Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Johann
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 04 apr 2008, 23:26

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 18:29

Odlaren skrev:Man hoppas ju att man är ensam om sina erfarenheter av detta slag. Var "Syster Märthas Husapotek" också en bibelbok hemma hos er?
Jag hoppades också att ingen annan hade blivit utsatt för samma sak som mig och mina syskon. Har aldrig berättat om det här förut. Det är overkligt att de kunde behandla sina barn så illa. Det är en klen tröst att de inte visste bättre, även om det är så.
Boken känner jag igen, men jag har själv aldrig bläddrat i den.
Här finns en webbsida om man vill läsa mer eller beställa boken:
http://www.husapoteket.org/

Användarvisningsbild
Johann
Inlägg: 72
Blev medlem: fre 04 apr 2008, 23:26

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 19:13

Johann skrev:
zooey skrev:Jag hoppas åtminstone du slapp se för många eurytmiframträdanden (men vad säger jag? Järna :twisted: där är det väl eurytmi för hela slanten). För det är nämligen det dödligaste jag någonsin varit med om.
Usch, jag kan berätta att jag sett fler eurytmiframträdanden än jag står ut med. Berättar mer om det senare i kväll.

Ja, nu ska jag berätta det jag tänkte berätta tidigare. Jag har som sagt varit på många, många eurytmiuppvisningar och jag är allergisk mot dem. Jag klarar inte ens av att gå in och titta på länken på youtube som fanns här i tråden.

Det är få saker som är så meningslöst som att se människor dansa runt med stora slöjor helt på allvar. Ofta har de också en talgestaltare som läser en berättelse eller dikter till.
Talgestaltning, det är svårt att förklara vad det är, men det är ett slags pratsjungande på operavis när man går upp och mer i ton och håller ut på vokalerna. Det låter förfärligt.
(Utbildningen till talgestaltare är också flera år. Det kan jag imitera direkt, mycket uppskattat som skojig grej på fester sent på natten.)
Detta tvingades man att gå på som barn och ungdom i skolan. Grupper från Tyskland som var på turné och alla möjliga.

En gång när jag var på en sån uppvisning i tonåren, i värsta trotsåldern, så märkte en känd antroposof som också var där att jag inte tittade på scenen. Då sa han: "En dag kommer du att uppskatta det här."
Då säger jag så här ett antal decennier senare. Ännu fast jag nu är medelålders så uppskattar jag fortfarande inte eurytmi. Skulle aldrig gå på en sån uppvisning igen. Har svårt att tro att jag plötsligt skulle vakna en dag och gilla eurytmi. Det kommer aldrig att hända.

Men förstås jag är inte tillräcklig andlig medvetenhet för att förstå eurytmi. Mina föräldrar hoppas nog att jag föds som antroposof i nästa liv, för när man är antroposof är man så nära andlig fullkomlighet som man kan komma som levande fysisk människa. Fast de har nog inte gett upp hoppet att jag ska bli antroposof redan i detta liv. Brukar få boktips om Steinerböcker jag borde läsa. Nu har jag läst en del Steiner för att orientera mig och försöka sätta mig in i vad jag blivit utsatt för. Men det finns ju så många andra böcker av andra författare som ger mer. Men för dem finns bara Steiner.
Senast redigerad av 1 Johann, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Odlaren
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 11:51

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 19:26

Hjälp! :shock:
Du påminde mig om något jag förträngt ganska bra, nämligen talgestaltning.
( Hur kunde du vara så ond?)
Nu, ett par minuter efter jag läst ditt inlägg, så inspirerades jag till att genast testa vad jag en gång lärt mig!
Jag reste mig upp inför tonårsbarnen och reciterade texten till visan "Lilla Snigel" man sjunger för barn, med talgestaltningsröst.
De frågade om jag behövde lugnande.

