Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Greyheaven.

Inlägg av Greyheaven. » tis 08 aug 2006, 11:50

matsw skrev:Menar du att Herbalife inte tillhandhåller nåt bättre underlag än anekdoter?
Jag har för mig själv empiriskt kunnat bevisa att produkterna fungerar då jag sett folk i min omgivning må bättre.
...silence teaches you how to sing.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 08 aug 2006, 11:58

Greyheaven. skrev:Låt människor göra ett eget val grundat på egna åsikter.
Problemet är väl om marknadsföringen lovar mer än vad den kan hålla. I så fall kan det egna beslutet lätt styras av önsketänkande, och det kanske man ska vara mer medveten om.

Greyheaven.

Inlägg av Greyheaven. » tis 08 aug 2006, 12:09

Tryggve skrev:Problemet är väl om marknadsföringen lovar mer än vad den kan hålla. I så fall kan det egna beslutet lätt styras av önsketänkande, och det kanske man ska vara mer medveten om.
Det är upp till mig som distributör och sponsor att se till att personen i fråga får en adekvat bild av marknadsplanen, och ett realistisk system att följa för att kunna nå sina mål.

Problemet med Network Marketing är att det är ett kommunistiskt system i grunden - alla är välkommna. Det är här som det skär sig. Eftersom folk alltför ofta inte blir väl utbildade av sin distributör när de bestämmer sig för att starta ett eget företag så får de en massa idéer om att bli rik på några månader, gå ner 500 kg på två veckor och få alla kvinnor eller män de vill ha genom att titta på dem. Det är då de märker att detta inte fungerar som visionen sjunker som en sten och de blir bittra och ger upp.

Det är därför jag spenderar mycket tid med att utbilda mina s.k. downlines, så att de får en realistisk bild om vad Network Marketing samt företaget Herbalife är. Och eftersom jag gör det så kommer de i sin tur kunna vara bra förebilder för sina downlines och så förhindrar man förargade människor som börjar klaga på marknadsplanen för att de själva inte förstod vad den handlade om.

Sjö

Inlägg av Sjö » tis 08 aug 2006, 12:36

Marknadsplan och marknadsföring är inte samma sak. Det är kanske symtomatiskt att du bara pratar om marknadsplanens innehåll (=hur man ska marknadsföra en vara) och inget om marknadsföringens innehåll (=de fakta och känslor som används för att få till stånd ett köp).
Edit: Skillnaden är viktig eftersom marknadsplanen riktar sig till återförsäljarna och marknadsföringen till konsumenterna.
Senast redigerad av 1 Sjö, redigerad totalt 0 gånger.

DavidM77
Avstängd

Inlägg av DavidM77 » tis 08 aug 2006, 12:55

Men kom igen. Herbalife funkar inte som den gör anspråk att göra. Och att dina vänner säger sig må bättre och /eller ser bättre ut är ju inte bevis på att herbalife är orsaken till detta. Det kan lika gärna bero på att man samtidigt som användandet av Herbalife faktiskt gjorde andra förändringar i sitt liv som gynnat ens "friskhet".

Och att påstå att folk ska bli rika hit och dit är lögn. Jag har själv fått lappar som liknande organisationer delar ut på stan. Det står alltid saker som:

"Vill du tjäna flera tusen på par timmars arbete hemifrån i veckan?"

Och är det inte prostitution dem snackar om så vet jag ju att det är rent skitsnack.

SuperDupe

Lycka på burk

Inlägg av SuperDupe » tis 08 aug 2006, 14:02

Lite om Herbalife: Lycka på burk

Greyheaven.

Inlägg av Greyheaven. » tis 08 aug 2006, 14:57

Vet ni vad som krävs för att ett företag ska bli registrerat på NYSE? ( http://www.nyse.com/ )

Tror ni att produkter som är framtagna av ett forskarteam med bl.a. Nobelpristagaren Lou Ignarro ( http://www.ignarro.com/), näringsexperten David Heber ( http://www.mbcrc.med.ucla.edu/MemberBios/MmbrHeber.htm ), Mario Rosenberg; medicinstudier vid Harvard Medical School, docentur i medicin vid UCLA School of Medicine, Janice Thompson; som har haft chefsposter och arbetat med FoU vid Ancile Pharmaceuticals, Pharmanex, Affymax Research Institute och National Cancer Institute, m.fl, skulle ta fram produkter som är så vedervärdiga och obrukliga så som ni säger? Det låter underligt.

