Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Barbro

Re: Intervjupersoner sökes till reportage om nätverksföretag

Inlägg av Barbro » tis 26 jan 2010, 19:10

Xantippa skrev:
heja123 skrev:hej!
jag vill vara med och tycka på den här tråden eftersom jag har andra erfarenheter än vad en del tycks ha. Jag tycker att det är viktigt att tala om att jag valt att jobba med MLM därför att ALLA i det företag jag jobbar med får en bra utbildning och jättefina kursdagar. Vilket jag inte upplevt att jag fått i mitt tidigate arbetsliv innom privat eller offentlig arbetsmarknad. När jag gör något bra får jag ett tack i detta MLM företag, jag tjänar de pengar jag vill tjäna utifrån den tid jag har. Vill eller kan jag inte jobba så är det ingen som klagar. Äntligen har jag träffat människor som kan och vill få andra att må bra på ett ärligt sätt, inte utan krav eller på ett flummigt sätt men genom samarbete och kunskap.
Är det fult att hjälpa varandra att göra ett bra jobb?
Är det negativt om man vill skaffa sig mer kunskaper än andra?

Personlig utveckling och kamratskapen i detta företag har jag alldrig mött varken innom Privata arbetsmarknaden, Kommun eller Landsting. Jag är 46 år och inte helt okysst!

DET ÄR ROLIGT ATT LYCKAS !
Hej!

Tack för ditt intressanta och tankeväckande inlägg enligt svarsmall 1A.
Lova att skriva igen när du blivit förmögen.
Mvh,
Xantippa
Är det fult att vara en glad, stolt svensk som tjänar pengar? Jag har arbetat i MLM i mer än 14 år och jag har försörjt mig på verksamheten i 11 år. Jag har byggt upp en riktigt bra inkomst och driver idag aktiebolag. Jag har hjälpa många andra till ett bra arbete med bra betalning, Hade jag en annan attityd så skulle jag (och fler med mig) kunnat bli förolämpad av dessa inlägg som vissa personer gör. Ni har ingen aning om vilka ni skriver till och om.
Mitt råd till er som är okunniga om MLM är att skaffa er riktig information om den kunskap som krävs för att bygga upp en bra MLM verksamhet och sluta upp med att göra antaganden och sprida osanningar.
Det finns seriösa och oseriösa människor i alla branscher. Ska vi lära oss att göra något nytt så ska vi för guds skull vända oss till de som lyckats och låta bli att ta råd från de som misslyckats.
Skulle Du gå till en bilhandlare med dåligt rykte nästa gång Du ska köpa bil? Näh, det gör nog ingen av oss och den bilhandlaren får snart slå igen sin verksamhet.
Så går det för de som missköter sig, så även inom MLM. Vi ser oss istället om efter en annan seriös bilhandlare eller efter ett bättre MLM företag.
En sak är säker: De flesta som misslyckas inom MLM är de som aldrig varit beredda att göra jobbet som krävs för att lyckas.
De har trott att de köpt en lott till lycka o rikedom.
Att göra en studie om misslyckanden är för mig helt absurt. Ska vi kunna få en förändring i attityd så ska vi för jessenamn vända oss till de som är positiva förebilder.
Jag startade själv i "fel företag" med "fel marknadsplan" och istället för att klaga på företaget så började jag att arbeta med min egen attityd och genom att förändra den så har jag också lyckats inom MLM.
Vi kan sprida ljus omkring oss på två sätt. Antingen genom att själv vara ljuset, eller genom att vara spegeln som
återkastar ljuset.
Du ska undvika kalkonerna ifall Du vill lära dig flyga som en örn.
Jag är en stolt nätverkare som tjänar riktigt bra med pengar och som idag erbjuder andra samma sak - Det om något, ger mig livsglädje.
Vill Du bli snuskigt rik så hör gärna av Dig. :) Ni andra får arbeta med attityden :)

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 19:45

heja123 skrev:Jag tycker att det är viktigt att tala om att jag valt att jobba med MLM därför att ALLA i det företag jag jobbar med får en bra utbildning och jättefina kursdagar.
Utgår det ersättning under kursdagarna?
heja123 skrev:jag tjänar de pengar jag vill tjäna utifrån den tid jag har.
Hur mycket tid, och hur mycket pengar, blir det ungefär? Det är OK om du inte har hållit koll exakt på hur mycket tid som gått åt eller om du inte minns resor och så vidare, en höftning duger fint.

heja123 skrev:DET ÄR ROLIGT ATT LYCKAS !
Visst. Det är inte de som lyckas som det är synd om, åtminstone inte medan de lyckas. Då hyllas man, visas man upp på en piedestal, får åka runt med distributionschefen och tala på möten... och ingen undrar någonsin hur det kommer sig att det är SAMMA KILLE som följer med varje gång och får berätta om hur han sålde mest av alla i Norden under fyra månader och fick råd att köpa sin drömbil.