Jag avskyr också helt ärligt eurytmi, och det är ingenting jag heller går på frivilligt. Aldrig. det är som du uttrycker rätt meningslöst. Att oinsatta köper denna eurytmi, är för mig ännu ett mysterium. Eller är det mysteriet de lockas av? Vuxna män och kvinnor som dödstysta springer runt på en suggestivt upplyst scen, iklädda pastellfärger och långa chiffongslöjor hängande från armarna. Ett av de mest hatade ämnena när jag gick i skolan. Tvåa var just talgestaltningen. :lol:
(Som låter hemskt, och som borde, som du nämner göra succe på nästa fest. Om min bror deltar, får han göra eurytmi och jag talgestalta till.)


*LilllllaA ZSsssssniiiiigel akttttHa digggggGh!*
( Försök till att stava till talgestaltad text.)

Användarvisningsbild
Vidugavia
Inlägg: 4224
Blev medlem: mån 15 aug 2005, 11:11

Inlägg av Vidugavia » ons 23 apr 2008, 19:29

Erfarenheterna av waldorfskolans verklighet som ni delger här på forumet är ovärderliga. Då jag själv länge varit intresserad av pedagogik var jag ett tag nyfiken på waldorf, bländad av en idiotisk föreställning om att allt "alternativt" åtminstone delvis måste vara bra. Jag har dock mer och mer insett vilket dogmatiskt, auktoritärt och ovetenskapligt vansinne Waldorf-pedagogiken innebär. Odlarens berättelse har också stärkt mig i denna övertygelse. Tack!

Användarvisningsbild
Odlaren
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 11:51

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 20:01

Vidugavia skrev:Erfarenheterna av waldorfskolans verklighet som ni delger här på forumet är ovärderliga. Då jag själv länge varit intresserad av pedagogik var jag ett tag nyfiken på waldorf, bländad av en idiotisk föreställning om att allt "alternativt" åtminstone delvis måste vara bra. Jag har dock mer och mer insett vilket dogmatiskt, auktoritärt och ovetenskapligt vansinne Waldorf-pedagogiken innebär. Odlarens berättelse har också stärkt mig i denna övertygelse. Tack!
Bra.
Om det bara får en enda person att ifrågasätta och granska så är jag fullt nöjd.
Jag har som jag skrivit innan grunnat på detta länge, i många år och funderat på att berätta just min berättelse. Det har varit en oerhört smärtsam process inombords, mycket beroende på att jag inte tillåtit mig att känna att det faktiskt var en negativ upplevelse. Det var ju "ingen" annan som upplevde det jag upplevt. Och "alla" anser ju att waldorfskolor är "bra".
Jag har som exempel alltid blivit positivt och nyfiket bemött då jag sökt arbete. Aldrig någonsin har någon frågat:" Hur var det egentligen?" Utan kommentarerna har mer varit av typen; "Nämenjaha, intressanta betyg det här, jag har läst i *Valfri tidning* om antroposofin, det är dom i Järna va? Som botar cancer och så? Och mycket konst ja....Kreativa skolor mhm... "

(Samtidigt har jag utvecklat en form av waldorfhumor, som nog bara andra waldorfinsatta riktigt kan tolka, som detta med talgestaltningen, jag låg och vred mig av skratt i flera minuter när jag läste det inlägget, då jag förträngt det på allvar. Genast poppade en bild upp i huvudet från många av dessa lektioner, och jag kom ihåg hur totalt vansinnigt denna "talgestaltning" faktiskt låter. Jag planerar att talgestaltpåminna min bror som jag nämnt, jag vill se hans reaktion.
En form av överlevnadsstrategi, kanske, jag vet inte. ) :shock:

Johann, Du kan inte försöka talgestalta en dikt eller så till en ljudfil?
Du verkar mindre ringrostig än jag. Så kan vi lägga upp det, så att alla kan höra hur det låter?

