Thomas Quick

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Radikalrealist

Re: Thomas Quick

Inlägg av Radikalrealist » tor 13 mar 2014, 12:57

devadatta skrev:Kristina Hultman gräver ner sig i sin grav med sitt svar och blir fullfjädrad konspirationsteoretiker. (textkopia)
Hultman skrev:I övrigt skulle jag kunna ägna hela detta inlägg åt att plocka ner Dan Josefssons analys av Bergwall i sina beståndsdelar och visa hur falsk den är. Eller förklara för mellancheferna på SVT hur lite de har begripit (DN 10/3). Men det tänker jag inte göra.
Symptomatiskt för folk som menar sig sitta på sanningen i allehanda konspirationsfrågor är deras totala oförmåga/ovilja att reda ut begreppen för oss dödliga.

Användarvisningsbild
H.C

Inlägg av H.C » tor 13 mar 2014, 14:37

devadatta skrev:Kristina Hultman gräver ner sig i sin grav med sitt svar och blir fullfjädrad konspirationsteoretiker. (textkopia)
Kristina Hultman, i DN kulturdebatt skrev: Många har undrat vad jag menade med påståendet att män, oftast, gräver i fallet Quick, medan kvinnor, oftast, agerar smörjmedel. Svaret är att jag inte menade något alls. Jag lade bara fram det jag såg.
Kristina Hultman skriver osammanhängande, osakligt och inte minst otydligt så det förslår. Hon menade alltså ingenting, nähä okej, men kan vi då få slippa se dessa oerhört intetsägande debattinlägg från hennes sida? Detta inlägg, precis som hennes förra, är ett fullständigt virrvarr av lösa utpekanden, insinuationer och lösryckta kommentarer utan någon som helst verklighetsförankring. Jag blir nästan lite äcklad av hennes sätt att skriva, det är riktigt fult att hon ger sig in i debatten utan att, som det verkar, ha någon kunskap i fallet Quick. Då kan man fråga sig; varför gör hon detta?

Hon har som sagt varit ute på djupt vatten förut, t.ex. i fallet da Costa som devadatta tog upp tidigare, och gjort liknande utspel.

I förljande artikel som handlar om da Costa-fallet, http://www.mediemordet.com/mw2.html, står att läsa:

"Behandlingen av de två läkarna är ett fruktansvärt exempel på hur rättssamhället kan sättas ur spel när media i någon sorts kollektivt rus har bestämt sig för att någon är skyldig. Tyvärr vill få tidningar skriva om historien och flera som inte var med under den tiden står ändå upp för sina kolleger. Till exempel deklarerade tidskriften Arenas före detta chefredaktör Kristina Hultman en gång att hon ju egentligen inte visste någonting om fallet, hon var inte med på den tiden, men hon bara kände att hon "måste försvara Hanna".[min fetning]"

Där "Hanna" alltså är Hanna Olsson.

Historien upprepar sig...

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 13 mar 2014, 15:40

Nu är artikeln upplagd på dn.se.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Svante

Inlägg av Svante » tor 13 mar 2014, 16:02

Radikalrealist skrev:
Hultman skrev:I övrigt skulle jag kunna ägna hela detta inlägg åt att plocka ner Dan Josefssons analys av Bergwall i sina beståndsdelar och visa hur falsk den är. Eller förklara för mellancheferna på SVT hur lite de har begripit (DN 10/3). Men det tänker jag inte göra.
Symptomatiskt för folk som menar sig sitta på sanningen i allehanda konspirationsfrågor är deras totala oförmåga/ovilja att reda ut begreppen för oss dödliga.
Ännu ett citat av Hultman:
Det är nämligen inte mitt ansvar att så många i dag tror att ”tingsrätterna dömde honom därför att de vilseleddes av polis och åklagare”, eller att det ”aldrig existerat några bevis mot Bergwall”, som Josefsson skriver (DN 7/3).
Klart det inte är hennes ansvar men varför inte ta chansen att argumentera emot om hon tycker ärendet är viktigt och hon får skriva om det i Sveriges största morgontidning?

Så häpnadsväckande substanslöst!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tor 13 mar 2014, 17:22

Hmmmm något klarnade det väl, men det mesta av förvirringen kvarstår nog.

"Många har undrat vad jag menade med påståendet att män, oftast, gräver i fallet Quick, medan kvinnor, oftast, agerar smörjmedel. Svaret är att jag inte menade något alls. Jag lade bara fram det jag såg."

