvara antroposoferna.

Och är vi flera, så får man höra: äsch, ni har bara påverkat varandra (och är egentligen inte missnöjda) eller äsch, du kommer inte med något nytt (bara samma gamla 'lögner och förtal').

Tja. Jag tycker att det finns ett ganska stort värde i att flera är öppet kritiska, även om en del av kritiken är återkommande (skolorna är ju likadana över hela världen, så det är ju inte konstigt, snarare visar det på ett mönster - antroposofin är skulden till att det skiter sig). Antroposoferna vill nämligen gärna skylla på enstaka elever, enstaka skolor, enstaka lärare... det är aldrig den antroposofiska grundidén som är tokig.

Odlaren, fortsätt skriva. Jag återkommer med mer dravel senare.
Man blir för det första inte trodd, och man gör sitt bästa för att överleva, när man är en ung person. Inte reflektera och kritisera. Waldorfskolorna jag gick i var styrda av auktoriteter, som man inte hoppade på i första taget. Speciellt inte när du själv är mycket yngre.
Ett annat mycket alarmerande problem de flesta waldorfskolor har är bristen på ledarskap, det finns ingen ledarperson, utan en lärargrupp (Kollegiet) skall fatta alla avgörande beslut.
Detta innebär att man gärna lägger aktuella saker i långbänk och sällan kommer fram till fattade beslut. Även så kallade "Problemelever" diskuteras av hela lärargruppen, så om du har probelem med en lärare, håll tyst. Mycket, mycket tyst.
Detta vet jag är standard än idag, då jag känner en antroposoflärare. Visst finns det kritisk litteratur, men, jag känner alltså till ganska många personer som blivit rätt skadade av waldorfpedagogiken. Som är tysta, och som en tjej uttryckte det: " Det är ju mig det är fel på, för jag är ju inte en lyckad elev, full av självförtroende och kreativ. Utan jag äter antidepressiva och får gå till psyket. Jag har inget självförtroende, ingen självkänsla alls..". (Saxat ur mailkonversation).
Tror Buggis verkligen att en sådan person går ut offentligt?!??!
take skrev:http://www.steinerhogskolan.se/index.php?id=46

Var ju en rätt bizar utbildning till socialterapeut, jag undrar om den berättigar till studiemedel.
Vad jag vet så går alla samma grundår, och det är berättigat till studiemedel. Huruvida just denna linje berättigar till studiemedel senare vet jag inte. Men det skulle inte förvåna mig om det gör det.

Användarvisningsbild
v s b

Inlägg av v s b » ons 23 apr 2008, 15:51

Tack Odlaren, det här är fakta som antroposoferna varit synnerligen framgångsrika med att dölja. När jag läser inläggen blir jag inte så lite skakad. och jag är oerhört tacksam för att det inte fanns någon praktisk möjlighet att låta mina barn gå i en Waldorfskola, annars är jag rädd att jag hade "gått på" deras mjuka pedagogiska framtoning. (För min egen del var det den gamla folkskolan som gällde, visserligen med psalmsång och morgonbön, men det var en demokratisk och jämlik skola med en otvetydigt rationell bas, och flit och studiebegåvning premierades, tursamt nog för en fattig gosse på den tiden.)
Här behövs verkligen folkupplysning! Förslaget att tipsa Uppdrag granskning verkar väl inte så dumt ändå? Några större förhoppningar ska man väl inte ha, men jag skriver gärna några rader om detta på deras tipsarsida, om inte någon har avvikande uppfattning, deras redaktion borde väl kunna dra fram en hel del intressant i ljuset.
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 16:15