Användarvisningsbild
Odlaren
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 11:51

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 20:17

Johann skrev:
Odlaren skrev:Man hoppas ju att man är ensam om sina erfarenheter av detta slag. Var "Syster Märthas Husapotek" också en bibelbok hemma hos er?
Jag hoppades också att ingen annan hade blivit utsatt för samma sak som mig och mina syskon. Har aldrig berättat om det här förut. Det är overkligt att de kunde behandla sina barn så illa. Det är en klen tröst att de inte visste bättre, även om det är så.
Boken känner jag igen, men jag har själv aldrig bläddrat i den.
Här finns en webbsida om man vill läsa mer eller beställa boken:
http://www.husapoteket.org/
Kanonbra att du hittade detta, har helt gått mig förbi. Jag rekommenderar alla att gå in under preparaten och titta på doseringar och användningar av de olika "medicinerna". Och, vad de påstås hjälpa emot.

Jag har heller aldrig innan berättat om hur jag behandlades medicinskt av mina föräldrar. I dagsläget inser jag att jag var ett försöksdjur, då de skulle praktisera sin tro.
Som du skriver, så är det tragiskt, och fruktansvärt.
(Jag är personligen övertygad om att detta otyg fortfarande förekommer. Även fast den nya syster Märthaboken innehåller en rad om att man skall söka medicinsk hjälp efter tre dygn. Tre dygn är lång tid om du har ont. Och mitt exemplar av boken innehåller inte dessa rader.)

Roland Chantre
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 apr 2005, 10:45
Ort: Linköping

Inlägg av Roland Chantre » ons 23 apr 2008, 20:30


Användarvisningsbild
take
Inlägg: 2748
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 23:04

Inlägg av take » ons 23 apr 2008, 20:40

Roland Chantre skrev:... häpna!
Nej, det har jag slutat med när det gäller antroposofien.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Roland Chantre
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 apr 2005, 10:45
Ort: Linköping

Inlägg av Roland Chantre » ons 23 apr 2008, 20:51

Det låter illa! Att häpna är nog det roligaste jag vet.

Användarvisningsbild
zooey
Inlägg: 781
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 00:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 21:02

Odlaren skrev: Jag vill tillägga en sak till angående den konstnärliga "Friheten". Dessa drömlika vått i våttmålningar som beundras av besökare utifrån inser inte ett viktigt faktum:
Det går inte att skapa något annat med de verktyg som erbjuds barnen!
Kom ihåg det. Du får en träbit med ett urval av färger på i glaskoppar; En klarröd, en orangeröd, en gul och två blå. Detta är vattenfärger. med dessa skall du måla med en pensel av svinborst, som är cirka 2,5 centimeter bred. På ett dyngblött papper, så att allt flyter ihop.
Komplett omöjligt. Det är även helt omöjligt att se skillnad på småungars och tonåringars målningar. Trots att de målat minst en gång i veckan (oftare, tror jag är regel) med samma papper, samma penslar, samma 5 färger. Det blir liksom aldrig bättre.
Är detta ett fritt skapande? I min mening så är det inte detta alls. Utan ett begränsande av skapandet/kreativiteten. Undanhållandet av färgen svart höll på tills jag började åttonde klass. Ingen informerade oss om varför heller.


Kreativt, nej. Jag slutade ju efter 6an så jag kom nog aldrig officiellt till färgen svart. Däremot använde jag svart. T.ex. för att måla djävular och kors på baksidan av religionshäftet. Tror t.o.m jag hade svart vaxkrita då.

Detta samtidigt som det förväntades att vi skulle renskriva våra anteckningar i våra periodshäften för bedömningarna med reservoarpenna, på olinjerat papper.


Framför allt var det ju härligt att ständigt ha händer som var komplett blålila av det utflutna bläcket.