Jo, hon menade att det "som vanligt" är män som friar män från grova våldsbrott mot kvinnor och barn.

"Det är nämligen inte mitt ansvar att så många i dag tror att ”tingsrätterna dömde honom därför att de vilseleddes av polis och åklagare”, eller att det ”aldrig existerat några bevis mot Bergwall”, som Josefsson skriver (DN 7/3).

Nej, ansvaret för att det växt fram en så falsk bild av fallet Bergwall i offentligheten är inte mitt utan public service-bolagens, villigt ackompanjerade av den svenska pressen. Det är de som ska redovisa korrekta fakta, inte jag."

Hultman är såvitt jag har förstått journalist och borde som sådan verkligen se till att gräva fram sanningen.

"Läs Hannes Råstam och tala med Thomas Olsson. Båda har öppet berättat hur de började samarbeta, först i ”Fallet Ulf” sedan i fallet Bergwall."

För en som har ställt upp för Hanna Olsson mot läkarna i da Costafallet så är det kanske här som skon EGENTLIGEN klämmer. "Fallet Ulf" innbar ju att en incestdömd fick resning i HD och det uppskattas nog -av princip- inte av Hanna Olssons vapendragare. Råstam och Olsson blir väl därigenom per definition någon slags paria och allt vad de säger måste avfärdas som struntprat.

"En minst lika problematisk sida av Bergwallaffären rör censuren.

Ett fegt förlag (Norstedts) drog 2013 in en bok om sexualbrottslingar bara för att åtalen mot Bergwall lades ner. Bokens författare, forskaren och psykologen Sven Å Christianson fick dessutom se sin yttrandefrihet beskuren av Stockholms universitet.

Ett annat exempel rör den journalist på Dala-Demokraten, Gubb Jan Stigson, som inte får skriva om Bergwall för sina chefer. En av dessa chefer är Göran Greider. En publicist som gärna tar strid och värnar yttrandefriheten. Men inte i det här fallet. Här rättar han in sig i ledet. Inte heller Publicistklubben, Journalistförbundet eller Grävande journalister har stöttat Stigson i hans självklara rätt att få skriva fritt.

Så illa har det blivit sedan kampen för att få Bergwall fri startade 2008, och nu måste vi göra något åt det. Censuren ska bort och public service måste rensa i de vanföreställningar och lögner som tv-tittarna matats med. Dessutom är det allmänhetens intressen som ska styra Bergwallbevakningen på SVT, inte Leif G W Persson."

Återigen....Hultman är journalist och har DN:s kultursidor till sitt förfogande. Om public service har ägnat sig åt censur för att få en -verklig, inte inbillad- sexualbrottsling och seriemördare fri så har hon och DN ett jättescoop här. Om svt inte inser vad som är allmänhetens intressen så är det bara att ägna nästa artikel åt att definiera allmänhetens intressen och tala om för svt hur de skall tas tillvara.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tor 13 mar 2014, 23:05

Frågan är vilket värde DN såg i att ta in ett sådant fullständigt substanslöst svar.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » fre 14 mar 2014, 11:04

Jag undrar om Kristina Hultman själv gått i terapi hos Margit Norell eller någon av hennes lärjungar. Det verkar inaglunda omöjligt, med tanke på att flera andra kända personer, som t.ex. Hanna Olsson, gjort det. Jag har faktiskt svårt att se något annat skäl till Hultmans totalt meningslösa debattinlägg. Då skulle hon, som många andra i denna affär, tala i egen sak.

Efter att ha läst Dan Josefsson bok inser jag i alla fall att Sverige är ett litet land, med en starkt sammanflätad intellektuell elit. På delar av den eliten lyckades Margit Norell skaffa sig ett förödande inflytande, och detta trots att hon stod utanför den etablerade psykaiatrin, både den vetenskapliga och den ovetenskapliga. Hon lyckades ju inte publicera en rad i någon psykologisk tidskrift (om jag minns rätt). Det är märkligt att ingen försökte stoppa henne.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » fre 14 mar 2014, 12:03

Erland skrev:Jag undrar om Kristina Hultman själv gått i terapi hos Margit Norell eller någon av hennes lärjungar. Det verkar inaglunda omöjligt, med tanke på att flera andra kända personer, som t.ex. Hanna Olsson, gjort det. Jag har faktiskt svårt att se något annat skäl till Hultmans totalt meningslösa debattinlägg. Då skulle hon, som många andra i denna affär, tala i egen sak.