Tror ni att Herbalife's nuvarande VD - Michael O'Johnson skulle lämna sin VD-post på Walt Disney International om inte han trodde på att Herbalife var ett seriöst företag?

Tror ni att Herbalife's ägare Whitney & Company och Golden Gate Capital (två av de största investment-bolagen på Wallstreet) skulle investera ca 6 miljarder $ på ett företag som fungerar som ett illegalt Pyramidspel eller Ponzi-spel och kommer att kollapsa när som helst?

Herbalife är ett företag som omsätter 3 miljarder dollar varje år, p.g.a. att de använder Network Marketing som distribueringsmetod samt har produkter som fungerar.

Min åsikt är att Herbalife är ett bra företag, som jag gärna satsar tid och investerar i. Er åsikt är att Herbalife är ett dåligt och sekt-liknande företag som medvetet lurar folk samt har usla produkter som inte fungerar. Fint, då säger vi så.

DavidM77
Avstängd

Inlägg av DavidM77 » tis 08 aug 2006, 15:18

Greyheaven:

Pengar är blint! Jag tror dem satsar på Herbalife för att det ger avkastning.

Men med din logik är ju allt man tjänar pengar på fungerande och sant.

Det finns säkert bra aspekter på Herbalife men dem är inte hälften mot bad som utlovas.

Kan du inte berätta vad era produktera innehåller så man kan kolla upp vad era "verksamma" ämnen gör på kroppen?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 08 aug 2006, 20:55

Här lite mer "åsikter":

http://skepdic.com/mlm.html

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » tis 08 aug 2006, 22:13

Jag kontaktade i alla fall Finansinspektionen för att kolla om Gold Quest fick bedriva finansiell verksamhet i Sverige, -svar nej.

Om nu Herba Life (har testat deras produkter, tycket Guaranan var uppiggande) är så effektivt och vetenskapligt, varför används inte Herba Life inom vården, för patienter med obesitas?

Pulvret borde ju finansieras genom sjukvården och säljas på Apoteket :!:
Nu var jag ironisk :wink:

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tis 08 aug 2006, 22:51

Greyheaven.

Inlägg av Greyheaven. » tis 08 aug 2006, 23:44

Nämn ett argument som skall få mig att tro på er (inskränkta personer med lösryckta anklagelser grundade på okunskap) stället för dessa människor, samt på människor med riktiga resultat?
Greyheaven. skrev:/.../produkter som är framtagna av ett forskarteam med bl.a. Nobelpristagaren Lou Ignarro ( http://www.ignarro.com/), näringsexperten David Heber ( http://www.mbcrc.med.ucla.edu/MemberBios/MmbrHeber.htm ), Mario Rosenberg; medicinstudier vid Harvard Medical School, docentur i medicin vid UCLA School of Medicine, Janice Thompson; som har haft chefsposter och arbetat med FoU vid Ancile Pharmaceuticals, Pharmanex, Affymax Research Institute och National Cancer Institute, m.fl, skulle ta fram produkter som är så vedervärdiga och obrukliga så som ni säger?
Som jag redan sagt; jag anser att det inte är Network Marketing eller Herbalife som är felet, utan snarare att enfaldiga personer utan adekvat och tillräcklig utbildning inom marknadsplanen eller verklighetsgrundad information skall försöka sig på detta. Det är precis samma sak som om någon utan kunskap om företagande eller branchen i fråga skulle försöka sig på att köpa en Mcdonalds- eller Hilton-franchise. Det är ju dömt att misslyckas det med.