Jag löste problemet med min lutande handstil genom att smyga ett linjepapper under sidan jag skrev hemma, och läraren blev så glad att jag " Visade framsteg i min person genom att nu kunna skriva rakt och fint!" Men det enda jag gjort var ju att "fuska". Det fick mig att känna mig värdelös, och jag smög med mitt linjepapper under hela min resterande skoltid. Jag skriver fortfarande inte rakt. Fortfarande inga personliga framsteg alltså.
Tänk, det kan inte jag heller :lol: Man kunde ju trott att all den förbaskade formteckningen med böjda och räta linjer hade lett till att man kunde skriva rakt, men icke.
Nåväl,
Tillbaka till skolbytet. det blev en chock. En ren stor hemsk chock. Jag hamnade i elitismens näste, där ett "Vi" och "Dom" tänkande dominerade hela skolan. Jag vet inte hur det är nuförtiden, men då var det också mycket pennalism.
Behöver jag ens nämna att jag från start blev utfrusen och grovt mobbad?
Varför?
Jo, jag hade jeans, jag hade en arbetarpappa och, jag bodde på fel sida om staden. Jag anser att denna mobbning utlöstes av elitist-tänkandet, men vad som var värst var att ingen trodde på mig. Inte ens min egen mor, trots att jag kom hem med sönderrivna skolarbeten och sönderskuren ryggsäck mer än en gång. Blåtiror också. Hon trodde inte på mig, därför att läraren sade att mobbningen inte existerade.
Jag misstänker att den skola du bytte till var den skola som jag gick i. Den största och äldsta waldorfskolan i Sverige, är det i alla fall, och ingen liten pluttskola. Det är för övrigt en skola där många hardcore-antroposofer håller till, både bland lärare och som föräldrar.

Jag anser att det där fanns en tydlig policy att inte ingripa mot våld. Det var fullt slagsmål hela tiden. De sista åren jag var där gick det inte en enda dag utan att jag blev inslängd i skåp, kastad i väggen, knuffad in i stenar, påpucklad och slagen. Det var total kalabalik. Jag kan inte påminna mig om att vuxna någon gång gripit in och avstyrt det hela. Jo, vi fick en extra eurytmilärare under en period, för att folk slogs så mycket att vår egentliga eurytmilärare blev hysterisk och började gråta och skrika. Men att styra upp det, det kunde de inte.

Och det här var en utveckling som började redan på lekskolan, där vål också var vardag.

På lekskolan blev jag biten och riven. Min mamma undrade varifrån betten kom. Lärarna sa det var jag som hade förtjänat dem. Den antroposofungen som var ansvarig för de betten trakasserade mig i alla de 9 åren jag var där. Det var väl mitt dåliga karma som gjorde att jag förtjänade det, och antroposofungen hade förtjänat att vara härskare och tyrann.

Jag fick saker stulna, jag fick saker sönderrivna.

För övrigt fick jag fler omgångar klösningar, en rejäl omgång med en träklubba i huvudet, och blev sparkad i ryggen så att jag inte kunde gå och andas normalt. Detta under lektionstid!
Detta är en av de saker jag har svårast att hantera vad gäller min skoltid. Jag blev skadad för livet i mitt psyke, och funderade i mina tidiga tonår på att ta livet av mig, för jag var ju värdelös och ljög, då jag berättade vad de andra i klassen gjorde. Att helt enkelt revoltera eller hoppa av tunnelbanan på väg till skolan fanns inte i tankevärlden.


Det fanns i min tankevärld, och mer än så. Fast jag blev tvungen att ge upp. De vuxna sa att jag inte hade några problem i skolan, alltså var allt mitt fel. Jag var väl glad och nöjd fastän jag inte förstod det :roll: Slutsatsen blev att det bästa var om jag tvingades dit. Ergo, min mor anställde en period enantroposofkärring som plockade upp mig långt från skolan, dvs på min t-banestation. Sedan släpade den damen mig, med ett rejält hårt grepp runt handleden, tjutande och skrikande ner för rulltrapporna.

