Glöm inte bort att Ahriman bor i alla elektrifierade mackapärerOdlaren skrev: I kurslitteraturen ingår att studera flera av Rudolf Steiners böcker, och ta till sig detta "Lärostoff" som det kallades.
Och, frapperande nog, presenterades det som Steiner skrivit som dagens sanning. Det är inte riktigt bra anser jag, då teknikfientligheten frodades, och den fanns redan i min skola, på den tiden. (Vi fick då på en lektion i min skola höra att bankomater inte var riktigt bra, då de fjärmade människor från varandra. Själv tycker jag det är praktiskt, och jag kan hämta pengar när jag vill istället för att stå i bankkö.)

Här är en upplysande och vis text av antroposofen Robert Mason:
http://www.geocities.com/Athens/Sparta/1105/ahriman.htm
Hittade telegrafavsnittet...Mason skrev:Thus, electrical circuits can operate without "Luciferic" heat, and Ahriman, whose nature is "freezing cold", can completely enter into electrical devices. As superconducting computers become more common, Ahrimanic beings higher than "elementals" might actually incarnate in them, since no physical energy is consumed in a superconducting circuit. (Ahrimanic "elemental spirits" inhabit our artificial machines, just as normal "elementals" [or "nature spirits": gnomes, undines, sylphs, salamanders] work in and throughout the living processes of Nature.) Black sums up: "Sunless light and Wordless logic intertwined, and out of them came the computer." Thus, while Ahriman incarnates "microcosmically" in a human body, we might also face the "macrocosmic" literal incarnation of Ahriman in our machines.
Tänk på det nästa gång använder bankomaten. Det är ett andens slavdriveri, och du andens materialistiska slavdrivare.Steiner: Johannesapokalypsen, s75 skrev:Vi måste göra klart för oss vilken oerhörd summa andliga livskrafter som stoppas in i den enbart materiella kulturen. Mycket lite av den andliga kulturen befordras genom de yttre kulturmedlen. Telegrafen används, låt oss säga i antroposofiska angelägenheter, mycket sällan. [...] anden är nedsänkt under det mänskliga och har blivit slav under det materiella livet.