Johann skrev:Vilken tur att jag gick in här på forumet och läste. Dina inlägg Odlaren är bland det intressantaste jag har läst på länge. Och jag känner igen mig i nästan allt du skriver. Jag har själv gått i Waldorfskola och växte dessutom upp i en extrem-antroposofisk familj. Även om jag själv har tagit avstånd från antroposofin så har jag ändå alltid en fot i den pga min familj.
Det som berörde min mest av det du skrivit är detta:
Odlaren skrev:Mina stackars öron...
Jag drabbades upprepade gånger av öroninflammationer. Det gör ont att få detta, och vi gick till farbror antroposofläkaren. (Efter att min mor förgäves petat in lök i mina öron, och lindat citronomslag runt mina ben för att sänka min feber.)
Denna karl undersökte mina öron mycket flyktigt, men var ganska intresserad av mitt underliv. Ja, han tafsade. Ja. Och skrev ut konstiga små vita piller med luddiga namn som avslutades med ett "D6" eller "D3" eller annan valfri siffra. Trots de små pillren fortsatte mina öronproblem. Till sist fick jag gå till en riktig öronläkare som konstaterade att jag: 1. Skulle få peniciilin, 2. Hade eksem i öronen, som hjälpte till att utlösa problemen. Om jag aktade mig för vatten i öronen skulle jag bli bättre, och det blev jag också.

Tyvärr var detta efter ett flertal besök hos den kladdande antroposofläkaren. och efter många helvetiska öronsmärtsnätter, stinkande av lök. Jag har en bestående hörselnedsättning på höger öra, tack vare alla ärrbildningar som hann bildas av inflammationerna innan jag fick adekvat skolmedicinsk behandling.
Vaccinerad i barnaåren? nej. Det är inte bra enligt Steiner, då man tydligen skall utvecklas själsligt som barn genom att gå igenom de klassiska barnsjukdomarna som exempel; Mässlingen, påssjuka, vattenkoppor etc.
jag fick min första vaccinering på ett sjukhus efter att ha blivit rejält hundbiten. Min mor ville inte detta först, men läkaren var påstridig, Gudskelov.

Som vuxen anser jag att detta var rent barnplågeri. Vem kan sova med en riktigt ordentlig öroninflammation som gick såpass långt att trumhinnan sprack om och om igen?!? Smärtan var satanisk, även om tillståndet i sig inte var livshotande. jag hade minst fem inflammationer om året emellan 10 till 17 års ålder.
Har själv blivit behandlad på samma sätt, bland annat fick jag citronomslag när jag hade feber på över 40 grader och det hjälpte ju inte.
Men det värsta råkade en av mina systrar ut för. Hon hade också problem med upprepade öroninflammationer. Det enda hon fick för det var rå gullök i örat och ett förband runt huvudet för att hålla löken på plats. Hon hade inte ens börjat skolan då, och hon låg och skrek hela nätterna av smärtan. Jag får tårar i ögonen när jag tänker på det. Att de bara lät henne lida, ett litet barn. Jag var i tonåren då, men kunde inte göra något för att hjälpa henne.
Ett tiotal år tidigare när jag själv hade öroninflammation hade jag fått penicillin. De var inte lika inne i antroposofin då.

Antroposoferna har för sig att man inte ska äta antibiotika för man blir stärk i själen och sitt karma av att klara av en sjukdom utan det.
Satans barnaplågare! Det är ofattbart att man kan behandla barn på det här viset. Det är en av många anledningar till att jag tidigt insåg att är något fel med antroposofin. Det är helt sjukt att de gör så här.

Om det kom till min kännedom att ett barn behandlades så här i dag skulle jag själv se till att det fick penicillin och anmäla föräldrarna till sociala myndigheterna. Även om det var mina egna släktingar. Så behandlar man inte barn!
Vad i *******!
Jag skulle också anmäla. Direkt. För jag vet hur ont det gjorde, och jag minns dessa sömnlösa nätter fulla av smärta.

