Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Hundmassage

Re: Intervjupersoner sökes till reportage om nätverksföretag

Inlägg av Hundmassage » tis 26 jan 2010, 22:21

Är urrungsförfattaren intresserad av seriös kommunikation så finns det flera som har svarat på detta forum som vederbörande kan kontakta direkt.
Jag loggar ur permanent nu för det har fullständigt spårat ur.
Get a life!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 26 jan 2010, 22:22

Hundmassage skrev: Get a life!
Herbalife!
We are the dead

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 26 jan 2010, 22:25

Då utsträcker jag min begäran till alla MLM-förespråkare som besöker forumet. Show me the money! Alltså senaste deklaration.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 22:47

Hundmassage skrev:Jag loggar ur permanent nu för det har fullständigt spårat ur.
Trevligt att veta att jag fortfarande har "the knack".
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 26 jan 2010, 22:53

"Hundmassage": Den där utrops-späckad stilen tycker jag mig känna igen. Är det du, Cat? (Redan namnet är ju en ledtråd.)

Om nu någon lyssnar.

Forumet verkar ha fått många <3-användare på sistone.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 26 jan 2010, 23:38

Hexmaster skrev:"Hundmassage": Den där utrops-späckad stilen tycker jag mig känna igen. Är det du, Cat? (Redan namnet är ju en ledtråd.)
Det kan ju också vara namnet på verksamheten inom vilken personens företag är "det största i skandinavien".
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Markus

Re: Herbalife och andra MLM-organisationer

Inlägg av Markus » tis 26 jan 2010, 23:51

Den som lägger ut sin deklaration kan ju självklart censurera känsliga saker som namn, adress och personnummer. I kombination med ett anonymt användarnamn borde det göra det svårt att koppla deklarationen till en person. På bayimg.com kan man lägga upp bilder enkelt, gratis, anonymt och utan registrering.

Jag ser fram emot att imponeras av stora vita summor från duktiga entreprenörer.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 27 jan 2010, 01:43

take skrev:
Xantippa skrev: En riktig bra text som förklarar allt som är skumt med MLM
*swisch* var ljudet som kom när jag snodde denna text ordagrant och klippte in den på ett annat forum. Tack, välskrivet.
Medhåll, ryggdunk.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
nabru
Kontakt:

Inlägg av nabru » ons 27 jan 2010, 01:54

Citat hundmassage
Någon skrev at du Xantippa var väldigt negativ till allt
Citat poitrr
Jag vet inte ens om det stämmer att någon skrev att Xantippa var negativ till allt.
Jo, faktiskt piotrr. Jag får ta mig skulden för denna text i ett av mina inlägg.
heja123 bry dig inte om Xantippa hon är en sådan där skeptiker och det vet man ju hur de är. De vill ha bevis och källor och sådant där arbetsamt. Och kan inte ta till sig att folk minsann säger att någonting är bra, ja då är det bra. Behövs väl inga källor eller bevis om man vet att något fungerar.
Hoppas att du kan förlåta mig Zantippa :oops:
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 27 jan 2010, 08:02

Känner igen argumenten och beteendet.

MLM företag bygger på sociala strukturer i vilket en säljare blir en del av något större som blir i stort sett omöjligt att ifrågasätta. Utslagspotentialen för en kritiker är väldigt stark och redan från första dagen intalas varje enskild säljare om deras goda möjligheter som alla kan lyckas med bara de kämpar på. Det är egentligen bara några få som lyckas och de brukar visas upp på stora föreställningar. En enda person blir därmed ett "bevis" för att det går, trots att det sitter hundratals i salen som inte kommit någon vart. När det inte funkar blir därefter väldigt lätt att skylla på individen. Ganska tidigt hör man alla glåpord kring de som misslyckades för att de inte följde programmet, ingen vill vara som dem så man fortsätter att kämpa.

Psykologin är väldigt intressant att betrakta. Det är i nästan alla hänseenden en sekt, något man rent av skämtar om. De flesta har ingen erfarenhet av hur det fungerar och låter sig lätt förtrollas av vad som ses som något oskyldigt.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 27 jan 2010, 08:09

Hmm...intressant, svårt att sätta fingret på men det som brukar funka bäst här i världen är halvsanningar:

1. Om man bara sitter och glor på väggarna och latar sig kommer man aldrig att lyckas med att tjäna pengar här i livet.
Sant. Detta har MLMföretagsinformationen rätt i

2. Den som lyckas sälja mest av våra produkter och startkit (det som är dyrare, värva säljare), kommer att bli rikast av alla våra försäljare.
Sant.

3. Antingen jobbar man järnet och försöker sälja så mycket av våra produkter och våra försäljarstartkit som möjligt, eller så kommer man inte att lyckas tjäna pengar här i livet.
Inte sant.
(det finns nämligen en massa andra yrkesalternativ och näringar, som förmodligen har mycket mycket högre medelinkomst bland de utövande, undrar förresten om man kan få tag på statistik på medelinkomsten för en försäljare i ett visst MLMföretag)
Nu verkar inte MLMföretagen säga just så som i punkt 3. till sina försäljare, det erkännes, men det verkar hela tiden finnas denna antydan, enligt vad jag läst hittills. (rätta mig om jag har fel, MLMare)
Senast redigerad av 5 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 27 jan 2010, 08:15

nabru skrev:Jo, faktiskt piotrr. Jag får ta mig skulden för denna text i ett av mina inlägg.
heja123 bry dig inte om Xantippa hon är en sådan där skeptiker och det vet man ju hur de är. De vill ha bevis och källor och sådant där arbetsamt. Och kan inte ta till sig att folk minsann säger att någonting är bra, ja då är det bra. Behövs väl inga källor eller bevis om man vet att något fungerar.
Jag uppfattade det som ironiskt, men jag har försökt diskutera med urban.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 27 jan 2010, 10:34

nabru skrev:
:D
Jag tyckte det var ett roligt missförstånd, som jag inte hade minsta lust att rätta till.
We are the dead

Användarvisningsbild
nabru
Kontakt:

Inlägg av nabru » ons 27 jan 2010, 11:54

@piotrr. Nu får du inte virra till det piotrr. Menar du mig som heter Urban men som använder namnet nabru här, eller menar du den som har användarnamnet Urban, vars riktiga namn jag inte vet men som kanske också heter Urban?

Och jag får väl använda lite mer, eller andra, smiles när jag försöker vara ironisk.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 27 jan 2010, 13:37

nabru skrev:@piotrr. Nu får du inte virra till det piotrr. Menar du mig som heter Urban men som använder namnet nabru här, eller menar du den som har användarnamnet Urban, vars riktiga namn jag inte vet men som kanske också heter Urban?
Jag skrev urban med litet u och menade användaren urban med litet u. Jag är kanske långsam, men jag hade inte reflekterat över att ditt användarnamn är urban baklänges. :)
/ Per Edman

Skriv svar