Sedan hade jag ett återfall några år senare (för övrigt så lär liknande problem ha utspelat sig på lekskoletiden, men det minns jag inte). Men i alla fall, det var liksom spikat att jag skulle dit, jag skulle dit i 12 års tid (det skulle ha blivit 15 ihop med lekskolan :shock:). Som tur var tog det slut fortare.

I waldorfskolor får du som elev lära dig mycket tidigt att visa vuxna och lärare RESPEKT. Om en lärare klev in i klassrummet resta sig alla i klassen och hälsade unisont på läraren. Ungefär såhär; Goddag magister Blomgren! varvid svaret kom: "Goddag klass 9, sitt ned." Disciplin kan visst vara bra, men får du den för starkt inpräntad så blir du en fånge.
Plus att man står på led på morgonen och hälsar på läraren genom att skaka hand och säga någon fras (godmorron antar jag) innan man får träda in i klassrummet.
Istället var det mig det var problem med. Vid ett möte jag fått återgivet för mig i vuxen ålder, så sade min klassföreståndare att jag inte blev mobbad, och att det var jag som behövde stärka mitt "Jag" genom att delta mer i sociala aktiviteter med klassen.
Oja. Det står tom i mina läsårsbrev hur jag verkar trivas i skolan. Trots att jag var komplett utstött och trots att jag fick släpas dit med våld i perioder. De ljuger så de blir blå.

I fallet med den rabiata ungen som kökade på mig för att jag hade förtjänat det så var rekommendationen att jag skulle befinna mig mer i h*s närhet. H*n skulle bjudas hem. Trots att jag alltid höll mig långt långt borta från den draculan.
Och igenom Eurytmi.
Jag skulle alltså stärka miit "Jag" beslöts det, och detta genom Eurytmi. Förutom att jag då skulle umgås mer med mina plågoandar.För er kära läsare som inte är insatta i vad detta är, rekommenderar jag google, det finns ton om detta skrivet på nätet. Enkelt sagt; dra på dig en pastellfärgad "klänning" och lär dig olika rörelsemönster, gärna med en kopparpinne som redskap.
Min Läkeeurytmi bestod mycket av att rulla denna kopparstav nedför ryggen, och fånga upp den med händerna. Detta skulle symbolisera ett "Vattenfall". Huruvida detta och andra övningar stärkte mitt "Jag" vet jag inte, och mobbningen fortsatta tills jag slutade skolan.
Jag fick också tvångs-läkeeurytmi. Jag hatade eurytmi, så det var väl en förklaring. Mina föräldrar fick kontakta skola och kräva (2 gånger t.om. för de vägrade lyssna) att de aldrig skulle ge mig läkeeurytmi. (De skickade väl säkert mig till eurytmin på de timmar klassen gjorde något vettigt, som typ bokstäver och siffror. Två flugor i en smäll :roll:) Folk fick läkeeurytmi mot vänsterhänthet och plattfothet, också. Men jag fick det för att jag var oandlig. Någon annan vettig förklaring fanns inte.
Varför förnekar många waldorfskolor problem med mobbning?
Det gör de, konstant, och jag skulle aldrig någonsin lita på en waldorflärare som säger att mobbning inte existerar inom waldorfskolorna. " barnen har så fin sammanhållning!" Visst, när de vuxna ser på.
Inte ens då :lol:

Tyvärr har jag hört oerhört många som berättar om lärare som talar osanning, om lärare som struntar i att se, som tycker att de som blir utsatta förtjänar det. I min waldorfskola fanns det inte en enda vuxen/lärare som tog sitt ansvar som vuxen. Visst kan det sociala gå fel i andra skolor också, men att alla vuxna är totalt frånvarande och lämnar barnen åt att 'uppfostra' varandra tror jag är tämligen unikt.
Språkundervisning. Eller skall jag kalla det hur jag lärde mig recitera underliga tyska verser?
Tror du mig när jag berättar att jag har haft tyskaundervisning i 10+ år och knappt kan någon grammatik eller stavning alls? Ordförrådet existerar knappt. Det klev in en person i småklasserna en dag, som bara talade Tyska med oss. Inget annat, och jag fattade faktiskt ingenting. Sedan lärde vi oss tyska verser och poem utantill. Först i högre klasser kom en mycket summarisk grammatisk genomgång.
Jag undrar vem som valde verserna om du betänker följande rader: " Ja, Ich weiss woher ich stamme, ungeschätlich gleich der flamme..." med reservation för gräsliga felstavningar.
Jag hade läst tyska i 6 år (enligt den formel som du beskriver ovan) när jag bytte till vanlig skola där jag började med nybörjartyska. Det dröjde några veckor, sedan kunde nybörjarna mer än jag hade lärt mig på de 6 åren.

Det är riktigt uselt.

Engelskan, som vi ju också hade haft från 1an, var lika usel. Jag kunde väl några enstaka ord.

Användarvisningsbild
Odlaren
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 11:51

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 21:05

Roland Chantre skrev:Här kan man läsa och häpna!

http://www.antroposofi.info/utbildning/ ... olutionen/
Då kanske du häpnar över att jag ibland annat fått lärt mig i Järna att:

-Pyramiderna absolut användes för att initiera farao eller präster. Man lade dem i sarkofagen i pyramiden en period, så att de nådde insikt. Det är inte alltså några gravar.

- Vatten, virvlat vatten är bra. Det är bra att röra runt vattnet i en rörelse i form av en åtta, för att återge det livgivande egenskaper, då det förloras i vanliga reningsverk etc.

Jag kommer nog på mer efterhand.

Tillägg:
Zooey, jag mår illa när jag läser det du skrev nyss. och, det är alltför välbekant det du beskriver.

Jag mår verkligen illa.... :cry:

Användarvisningsbild
Finn
Inlägg: 375
Blev medlem: fre 18 maj 2007, 10:28

Inlägg av Finn » ons 23 apr 2008, 21:15

Gripande historier, bra att ni berättar!

Någon mer än jag som tycker sig se likheter mellan Waldorf och scientologerna om hur de bemöter kritik?

Det ringer några varningsklockor...

Användarvisningsbild
zooey
Inlägg: 781
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 00:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 21:25

Roland Chantre skrev:Här kan man läsa och häpna!

http://www.antroposofi.info/utbildning/ ... olutionen/
Ja men, det där var väl inget 8) Det här forskningsseminariet låter väl maffigare:

Forskning om återfödelse och hur man plockar fram minnen från tidigare liv

Tyvärr missade du den kursen, för den gick 2007 :P

Men! I år kommer hela styrelsen för det internationella antroposofiska sällskapet från Dornach till Sverige. Det är första gången någonsin, dessutom. De ska delta i en konferens om framtiden! Fast den konferensen har de - vad jag har sett - inte annonserat ut på den där marknadsföringshemsidan du nämnde ovan.

http://attskapaframtid.se/
Vi anar nu att sådana apokalyptiska framtidsperspektiv är fullt realistiska.
Klart de gör. Steiner förutspådde ju apokalypsen 8)

(Här är en profetia i bildform, om ni råkar på följande scenarium, göm er, fort. Det är Apokalypsen :shock: :P Obs att hästarna ska ha olika färger, fast boken var liksom tryckt i svartvitt. Närmare detaljer ges i texten. [Steiner: Johannesapokalypsen.])
Hur kan vi påverka framtiden genom att utveckla en allt större förståelse för hur människan som fysiskt, själsligt och andligt väsen manifesterar sig i världen och vilken andlig potential människan har till att skapa sin framtid? Vilka praktiska konsekvenser skulle en sådan förståelse kunna leda till? Det är detta som konferensen handlar om.
[...]
För första gången deltar en samlad styrelse från det antroposofiska världssällskapet i en nordisk konferens.
Vad sägs om den här programpunkten? (Prokofieff är en riktig höjdare!):
9.15 Antroposofins framtid och Nordens andliga uppgifter
Sergej Prokofieff
Eller, två dagar senare:
9.15 Människans gränserfarenheter
Seija Zimmerman, Ursula Flatters
Simmerman är från int. sällskapets styrelse, och Flatters är en antroposofisk s.k. läkare. (Hon syntes bl.a. i TV-rep om mistelbehandlingen och vidarkliniken.)

