Livscoacher - ett exempel

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Svante

Re: Livscoacher - ett exempel

Inlägg av Svante » tis 09 jun 2009, 12:17

FudoMyoo skrev:Faktum är att en av anledningarna till jag slutade att jobba som kiropraktor och massör var att jag upplevde att en hel del av mina patienter egentligen skulle behövt professionell psykoterapi istället för mina tjänster. Inte sällan ville de prata om väldigt privata saker och problem som jag kände att jag inte alls hade kompetensen att hantera på ett vettigt vis.
Det var du det...

Lustigt nog verkar det som om harison gjort samma erfarenhet men dragit rakt motsatt slutsats!

Harison Massage

Användarvisningsbild
DrRotmos

Inlägg av DrRotmos » tis 09 jun 2009, 12:21

Svante skrev:
FudoMyoo skrev:Faktum är att en av anledningarna till jag slutade att jobba som kiropraktor och massör var att jag upplevde att en hel del av mina patienter egentligen skulle behövt professionell psykoterapi istället för mina tjänster. Inte sällan ville de prata om väldigt privata saker och problem som jag kände att jag inte alls hade kompetensen att hantera på ett vettigt vis.
Det var du det...

Lustigt nog verkar det som om harison gjort samma erfarenhet men dragit rakt motsatt slutsats!

Harison Massage
Fast frågan är ju ifall FuduMyoo har fått en sådan gedigen säljerfarenhet som man bara kan få av en säljkurs från ett företag med dörrknackande dammsugarförsäljare... Jag tvivlar...
Commander Kolya: You said this would work.
Dr. McKay: I don't know if you noticed or not but I'm an extremely arrogant man who tends to think all of his plans will work!

Användarvisningsbild
muskedunder

Inlägg av muskedunder » tis 09 jun 2009, 12:33

Svante skrev:Harison Massage
Varför har vederbörande en banner med Skatteverket? Kan man få skattelättnader ifall man slänger upp en sådan på sin blogg också?!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 jun 2009, 12:38

Pallas skrev:
Xantippa skrev:Skillnaden är väl, i mitt tycke, att en utbildad människa med den människokännedom som en läkare på en psykakut skaffar sig, smäller bra mycket högre än en "livscoach" (snälla, skjut mig) med en 4-veckors idiot-kurs där enda kravet är stålars till avgiften.
Jag träffade tillräckligt många med fullständig avsaknad av människokännedom för att vara beredd att göra precis vad som helst annat, som möjligen skulle kunna innebära något mer än ren överlevnad. Av en psykiatriker fick jag höra att jag inte kunde vara deprimerad, för jag var ju så ung. Av en annan att jag inte kunde vara sjuk, för jag såg ju så fräsch ut. Av en tredje att jag inte kunde vara deprimerad för att jag var så intelligent. Häpp.

Missförstå mig inte, jag försvarar inte den här typen av woowoo:s, som försöker suga pengar ur människor i sårbara positioner i livet. Jag försöker bara resonera kring de brister som finns i psykvården och vad de leder till. Att gå till en privat psykiatriker kostar över tusen kronor, kan man inte hosta upp det får man snällt vänta i två och en halv månad på nästa telefontid inom öppenvården.

Jag förstår precis vad du menar och naurligtvis hade min vän stött på en hel del okänslig (och säkert också okunnig) utbildad personal när han var inlagd. Det jag skrev var mest en allmän reflektion över att det ibland låter på "folk" som att de enda som kan ha god människokännedom och visa förståelse och medmänsklighet är de som inte har en gedigen utbildning.

Att man kan vara beredd att göra vad som helst när man befinner sig i en svår situation är för mig något av en självklarhet (dock inte för alla, jag tycker mig minnas en tidigare diskussion där jag blev rätt slaktad när jag sade mig förstå människor som köper heligt rosenvatten för 10000 spänn litern när cancern de lider av visar sig vara obotlig...) - och dessvärre finns det massor av kvacksalvare som gör sig rika på sina medmänniskors desperation.

Irriterar mig storligen på de anslag jag ser lite här och där om helkurser i skogen där man ska finna sig själv, bli en bättre människa och tjäna mer pengar, men tröstar mig med att om folk med mycket stålar och lite kritiskt tänkande vill slösa pengar på crap så fine. Dock - när det kommer till snack om "råda bot på depressioner, psykisk obalans etc. etc." rycker jag inte på axlarna längre.

