Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » ons 23 nov 2005, 23:37

Ifall någon undrar hur det går till när man blir värvad kan jag beskriva scenariot.

Du blir uppringd av en vän eller släkting som du inte träffar ofta. Den är glad och trevlig och bara måste få berätta om ett lätt sätt att tjäna pengar/en ny business/en affärsidé. Det går inte att ta detta på telefon utan ett möte måste bokas.
Går man på mötet så har vännen med sig någon från uplinen som hjälper till att svara på frågor. Man får se en del produkter och får systemet förklarat. Alternativt så kommer man på en lite större presenation med något tiotal deltagare på t.ex. ett hotell. Efter denna initiala kontakt ska man gärna med på ett konvent. Då har de hyrt någon stor lokal. (Jag har varit på sådana på Örebromässan och konserthuset i Göteborg. Globen har bokats flera gånger.) Utanför står det lyxbilar ägda av dem som det går bra för. På scenen kommer de som stigit i organisationen upp och berättar om sin framgång. Det är hög musik, show och blinkande strålkastare. Efter en sådan introduktion där man träffar tusentals människor som upptäckt en fantastisk business varvat med föredrag om kost, hälsa och business, är det lätt att man skriver på för ett startpaket.

Den första MLM-organisation jag stötte på och den enda jag gått med i var Quorum. Deras huvudprodukt var personlarm, men som alla andra utökade de sortimentet. Mycket renhållning och mot slutet telefoni. Det här var 1998 eller -99. Jag betalade medlemsavgiften, men det blev inget. Alla i min upline bytte precis till Nature' s own. Nature's är främst koncentrerade på kosttillskott och rengöring.
Att byta organisation är en bra strategi om man faktiskt vill tjäna pengar på MLM. Var först, helst i landet!

Sedan dess har folk försökt värva mig till både något företag som sålde brandsläckare och Amway, men nu känner jag igen konceptet och flyr snabbare än vinden.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Re: Mlm

Inlägg av torbjorn » sön 27 nov 2005, 16:00

katten skrev:Mitt råd till alla som går på MLM väckelsemöten, ta med en miniräknare!
Gå gärna på dessa möten, vi tillfälle. Kanske kan vi inom VoF meddela varandra genom detta forum, om vi blir "inbjudna" på ett MLM event!?
Instämmer. Kommer just från ett litet möte med en Nikken försäljare.
Trodde jag skulle bli presenterad för produkter, men hon försökte mest värva mig för att bli försäljare. Tur att jag hade läst på detta forum innan.
Varning för Nikken alltså.
Träffade damen ifråga på en New age mässa i Gbg nyligen. Eftersom jag tränar en del blev jag intresserad. Nu visade det sig emellertid att allt går ut på "magnetism".
Någons om vet mer om magneters inverkan på kroppen? Hälsa, välbefinnande? Låter mest som bluff tycker jag, men har det gjorts undersökningar?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 27 nov 2005, 16:29

torbjorn skrev:Någons om vet mer om magneters inverkan på kroppen? Hälsa, välbefinnande? Låter mest som bluff tycker jag, men har det gjorts undersökningar?
Ämnet är väletablerat på den esoteriska marknaden. Vill man gräva i saken kan man börja med Dr. Mesmer (som jag tror är roten till koceptet), eller så kan man läsa om magnetterapi Skepdic's dictionary; i slutet på den senare artikeln hittar du länkar till ett antal undersökningar. Verkar inte fungera. Big suprise.

Edt: inser nu att jag hamnade lite ot; borde öppnat ny tråd; ber om ursäkt.

Mikael

Inlägg av Mikael » mån 28 nov 2005, 11:02

I "Under cover" i kväll 22.00 förekommer Herbalife.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 28 nov 2005, 12:33

"TV3 Under Cover Måndag 28/11 22:00 Smal till varje pris"

Mer information om programmet finns här.
tv3 skrev:Dessutom berättar Under cover med hjälp av dold kamera om de skumma försäljningstricks och sektliknande peppningsmöten som Herbalife, Sveriges mest kända bantningsföretag, använder sig av för att värva nya återförsäljare.
Jag skapade en egen tråd om det programmet.