Och så kommer det prominenta eurytmisällskap. Förstås.

Användarvisningsbild
zooey
Inlägg: 781
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 00:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 21:47

Odlaren skrev: Mina stackars öron...
Jag drabbades upprepade gånger av öroninflammationer. Det gör ont att få detta, och vi gick till farbror antroposofläkaren. (Efter att min mor förgäves petat in lök i mina öron, och lindat citronomslag runt mina ben för att sänka min feber.)
Denna karl undersökte mina öron mycket flyktigt, men var ganska intresserad av mitt underliv. Ja, han tafsade. Ja. Och skrev ut konstiga små vita piller med luddiga namn som avslutades med ett "D6" eller "D3" eller annan valfri siffra. Trots de små pillren fortsatte mina öronproblem. Till sist fick jag gå till en riktig öronläkare som konstaterade att jag: 1. Skulle få peniciilin, 2. Hade eksem i öronen, som hjälpte till att utlösa problemen. Om jag aktade mig för vatten i öronen skulle jag bli bättre, och det blev jag också.

Tyvärr var detta efter ett flertal besök hos den kladdande antroposofläkaren. och efter många helvetiska öronsmärtsnätter, stinkande av lök. Jag har en bestående hörselnedsättning på höger öra, tack vare alla ärrbildningar som hann bildas av inflammationerna innan jag fick adekvat skolmedicinsk behandling.
Den här följande historien tycker jag är... ja, vad ska man säga. Den rekommenderas:
Growing up being made sick by anthroposophy
Vaccinerad i barnaåren? nej. Det är inte bra enligt Steiner, då man tydligen skall utvecklas själsligt som barn genom att gå igenom de klassiska barnsjukdomarna som exempel; Mässlingen, påssjuka, vattenkoppor etc.
jag fick min första vaccinering på ett sjukhus efter att ha blivit rejält hundbiten. Min mor ville inte detta först, men läkaren var påstridig, Gudskelov.
Nämen :lol: Jag fick också min stelkramsspruta efter att ha blivit hundbiten vid närmare 30-års ålder. (Min vovve tog fel på mig och frisbeen...)

Apropå det så är antroposoferna ute och sprider mässlingen över Europa just nu. Det är inte första epidemin de har 'hjälpt till med'.
http://www.eurosurveillance.org/ViewArt ... leId=18838

Jag tog min andra MMR-spruta förra veckan.

Antroposofläkare förklarar varför barnsjukdomar är bra och han ansluter sig nog till Steiners läror:
Steiner skrev: One finds that there is too much of the soul-spiritual force of organization in the human organism when childhood illnesses arise. To an individual who has acquired the capacity to perceive along these lines, such things appear especially significant when considering the phenomena of scarlet fever or measles in childhood. With these he can see in the child’s organism how the soul-spiritual, which otherwise functions in a normal way, begins to stir; he sees how it is more active than it should be. The whole course of these illnesses becomes comprehensible the moment one really sees this restless stirring of the soul-spiritual in the organism as the basis of illness. [Steiner: Physiology and therapeutics, lecture II.]

We find that this case of measles appeared as the karmic effect of occurrences in a preceding life — occurrences that may be thus described: In a preceding life the individuality in question disliked concerning himself with the external world but occupied himself a great deal with himself, though not in the ordinary egotistical sense. He investigated much, meditated much, though not with regard to the facts of the external world, but confined himself to the inner soul life. We meet many people to-day who believe that through self-concentration and through brooding within themselves, they will arrive at the solution of world riddles. The person in question thought he could order his life through inner meditation how to act in one instance or another without accepting any teaching from others. The weakness of the soul resulting from this led to the formation of forces during existence between death and re-birth which exposed the organism comparatively late in life to an attack of measles.

