Överlevde jag Waldorf? En så kallad utbildning.

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 22:51

Odlaren skrev: I kurslitteraturen ingår att studera flera av Rudolf Steiners böcker, och ta till sig detta "Lärostoff" som det kallades.

Och, frapperande nog, presenterades det som Steiner skrivit som dagens sanning. Det är inte riktigt bra anser jag, då teknikfientligheten frodades, och den fanns redan i min skola, på den tiden. (Vi fick då på en lektion i min skola höra att bankomater inte var riktigt bra, då de fjärmade människor från varandra. Själv tycker jag det är praktiskt, och jag kan hämta pengar när jag vill istället för att stå i bankkö.)
Glöm inte bort att Ahriman bor i alla elektrifierade mackapärer :P Även i bankomaten. Nu var väl utvecklingen inte riktigt kommen till bankomater på Steiners tid, men jag har för mig att han varnade för (bl.a.) telegrafen. Eller om det var telefonen.

Här är en upplysande och vis text av antroposofen Robert Mason:

http://www.geocities.com/Athens/Sparta/1105/ahriman.htm
Mason skrev:Thus, electrical circuits can operate without "Luciferic" heat, and Ahriman, whose nature is "freezing cold", can completely enter into electrical devices. As superconducting computers become more common, Ahrimanic beings higher than "elementals" might actually incarnate in them, since no physical energy is consumed in a superconducting circuit. (Ahrimanic "elemental spirits" inhabit our artificial machines, just as normal "elementals" [or "nature spirits": gnomes, undines, sylphs, salamanders] work in and throughout the living processes of Nature.) Black sums up: "Sunless light and Wordless logic intertwined, and out of them came the computer." Thus, while Ahriman incarnates "microcosmically" in a human body, we might also face the "macrocosmic" literal incarnation of Ahriman in our machines.
Hittade telegrafavsnittet...
Steiner: Johannesapokalypsen, s75 skrev:Vi måste göra klart för oss vilken oerhörd summa andliga livskrafter som stoppas in i den enbart materiella kulturen. Mycket lite av den andliga kulturen befordras genom de yttre kulturmedlen. Telegrafen används, låt oss säga i antroposofiska angelägenheter, mycket sällan. [...] anden är nedsänkt under det mänskliga och har blivit slav under det materiella livet.
Tänk på det nästa gång använder bankomaten. Det är ett andens slavdriveri, och du andens materialistiska slavdrivare. :P

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 23:01

Finns en sak till om "Eterkroppen", det var en het debatt om det hälsosamma i att sova på tex. ett tåg, eller fordon i rörelse, då det ju är så att din eterkropp är ute och vimsar skild från din kropp då du sover. Det är inte bra för dig att sova i sådana situationer.
Varför det inte var bra var synnerligen luddigt.

Jag tolkar det personligen som en ide om att eterkroppen kanske inte skulle hitta tillbaka till din kropp. Vad händer då?
När jag pluggade i Järna.

Zooey, vi är väldigt Ahrimanska här, med våra datorer, se mitt inlägg om "datorinkarnationer". för att inte tala om det som Johann skrev, att vi inte inser hela den antroposofiska världsbilden helt enkelt. Vi är inte visa nog att skåda ljuset.
De meditationsövningar som föreslås och praktiseras är enligt mig ett mycket starkt verktyg för självsuggestion, inte en väg till upplysning.

Hur är det med mobiltelefon?

På min tid beslagtogs omedelbart så kallade "Freestyles" Dvs. dåtidens verision av mp3 med musik på. Man fick tillbaka den enbart efter terminens slut.
( Egenmäktigt förfarande? Någonting ditåt helt klart. Jag ansåg denna sak nödvändig, då jag åkte 21 tunnelbanestationer enkel resa till skolan.)
Senast redigerad av 1 Odlaren, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 23:04