Jag skall ta upp tre viktiga skillnader mellan Network Marketing och illegala pyramidspel:

1: Produkter.
Pyramidspel har usla, alternativt inga produkter alls. För att ett företag skall fungera (legalt) så måste produkter finnas som folk skulle vilja köpa och använda även om det inte fanns ett marknadssystem bakom. Detta har Herbalife och jag tror icke att det är en placebo-effekt. Dels med tanke på att jag själv har sett betydande förändring i folks (samt min egen) hälsa och kroppsform efter att ha börjat med produkterna plus att jag tvivlar på att ett forskarteam (se mitt citat ovan) skulle ta fram usla produkter.

2: Lager.
Ett pyramidspel prackar på dig ett stort lager som du realistiskt aldrig skulle kunna sälja. T.ex. så fyller de upp ditt garage med vattenfilter eller vad det nu är för en produkt de använder.
Inom riktiga Network Marketing företag har du möjligheten att sälja tillbaks varor som du köpt utan att några frågor ställs från företagets sida. Samma sak med produkterna - om du inte är nöjd så kan du få pengarna tillbaka, öven om produkten är öppnad och använd.

3: Betalning.
Inom illegala pyramidspel så får du betalt för annat än att du har distribuerat produkter till kunder. T.ex. så kan du få pengar för att rekrytera, annonsera eller hålla möten. Inom Network Marketing så får man endast betalning av att sälja varor, precis som i vilket företag som helst, med undantaget att du distribuerar varorna själv istället för i en butik.
Senast redigerad av 1 Greyheaven., redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » tis 08 aug 2006, 23:47

Greyheaven. skrev:Vet ni vad som krävs för att ett företag ska bli registrerat på NYSE?
Att det omsätter vissa tal och att det går att handla med dess aktier under vissa förutsättningar. Är man nyfiken får man detaljerna här.
Greyheaven. skrev:Tror ni att Herbalife's ägare [...] skulle investera ca 6 miljarder $ på ett företag som fungerar som ett illegalt Pyramidspel eller Ponzi-spel och kommer att kollapsa när som helst?
De har dömts att betala rätt stora böter några gånger, men nu har de väl hittat kryphål i för att komma runt lagar om pyramidspel. Se t.ex. här för ett exempel.
Greyheaven. skrev:Tror ni att produkter som är framtagna av ett forskarteam med bl.a. Nobelpristagaren Lou Ignarro[...]skulle ta fram produkter som är så vedervärdiga och obrukliga så som ni säger?
Läs den här artikeln om Ignarrro och Herbalife, Nobel Prize Winner Didn't Disclose His Herbalife Contract.

På Forbes sida kan man läsa artikeln But where are the distributors' yachts?. (Vill man inte betala finns den här.) Den avhandlar hur Herbalife har en topp när företaget etablerar sig på en ny marknad för att sedan dala när rekryteringsbasen minskar. Precis som man väntar sig av en pyramidorganisation.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 09 aug 2006, 00:38

Greyheaven. skrev:Som jag redan sagt; jag anser att det inte är Network Marketing eller Herbalife som är felet, utan snarare att enfaldiga personer utan adekvat och tillräcklig utbildning inom marknadsplanen eller verklighetsgrundad information skall försöka sig på detta.
Jag har sett Herbalife på mycket nära håll; två av mina exflickvänner blev insyltade i det där. Och det har inte med brist på intelligens eller utbildning att göra, utan man använder sig av mycket utstuderade psykologiska knep för att få folk på kroken. Elitistiska argument och skuldbeläggande är mycket vanliga metoder. De som inte lyckas så bra, har "inte kämpat tillräckligt hårt" och de som tar sitt förnuft till fånga och drar sig ur denna sektliknande rörelse, refereras till som en som "ger upp". Och eftersom ingen vill känna sig som en loser, eller till på köpet en lättlurad loser, så hänger man kvar i Herbaliferörelsen.