Hur hinner han med det nu? Varför tog de tåget hit? Var är alla andra som har lyckats?

Bahamas?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 19:52

Barbro skrev:Är det fult att vara en glad, stolt svensk som tjänar pengar?
Det beror ju helt på vems bekostnad det är på att du tjänar dessa pengar.

Jag tänker till exempel på gubben som säljer verkningslösa "vattenvirvlare" till kommuner, eller homeopater som säljer vatten i tablettform som om det kunde förebygga (men aldrig bota) cancer, herpes och dålig andedräkt.

Barbro skrev:Jag har arbetat i MLM i mer än 14 år och jag har försörjt mig på verksamheten i 11 år. Jag har byggt upp en riktigt bra inkomst och driver idag aktiebolag.
MLM som aktiebolag, eller har du slutat med MLM?

Barbro skrev:Mitt råd till er som är okunniga om MLM är att skaffa er riktig information om den kunskap som krävs för att bygga upp en bra MLM verksamhet och sluta upp med att göra antaganden och sprida osanningar.
Det är inte att bygga upp eller tjäna pengar på MLM-verksamhet som är problemet. Det är lätt. Starta en egen, var först i kedjan, i spetsen av sockertoppen och ta procent på allt som säljs. Sälj tidigt, sälj länge, sälj till många som skall sälja till många, och innan du mättat marknaden, sälj verksamheten, eller varför inte bara lägga ner den?

Barbro skrev:Det finns seriösa och oseriösa människor i alla branscher.
Nej, inom lurendrejeribranschen finns det bara en sorts verksamhet. Människorna inom verksamheten kan vara seriösa eller oseriösa, men det förändrar tyvärr inte slutresultatet med många utnyttjade, ersättningslösa, vänlösa "förlorare" som enligt MLM-predikningarna inte hade vad som krävdes för att tjäna mer än de förlorade.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Barbro

Inlägg av Barbro » tis 26 jan 2010, 20:03

Alla som driver någon form av verksamhet tjänar pengar "på andra" oavsett om det är en bilhandlare, ICA handlare eller någon annan som säljer produkter eller tjänster.
Det som i traditionell handel blir kostnader blir i inom MLM intäkter till återförsäljarna eftersom det är åteförsäljarna som gör marknadsföringen och distributionen av produkterna. Det innebär att den som arbetar mest också tjänar bäst. Helt enkelt en prestationslön. Jag är fullt medveten om att det finns företag där återförsäljarna tjänar pengar på rekrytering vilket är helt fel. Det är upp till oss att skaffa oss rätt kunskap och information om både företaget och dess marknadsplan innan vi startar upp vår verksamhet inom MLM.

piotrr skrev:
Barbro skrev:Är det fult att vara en glad, stolt svensk som tjänar pengar?
Det beror ju helt på vems bekostnad det är på att du tjänar dessa pengar.

Jag tänker till exempel på gubben som säljer verkningslösa "vattenvirvlare" till kommuner, eller homeopater som säljer vatten i tablettform som om det kunde förebygga (men aldrig bota) cancer, herpes och dålig andedräkt.

Barbro skrev:Jag har arbetat i MLM i mer än 14 år och jag har försörjt mig på verksamheten i 11 år. Jag har byggt upp en riktigt bra inkomst och driver idag aktiebolag.
MLM som aktiebolag, eller har du slutat med MLM?

Barbro skrev:Mitt råd till er som är okunniga om MLM är att skaffa er riktig information om den kunskap som krävs för att bygga upp en bra MLM verksamhet och sluta upp med att göra antaganden och sprida osanningar.
Det är inte att bygga upp eller tjäna pengar på MLM-verksamhet som är problemet. Det är lätt. Starta en egen, var först i kedjan, i spetsen av sockertoppen och ta procent på allt som säljs. Sälj tidigt, sälj länge, sälj till många som skall sälja till många, och innan du mättat marknaden, sälj verksamheten, eller varför inte bara lägga ner den?

