Livscoacher - ett exempel

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Re: Livscoacher - ett exempel

Inlägg av tarzan » tis 09 jun 2009, 00:13

FudoMyoo skrev:...en av anledningarna till jag slutade att jobba som kiropraktor och massör var att jag upplevde att en hel del av mina patienter egentligen skulle behövt professionell psykoterapi istället för mina tjänster.
Vilket anknyter till mitt förra inlägg. Dels är frågan varför och dels om det är mer nu?
Hur som så resulterar det här i att Järna får mer att göra, trots att de inte kan, mer än att de kan.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 00:15

tarzan skrev:
FudoMyoo skrev:...en av anledningarna till jag slutade att jobba som kiropraktor och massör var att jag upplevde att en hel del av mina patienter egentligen skulle behövt professionell psykoterapi istället för mina tjänster.
Vilket anknyter till mitt förra inlägg. Dels är frågan varför och dels om det är mer nu?
Hur som så resulterar det här i att Järna får mer att göra, trots att de inte kan, mer än att de kan.
Jag har en helt oventenskapligt grundad teori: Ja, jag tror det är mer nu, och jag tror det kan ha att göra med det informationsflöde vi utsätts för. Stress kan vara utveklande för hjärnan, men den kan också vara nedbrytande. En del människor kanske är predisponerat känsligare för stress än andra?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 09 jun 2009, 00:17

tarzan skrev: Är det värre i dag?
Det verkar iallafall vara fler som drabbas av ängslan, oro eller ångest idag jämfört med 80-talet.

Edit:
tarzan skrev: varför
Ingen aning. Kanske en fråga för Mangan och Clebo i deras alldeles egna tråd?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 09 jun 2009, 00:24

Fan. Det jag ville få fram var att de "vanliga" läkarna ger för lite tid till sina patienter och att Järnadoktorerna ger mer. Och att det vore bra om de "vanliga" gav mer, och att sköterskor där gullade mer med dem.

Pallas ger ju ett bra exempel på att mer ren omsorg kunde gett bättre resultat.

Mer gull!
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 00:39

tarzan skrev:Mer gull!
Ja, absolut! Jag har för mig att det faktiskt finns vetenskapliga belägg ör det, dessutom.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 09 jun 2009, 00:42

Pallas skrev:
Ja, absolut! Jag har för mig att det faktiskt finns vetenskapliga belägg ör det, dessutom.
Absolut, tro inte att mitt inlägg var ironiskt. Inte de innan heller. Jag är helt övertygad om att mycket av det Vidarkliniken åstadkommer har med gull att göra.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 00:44

tarzan skrev:
Pallas skrev:
Absolut, tro inte att mitt inlägg var ironiskt. Inte de innan heller. Jag är helt övertygad om att mycket av det Vidarkliniken åstadkommer har med gull att göra.
Jag är bortom all resonabel logik, jag har inte uppfattat dina inlägg som ironiska/sarkastiska. Jag tror faktiskt att människor kan må bätte av ett visst gull, kanske i synnerhet fysisk beröring.

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 09 jun 2009, 00:55

Pallas skrev:Jag tror faktiskt att människor kan må bätte av ett visst gull...
Nu tror jag att vi diskuterar en sak som är ganska vedertagen, nämligen att man mår bra av att bli omhändertagen.
Problemet är mer att det inte nyttjas så mycket i den traditionella sjukvården, vilket gör att många patienter anser sig märka att de blir bättre botade hos tex Vidarkliniken.
Det beror INTE på att Vidarkliniken har bra medicinsk vård, det beror på att den traditionella vården är dålig, och att de inte nyttjar den medicinska kunskap de har tillsammans med den mänskliga kunskap tex Vidarkliniken har.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 01:00

tarzan skrev:
Pallas skrev:Jag tror faktiskt att människor kan må bätte av ett visst gull...
Nu tror jag att vi diskuterar en sak som är ganska vedertagen, nämligen att man mår bra av att bli omhändertagen.
Problemet är mer att det inte nyttjas så mycket i den traditionella sjukvården, vilket gör att många patienter anser sig märka att de blir bättre botade hos tex Vidarkliniken.
Det beror INTE på att Vidarkliniken har bra medicinsk vård, det beror på att den traditionella vården är dålig, och att de inte nyttjar den medicinska kunskap de har tillsammans med den mänskliga kunskap tex Vidarkliniken har.
Jamen precis!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 09 jun 2009, 01:08