Greyheaven. skrev:Detta har Herbalife och jag tror icke att det är en placebo-effekt. Dels med tanke på att jag själv har sett betydande förändring i folks (samt min egen) hälsa och kroppsform efter att ha börjat med produkterna plus att jag tvivlar på att ett forskarteam (se mitt citat ovan) skulle ta fram usla produkter.
Du vet uppenbarligen inte mycket om placebo och hyser för stor tilltro till dina personliga upplevelser (men jag vet att det är så Ni lär er sälja produkten eftersom det låter mer trovärdigt att referera till egna positiva erfarenheter i Svensons öron..). I vilket fall.. det är få som påstår att Herbalifepulvret är uselt, men det är knappast så fantastisk som Ni insyltade påstår heller. Det är bara vanlig näringsersättning i flashiga burkar. Det mest komiska minnet jag har var när jag insåg varför folk går ner i vikt. På burkarna står det en dos som man ska byta ut mot en måltid, en eller två gånger/dag. Men av sin distributör fick man andra instruktioner, som bestod i att ta en tredjedel av den rekommenderade dosen på burken. Det är klart man går ner i vikt när man drastisk skär ner sitt kaloriintag med upp till 2/3-delar.. Det är då knappast Hebalifepulvrets förtjänst att folk går ner i vikt.
Greyheaven. skrev:Ett pyramidspel prackar på dig ett stort lager som du realistiskt aldrig skulle kunna sälja. T.ex. så fyller de upp ditt garage med vattenfilter eller vad det nu är för en produkt de använder.
Inom riktiga Network Marketing företag har du möjligheten att sälja tillbaks varor som du köpt utan att några frågor ställs från företagets sida. Samma sak med produkterna - om du inte är nöjd så kan du få pengarna tillbaka, öven om produkten är öppnad och använd.
Det får mig att tänka på när några "uplines" bokstavligen lurade mitt ex att köpa på sig ett jättelager med tvålar, som hon än idag inte har fått returnera, eftersom haken var att när hon köpte upp sig på ett jättelager med svårsålda tvålar, fick hon nån resa, för att hon hade uppnått ett visst säljmål. Trots mina protester så var det nån vattenkammad, vidrig person med stomatolleende som
personligen intygade att tvålarna var jättelätta att sälja. Jo hej du..

De gjorde alltså precis det som ditt egna kriterium var för att vara ett pyramidspel.

Och jag vet vad standardsvaret är på detta.. det finns alltid några ruttna äpplen som använder oetiska metoder. Men i egenskap av pojkvän var jag själv med på några möten med supervisors och uppåt, och förutom att de var närmast frikyrkliga i stilen, så uppmuntrades det öppet till att använda oetiska metoder för att få folk på kroken och köpa mer än vad de realistiskt skulle klara av att sälja.

Men min största invändning mot alla MLM-företag är att man riskerar att göra sina nära familj- och vänskapsrelationer till kommersiella relationer. Jag är väldigt pro-kapitalistisk, men att behöva känna att någon närstående har kännt sig pressad att köpa av dig, inte pga produkten i sig, utan pga eran relation, är något jag kraftigt värjer mig mot. Det är i mina ögon att missbruka de förtroenden man har i sina nära relationer.
Ordnung muss sein.

AndersTorstensson

Inlägg av AndersTorstensson » ons 09 aug 2006, 08:23

Vad det gäller den auktoritetstro som Greyheaven (GH) hänvisar till så kan jag bara säga att jag jobbar på medicinsk fakultet som doktorand. Något man snabbt inser där är att även extremt uppburna forskare kan ha fullständigt vettlösa idéer och hamna helt galet. Till skillnad från GH så har jag lärt mig att titlar har mycket begränsat värde och data har mycket stort värde. Data insamlade på systematiskt sätt, och publicerade i peer-review-granskade tidskrifter. Resultat som kan upprepas av oberoende forskare.

Effekter man ser på sig själv är ett dåligt mått på sakers effektivitet, det finns säkert någon stackare vars hosta råkat gå tillbaka samtidigt som han börjat röka också. Systematiska, kontrollerade studier krävs.

Och GH, eftersom du talar om andras "riktiga resultat", kan du vänligen hänvisa till några granskade och publicerade studier som visar på dessa resultat?

Skriv svar