Barbro skrev:Det finns seriösa och oseriösa människor i alla branscher.
Nej, inom lurendrejeribranschen finns det bara en sorts verksamhet. Människorna inom verksamheten kan vara seriösa eller oseriösa, men det förändrar tyvärr inte slutresultatet med många utnyttjade, ersättningslösa, vänlösa "förlorare" som enligt MLM-predikningarna inte hade vad som krävdes för att tjäna mer än de förlorade.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 20:06

Barbro skrev:Alla som driver någon form av verksamhet tjänar pengar "på andra" oavsett om det är en bilhandlare, ICA handlare eller någon annan som säljer produkter eller tjänster.
Väldigt få tjänar pengar på sina kollegor och sina vänner, och även om varje styrelse tjänar pengar på att de har anställda som bedriver verksamheten, så är det också styrelsen som genom firman betalar ut deras lön. Så fungerar det inte i MLM, vilket du mycket väl vet. Liknelsen, även om den är strikt talat rätt, missar alltså något väsentligt i den osäkerhet det innebär att vara en säljare inom MLM.
Barbro skrev:Det innebär att den som arbetar mest också tjänar bäst. Helt enkelt en prestationslön.
Inte riktigt. Även prestationslöner brukar ha ett grundbelopp, skatt, sociala avgifter, semesterersättning. Att säga att MLM är samma sak, är inte helt ärligt.
Barbro skrev:Jag är fullt medveten om att det finns företag där återförsäljarna tjänar pengar på rekrytering vilket är helt fel.
Jag är glad att vi är överens om att en grundläggande egenskap hos majoriteten av MLM-firmor, är helt fel. Men jag är nyfiken, varför tycker DU att det är fel att tjäna pengar på rekrytering? Det är ju också en prestation. Varför skulle inte den som rekryterar få tjäna pengar på att den de rekryterat visar sig vara ett bra val?
/ Per Edman