Kort sagt - den där s.k. livscoachen kan ta och coacha sig själv ända in i...
We are the dead

Superhund
Avstängd

Inlägg av Superhund » tis 09 jun 2009, 14:06

Absolut, det handlar om att jaga de svaga. Om en livscoach var en livscoach utan att kräva några pengar för det så hade nog ingen brytt sig, tvärtom, kör på! hade jag sagt.

Men eftersom det alltid handlar om ekonomisk vinning för livscoachen så är det förstås en mer eller mindre ond handling som de utför.

Från harisons hemsida:

"I dagens produktiva och ekonomiska samhälle, blir fler och fler utbrända, deprimerade, får ångest och känner sig meningslösa. Genom att vi ständigt höjer ribban och ställer nya krav på oss mäniskor. vi ska sälja mera, vara mer effektiva, vi ska tjäna mera, producera mera och det med mindre personal."

Samtidigt som han ska 200 spänn i timmen för att snacka med dom? Hur kan man inte se paradoxen? Jo, om man är desperat - då ser man inte paradoxen, och det är dessa som är Harisons målgrupp.

Finns ingen ursäkt för sådant beteende och det borde i lag förbjudas och åläggas med fängelsestraff.

Användarvisningsbild
Pallas

Inlägg av Pallas » tis 09 jun 2009, 15:56

Superhund skrev:Samtidigt som han ska 200 spänn i timmen för att snacka med dom? Hur kan man inte se paradoxen? Jo, om man är desperat - då ser man inte paradoxen, och det är dessa som är Harisons målgrupp.
Jag har betalt betydligt större summor än så per timme för psykoterapi, som inte gett mig någonting alls, men jag förstår din poäng och håller med.
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 09 jun 2009, 17:00

Pallas skrev:Jag tycker inte att man rakt av skall förakta den förenklingen. Det kan vara det som får en sjuk människa att inte tappa fotfästet.
Vänner är viktiga, kontakt med kloka människor är viktigt, stabilitet i tillvaron är viktigt... men att ta betalt för det, sätta en extra titel på det och låtsas vara utbildad i det? Är det viktigt?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 09 jun 2009, 17:03

Pallas skrev:min poäng är att jag fullt ut förstår den enorma marknaden för den här typen av... eh... pseudovetenskap.
Jag med. Jag förstår den. Jag förstår också de bedragare som påstår sig kunna bota synfel eller cancer med tankekraft och jag förstår deras kunder. Förstår. Sympatiserar däremot icke. Det må vara hur ärligt menat som helst, men att som du tar upp som ett andra exempel ta stora pengar av människor mår dåligt genom att erbjuda dem hoppet om att må bättre för att man själv lider av ett gravt behandlingsbart messiaskomplex, det är bara inte okej.

Sedan kan man väga in att psykvården skulle ha fördel av ett bredare begrepp på mental hälsa, är det verkligen bara avsaknaden av ohälsa, men det förändrar inte att charlataner som utnyttjar deprimerade människor är otäcka asätare med uppblåst ego, om ni ursäktar mina otydliga omskrivningar.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 09 jun 2009, 17:06

FudoMyoo skrev:
tarzan skrev: Är det värre i dag?
Det verkar iallafall vara fler som drabbas av ängslan, oro eller ångest idag jämfört med 80-talet.

Edit:
tarzan skrev: varför
Ingen aning. Kanske en fråga för Mangan och Clebo i deras alldeles egna tråd?
Det skulle väl kunna ha något att göra med att vi börjar få slut på andra, mer akuta och livsavgörande problem?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Crepitus

Inlägg av Crepitus » tis 09 jun 2009, 19:50

muskedunder skrev:
Svante skrev:Harison Massage
Varför har vederbörande en banner med Skatteverket? Kan man få skattelättnader ifall man slänger upp en sådan på sin blogg också?!
Det kanske är en omvänd banner? När man inte fixar att ladda ner blankett K4 från skatteverkets hemsida omdirigeras man automatiskt och ramlar ut genom loggan direkt i Harison professionella omsorg.