Odlaren skrev: Jag reste mig upp inför tonårsbarnen och reciterade texten till visan "Lilla Snigel" man sjunger för barn, med talgestaltningsröst.
De frågade om jag behövde lugnande.
Att de inte frågade om du inte redan hade stoppat i dig något illegalt :lol:
Jag avskyr också helt ärligt eurytmi, och det är ingenting jag heller går på frivilligt. Aldrig. det är som du uttrycker rätt meningslöst. Att oinsatta köper denna eurytmi, är för mig ännu ett mysterium. Eller är det mysteriet de lockas av? Vuxna män och kvinnor som dödstysta springer runt på en suggestivt upplyst scen, iklädda pastellfärger och långa chiffongslöjor hängande från armarna.
För de som inte har sett eurytmi... Eurytmi ser ut som en blandning mellan ett plågsamt döende och häftiga uppkastningar... precis innan företeelserna materialiseras, s.a.s.
*LilllllaA ZSsssssniiiiigel akttttHa digggggGh!*
( Försök till att stava till talgestaltad text.)
Nu dör jag. Lilla snigel hade jag lyckligt förträngt fram tills precis nu. Uff.

Precis så där lät lekskolefröknarna (som man kunde trott var återuppståndna Steinerbrudar från Goetheneaums källarskrubb) när de körde Lilla Snigel.

Jag undrar hur många tusen gånger Lilla snigel upprepades. Kanske fortgick in på de första skolåren också.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 23:11

Odlaren skrev:Finns en sak till om "Eterkroppen", det var en het debatt om det hälsosamma i att sova på tex. ett tåg, eller fordon i rörelse, då det ju är så att din eterkropp är ute och vimsar skild från din kropp då du sover. Det är inte bra för dig att sova i sådana situationer.
Varför det inte var bra var synnerligen luddigt.

Jag tolkar det personligen som en ide om att eterkroppen kanske inte skulle hitta tillbaka till din kropp. Vad händer då?
Självklart har den inte en susning om var du är. Så den flyger in i någon annan i stället, någon som befinner sig ungefär där du somnade och som inte har någon eterkropp (kanske också en resenär). Och du får någon annans eterkropp som också tappat bort sin husse.
När jag pluggade i Järna.

Zooey, vi är väldigt Ahrimanska här, med våra datorer, se mitt inlägg om "datorinkarnationer". för att inte tala om det som Johann skrev, att vi inte inser hela den antroposofiska världsbilden helt enkelt. Vi är inte visa nog att skåda ljuset.
Det var bara mäktige Steiner *faller på knä*
De meditationsövningar som föreslås och praktiseras är enligt mig ett mycket starkt verktyg för självsuggestion, inte en väg till upplysning.
Vilket bevisas av att det är mycket sällsynt med upplysta antroposofer. Däremot kryllar det av förvirrade och halvdesperata tokstollar.

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 23:20

Vilket bevisas av att det är mycket sällsynt med upplysta antroposofer. Däremot kryllar det av förvirrade och halvdesperata tokstollar.

Sant.

Detta var faktiskt en tanke hos mig, som gjorde att jag skrev att jag noterat att många verkade vara lågutbildade på seminariet. Och som följd av detta var mindre okritiska till vad som lärdes ut då. jag kan ge mig den på att minst flera av eleverna blev datorskrämda efter det föredrag om datorer som de lyssnade till. Som om det inte var nog med det avancerat tekniska, så skulle själen, inkarnationer och en massa annat blandas in också.

Fjärmar datorerna människor ifrån varandra?
Nej. Tvärtom.
Om de inte fanns skulle ju inte gemenskapen här existera?

Den absolut vettigaste av alla antroposofer jag mötte och undervisades av var Arne Klingborg. Jag håller inte med i hans läror, men mannen var vidsynt, klok, öppensinnad och framförallt; Nyfiken. Och dömde inte andra. respekt, och må han vila i frid.