Man hoppas ju att man är ensam om sina erfarenheter av detta slag. Var "Syster Märthas Husapotek" också en bibelbok hemma hos er?
För er övriga kan jag berätta att detta är en bok som beskriver diverse huskurer vid barnsjukdomar och olika skador. Paradnumret är som alltid Arnikaessens, ett homeopatiskt medel som verkar fungera för de flesta olika tillstånd. Jag rekommenderar faktiskt ett köp av denna bok, så får ni oinsatta er en rejäl läsning att se fram emot; Åkerfräkenthe, kamomillthe, arnika och en massa piller rekommendationer, alla med de skumma D7,D2 uttrycken på slutet. Och, vid ögoninflammation skall ett homeopatiskt läkemedel som påstås innehålla kvarts användas, för det stärker ögat. Och massa annat bra att veta i en nödsituation; Rekommendationer för ett husapotek hemma. Arnikan och Calendulan är basen, och oerhört viktiga.
Kan berätta att när jag bröt fotleden fick jag sitta i soffan med foten på en kudde, foten inlindad i arnikaomslag. Det tog inte bort svullnaden, utan kära mor fick återigen kapitulera till skolmedicinens fördel efter 14 timmar. Gips och kryckor PLUS värktabletter, som togs i beslag vid hemkomst.
(Jag har faktiskt också en fot "kvar" så att säga. Min mor emigrerade till Järna för 15 år sedan.Tyvärr. Och, min relation med henne är inte vad den kunnat vara. Sedan hon inte trodde på mig om mobbningen, så inträffade en djup spricka. Sorgligt.)
Johann skrev:
zooey skrev:Vi hade en antroposofisk skolläkare som man var tvungen att se vartannat år eller så. I andra klass så spred han ut för mina s.k. kamrater att jag skulle dö relativt snart. Om jag fattade saken rätt skulle jag dö innan jag hann bli vuxen. Han sa åt dem att de inte skulle säga det direkt till mig. Naturligtvis så sa de det till mig ca 5 min senare. Vad kan man förvänta sig. Som vuxen så sa jag det till min mamma, och hon hade förstås ingen susning om att jag hade fått veta detta på omvägar redan då när jag var 8. De (läkaren eller min klasslärare, minns ej vem) hade talat om för henne att jag var väldigt sjuk eller döende. Mamma fattade ju inte vad i h-e det var för goja och bortsåg från det helt.

Tänka sig, jag lever fortfarande. 22 år senare. Ett mirakel :P

Helt knäppt! Jag tror nästan att jag vet vem skolläkaren var. Samma som jag hade. Men jag säger inga namn här. Han har i alla fall inte alla hästar hemma om man säger så. Lever inte riktigt i verkligheten. Han är ändå en av de mest tongivande antroposoferna.
Alla antroposofiska läkare jag har träffat har varit lite konstiga.
Den tafsande läkaren som Odlaren beskriver är också horribel.
Det är så mycket som är konstigt med de här människorna.
Har också en mycket stark aning om namnet. Är det inte denne som ser din "Aura"?
Men vi är snälla och rara nu. Ja, de är konstiga, har inte mött någon som verkat ha hissen ända upp så att säga. Inte ens när jag vuxenpluggade i Järna. Man skall se "Hela människan", inte bara problemet, men hur skall man lösa problemet som denna patient faktiskt sökte upp dig för? Om patienten inte haft detta problem så hade denne aldrig kommit till dig, Right?
Och, homeopatin och läkeeurytmin är det mest verksamma som finns.
Johann skrev:
Jag har familjemedlemmar som fått läkeeurytmi för sina synfel och säger att det fungerar, ändå har de fortfarande glasögon. Om var så jäkla effektivt skulle de inte kasta glasögonen då?
Skönt att få veta att jag inte är ensam om att misslyckas med behandlingen... :lol:
Johann skrev:
zooey skrev:Jag hoppas åtminstone du slapp se för många eurytmiframträdanden (men vad säger jag? Järna :twisted: där är det väl eurytmi för hela slanten). För det är nämligen det dödligaste jag någonsin varit med om.
Usch, jag kan berätta att jag sett fler eurymiframträdanden än jag står ut med. Berättar mer om det senare i kväll.
Menar du att du inte sitter och försöker tolka vad de berättar med sina kroppar istället för med munnen?
Det är ju ett språk för kroppen. Bland annat. :shock:

Användarvisningsbild
Johann

Re: Hej

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 16:22

När jag skulle posta mitt förra inlägg blev någonting fel så samma inlägg postades flera gånger. Nu har jag i alla fall bytt ut dessa mot nytt innehåll, ifall något skulle ha missat det. Det syns ju inte på forumindex när något ändras.