Användarvisningsbild
Markus

TV3s forum

Inlägg av Markus » tis 29 nov 2005, 00:33

Ifall någon tycker om att diskutera Herbalife så startade en del diskussioner på tv3s forum.
Det är många distributörer som kände sig kränkta av programmet och försvarar Herbalife.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » tis 29 nov 2005, 17:19

Någon som vet mer om själva företagsstrukturen m.m
Man kan ju tycka hallelulja-säljkonceptet är lite udda (utanför USA), och detta med att fokusera på att sälja till släkt o vänner som tvivekaktigt.
Men det är ju knappast olagligt eller underligt i ett globalt perspektiv?
Finns det något annat som gör dessa företag dåliga?
Hur funkar deras försäljning egentligen? Är strukturen skiljd mot vanliga företag? Någon som vet en bra sida på svenska (jag skall strax se om jag kan hitta svar på MLM watch)?

(Orsaken till att jag frågar är f.ö att jag mötte en person i måndags som var helt inne i svängen, och sålt både guld och allt möjligt. Han återkom hela tiden till vilken fin klocka han hade tjänat ihop till med 22 karat statsstämplat guld och allt. Han återkom till det när jag berättade om "Kattens" uträkningar om saknade guldreserver (tack för den, Katten). När jag nämnde pyramidspel, konstaterade han att det var väl inget fel på pyramider, de är ju människans äldsta byggnadsverk. När jag nämnde att Tahiti-juicen Noni blivit förbjuden i Finland pga vilda anspråk på att kunna bota allt, svarade han att "den har ju druckits som naturmedicin i tusentals år", och sedan återkom han med sin fina klocka...
Hade jag inte haft massiv erfarenhet av sådana människor, bla från vår ärade förenings forum, så hade jag trott att han var oklar i skallen. Nu vet jag att han bara är lite insnöad :wink: )

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » tis 29 nov 2005, 17:38

torbjorn skrev:När jag nämnde pyramidspel, konstaterade han att det var väl inget fel på pyramider, de är ju människans äldsta byggnadsverk.
Det där var ovanligt. Vanligtvis brukar MLM-distributörer förneka pyramidspelsliknelser och prata om "nätverksförsäljning" etc. Att pyramidspel skulle vara OK bara för att pyramider är "gammal fin" byggnadsteknik (om än kanske inte den äldsta i världen...) låter mer än lovligt korkat. Snacka om falsk analogi.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
torbjorn
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av torbjorn » tis 29 nov 2005, 19:12

UFA skrev: låter mer än lovligt korkat. Snacka om falsk analogi.
:lol: Hi, hi. Ja, det var vad jag tyckte också. (Jag glömde i inlägg ovan nämna att jag frågade honom om hur mycket tid han lagt ner på sin försäljning, och att man bör se vinst i förhållande till inlagd insats.... Men då kontrade han med att berätta om sin fina klocka..med statsstämpat guld... i 22 karat)

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » tis 29 nov 2005, 19:55

Torbjörn skrev:Är strukturen skiljd mot vanliga företag?
En stor skillnad är att man uppmuntras värva så många som möjligt.

Knallar du in i cykelaffären i din stad så kommer han knappast berätta för dig hur mycket han tjänar på att sälja cyklar och erbjuda dig ett startpaket med två cyklar och en butik. Konkurrensen blir ganska hård om han marknadför sig så mot alla kunder.

Nu säljs ju sällan cyklar via MLM utan mestadels förbrukningsvaror vilket gör att man marknaden inte mättas lika snabbt, men faktum kvarstår. De kan aldrig hävda att ALLA kan ligga i toppen av pyramiden.

De brukar ju hävda att vanliga företag också är någon sorts pyramidorganisationer, men där konkurrerar inte alla om samma tjänst och dessutom värvar andra som ska utföra samma jobb.

Jag skulle gärna se en debatt mellan en MLM-förespåkare och en duktig ekonom eller matematiker. :wink:

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 29 nov 2005, 21:58

Markus skrev:Jag skulle gärna se en debatt mellan en MLM-förespåkare och en duktig ekonom eller matematiker. :wink:
Jo, det hade varit nåt. :lol:

Greyheaven.