Hundmassage

Inlägg av Hundmassage » tis 26 jan 2010, 20:34

Jösses vad många som spårar ut och bara pratar nervärderande och barnsligt. Antagligen en anledning till att inte de som tjänar mycket på sitt MLM är här och skriver! De är upptagna med att arbeta med sitt företag!
Jag var en av dom som i början skrev att jag kunde ge både positivt och negativt om i alla fall mitt MLM företag. Ingen har tagit upp de aspekter som JAG ser som en negativ aspekt!
För det första, MLM och Pyrami ÄR inte samma sak! Snälla, snälla ni som tror detta, sätt er in i vad skillnaden är! Det finns böcker skrivna om detta! Pyramig handlar om att andra ska betala mig en summa och så ska de ragga egna som ska betala dom, osv. Det bygger sällan på kvalitetsprodukter. Toppen tjänar mest. Självklart! Det handlar om att omfördela pengar på liknande sätt som görs när vi köper lotter. Många betalar lite (och förlorar) för att någon ska vinna storkovan! Inget konstigt i det. Vi betalar för CHANSEN att vinna stort! Jag har grannar som gått på pyramid, "skicka mig 100 spänn" och be 10 kompisar göra samma sak som du bla bla och en lista upprättas. De som startar detta kan tjäna mycket. DET är pyramid!
MLM bygger ofta på SERIÖSA produkter. Långt ifrån alltid, men väldigt ofta. Varför har ingen nämnt att Tupperware är ett MLM? Jag har många tupperware produkter hemma. Dyra men helt suverän kvalitet! Någon som tycker dåligt om Tupperwares produkter? Ingen har heller nämnt klädföretaget Lingon & Blåbär. Jättebra kvalitetsbarnkläder! Har själv köpt några gånger. Alltid varit nöjd! Någon som tycker illa om dessa kläder?
Varför kan ni som är negativa inte inse att det GIVETVIS finns rötägg inom ALLA brancher? Det finns dåliga läkare som både prickas och tappar sina legitimationer. Förkastar ni då ALLA läkare? Det finns urusla hantverkare och det finns superduktiga hantverkare. Om ni har anlitat en som gjort ett dåligt jobb, förkastar ni då ALLA hantverkare? Knappast, ni letar reda på en seriös hantverkare nästa gång.
Det sista jag har sett i MLM är vackra ljus som man kan köpa på sk homeparties. Brinner ljusen dåligt bara för att jag köper dom hemma hos någon som nätverkar? Mary Key är ett annat MLM företag som ingen nämnt. Är sminket sämre bara för att du köper det hemma hos någon? Osv, osv
Jag började för många år sedan att använda produkter av ett stort MLM företag. Helt suveräna produkter som jag fortfarande använder och är supernöjd med. Så fick jag frågan om jag inte ville börja sälja själv "för att finansiera mitt eget behov" så att säga! Och det man själv tycker är super det kan man LÄTT rekommendera till granna, kompisar, vänner, mm. Eller hur? Det var så jag började att ha homeparties och sälja. Och tjänade pengar på min FÖRSÄLJNING!
Så börjar faktiskt många inom MLM. Man måste tro på det man säljer för att det ska lyckas! Sedan får man frågan från någon granne eller kompis, "du, min svärmor och mina arbetskamrater vill också köpa - hur gör jag?" Och det är då man föreslår att de själva får bli återförsäljare i sitt eget nätverk. Så fungerar det att man själv hjälper den nya personen. Och som "tack" kan man säga, får man en bonus INTE från personen i fråga utan från företaget!!!! Där har du också en skillnad på pyramid! De i ditt nätverk, det är inte dom som betalar dig! Det är företaget bakom som ger dig "lön" för att du ska ta ditt ansvar som ledare eller chef. Jag förväntas finnas till hands för mitt nätverk. Jag ställer upp och hjälper dom på deras homeparties, jag hjälper till med kunskap, mm, mm. För som seriös "chef" har jag givetvis gått på massor av kurser och fått lära mig mycket om produkterna, mm. Om jag inte fick något "betalt" för alla dessa timmar som jag åker runt och hkälper mitt nätverk, förklara då för mig vari består MIN motivation? Då kan jag ju lägga tid på att sälja mer själv i stället!!
Hänger ni med på logiken?
Och nej jag får inget betalt när jag går på kurser! Varför skulle jag få det? SOm egenföretagare med mitt MLM som får jag väl ALDRIG betalt för att gå på kurser!!!! Berätta gärna hur många egenföretagare ni känner som får betalt för att gå på kurser? Jag betalar en symbolisk summa (självkostnadspris) för att få hela dagar med utbildning och intressanta föredrag! Är ni avundsjuka för att ni själva inte får möjlighet att gå på långa utbildningar eller lyssna på kända personer som berättar om motivation, hur man ökar sitt självförtoende, mm. Det är alltså inte bara MLM'are som berättar om hur mycket de tjänar! Jag har ALDRIG i mina anställningar fått fömånen att lyssna på så många kända talare som jag fått via mitt MLM!

MEN, visst finns det baksidor som jag ibland blir väldigt trött på som jag personligen skulle önska att man kunde komma åt på något sätt! Jag skaffade F-skatt och deklarerade min inkomst. Men jag vet MÅNGA, MÅNGA inom MLM som tar det mesta eller allt av inkomsten svart! Många är till och med både arbetslösa och sjukskrivna men har ändå "mage" att dra in svarta pengar. De kan hålla ett lägre pris än vi som kör vitt och detta missgynnar de seriösa i branschen anser jag!

Jag kan fortsätta i senare inlägg för detta blev så långt. Hoppas många orkade läsa igenom det!

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 26 jan 2010, 20:51

Hej "Hundmassage". Var snäll och klistra in en bild på din senaste självdeklaration.
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
nabru
Kontakt:

Inlägg av nabru » tis 26 jan 2010, 20:51

Hundmassage skrev:Jösses vad många som spårar ut och bara pratar nervärderande och barnsligt. Antagligen en anledning till att inte de som tjänar mycket på sitt MLM är här och skriver! De är upptagna med att arbeta med sitt företag!

Jag var en av dom som i början skrev att jag kunde ge både positivt och negativt om i alla fall mitt MLM företag. Ingen har tagit upp de aspekter som JAG ser som en negativ aspekt!

För det första, MLM och Pyrami ÄR inte samma sak! Snälla, snälla ni som tror detta, sätt er in i vad skillnaden är! Det finns böcker skrivna om detta! Pyramig handlar om att andra ska betala mig en summa och så ska de ragga egna som ska betala dom, osv. Det bygger sällan på kvalitetsprodukter.
Toppen tjänar mest. Självklart! Det handlar om att omfördela pengar på liknande sätt som görs när vi köper lotter. Många betalar lite (och förlorar) för att någon ska vinna storkovan! Inget konstigt i det. Vi betalar för CHANSEN att vinna stort!