För övrigt vill jag tillägga att jag kan ha blandat ihop eter med astralkroppen i mina inlägg. jag ber om överseende för detta.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 23:22

Odlaren skrev: Ewww, titta på den bristande dokumentationen, och att skolan ifråga inte låter eleverna ta del av betygen (!)
Skolverket bedömer att nedan angivna brister snarast måste åtgärdas.
- Skolan har ingen aktuell skriftlig kvalitetsredovisning (1 och 5 § § förordningen
om kvalitetsredovisning inom skolväsendet).
- Skolans betygskriterier anger inte vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs
för att eleven skall få ett visst betyg (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor
jämfört med 7 kap. 4 § gymnasieförordningen).
- De obligatoriska nationella proven har hittills inte genomförts på skolan (2 kap.
9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7 kap. 5 § gymnasieförordningen).
- Skolan saknar betygskatalog. Efter avslutad kurs får inte eleverna ta del av det
betyg som satts. (2 kap. 9 § förordningen om fristående skolor jämfört med 7
kap. 6 § gymnasieförordningen).
- I skolans poängplaner och information till eleverna framgår inte att eleverna
har rätt till slutbetyg när de nått 2 500 gymnasiepoäng (2 kap. 2 a § förordningen
om fristående skolor).
- Skolans likabehandlingsplan uppfyller inte författningarnas krav (6 § lagen om
förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever
Bara på tal om detta med dålig undervisningskvalitet. Jag finner detta besvärande för waldorfskolan ifråga. Mycket besvärande. Vad pysslar de med?
Och det där är inte ett ovanligt resultat när man ser på insp.rapporter. Redan 2004 fick Martinskolan kritik för liknande problem av kommunen:
Skolverket skrev:Inspektörerna har tagit del av kommunens rapport från den granskning som genomfördes under hösten 20041. Enligt denna brister skolan när det gäller bedömning och betygssättning och saknar tydliga strategier för en likvärdig betygssättning.
Sedan visar de skolans betygsfördelning enl skolans egna uppgifter - och då undrar man ju egentligen vad det skulle bevisa. Med tanke på hur de sätter betyg (skolan använder inte nationella prov, står det). Dessutom verkar det som att bara 45% av eleverna går ut 12an inom 4 år (det är ändå ett år mer än normalt då). Men man får ett gott skratt ändå, när skolan ombeds fundera på hur problemen liksom råkat tillstöta:
Skolledningen har analyserat resultaten och uppger att de främsta orsakerna till de låga resultaten är att ”elever dels var svagpresterande och dels lågpresterande”. Inspektörerna bedömer att skolan ytterligare bör analysera orsakerna till dessa resultat och vid behov vidta åtgärder så att flertalet elever fullföljer gymnasieutbildningen inom fyra år.

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 23:39

Hej igen, nu har jag ägnat några timmar åt nyttigt tevetittande. Det är något jag uppskattar, som barn hade vi ingen teve hemma. Det första jag gjorde när jag flyttade hemifrån var att införskaffa en egen televisionsapparat. Tänk att ha kontakt med omvärlden och kunna se på nyheterna och lyssna på radio leva i verkligheten!
Mina föräldrar tror verkligen på att den där Ahriman finns i teve- och radioapparater. Fast nu när alla barnen är utflugna har de faktiskt en teve. :o
Odlaren skrev:Johann, Du kan inte försöka talgestalta en dikt eller så till en ljudfil?
Du verkar mindre ringrostig än jag. Så kan vi lägga upp det, så att alla kan höra hur det låter?
Att spela in mig själv när jag imiterar talgestaltning och lägga ut på nätet är jag tveksam till. Är för blygsam för det. :oops:
Men jag kan intyga att talgestaltning inte låter klokt och detta gör de på fullt allvar. Operaprat där man går upp och ner i tonläge är nog en bra beskrivning. Låter helt sinnessjukt och komiskt naturligtvis.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » ons 23 apr 2008, 23:39

C-J skrev:Är det lite så här?
http://www.youtube.com/watch?v=DKy1rIHvWRE

och hur har ni anpassat er sedan?

Obs, det är inte fisken Ruda det handlar om, utan det kommer någon minut in.
Det är precis så där det är. Bortsett från att i verkligheten så skriker och slåss barnen också. (Nej, det ingår inte, men de är så förbannat uttråkade.)

En annan sak som var högst ironiskt med TV-inslaget var att musiken från Fem Myror är fler än... Sådan musik förekom inte på eurytmilektionerna.