Inlägg av Greyheaven. » mån 07 aug 2006, 15:45

Markus skrev:Jag skulle gärna se en debatt mellan en MLM-förespåkare och en duktig ekonom eller matematiker. :wink:
Du kan ju alltid läsa entreprenören, investorn, multi-miljonären och utbildaren Robert Kiyosakis ( http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Kiyosaki ) bok: http://secure.richdad.com/product.asp?i ... s&keyword= samt hans bok: "Cashflow Quadrant".

Eller så kan du läsa och lyssna på den mycket kända business filosofen Jim Rohn ( http://www.jimrohn.com/ ) som har blivit framgångsrik genom Network Marketing.

Eller http://www.amazon.com/gp/product/076455 ... e&n=283155 med b.la. ekonomen Zig Ziglar ( http://ziglar.com/insidehome2/ ).

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 07 aug 2006, 23:09

Greyheaven skrev:Du kan ju alltid läsa entreprenören, investorn, multi-miljonären och utbildaren Robert Kiyosakis [...]
Min spontana känsla efter att ha läst kritiken mot Kiyosaki är att han påstår sig vara rik och att han ev. har blivit det på att sälja böcker om hur man blir rik.
Kiyosaki is also an endorser of network marketing (such as Amway, Tahitian Noni, Mary Kay, Quixtar, Juice Plus, etc.) which some consider to be little more than pyramid schemes. He reasons in his book, The Business School For People Who Like Helping People, that the companies teach the skills necessary to be a successful business owner, like leadership, the ability to sell and teach, and emotional intelligence. Critics say he endorses the industry in order to sell more of his books and material to their members.
Det lilla jag kollade på nätet om de andra verkade mest handla om att de säljer självhjälpsskivor med businessfloskler.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Greyheaven.

Inlägg av Greyheaven. » tis 08 aug 2006, 11:45

Det som ni måste lära er är att kunna skilja på åsikter och fakta. Bara för att ni samt andra kritiker påstår att Network Marketing är ett pyramidspel - betyder det då att det är den ultimata sanningen?

Min åsikt är att ni som försöker skrämma iväg folk från marknadsplanen är väldigt http://www.answers.com/topic/close-minded och har förutfattade meningar om precis allting som ni inte känner till.

Jag sysslar med Network Marketing (Ooohhh... nej! Han är hjärntvättad!) då jag anser att det är en bra möjlighet för mig att kunna ha en extraintäkt i månaden tillsammans med mitt andra jobb som vårdare för barn med neuropsykiatriska störningar. Ingen har tvingat mig att börja; det var mitt eget beslut.

Den andra anledningen är att jag tycker att Herbalife's produkter är mycket bra. Det har jag baserat på fakta då folk i min omgivning b.la. känner sig mycket piggare och har fått - precis som jag - en mycket finare och mer välfungerande kropp än förut.

Er åsikt kanske är att produkterna är dåliga och dyra. Ok, visst. Men varför slösa er tid och energi med att skriva om det på internet och svartmåla dem? Gå vidare och leta efter någonting som ni tycket är intressant att göra istället för att klanka ner på andra. Det är ju faktiskt ni som försöker påverka människor mer än - som ni anser - vi i Network Marketing försöker göra då vi distribuerar produkter.

Låt människor göra ett eget val grundat på egna åsikter.
Senast redigerad av 1 Greyheaven., redigerad totalt 0 gånger.
...silence teaches you how to sing.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 08 aug 2006, 11:48

Greyheaven. skrev:Den andra anledningen är att jag tycker att Herbalife's produkter är mycket bra. Det har jag baserat på fakta då folk i min omgivning känner sig mycket piggare och har fått - precis som jag - en mycket finare och mer välfungerande kropp än förut.
Uppenbarligen går åsikten om vad som ska räknas som fakta isär...
Menar du att Herbalife inte tillhandhåller nåt bättre underlag än anekdoter?

Skriv svar