Herbalife och andra MLM-organisationer

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
TFT

Re: Herbalife och andra MLM-organisationer

Inlägg av TFT » tor 09 okt 2008, 22:00

Pengar gör konstiga saker med människor... att människor inte kan hantera situationen på ett snyggt sätt utan att det mest blir frikyrkosekt av det hela är inte en direkt konsekvens av fenomenet MLM.

MLM som idé behöver inte vara så tokig. Det som är intressant är att följa pengarna.
Om de genereras genom produktion/försäljning av varor/tjänster så finns det ingen anledning att bråka. Är det däremot en betydande del som är värvningsbonusar så är inte pyramidspelsliknelsen så tokig.

Själv har jag bränt mig rejält på MLM och jag kommer troligen inte att ge mig in i det igen, men jag har som sagt inget emot fenomenet i sig. Det finns sjyssta MLM-folk å det finns puckon. Det finns bättre och sämre produkter och bättre/sämre företagsledningar och koncept.
TFT - Thought Field Therapy - Creates Peace of Mind

"Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world."
— Arthur Schopenhauer

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 09 okt 2008, 22:33

TFT skrev:Själv har jag bränt mig rejält på MLM och jag kommer troligen inte att ge mig in i det igen, men jag har som sagt inget emot fenomenet i sig. Det finns sjyssta MLM-folk å det finns puckon. Det finns bättre och sämre produkter och bättre/sämre företagsledningar och koncept.
Å så finns det ett begränsar antal människor att trycka in i pyramidens botten, även om du förefaller vara en av dem.

Användarvisningsbild
TFT

Inlägg av TFT » tor 09 okt 2008, 22:56

pwm skrev:Å så finns det ett begränsar antal människor att trycka in i pyramidens botten, även om du förefaller vara en av dem.
Så länge intäckterna genereras av varor/tjänster och man bedömer att det är en tillräckligt bra affär att sälja dessa så spelar det ingen roll var i organisationen man hamnar. Om man inte tror sig kunna fixa ekonomin på egen hand så skall man inte ge sig in i leken. Om man bygger upp en organisation under sig så är det iofs välkommet, men det skall inte behöva vara ett krav. en del går med bara för att de använder produkterna och att det blir billigare som representant. De skiter i att värva, eller organisationens pyramidstruktur. Det är inget fel med det.

"Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world."
— Arthur Schopenhauer

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » tor 09 okt 2008, 23:05

TFT skrev:Om man bygger upp en organisation under sig så är det iofs välkommet, men det skall inte behöva vara ett krav. en del går med bara för att de använder produkterna och att det blir billigare som representant. De skiter i att värva, eller organisationens pyramidstruktur. Det är inget fel med det.
Kan du ge ett exempel på någon MLM som har en bra och prisvärd produkt? För jag kommer då inte på någon.
Det typiska är ju att de trycker just på att man ska fixa nya medlemmar under sig.
En kompis var med i herbalife ett tag (typ 97) och jag följde med på ett sånt möte. Handlade till 90% om att bli rik.
Jag har haft en hel del kontakt med Network21/AmWay (ofrivilligt via ett vaktmästarjobb) och det är samma där, värva medlemmar är viktigast. Produkten är nästan ointressant.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
zooey
Kontakt:

Inlägg av zooey » fre 10 okt 2008, 19:57

Om produkten är så bra skulle den väl säljas i helt vanliga butiker i verkligheten eller på nätet. Jag kan inte se varför ett företag med en konkurrenskraftig produkt skulle välja att inte finnas på den "vanliga" marknaden.

Fast jag använder fortfarande min mormor och morfars Tupperware-burkar från 50-talet. Makalös kvalitet, tål allt. Har t o m diskats i maskin de senaste 20 åren! Jag tror helt enkelt inte att det finns plastburkar som är av den otroliga kvaliteten att köpa längre. Har dock ingen aning om ifall Tupperware såldes i pyramidorganisationer på den tiden, eller om det är något nytt. Det kanske bara är varumärket som finns kvar, så att säga.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » fre 10 okt 2008, 20:16

Någon som vet något om Mary Kay? http://www.marykay.se/

Användarvisningsbild
TFT

Inlägg av TFT » fre 10 okt 2008, 21:30

jayeye skrev:Kan du ge ett exempel på någon MLM som har en bra och prisvärd produkt?
Människor handlar utifrån sina egna preferenser, det är sällan de är att de anses bra och prisvärda på VoF. Jag kan då inte komma på någon.

— Arthur Schopenhauer

hallon

Inlägg av hallon » sön 22 feb 2009, 02:09

Det finns allt för många MLM företag som har en dålig produkt (=scam). Man vill ju sälja någonting där det är produkten som säljer (för att nå långsiktiga resultat). Vemma är en sådan produkt och vårt team har nyligen varit med om att lansera detta i Sverige.

Det är värt att gå med i Vemma utan att vilja tjäna pengar och alltså endast köpa produkten (sedan om man vill börja sälja kan man ju givetvis göra det, kanske till en början för att slippa betala för sin vemma, så på det sättet är det även lätt att börja sälja).

