Thomas Quick

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Thomas Quick

Inlägg av micke.d » mån 17 mar 2014, 20:43

djembelelle skrev:
micke.d skrev:Josefssons replik i DN:

http://www.dn.se/kultur-noje/kristina-h ... -substans/
Hultmans häpnadsväckande substanslösa artikel bekräftar det vi redan visste: Den som i dagens kunskapsläge vill försvara Säters terapeutiska idéer, och de åtta upphävda domarna mot Bergwall, står spritt språngande naken i offentligheten. Hultman försöker med sin text av allt att döma sprida en ideologiskt betingad tro på en viss terapimetod, som hamnat på dekis i och med Quickskandalen. Det kan hon naturligtvis försöka göra. Men några argument har hon inte. Den som sprider myter om Thomas Quick är därför ingen annan än Kristina Hultman själv.
Det där är svaret på hennes förra artikel.
Ja, du har rätt. Sorry.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 17 mar 2014, 21:15

fråntaiga skrev:Som antagligen tidigare också påpekats, hur i hela friden kan denna Hultman få härja fritt i DN?
Hultman har antagligen en ganska stark position på DN:s kulturredaktion. Kulturredaktören klarar nog inte att gå emot henne, vilket är beklagligt inte minst från Hultmans egen synpunkt. Det hade varit bättre för henne om man hindrat henne från att skämma ut sig på detta vis.

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » fre 21 mar 2014, 09:32

I i DN den 19 mars skriver Dan Josefsson bl a:
Förhör med anhöriga som avslöjat Bergwall som en lögnare gömdes undan och när förhörsledaren Seppo Penttinen under ed beskrev hur förhören med Bergwall gått till ljög han.
och
Och därefter såg en ljugande polis och en partisk åklagare till att den i deras tycke trolige mördare också dömdes för morden.
Han anklagar alltså offentligt en namngiven person, dessutom en polis, för mened. Det är ju en milt sagt en ganska allvarlig anklagelse och om jag oskyldigt blir anklagad på detta sätt skulle jag direkt vidta rättsliga åtgärder. Ska bli intressant att se om S. Penttinen gör det eller tar det säkra före det osäkra och låter det bero...
Troende på ett liv före döden

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » fre 21 mar 2014, 09:51

tiso skrev:
Han anklagar alltså offentligt en namngiven person, dessutom en polis, för mened. Det är ju en milt sagt en ganska allvarlig anklagelse och om jag oskyldigt blir anklagad på detta sätt skulle jag direkt vidta rättsliga åtgärder. Ska bli intressant att se om S. Penttinen gör det eller tar det säkra före det osäkra och låter det bero...
Kanske är Josefssons avsikt att provocera fram en rättegång.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 21 mar 2014, 10:28

"Förhör med anhöriga som avslöjat Bergwall som en lögnare gömdes undan och när förhörsledaren Seppo Penttinen under ed beskrev hur förhören med Bergwall gått till ljög han. "

Jag TROR att detta är dokumenterat, minns tyvärr inte var jag läst det eller vem som skrivit det eller referenser till dokumenten.

Undangömmandet av förhören gällde visst att åklagarna som skulle ta ställning till resningsansökningarna efterfrågade förhör med SB:s syskon och fick besked av Penttinen att de inte existerade, penttinens svar till åklagarna skall vara dokumenterade. De återfanns dock på Penttinens tjänsterum, icke diarieförda.

Meneden skall visst också vara dokumenterad. Genom att läsa innantill inågot av förhörsprotokollen och jämföra med Penttinens utsaga i rätten i något av mordfallen så står det helt klart att han ljög i rätten.

Josefsson är för övrigt inte den första. GW har väl suttit i TV och utpekat Penttinen som menedare.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 21 mar 2014, 10:36

skeptiskelars skrev:GW har väl suttit i TV och utpekat Penttinen som menedare.
Rätta mig snabbt om jag har fel, men ligger inte ribban allmänt väldigt högt för enskilda poliser innan dom s a s går till aktion mot offentliga utpekanden och anklagelser? Jag kom att bl a tänka på bröderna Poutiainens bok om palmeutredningen där dom namngav enskilda polismän och oförblommerat betecknade dom som korrupta, lögnare, etc.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