Det var faktiskt så att det var helt förbjudet att nämna programmet Fem myror... (antagligen för att det lärde barnen materialistiska färdigheter som läsning och räkning) i skolan. Det fanns små häften till programmet. De häftena fick inte medföras till skolan. De antroposofiska barnen fick inte se på programmet och förstås inte titta i häftena. Ett antrobarn var enormt nyfiken på de här Myrorna och Elefanterna och deras bokstäver och siffror. Jag måste varit generöst lagd för jag tog med mig häftena (jag hade nämligen dem, och tittade på TV-programmet också, för den delen :lol:) till skolan fast man inte fick. Sedan skolkade vi från skolan och läste om bokstäver och siffror sittande på en parkpänk.

Kan ni tänka er något så hysteriskt urbota dumt som barn som skolkar för att de inte får lära sig siffror och bokstäver i skolan?

Användarvisningsbild
Johann

Inlägg av Johann » ons 23 apr 2008, 23:53

zooey skrev:Det var faktiskt så att det var helt förbjudet att nämna programmet Fem myror... (antagligen för att det lärde barnen materialistiska färdigheter som läsning och räkning) i skolan. Det fanns små häften till programmet. De häftena fick inte medföras till skolan. De antroposofiska barnen fick inte se på programmet och förstås inte titta i häftena. Ett antrobarn var enormt nyfiken på de här Myrorna och Elefanterna och deras bokstäver och siffror. Jag måste varit generöst lagd för jag tog med mig häftena (jag hade nämligen dem, och tittade på TV-programmet också, för den delen :lol:) till skolan fast man inte fick. Sedan skolkade vi från skolan och läste om bokstäver och siffror sittande på en parkpänk.

Kan ni tänka er något så hysteriskt urbota dumt som barn som skolkar för att de inte får lära sig siffror och bokstäver i skolan?
Detta påminde mig om vad en Waldorflärare berättat för mig. Denne ansåg att barnen inte bör lära sig läsa och skriva alls, eftersom vi i framtiden kommer att kommunicera via telepati behövs inte detta, enligt Waldorfläraren. Snart kommer den nya andliga verkligheten när vi alla kommunicerar via telepati. Visst tror vi på det va? :roll:
Ja, detta är ett exempel på hur de resonerar. Verklighetsförankrade?

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » ons 23 apr 2008, 23:58

Johann skrev:Hej igen, nu har jag ägnat några timmar åt nyttigt tevetittande. Det är något jag uppskattar, som barn hade vi ingen teve hemma. Det första jag gjorde när jag flyttade hemifrån var att införskaffa en egen televisionsapparat. Tänk att ha kontakt med omvärlden och kunna se på nyheterna och lyssna på radio leva i verkligheten!
Mina föräldrar tror verkligen på att den där Ahriman finns i teve- och radioapparater. Fast nu när alla barnen är utflugna har de faktiskt en teve. :o
Odlaren skrev:Johann, Du kan inte försöka talgestalta en dikt eller så till en ljudfil?
Du verkar mindre ringrostig än jag. Så kan vi lägga upp det, så att alla kan höra hur det låter?
Att spela in mig själv när jag imiterar talgestaltning och lägga ut på nätet är jag tveksam till. Är för blygsam för det. :oops:
Men jag kan intyga att talgestaltning inte låter klokt och detta gör de på fullt allvar. Operaprat där man går upp och ner i tonläge är nog en bra beskrivning. Låter helt sinnessjukt och komiskt naturligtvis.
Vi måste finna något sätt att lösa detta problem. Eventuellt så borde jag nog kunna enrollera waldorf-släkting åt detta, utan att smyga med mina avsikter. Jag vill inte lura någon. (Risken är ju dock att detta trots våra intygelser att det är seriöst och ett ämne att det tolkas som lyteskomik stort. Återigen en sak jag inte tror att blivande waldorf-föräldrar får veta i förskott.)