Jag har grannar som gått på pyramid, "skicka mig 100 spänn" och be 10 kompisar göra samma sak som du bla bla och en lista upprättas. De som startar detta kan tjäna mycket. DET är pyramid!

MLM bygger ofta på SERIÖSA produkter. Långt ifrån alltid, men väldigt ofta. Varför har ingen nämnt att Tupperware är ett MLM? Jag har många tupperware produkter hemma. Dyra men helt suverän kvalitet! Någon som tycker dåligt om Tupperwares produkter? Ingen har heller nämnt klädföretaget Lingon & Blåbär. Jättebra kvalitetsbarnkläder! Har själv köpt några gånger. Alltid varit nöjd! Någon som tycker illa om dessa kläder?

Varför kan ni som är negativa inte inse att det GIVETVIS finns rötägg inom ALLA brancher? Det finns dåliga läkare som både prickas och tappar sina legitimationer. Förkastar ni då ALLA läkare? Det finns urusla hantverkare och det finns superduktiga hantverkare. Om ni har anlitat en som gjort ett dåligt jobb, förkastar ni då ALLA hantverkare? Knappast, ni letar reda på en seriös hantverkare nästa gång.

Det sista jag har sett i MLM är vackra ljus som man kan köpa på sk homeparties. Brinner ljusen dåligt bara för att jag köper dom hemma hos någon som nätverkar? Mary Key är ett annat MLM företag som ingen nämnt. Är sminket sämre bara för att du köper det hemma hos någon? Osv, osv

Jag började för många år sedan att använda produkter av ett stort MLM företag. Helt suveräna produkter som jag fortfarande använder och är supernöjd med. Så fick jag frågan om jag inte ville börja sälja själv "för att finansiera mitt eget behov" så att säga!

Och det man själv tycker är super det kan man LÄTT rekommendera till granna, kompisar, vänner, mm. Eller hur? Det var så jag började att ha homeparties och sälja. Och tjänade pengar på min FÖRSÄLJNING!

Så börjar faktiskt många inom MLM. Man måste tro på det man säljer för att det ska lyckas! Sedan får man frågan från någon granne eller kompis, "du, min svärmor och mina arbetskamrater vill också köpa - hur gör jag?" Och det är då man föreslår att de själva får bli återförsäljare i sitt eget nätverk. Så fungerar det att man själv hjälper den nya personen. Och som "tack" kan man säga, får man en bonus INTE från personen i fråga utan från företaget!!!! Där har du också en skillnad på pyramid! De i ditt nätverk, det är inte dom som betalar dig!

Det är företaget bakom som ger dig "lön" för att du ska ta ditt ansvar som ledare eller chef. Jag förväntas finnas till hands för mitt nätverk. Jag ställer upp och hjälper dom på deras homeparties, jag hjälper till med kunskap, mm, mm.
För som seriös "chef" har jag givetvis gått på massor av kurser och fått lära mig mycket om produkterna, mm. Om jag inte fick något "betalt" för alla dessa timmar som jag åker runt och hkälper mitt nätverk, förklara då för mig vari består MIN motivation? Då kan jag ju lägga tid på att sälja mer själv i stället!!
Hänger ni med på logiken?

Och nej jag får inget betalt när jag går på kurser! Varför skulle jag få det? SOm egenföretagare med mitt MLM som får jag väl ALDRIG betalt för att gå på kurser!!!! Berätta gärna hur många egenföretagare ni känner som får betalt för att gå på kurser?

Jag betalar en symbolisk summa (självkostnadspris) för att få hela dagar med utbildning och intressanta föredrag!
Är ni avundsjuka för att ni själva inte får möjlighet att gå på långa utbildningar eller lyssna på kända personer som berättar om motivation, hur man ökar sitt självförtoende, mm. Det är alltså inte bara MLM'are som berättar om hur mycket de tjänar! Jag har ALDRIG i mina anställningar fått fömånen att lyssna på så många kända talare som jag fått via mitt MLM!