JohJoh

Inlägg av JohJoh » fre 21 mar 2014, 14:55

djembelelle skrev: Kanske är Josefssons avsikt att provocera fram en rättegång.
Eftersom brottet i sig är preskriberat kan det vara ett (enda?) sättet att få till någon prövning av detta.
Nu tror jag inte att det är hans avsikt men en sådan process skulle kunna bli intressant :)
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 21 mar 2014, 16:07

tiso skrev:I i DN den 19 mars skriver Dan Josefsson bl a:
Förhör med anhöriga som avslöjat Bergwall som en lögnare gömdes undan och när förhörsledaren Seppo Penttinen under ed beskrev hur förhören med Bergwall gått till ljög han.
och
Och därefter såg en ljugande polis och en partisk åklagare till att den i deras tycke trolige mördare också dömdes för morden.
Jan Guillou utpekade Penttinen som lögnare/menedare i en krönika i AB, och tidningen fälldes för detta av Pressens Opinionsnämnd. Detta har dock inte tystat Guillou som fortsätter, i öppen polemik mot PO, att kalla Penttinen lögnare/menedare, med stöd av en resningsåklagares formuleringar i sitt nedläggningsbeslut.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 4575601.ab

Penttinen anmälde Guillou till JK för förtal, som inte tog upp fallet eftersom det bara är den ansvarige utgivaren som kan åtalas för detta.
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.37335 ... s-inte-upp

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 21 mar 2014, 16:37

Här är en debattartikel som tar upp problemet med jäv i svenska domstolar: http://www.dn.se/debatt/hundratals-mal- ... va-tas-om/
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

JohJoh

Inlägg av JohJoh » lör 22 mar 2014, 00:47

devadatta skrev:Här är en debattartikel som tar upp problemet med jäv i svenska domstolar: http://www.dn.se/debatt/hundratals-mal- ... va-tas-om/
Från DN:
"Det avgörande är att såväl den åtalade som allmänheten har förtroende för domarnas opartiskhet. Europadomstolen framhåller att det i en rättsstat inte får finnas några berättigade tvivel om domarnas opartiskhet. Finns sådant tvivel är domaren jävig."

Detta borde naturligtvis vara självklart, men icke så i Sverige.
Här kan t.ex. en domare som suttit i styrelsen för en organisation som jobbar för stärkt upphovsrättsskydd tillåtas döma i rättegången mot Pirate Bay eftersom han själv inte anser sig vara jävig.
Jäv ska inte främst handla om den faktiska risken för orättvisa utan om just hur det uppfattas och risken för att förtroendet för en dom minskar rejält pga misstanken om orättvisa.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 22 mar 2014, 21:20

Jag gratulerar Dan J. till en guldspade.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 03 apr 2014, 14:12

Hemma-hos-reportage hos rättshaveristerna.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.7022 ... attfardig-

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 03 apr 2014, 14:50

skeptiskelars skrev:Hemma-hos-reportage hos rättshaveristerna.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.7022 ... attfardig-
Lambertz vill dock inte lämna fallet Quick bakom sig.
– Vi får inte gå för fort fram och vinna för snabbt, det här är väldigt intressant och det är trevligt att träffas så här.

Mankan

Inlägg av Mankan » tor 03 apr 2014, 15:01

Jag tycker rent ut sagt att det dessa personer, och speciellt då Göran Lambertz, håller på med är rent ut sagt vidrigt! Som om hr. Lambertz inte redan förstört tilltron till rättsväsendet tillräckligt mycket.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 05 apr 2014, 16:56

Nu finns äntligen min artikel i Folkvett om Thomas Quick och Sven Å Christianson på nätet. Den har en lite lustig backstory. Jag erbjöd nämligen SANS magasin att publicera den eftersom de tidigare skrivit om Quick. De var först intresserade men nekade till slut publicering eftersom artikeln var för svagt argumenterad (om jag minns rätt).

Vad var det då för artikel de publicerat om Quick? Jo, ett flera sidor långt resonemang av Göran Lambertz om mediernas roll i Quick-skandalen och hur Quick nog ändå kan vara skyldig till mord. Faktum är att SANS tyckte att artikeln var så viktig att de gjorde reklam för den i sitt pressmeddelande. Och inte nog med det, Lambertz har hela tiden suttit deras tankesmedja.

Skriv svar