Det första jag gjorde när jag flyttade hemifrån var att skaffa mig en enormt stor fet och svindyr stereoanläggning, så jag kunde spisa min älskade hårdrock i lugn och ro, utan att behöva smyga med min smak. Istället för att sjunga " Ave, ave, verum Cooorpuuuus.." eller spela flöjt. Hårda trummor är inte bra för ungdomar, för er som inte är insatta. Det skall tydligen locka fram något lägre hos mig.
Jag är fortfarande barnsligt förtjust i till exempel Motörhead, förmodligen för att förbjuden frukt smakar bäst. Vad gäller TV-tittandet så var det sällan, sällan vi fick se något, vilket resulterade i ett mycket omfattande umgänge med de icke-waldorfska grannarna. I synnerhet på kvällarna och på helgerna. Lyckan var total och extatisk när en tekniskt intresserad grannfader köpte en videospelare (!). Jag var fascinerad i månader av detta!

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Re: Du behöver verkligen tröst

Inlägg av zooey » tor 24 apr 2008, 00:00

buggis skrev:Inte är det bättre på andra skolor heller, snarare värre.
Stämmer inte. Jag har gått i en helt annan skola, så långt från waldorf man bara kan komma faktiskt. Mitt yngre syskon har gått i flera icke-waldorfskolor. Kan bara säga att jämfört med dessa skolor är waldorf sämre på alla punkter.
Det finns ett korn av sanning i Antroposofin
Ok. Tala om vad det kornet är. Specificera. Vi kan inte veta om det kornet är sant, förrän vi vet vad kornet är.
Men det betyder inte att var och en inom och utanför waldorf kommer att förstå detta till hundra,
Nä, det säger ju sig självt. Det är bara en utvald skara av själar som kvalificerat sig genom andligt förbättrade- utvecklingsmässigt uppåtgående - inkarnationer, som är utvalda att leda mänskligheten. I framtiden, då mänskligheten kommer att uppdelas i de onda och de goda. Vilka som är de goda behöver jag väl inte nämna 8) Men vi "vet" redan att det kommer att finnas de som (genom sina föregående inkarnationer) inte har bemötat sig om att förstå och som inte arbetat för sin spirituella utveckling. De finns där som en kontrast till de goda, och de kommer att bära ett märke i pannan som särskiljer dem. Läs din Steiner. Han har redan förutspått att alla inte kommer att "förstå." Hela reinkarnationstanken har det som ett grundtema.
Hur smart är du själv?
Tillräckligt.

Vill man utveckla sin smarthet är waldorf/antroposofin fel plats.
Tertio: Ditt problem är egentligen att du önskar att världen vore bättre än waldorfskolan och steiner. Det är den inte, den är sämre.
Jodå, den är mycket bättre. Tack och lov är världen utanför waldorf en helt annan värld, en mycket mycket bättre värld. Perfekt är den förvisso inte, men den är i.a.f. inte patologiskt dysfunktionell.
Du kan dra ner lite på förväntningarna och ratta runt lite här och där där det känns någorlunda.
Det var det dummaste jag hört. Skruva upp förväntningarna är ett mycket bättre råd. I den verkliga världen, utanför waldorfskolan, råkar det nämligen vara så att man faktiskt kan eftersträva att uppfylla sina förväntningar.
Vi har ju några centrala uppgifter i egenskap av människor på jorden: Vi vill kunna tänka våra tankar, göra våra egna värderingar och val.
Ok. Men där diskvalificeras ju antroposofin rakt av. Det är en sekt. Det handlar inte om att ha egna tankar. Att tänka själva är inte vad waldorfbarnen utbildas till heller.
Kör undercoverracet på Journalisthögskolan ska du se, vilket livslögnsbedrägeri som det är där. Journalistetiken är en 100 resor värre skandal än waldorfpedagogiken. Därför att press och media kräver att få påverka mänskligheten maximalt, men de avsäger sig allt ansvar för följderna.
Varför ska man vara undercover på journalisthögskolan? Där går det alldeles säkert bra att vara den man är. Journalisthögskolan är ingen religiös sekt.

I övrigt vet jag inte vad journalistetiken har med waldorfpedagogiken att göra, inte heller med ev livslögnsbedrägerier.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 24 apr 2008, 00:08

zooey skrev: Glöm inte bort att Ahriman bor i alla elektrifierade mackapärer :P
Intressant.. "Ahriman" kommer väl från Zoroastrismen, men den var väl i ropet ett tag just när Steiner grundlade sin visdom..