MEN, visst finns det baksidor som jag ibland blir väldigt trött på som jag personligen skulle önska att man kunde komma åt på något sätt! Jag skaffade F-skatt och deklarerade min inkomst. Men jag vet MÅNGA, MÅNGA inom MLM som tar det mesta eller allt av inkomsten svart! Många är till och med både arbetslösa och sjukskrivna men har ändå "mage" att dra in svarta pengar. De kan hålla ett lägre pris än vi som kör vitt och detta missgynnar de seriösa i branschen anser jag!

Jag kan fortsätta i senare inlägg för detta blev så långt. Hoppas många orkade läsa igenom det!
Jag tror att det jag har markerat i fetskrift i slutet underlättas en del med min styckeindelning. Lite hastigt gjord men kanske mer läsbar än originalet. Jag tänkte korrigera en del stavfel och sätta rubriker också men det är nog lite overkill.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 26 jan 2010, 20:57

Hundmassage skrev:jättelångt
Fast jag vet faktiskt inte en enda MLM-produkt som du inte kan få lika bra eller bättre - mycket billigare. Så jag fattar faktiskt inte hur det går ihop för försäljarna. Lätt? Inte med mig som bekant iaf. Får med jämna mellanrum inbjudningar till Tupperware- och Me&I-parties och går aldrig. För...varför ska jag lägga 100 spänn på en plastbytta som jag kan köpa på coop för 20? Varför lägga ut 250 spänn på en barntröja som jag kan köpa för halva det priset hos vilken klädkedja som helst? (Hur de bekanta tänker vet jag inte, men själv skulle jag inte kunna tänka mig att kränga dyra meningslösa prylar till vänner eller någon alls för den delen)

Det är faktiskt främst detta som gör mig misstänksam. Produkten. Du kan plocka bort alla MLM-ingredienser och jag tycker fortfarande att det verkar knepigt. Produkterna är dyrare, sortimentet är mindre, du kan inte köpa när du vill och du får inte varan förrän ett tag efteråt.

Du och andra jämför glatt med ICA. Nå, jag gissar att ICA´s anställda inte får gå kurser i produktförsäljning. Vet du varför? Jo, därför att folk går till ICA i alla fall. Folk vet vad mat är för något. De knepiga produkter som ni säljer känner folk inte till och de är så svårkrängda att ingen vill besöka en butik för att frivilligt köpa dem. Ingen går förbi ett skyltfönster och säger "WOW, plastbyttor till höga priser" eller "Jestanes, jag som verkligen gick och längtade efter smink av ett märke som ingen jag känner använder, till samma pris som Dior´s". Ingen går in i en sådan affär och köper. En sådan affär skulle gå i konkurs.

Produkterna övertygar inte - därför lägger man så mycket energi på att utbilda försäljarna i konsten att övertyga.

Så frågan är: är det verkligen så rumsrent det ni håller på med? Utan en hemmiljö, vänner och släktingar, överytygande försäljningsargument, gratis käk (och ibland vin också - extra effektivt) vill ingen ta i era grejor med tång ens.

Eller? Varför är det ingen som börjar sälja varan över disk?

Edit: massa typefel
We are the dead

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tis 26 jan 2010, 21:51

Xantippa skrev: En riktig bra text som förklarar allt som är skumt med MLM
*swisch* var ljudet som kom när jag snodde denna text ordagrant och klippte in den på ett annat forum. Tack, välskrivet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Hundmassage

Inlägg av Hundmassage » tis 26 jan 2010, 22:00

Någon skrev at du Xantippa var väldigt negativ till allt - och det stämmer kanske. Du måste inte köpa konceptet! Fortsätta du köpa dina platsbyttor på COOP. Det är bara du som förlorar på att envisas med att köpa så billigt som möjligt i tron att du får lika bra varor som de dyrare märkena. Men det var faktiskt inte jag som jämförde med ICA så du kanske inte läste mitt inlägg så noga!
Sedan går faktiskt anställda i matvarubutiker på kurser i hur de ska hantera varor! Kanske inte de som sitter i kassan men de som arbetar i manuella charken!
Du frågar naivt varför man inte kan köpa över disk! Köper du aldrig saker över Internet som du inte kan köpa över disk? Det är nog rätt unikt i sådana fall. Jag köper böcker direkt från författare tex som gett ut på eget förslag (dvs deras böcker går inte att köpa i bokhandeln). Är deras böcker oseriösa? Har du inte förstått att alla butiker inte VILL ta in alla produkter och har man då tex tagit fram något unikt själv så har man bara mässor, internet, mm att sälja igenom. Är det en oseriös handel? Och ska du sälja via fackhandeln så lägger de på en marginal så att varan blir ännu dyrare. Är det inte ibland bättre att köåa tex varor via Internet billigare än samma vara i butik för att slippa det extra pålägget?
Har du aldrig handlat från Ellos tex? Eller någon av de andra "butikerna" som BARA säljs via kataloger som distribueras hem och som INTE går att köpa via butik? Är allt detta också oseriöst?
Du verkar så ung, oerfaren och väldigt naiv.
Och du som ville se min deklaration! Varför? Har jag någonsin skrivit att jag är rik och tjänar storkovan? Alla gör inte det, men de kanske tjänar tillräckligt mycket för att de ska vilja sköta försäljningen vitt.... Eller ska man köra svart när man inte tjänar så mycket? Jag vet inte vad du var ute efter?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 26 jan 2010, 22:02