FudoMyoo skrev:
tarzan skrev: Är det värre i dag?
Det verkar iallafall vara fler som drabbas av ängslan, oro eller ångest idag jämfört med 80-talet.
Aha! Suveränt, tack för tipset! Den sidan ledde vidare till den här tabellen som innehåller många avslöjande guldkorn för den som är tålig. Bra exempel på lyckoforskning det här.

Bara genom att ögna igenom tabellen kunde jag se att att samboende utan barn ger minde ängslan, oro eller ångest än ensamboende utan barn. Arbetslösa (samt ensamstående kvinnor med barn) var de som mådde sämst, typ 35-45% (där ca. 20% är riksgenomsnittet). Kvinnor mår nästan alltid också sämre än män (skillnaden för tjänstemannayrken var dock minimal).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
tarzan
Kontakt:

Inlägg av tarzan » tis 09 jun 2009, 01:16

Pallas skrev:Jamen precis!
Vi har uppnått "gull". ;-)

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 01:17

tarzan skrev:
Pallas skrev:Jamen precis!
Vi har uppnått "gull". ;-)
Jag mår genast mycket bättre! Tack! Vänligen uppge ditt kontonummer.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 jun 2009, 11:22

Harison måste vara den mest slaktade livscoachen någonsin. Men han kanske kan ta hjälp av någ studiekamrat om han skunker ner i en svår diprition. :twisted:

Apropå placeboeffekt och coachning: en bekant till mig led av schizofreni. Vid hans första psykvistelse blev vändpunkten den dag en psykiater kom in, gav honom (som då var rejält nerdrogad) en spruta i rumpan med något uppiggande och frågade om han ville ha en cigarett.

denna psykiater förlorade han aldrig förtroendet för.

summa summarum - man behöver inte vara småflummig för att kunna vara "som en vän" eller "en hjälpande hand" - droger av olika slag och ett fast handslag från en vitrock kan i rätt sammanhang ge precis samma placeboeffekt.

Detta apropå det ständiga argumentet från folk som gärna söker sig till flum när de redan testat de vanliga psykvården.

Skillnaden är väl, i mitt tycke, att en utbildad människa med den människokännedom som en läkare på en psykakut skaffar sig, smäller bra mycket högre än en "livscoach" (snälla, skjut mig) med en 4-veckors idiot-kurs där enda kravet är stålars till avgiften.
We are the dead

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 11:47

Xantippa skrev:Skillnaden är väl, i mitt tycke, att en utbildad människa med den människokännedom som en läkare på en psykakut skaffar sig, smäller bra mycket högre än en "livscoach" (snälla, skjut mig) med en 4-veckors idiot-kurs där enda kravet är stålars till avgiften.
Jag träffade tillräckligt många med fullständig avsaknad av människokännedom för att vara beredd att göra precis vad som helst annat, som möjligen skulle kunna innebära något mer än ren överlevnad. Av en psykiatriker fick jag höra att jag inte kunde vara deprimerad, för jag var ju så ung. Av en annan att jag inte kunde vara sjuk, för jag såg ju så fräsch ut. Av en tredje att jag inte kunde vara deprimerad för att jag var så intelligent. Häpp.

Missförstå mig inte, jag försvarar inte den här typen av woowoo:s, som försöker suga pengar ur människor i sårbara positioner i livet. Jag försöker bara resonera kring de brister som finns i psykvården och vad de leder till. Att gå till en privat psykiatriker kostar över tusen kronor, kan man inte hosta upp det får man snällt vänta i två och en halv månad på nästa telefontid inom öppenvården.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 09 jun 2009, 12:11

Xantippa skrev:Harison måste vara den mest slaktade livscoachen någonsin. Men han kanske kan ta hjälp av någ studiekamrat om han skunker ner i en svår diprition. :twisted:
Förträfflig sammanfattning. :)

Noterar återigen att forumets immunförsvar fungerar: spam mot troll.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Skriv svar