Så en kommenter till buggis inlägg:
buggis skrev:Du verkar inte ha tagit alltför stor skada eftersom du orkar hålla på och uttrycka dig så här sida upp och sida ner. Möjligen skulle man kunna påpeka att du bara skrapar på ytan med din kritik. En riktig kritisk granskning kräver att man går mer systematiskt på djupet och det finns det många som gör och har gjort. Det finns massor av litteratur som är kritisk mot waldorfpedagogiken och antroposofin så du tillför inte debatten speciellt mycket. Kanske inte så mycket på svenska men tillräckligt för att du ska få vatten på din kvarn. Sen är det väl så när man ska göra en vetenskaplig kritisk granskning av nåt så om det ska verka trovärdigt så ska man inta en opartisk hålllning och det gör inte du och då blir det lite pajkastningskänsla över det hela. Man vet redan från början vad du tycker och kommer att komma fram till och då blir det tråkig läsning.
Du verkar vara precis en sån där typ man kan stöta på i Järna med näsan i vädret som tror att du har svar på allt. Du låtsats vara lite skenbart kritiskt så där, men ändå inte.
Är det någonting antroposofer inte tål så är det om man kritiserar deras lära. Men de kan hålla på och tala i timmar om hur förträffliga de själva är och deras verksamheter. Prata om självgodhet.

Jag tycker att det är bra om vi som upplevt antroposofin inifrån och inte har så goda erfarenheter berättar om det. Det är nämligen bara vi som vet hur det är.
Man kan inte komma utifrån och ta reda på det på samma sätt. Antroposoferna är dessutom ena jäklar att dölja vad de egentligen står för.
Det är anledningen till att deras verksamheter har så högt anseende i dag. Om folk verkligen visste vad de stod för skulle de inte ha samma förtroende bland allmänheten.

Har aldrig träffat så manipulativa människor någon annanstans. Jag har levt hela mitt vuxna liv i den vanliga världen och ibland försökt berätta vad jag varit med om. Men det har varit svårt att få folk att förstå.
Det antroposoferna tror på och håller på med befinner sig så långt från det som vi vanliga människor, vi som inte befinner oss i sekten tror på. Det är som natt och dag. Svårt att beskriva. En verklighetsuppfattning som är så konstig att man inte tror det är sant.

buggis du beter dig precis som antroposofer brukar göra när de blir kritiserade. De kan inte ta till sig kritik eller någonting som rubbar deras världsbild. Däremot så slår de allt de kan mot den som kritiserar. Det är dig det är något fel på om du inte förstår antroposofin, så resonerar de. Jag är så van vid det där. Oj oj oj.

Användarvisningsbild
Odlaren

Re: Hej

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 16:56

Johann skrev:När jag skulle posta mitt förra inlägg blev någonting fel så samma inlägg postades flera gånger. Nu har jag i alla fall bytt ut dessa mot nytt innehåll, ifall något skulle ha missat det. Det syns ju inte på forumindex när något ändras.

Så en kommenter till buggis inlägg:
buggis skrev:Du verkar inte ha tagit alltför stor skada eftersom du orkar hålla på och uttrycka dig så här sida upp och sida ner. Möjligen skulle man kunna påpeka att du bara skrapar på ytan med din kritik. En riktig kritisk granskning kräver att man går mer systematiskt på djupet och det finns det många som gör och har gjort. Det finns massor av litteratur som är kritisk mot waldorfpedagogiken och antroposofin så du tillför inte debatten speciellt mycket. Kanske inte så mycket på svenska men tillräckligt för att du ska få vatten på din kvarn. Sen är det väl så när man ska göra en vetenskaplig kritisk granskning av nåt så om det ska verka trovärdigt så ska man inta en opartisk hålllning och det gör inte du och då blir det lite pajkastningskänsla över det hela. Man vet redan från början vad du tycker och kommer att komma fram till och då blir det tråkig läsning.
Du verkar vara precis en sån där typ man kan stöta på i Järna med näsan i vädret som tror att du har svar på allt. Du låtsats vara lite skenbart kritiskt så där, men ändå inte.
Är det någonting antroposofer inte tål så är det om man kritiserar deras lära. Men de kan hålla på och tala i timmar om hur förträffliga de själva är och deras verksamheter. Prata om självgodhet.