Efter att ha läst Dan Josefsson bok inser jag i alla fall att Sverige är ett litet land, med en starkt sammanflätad intellektuell elit. På delar av den eliten lyckades Margit Norell skaffa sig ett förödande inflytande, och detta trots att hon stod utanför den etablerade psykaiatrin, både den vetenskapliga och den ovetenskapliga. Hon lyckades ju inte publicera en rad i någon psykologisk tidskrift (om jag minns rätt). Det är märkligt att ingen försökte stoppa henne.
Kan bara hålla med i det du skriver.

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » fre 14 mar 2014, 14:57

Jag förstår ärligt talat inte varför alla här verkar ha problem med K. Hultmans inlägg i Quickdebatten. Inte behöver man bevis i form av kontrollerbara fakta, stöd av evidensbaserade teorier, korrekt utförda förhör och förundersökningar eller andra larvigheter när det gäller män som är anklagade för brott med olika grader av sexualsadistiska inslag. Det räcker att anlägga ett radikalfeminiskt perspektiv på fallet, så blir det ju uppenbart att den anklagade också måste vara den skyldige.
Troende på ett liv före döden

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » sön 16 mar 2014, 15:29

Jag har väntat och väntat och väntat, men nej.
Inte ens Lambertz, Kvast och Borgström vill rycka ut till KH:s försvar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 17 mar 2014, 15:39

Josefssons replik i DN:

http://www.dn.se/kultur-noje/kristina-h ... -substans/
Hultmans häpnadsväckande substanslösa artikel bekräftar det vi redan visste: Den som i dagens kunskapsläge vill försvara Säters terapeutiska idéer, och de åtta upphävda domarna mot Bergwall, står spritt språngande naken i offentligheten. Hultman försöker med sin text av allt att döma sprida en ideologiskt betingad tro på en viss terapimetod, som hamnat på dekis i och med Quickskandalen. Det kan hon naturligtvis försöka göra. Men några argument har hon inte. Den som sprider myter om Thomas Quick är därför ingen annan än Kristina Hultman själv.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Mankan

Inlägg av Mankan » mån 17 mar 2014, 17:40

devadatta skrev:Nu är artikeln upplagd på dn.se.
Sicket osammanhängande svammel...

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 17 mar 2014, 18:29

Erland skrev:Jag undrar om Kristina Hultman själv gått i terapi hos Margit Norell eller någon av hennes lärjungar.
Det verkar faktiskt så. På Flashback har har grävt fram följande SvD-artikel om Hultman, där man bl.a. kan läsa:
Tack vare en nära vän hittade hon till en manlig terapeut och började i kristerapi. Efter ett tag kunde de börja nysta upp knutar i det förgångna. Terapeuten identifierade snabbt en gruppvåldtäkt på en strand i Portugal (som Kristina Hultman skrivit om i antologin Lyckliga slut, red Susanna Alakoski, Ordfront) som skedde när hon var ute och tågluffade som 17-åring.
Jag kan slå vad om att denne terapeut är en av Margit Norells lärjungar. I vilket fall är det tydligt att teorin om bortträngda minnen har stor betydelse för Kristina Hultman personligen, och då blir hennes substanslösa debattartiklar ett led i hennes personliga psykologiska försvar.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » mån 17 mar 2014, 18:55

Som antagligen tidigare också påpekats, hur i hela friden kan denna Hultman få härja fritt i DN?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 17 mar 2014, 20:05

micke.d skrev:Josefssons replik i DN:

http://www.dn.se/kultur-noje/kristina-h ... -substans/
Hultmans häpnadsväckande substanslösa artikel bekräftar det vi redan visste: Den som i dagens kunskapsläge vill försvara Säters terapeutiska idéer, och de åtta upphävda domarna mot Bergwall, står spritt språngande naken i offentligheten. Hultman försöker med sin text av allt att döma sprida en ideologiskt betingad tro på en viss terapimetod, som hamnat på dekis i och med Quickskandalen. Det kan hon naturligtvis försöka göra. Men några argument har hon inte. Den som sprider myter om Thomas Quick är därför ingen annan än Kristina Hultman själv.
Det där är svaret på hennes förra artikel.

Skriv svar