This soul condition will prove itself to be such that the personality in question, during the life in which the attack of measles took place, was again and again subject to self-deception. Thus in the self-deception we must see the psychic karmic result of this earlier life, and in the attack of measles the physical karmic result.
And what I have said about a case of measles can lead to an explanation why measles is one of the illnesses of child-hood. For the failings I have mentioned are present in a great many lives and especially in certain periods did they prevail in many lives. When such a personality enters existence he will be anxious to make the corresponding correction as soon as possible. In the period between birth and the general appearance of children’s complaints which effect an organic self-education, there can as a rule be no question of any education of the soul.[Steiner: Manifestations of karma, lecture V.]
Odlaren skrev:Som vuxen anser jag att detta var rent barnplågeri. Vem kan sova med en riktigt ordentlig öroninflammation som gick såpass långt att trumhinnan sprack om och om igen?!? Smärtan var satanisk, även om tillståndet i sig inte var livshotande. jag hade minst fem inflammationer om året emellan 10 till 17 års ålder.
Ja, det är barnplågeri, och det är rent förjäkligt. (Jag är glad att jag slapp antroposofiska läkare åtminstone utanför skolan.) Jag kan inte förstå att människor kan med att se sina egna barn lida så för sin egen spirituella trosuppfattnings skull. Aldrig någonsin att jag skulle låta min hund lida i onödan av något som går att bota eller förebygga. Det vore komplett oetiskt.

Användarvisningsbild
Odlaren
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 11:51

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 22:29

Jag hamnade på skolverkets hemsida.

Detta är mycket intressant: http://www.tinyurl.se/e8f0 (Kortade länk. /UFA)

Ewww, titta på den bristande dokumentationen, och att skolan ifråga inte låter eleverna ta del av betygen (!)
Skolverket bedömer att nedan angivna brister snarast måste åtgärdas.
- Skolan har ingen aktuell skriftlig kvalitetsredovisning (1 och 5 § § förordningen
om kvalitetsredovisning inom skolväsendet).
- Skolans betygskriterier anger inte vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs
för att eleven skall få ett visst betyg (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor
jämfört med 7 kap. 4 § gymnasieförordningen).
- De obligatoriska nationella proven har hittills inte genomförts på skolan (2 kap.
9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7 kap. 5 § gymnasieförordningen).
- Skolan saknar betygskatalog. Efter avslutad kurs får inte eleverna ta del av det
betyg som satts. (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7
kap. 6 § gymnasieförordningen).
- I skolans poängplaner och information till eleverna framgår inte att eleverna
har rätt till slutbetyg när de nått 2 500 gymnasiepoäng (2 kap. 2 a § förordningen
om fristående skolor).
- Skolans likabehandlingsplan uppfyller inte författningarnas krav (6 § lagen om
förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Sedan:
- Skolan bör förbättra uppföljningen, utvärderingen och analysen av de samlade
kunskapsresultaten i samtliga kurser så att det tydligt framgår hur kunskapsresultaten
är i förhållande till de nationella målen. Även uppföljningen av elevernas
kurs- och periodutvärderingar bör förbättras.
- Skolan bör analysera de stora skillnaderna i betygsfördelningen mellan kurserna
och vid behov vidta åtgärder för ökad måluppfyllelse.
- Skolan bör ytterligare analysera orsakerna till dessa resultat och vid behov vidta
åtgärder så att flertalet elever fullföljer gymnasieutbildningen inom fyra år.
Bara på tal om detta med dålig undervisningskvalitet. Jag finner detta besvärande för waldorfskolan ifråga. Mycket besvärande. Vad pysslar de med?

Skriv svar