Jag tycker att det är bra om vi som upplevt antroposofin inifrån och inte har så goda erfarenheter berättar om det. Det är nämligen bara vi som vet hur det är.
Man kan inte komma utifrån och ta reda på det på samma sätt. Antroposoferna är dessutom ena jäklar att dölja vad de egentligen står för.
Det är anledningen till att deras verksamheter har så högt anseende i dag. Om folk verkligen visste vad de stod för skulle de inte ha samma förtroende bland allmänheten.

Har aldrig träffat så manipulativa människor någon annanstans. Jag har levt hela mitt vuxna liv i den vanliga världen och ibland försökt berätta vad jag varit med om. Men det har varit svårt att få folk att förstå.
Det antroposoferna tror på och håller på med befinner sig så långt från det som vi vanliga människor, vi som inte befinner oss i sekten tror på. Det är som natt och dag. Svårt att beskriva. En verklighetsuppfattning som är så konstig att man inte tror det är sant.

buggis du beter dig precis som antroposofer brukar göra när de blir kritiserade. De kan inte ta till sig kritik eller någonting som rubbar deras världsbild. Däremot så slår de allt de kan mot den som kritiserar. Det är dig det är något fel på om du inte förstår antroposofin, så resonerar de. Jag är så van vid det där. Oj oj oj.
Jag skriver under på varje ord i detta inlägg. Har man inte vuxit upp med waldorf, så vet man inte mycket. Och går på de pastellfärgade väggarna, dräkterna och yllet. Barnets olika "faser" framställs som fakta för föräldrar som går på förberedande möten om de vill sätta sina barn i waldorfskola.

Folk förstår inte! De VILL inte förstå!

I min barndom var TV-tittande av ondo, och en massa moderna saker var av ondo också. Detta präntades i en som en del av livsstilen. Teknikfientligheten frodades och frodas:

Jag kan använda ett exempel som jag finner mycket skrämmande i undervisningen vid Steinerseminariet på 90-talet, det finns vad jag vet endast en person till som nämnt detta på internet, och jag kan backa upp henne, jag har varit på en identisk föreläsning. Vi blev förevisade en dator som startades som någon lagt in en hälsningsfras på, så uppstartsljudet var Arnold Schwarzeneggers "Terminator", " I'll be back".
Sedan stängdes den av, och föreläsaren gick in på datorer. Denne var absolut och totalt övertygad om att människosjälen en dag riskerade att inkarnera ned i datorer om utvecklingen med "biologiska chips" skulle fortsätta. (!)
Tyvärr bandade jag inte föreläsningen, men inför storögda adepter så uttalades detta, och jag finner det en smula anmärkningsvärt.
Jag har hört detta uttalande med mina egna öron i Järna. Som en del av utbildningen.

(För er kan jag berätta att jag har en personlig dator, och kanske sitter det en stackare inkarnerad i den, tvingad att utföra mina kommandon. Fast min dator är inte biologiskt baserad. Än.
När jag dör vill jag när och om jag skulle bli inkarnerad i en dator, vilja bli en med obegränsad terabyte-kapacitet! :wink: :twisted: )

Jag rekommenderar alla som vill ta en verklig djupdykning att enrollera sig som studenter vid Steinerseminariet, och gå dit med ett öppet sinne och en bandspelare/Mp3 att ta upp lektionerna med. Då finns det "Hårda bevis" istället för att som jag är tvingad att göra nu; svära på att detta har jag hört. Tyvärr blir det då lätt att säga emot. Det är svårare att säga emot en autentisk ljudfil. Jag skall se efter om jag kan hitta mina gamla studieanteckningar, då jag tror att det finns en hel del kontroversiella saker där att debattera vidare om. Har man inte möjligheten att börja studera där, köp R.Steiners böcker. Det är tungt att läsa dem, ja. Men, gör det, och filosofera på vad denne man egentligen uttrycker.