Pro: Vid första kontakten bokar vi in ett kostnadsfritt och förutsättningslöst samtal.
Con: En livscoach kan inte göra underverk.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » tis 09 jun 2009, 20:02

Vilken fantastisk sida! Man får lära sig så mycket nytt!
www.harison.se skrev:Under slutet av 1500-talet omvärderade man dock än en gång massagen. Detta på grund av den franske läkaren Ambrosie Paré som beskrivit massagens betydelse inom läkekonsten.
Ambrosie Paré? Varför är detta namn bekant? Hmm... oh! Det är ju han med de kreativa vetenskapliga experimenten!
Wikipedia skrev:In 1565, Ambroise Paré described an experiment to test the properties of the Bezoar Stone. At the time, the Bezoar stone was commonly believed to be able to cure the effects of any poison, but Paré believed this to be impossible. It happened that a cook at Paré's court was caught stealing fine silver cutlery, and was condemned to be hanged. The cook agreed to be poisoned, on the conditions that he would be given some bezoar straight after the poison and go free in case he survived. The stone did not cure him, and he died in agony seven hours after being poisoned. Thus Paré had proved that the Bezoar stone could not cure all poisons.
Pålitlig karl! Undrar just vilka finurliga tester han tog till för att avgöra frågan om massagens eventuella positiva effekter.
the pulse is alive
making me sane

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 09 jun 2009, 22:14

Man börjar genast undra vem som egentligen stal silverbesticken.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 09 jun 2009, 22:42

piotrr skrev:Man börjar genast undra vem som egentligen stal silverbesticken.
Det var Lobelia.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tis 09 jun 2009, 22:46

Ni bör inte vara allt för hårda, det märks att denna man är kompetent nog för att ta betalt av människor i problem. Se bara på hur prestigefyllda utbildningar han har fått igenom:
Han blev utbildad till livscoach av den här... ja... http://www.kjellhaglund.se/

Han erbjuder bland annat "POW WOW POWER DANCE"!.
Läs bara vad för nyttigt vi kan få ut av denna "indianska" dans: "I denna tid på vår planet, när så stor del av det mänskliga medvetandet har blivit separerat från moder jord och hennes rytmer och cykler, kan dansen tillföra en stor upplevelse av samhörighet med moder jord och med varandra.".
Kan prozac göra det va?! Seratoninåterupptagarhämmande?! Vad ska det vara bra för? Det är vårt medvetande som blivit separerat från moder jord!

"Energi är livets sätt att skapa och den kommer till oss från djupt inne i oss själva och från kosmos yttersta kant emot evigheten för avståndet däremellan är bara en tanke." - Kjell Haglund, Eloi Harisons lärare.
Bild
Far out duuude!

Jag hoppas att den här tråden inte försvinner, kan vara bra att folk hittar den när de söker på Harisons namn och... "tjänster".
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 10 jun 2009, 08:46

Pallas skrev:
Xantippa skrev:Skillnaden är väl, i mitt tycke, att en utbildad människa med den människokännedom som en läkare på en psykakut skaffar sig, smäller bra mycket högre än en "livscoach" (snälla, skjut mig) med en 4-veckors idiot-kurs där enda kravet är stålars till avgiften.
Jag träffade tillräckligt många med fullständig avsaknad av människokännedom för att vara beredd att göra precis vad som helst annat, som möjligen skulle kunna innebära något mer än ren överlevnad. Av en psykiatriker fick jag höra att jag inte kunde vara deprimerad, för jag var ju så ung. Av en annan att jag inte kunde vara sjuk, för jag såg ju så fräsch ut. Av en tredje att jag inte kunde vara deprimerad för att jag var så intelligent. Häpp.

Missförstå mig inte, jag försvarar inte den här typen av woowoo:s, som försöker suga pengar ur människor i sårbara positioner i livet. Jag försöker bara resonera kring de brister som finns i psykvården och vad de leder till. Att gå till en privat psykiatriker kostar över tusen kronor, kan man inte hosta upp det får man snällt vänta i två och en halv månad på nästa telefontid inom öppenvården.
Ja, psykvården suger ånglok genom dialysrör. Den är inte särskilt genomsyrad av varken kompetens eller bra människosyn. Lite fler sköterskor som hadde lite mer tid att bara lyssna eller hålla handen skulle göra underverk troligen. Lite fler fastanställda läkare som har tid och möjlighet att gå vidareutbildning skulle också sitta fint.

Lite blandade citat:
-Nej, vi har inte accepterat aspergers syndrom, det använder man bara inom barnpsyk.

Efter att ha suttit en hel natt på psykakuten med katatoniskt kompis så kommer läkaren fram och frågor:
-Inte mår du så dåligt?
-(viskande röst)sådär
-Inte har väl du några funderingar på att ta livet av dig?
-(mycket lågt viskande röst)nej
-Bra, då kan du återkomma under vår telefontid.

-Han har självskadande beteende, han kan inte ha Autism.

-Hon är vuxen, hon måste klara att laga sin egen mat och sköta sitt hushåll nu.
(Vid utskrivningsamtal när det akuta suicidhotet är avvärjd.)
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Skriv svar