Hundmassage skrev:Och du som ville se min deklaration! Varför?
Jag vill veta om det lönar sig.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 22:05

Hundmassage skrev:Hoppas många orkade läsa igenom det!
Tyvärr inte, så jag skrev en kortare variant som borde vara mer lättläst:
Hej Forumet!

Ni är dumma och barnsliga. Det beror på att ni inte tjänar pengar på MLM. Om ni hade tjänat pengar på MLM hade ni inte haft tid att skriva, eller ens sova.

Jag kan berätta många bra och nästan inga dåliga saker om MLM. Ingen har tagit upp det jag tycker är negativt, men innan dess skall jag namedroppa produkter och namn på MLM-företag som vill förbättra sitt Google-index.

Den jättestora skillnaden

MLM och pyramidspel är nästan men inte helt fullständigt absolut inte olika. I pyramidspel betalar rekryten andel till den som rekryterat dem. Produkterna suger. Toppen tjänar mest. Ett lotteri: Betala för att förlora. När jag var liten skickade mina grannar ett kedjebrev. Det var en pyramid. Oj vad dumma de var.

Inom MLM skickar jag pengar till ledningen, som sedan skickar kickback till mig. Eftersom huvudkontoret kan sno så mycket de vill innan de ger mig min andel är detta helt annorlunda från pyramidspelet på något sätt. Dessutom riskerar inte pyramidens topp att jag håller min andel hemlig, vilket är bättre för dem. Också!

Detta är en jättestor skillnad! Det är inte de i ditt nätverk som betalar dig. Det är företaget bakom som med pengarna från försäljningen från de i ditt nätverk förser dig med en "lön" (till skillnad från en riktig lön).

Produkterna

MLM har bra produkter. Ofta. Ibland. Varför pratar ni inte om Tupperware i den här diskussionen också? Deras produkter är bra. Dyra. Varför hatar ni Tupperware? Lingon och Blåbär gör barnkläder. Jättebra barnkläder som jag har köpt. Jättenöjd. Varför hatar ni barnkläder som ni inte hört talas om förrän jag gjorde reklam för dem här?

Argument till dålig liknelse

Alla branscher har sina lurendrejare. Om en läkare sålde läkedom med MLM, vore han en dålig läkare då? Om en kvacksalvare sålde kvacksalva med MLM, vore han en dålig kvacksalvare då? Om du har fem snickare hemma som tar fyra veckor på sig att fixa en kran, då tar du givetvis hem fem snickare till, för att snickare är bra människor.

Kundunderlaget

Nu säljer MLMare ljus som inte bara innehåller flamfarligt parafin. Om din mamma sålde dem till dig, skulle de innehålla ännu mer stearin då? Jag bemöter inte alls att ni kritiserar MLM-strukturen, utan pladdrar istället på om ännu fler MLM-produkter som ingen nämnt ännu i den här tråden.

Det är många som börjar med MLM genom att köpa produkterna, för i MLM är det säljaren som är köparen och familjen som är offren. Det är verkligen en kick som fullständigt nybliven säljare att lyckas sälja ett brandfarligt doftljus med doft av utrotningshotade djurben till din favoritmoster för tio-tjugo gånger råvaru-, arbets- och leveranskostnaden sammantaget.

Fördelen med att sälja till vänner och släktingar är att de nästan aldrig vågar reklamera något. Dessutom sparar jag mer pengar på julkort varje år.