Vi kan ta några klassiska exempel här;
Steiner var på sin tid nyskapande, sant. Han påstod sig vara "klarseende" och att han hade access till det så kallade "Akasha-biblioteket" där all kunskap skall finnas lagrad på något sätt. Steiners rasläror är en mycket öm tå, då han beskriver olika raser i olika stadier av utveckling. Japp. Ursprungsindianer i USA är till exempel den "senila" rasen.
Detta påstås, men, om nu Steiner var klarseende, skulle han då påstå detta? Om nu all samlad kunskap fanns tillhanda för honom? Är "eterkroppen" en sanning? Är "jaget" sanning?
Reser verkligen vår "eterkropp" runt när vi drömmer?

Skulle Steiner påstått att hjärtat var ett tanke/känsloorgan, inte en muskel som pumpade runt blod i kroppen om han visste allt? Steiner påstår rakt av att att det är löjeväckande att tänka sig att hjärtat pumpar runt blod. Denna fråga är intressant i dessa tider av hjärndödsbegrepp och transplantationer.
Är det sant att det är bra för en avliden att man i tre dygn läser för honom/henne, att det hjälper vid "övergången" till det astrala planet?

Har verkligen svårt fysiskt handikappade och utvecklingsstörda barn valt detta i ett så kallat "Karmiskt syfte" ?

Jag tvivlar. Mycket starkt. Det är enkelt att säga att detta inte används i undervisningen etc. Men, om du nu börjar studera R.Steiners läror, så lär du också fortsätta att läsa hans böcker. Din kunskapstörst har ju blivit väckt, har den inte?

Jag vill också ta upp astrologen Maria Thuns "Såkalender". Det är ett jordiskt horoskop, som du använder som en tabell för att kontrollera när det är bäst att så. Fröna eller skörden skall alltså påverkas av detta. Men det är mer komplicerat än så, för det är olika instruktioner beroende på vilken typ av frö du skall så, för de är bundna till olika egenskaper så att säga.
Köp gärna hennes bok och läs och fascineras.
Apropå grönsaker, att äta för mycket tomater är inte bra, då de har ett "cancerartat" växtbeteende. Gissa hur mycket tomat en patient med cancer får vid vistelse på Vidarkliniken....

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 17:58

Grävling skrev:reagerar faktiskt märkligt nog mest på färgkritorna och målningsteknikerna. Så absolut fasansfullt att försöka räkna matte och skriva med färgkritor! och att inte få måla med exakta redskap. Det är plågeri.
Eller försök lära dig geografi m h a de här tjusiga världskartorna

Notera den längst nere i vänstra hörnet. Den är typisk för hur det går när man målar vått-i-vått. Fast mina blobbmålningar var ännu fulare.

Obs också att detta är geografi för högstadiet!

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 18:12

zooey skrev:
Grävling skrev:reagerar faktiskt märkligt nog mest på färgkritorna och målningsteknikerna. Så absolut fasansfullt att försöka räkna matte och skriva med färgkritor! och att inte få måla med exakta redskap. Det är plågeri.
Eller försök lära dig geografi m h a de här tjusiga världskartorna

Notera den längst nere i vänstra hörnet. Den är typisk för hur det går när man målar vått-i-vått. Fast mina blobbmålningar var ännu fulare.

Obs också att detta är geografi för högstadiet!
Haaaahaaaa!!
Underbart att du kunde visa vad jag försökte beskriva i ord!
1-0 till Zooey!

Ibland har jag undrat om syftet för denna typ av målningsteknik är att jämställa alla, så att det inte syns om någon är riktigt kass eller tvärtom, begåvad. Jag blev med tiden rätt skicklig på att "Blobba" rätt. Vi kan se en liten googling på en tecknings/målningslärare här:
http://hemsidor.torget.se/users/k/ktsu/ ... html#konst

Notera vad han håller föreläsningar om. Jag vet också att hans målningar såldes/visades i en butik för häxor, med kristaller och häxeritillbehör inne i Stockholm. Jag vet att innehavaren är känd från en del Tv-program etc. Denna dam går ooffentligt och högljutt ut med att hon är häxa.
Därav att jag valde denna person, jag tyckte det var litet skoj att hans tavlor förekom i hennes butik, bara.

Skriv svar