Kolla in denna och kom ihåg var ni hörde om detta första gången :-)
http://www.globalopportunity.se/

Min sida (om någon vill testa produkten eller testa på att sälja med en bra upline).
http://www.myvemma.eu/hallon/

maila mig gärna om ni har frågor på harlenback@gmail.com

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » sön 22 feb 2009, 02:18

hallon skrev:Det finns allt för många MLM företag som har en dålig produkt (=scam). Man vill ju sälja någonting där det är produkten som säljer (för att nå långsiktiga resultat). Vemma är en sådan produkt och vårt team har nyligen varit med om att lansera detta i Sverige.

Det är värt att gå med i Vemma utan att vilja tjäna pengar och alltså endast köpa produkten (sedan om man vill börja sälja kan man ju givetvis göra det, kanske till en början för att slippa betala för sin vemma, så på det sättet är det även lätt att börja sälja).

Kolla in denna och kom ihåg var ni hörde om detta första gången :-)
http://www.globalopportunity.se/

Min sida (om någon vill testa produkten eller testa på att sälja med en bra upline).
http://www.myvemma.eu/hallon/

maila mig gärna om ni har frågor på harlenback@gmail.com
*asg*
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 22 feb 2009, 02:45

hallon skrev:Det finns allt för många MLM företag som har en dålig produkt (=scam). Man vill ju sälja någonting där det är produkten som säljer (för att nå långsiktiga resultat). Vemma är en sådan produkt och vårt team har nyligen varit med om att lansera detta i Sverige.
Vemma verkar vara just en sådan onödig produkt man inte behöver. Man behöver inte nonijuice heller. Man behöver varken vitaminer eller mineraler, om man bara äter vanligt.

Rör på dig och käka vettigt, sen slipper du Vemma, Noni eller annat som bara ger hål i plånboken.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » sön 22 feb 2009, 03:23

trilobite skrev:Vemma verkar vara just en sådan onödig produkt man inte behöver.
Stämmer mycket bra det.

Sveriges Olympiska kommite tycker inte ens att deras idrottare ska trycka i sig kosttillskott, varför ska då vi dödliga behöva det? Livsmedelsverket anser också att det vi får i oss så det räcker. Okej - med undantag för gravida (behöver tillskott av folsyra), barn under två år och äldre över 70 år (behöver tillskott av D-vitamin).

Naturligtvis finns bristsjukdomar där man kan behöva extra nyttigheter. Men om man behöver komplettera med något så tar man naturligtvis det som kroppen saknar, inte en mix av allt som det nu kan finnas i denna juice.
Faktum är att man kan _DÖ_ av för mycket vitaminer! Livsmedelsverket skriver på sin hemsida: "Stora doser av vissa vitaminer i form av tabletter kan ge ökad risk för att dö i förtid.": http://www.slv.se/templates/SLV_Page.as ... anguage=SV

Dessutom är blasket bara ett svepsjäl för pyramidspel.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 22 feb 2009, 04:19

hallon skrev:Det finns allt för många MLM företag som har en dålig produkt (=scam).
Spelar ingen roll om produkten är bra; om det bara hade varit de dåliga produkterna som var problemet hade diskussionen inte handlat specifikt om MLM-företag.

Givetvis blir det ännu värre om man inte bara stött en organisation med baklänges ansvarsfördelning, kultliknande propaganda och "säljare" som sätter sig i skuld genom att KÖPA de produkter de förväntas sälja utan dessom måste försöka reklamera en dålig produkt.

Att du över huvud taget fått för dig att försöka göra reklam för en MLM-struktur i en tråd i vetenskap och folkbildnings forum om detta ämne får mig att tro att du bara hittat hit på grund av forumets höga Google-rankning.

Frågan är vad som bäst skulle sabotera din plan av
A. Ta bort inlägget.
B. Låta inlägget vara kvar så att andra som googlar efter din produkt hittar denna tråden överst i listan över träffar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » sön 22 feb 2009, 04:26

piotrr skrev:Frågan är vad som bäst skulle sabotera din plan av
A. Ta bort inlägget.
B. Låta inlägget vara kvar så att andra som googlar efter din produkt hittar denna tråden överst i listan över träffar.
Jag rapporterade inlägget, vilket nog var dumt. Alternativ B låter nu bäst i mina öron.

biitar

Inlägg av biitar » sön 22 feb 2009, 12:09

Nu vet jag inte hurvida detta blivit sagt än, men det är otroligt hur man kan missa att ju fler personer du värvar som "återförsäljare" desto mindre blir din marknad samt att du får en högre konkurrens?

Jag har en bekant som började snacka om detta, fick förklara för honom att han kommer gå i förlust eftersom desto fler personer han värvar till organisationen, desto mindre personer kommer han kunna sälja till.

nide_j

Inlägg av nide_j » sön 22 feb 2009, 12:56

Därav att folket som värvas måste betala procent till den som värvat dem.
Show me the science!

Skriv svar