Yrkesförmåner

Eftersom jag är beredd att åka på homeparties eller hålla gratis föreläsningar hela tiden så behöver jag inte heller ta semester. Mitt uppdrag är seriöst. Därför behöver jag betala för att ta del av företagets marknadsföring av produkten, "utbildning" på MLM-språk. Eftersom jag lagt hundratals kronor i "självkostnad" för att företaget hyr in imponerande dyra talare är jag givetvis väldigt motiverad att tro att detta hjälper mig på något sätt. Hängde ni med i logiken?

Den jättestora nackdelen

MLM har alla nackdelar av att vara egen företagare, plus alla nackdelar av att vara anställd. På det sättet slipper MLM-firman ta något ansvar för mig som anställd och jag slipper ta ansvar för produktens kvalitet eller min egen säkerhet vid sjukdom eller ålderdom.

Visst ja, nackdelen: Tydligen behöver MLMare också betala skatt. MLM-firmor klarar inte det här med lönekontor eller anställningsregler, sjukfrånvaro eller anställningsavtal, så trots att jag får min "lön" från ett centralt kontor i en offshore PO-box så redovisar jag för skatteverket att det är inkomst av privat försäljning, gåva, eget företag eller inte alls. Detta bör ni vara väldigt imponerade av.

Detta blev för långt. Därför erbjuder jag mig att skriva ännu mer. Hoppas ni tycker om det!

Håll till godo. I andra nyheter har Turkiet fällts för brott mot yttrandefriheten.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inlägg av CJ Åkerberg » tis 26 jan 2010, 22:06

Hundmassage skrev:Jösses vad många som spårar ut och bara pratar nervärderande och barnsligt. Antagligen en anledning till att inte de som tjänar mycket på sitt MLM är här och skriver! De är upptagna med att arbeta med sitt företag!
Alla 0.01-0.5%:
Consumer Awarness Institute skrev:Comparing Recruiting MLM’s with No-product Pyramid Schemes, and with Gambling
AMWAY/QUIXTAR 99.99%
RENAISSANCE 99.98%
NIKKEN 99.98%
SYMMETRY 99.96%
CYBERWIZE 99.94%
NUSKIN/ PHARMANEX/BIG PLANET/ ETC. 99.94%
TELCOM CO. - defunct 99.92%
ARBONNE 99.92%
RELIV 99.90%
MELALEUCA 99.87%
FREE LIFE 99.69%
HERBALIFE 99.42%
Procentsatsen anger hur många deltagare som, summa sumarum, förlorade pengar totalt sett genom deltagandet i MLM-affärer.

Och sen jämförelsen med Vegas-oddsen:
The odds of winning from a single spin of the wheel in a game of roulette in Las Vegas*** is –

- 286 times as great as the odds of profiting after enrolling as an Amway/Quixtar “distributor”
- 48 times as great as the odds of profiting after enrolling as a Nu Skin “distributor”
- 22 times as great as the odds of profiting after enrolling as a Melaleuca “distributor”

Similarly, the odds of winning with a single bet on snake eyes in a game of craps in Las Vegas are far greater than the odds of profiting from any of these MLM programs.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 22:13

Hundmassage skrev:Någon skrev at du Xantippa var väldigt negativ till allt - och det stämmer kanske.
Jag vet inte ens om det stämmer att någon skrev att Xantippa var negativ till allt. Är du säker på att det inte är en mössa med texten "Porn Star" du tänker på när du skriver "allt"?

Hundmassage skrev:Det är bara du som förlorar på att envisas med att köpa så billigt som möjligt i tron att du får lika bra varor som de dyrare märkena.
Polyetentereftalat är polyetentereftalat är polyetentereftalat, som jag brukar säga.

Hundmassage skrev:Sedan går faktiskt anställda i matvarubutiker på kurser i hur de ska hantera varor! Kanske inte de som sitter i kassan men de som arbetar i manuella charken!
Så ... MLM är inte bättre på att undervisa än vad ICA är, trots allt? Du, tror du att folket i charken behöver betala för att gå på sin kurs? Tror du att de förlorar inkomst för den dagen?

Hundmassage skrev:Och du som ville se min deklaration! Varför? Har jag någonsin skrivit att jag är rik och tjänar storkovan? Alla gör inte det, men de kanske tjänar tillräckligt mycket för att de ska vilja sköta försäljningen vitt.... Eller ska man köra svart när man inte tjänar så mycket?
Är det därför du inte vill visa upp din deklaration?
/ Per Edman

Skriv svar