Själv har jag fått intrycket att många har vagt positiva uppfattningar om antroposoferna ungefär av anledningen att "det är ju bra om det finns lite olika sorters pedagogik". Samt att waldorfismen på något vis lyckats undgå att uppfattas som en extremistisk lära. Och så verkar det ju vid ett väldigt ytligt påseende som lite flumgulligt sådär, med mycket målningar och dans och så.

Nu på senare år har jag ju förstått att det knappast är särskilt gulligt, men den här tråden har givit väldigt bra ammunition i fall någon i min bekantskapskrets skulle överväga att skicka sina barn till en sån skola. Kanske skulle någon av er här i tråden till och med kunna ta initiativ och samla ihop material till en liten bok? Typ, personliga återgivningar från tidigare waldorfelever. Man behöver väl inte sikta så högt på att ha en massa källor och research och så på allting, utan bara nöja sig med att låta ett antal personer berätta om sina minnen och erfarenheter, ungefär som här i tråden.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » tor 24 apr 2008, 00:09

Hårda trummor är inte bra för ungdomar, för er som inte är insatta. Det skall tydligen locka fram något lägre hos mig.
Det är inte bra för någon.
Antroposofiska sällskapets Antropos skrev: "Och hur många miljoner vita är det ej som om kvällarna i timmar rör sig i negerrytmer till negermusik! På detta vis gjutes neger-karaktär in i det egna väsendets förborgade djup och gör starkare intryck än läror eller teknik."
Citerat av SO Hansson i VoF-artikeln.

Inte spirituellt att locka fram rytmerna från spirituellt lägre stående folk. Sedan tror jag att det är som andra förbjudna aktiviteter: det lockar fram sådant som motverkar det spirituella. Det är väl samma sak som att man har eurytmi istället för sport. Spelar flöjt och lyra istället för trummor.

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » tor 24 apr 2008, 00:15

Merko skrev:
zooey skrev: Glöm inte bort att Ahriman bor i alla elektrifierade mackapärer :P
Intressant.. "Ahriman" kommer väl från Zoroastrismen, men den var väl i ropet ett tag just när Steiner grundlade sin visdom..
Han snodde hej vilt från andra läror och tänkare. Det är ett rejält hopkok. Har hört zoroastrismen nämnas förut i Steiner-sammanhang, men vet för lite om det.

Han laborerar med Lucifer och Ahriman, och de har olika "uppgifter."
Kanske skulle någon av er här i tråden till och med kunna ta initiativ och samla ihop material till en liten bok? Typ, personliga återgivningar från tidigare waldorfelever. Man behöver väl inte sikta så högt på att ha en massa källor och research och så på allting, utan bara nöja sig med att låta ett antal personer berätta om sina minnen och erfarenheter, ungefär som här i tråden.
Om jag förstår saken rätt så pågår i mindre skala ett dylikt projekt. www.thewitch.se (hon är f.d. "waldorfmamma")

Användarvisningsbild
Odlaren

Inlägg av Odlaren » tor 24 apr 2008, 00:16

zooey skrev:
Hårda trummor är inte bra för ungdomar, för er som inte är insatta. Det skall tydligen locka fram något lägre hos mig.
Det är inte bra för någon.
Antroposofiska sällskapets Antropos skrev: "Och hur många miljoner vita är det ej som om kvällarna i timmar rör sig i negerrytmer till negermusik! På detta vis gjutes neger-karaktär in i det egna väsendets förborgade djup och gör starkare intryck än läror eller teknik."
Citerat av SO Hansson i VoF-artikeln.

Inte spirituellt att locka fram rytmerna från spirituellt lägre stående folk. Sedan tror jag att det är som andra förbjudna aktiviteter: det lockar fram sådant som motverkar det spirituella. Det är väl samma sak som att man har eurytmi istället för sport. Spelar flöjt och lyra istället för trummor.
Jösses. :shock:

Förresten, ett litet desperat försök att visa/ få er att höra talgestaltning.
02:03 in i denna film finns ett milt exempel..
http://www.youtube.com/watch?v=RcCvcy0zAlM

Tyvärr på engelska, och litet kort. Men det ger en liten, liten aning om vad det handlar om.

Skriv svar