Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Kyäni/Kyani, ny MLM-bluff

Inlägg av ulltand » tor 02 maj 2013, 21:11

VeVeN skrev:
Microtubuli skrev:
sebbeh65 skrev:Och rent ut sagt oförskämt av mickeblixxxt att skriva ett inlägg och sen hänvisa till sin blogg eftersom han inte kommer att dyka upp i tråden mer. Bedrövligt, men samtidigt är det väl inte förvånande när det gäller fåntrattar som pyramidspelsfolk.
Ja, mycket. Men enligt hans blogg tjänar han massor av pengar.. Hela 9000kr efter skatt på en månads jobb. Och han verkar jobba dygnet runt om man ska tro det han säger. Bra timlön. :roll:
Det finns två sorters "framgångsrika" entreprenörer, de som ägnar all sin tid åt att håva in riktiga förtjänster, och de som ägnar all tid åt att skryta om hur mycket pengar de tjänar.
Och så bondfångare.

Jag tror bloggandet främst är till som desperat marknadsföring. Eftersom säljarna ska jaga nya säljare så är det osmart att rekrytera dom i vänskapskretsen, då får man samma kundstock. Samtidigt måste det vara otroligt svårt att hitta nya i övriga landet, de flesta väljer säkert att hoppa på som säljare i sin närhet.

Microtubuli

Inlägg av Microtubuli » tor 02 maj 2013, 21:45

Jag tänker att det måste vara svårt att nå den andel nyrekryterade under sig som krävs för att tjäna några pengar på det. Kan ju inte finnas hur många som helst som går på det här.. eller är folk naivare än man tror?

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » tor 02 maj 2013, 21:57

Microtubuli skrev:Jag tänker att det måste vara svårt att nå den andel nyrekryterade under sig som krävs för att tjäna några pengar på det. Kan ju inte finnas hur många som helst som går på det här.. eller är folk naivare än man tror?
Med största sannolikhet, men det berättar man förstås inte på informationsmötet eller när man rekryterar någon ny.
Tyvärr verkar det finns en förhållandevis stor grupp människor, som av olika anledning väljer att falla för tanken på enkla pengar, utan att behöva anstränga sig. Att det varken handlar om enkla pengar, eller några pengar överhuvudtaget, är en annan femma...
Penn & Teller Bullshit! hade ett rätt roande program om detta i avsnittet Penn & Teller Bullshit! - easy Money
Brain: I thought you were dead...
Snake: Yeah, you and everybody else!

Microtubuli

Inlägg av Microtubuli » tor 02 maj 2013, 22:05

Jag vet inte vad som är mest ocharmigt:
att vara lättlurad eller att vara medveten och lura andra för egen vinst.. :roll:

Microtubuli

Inlägg av Microtubuli » tor 02 maj 2013, 22:15

Tydligen ska deras produkt Nitro kunna bota både det ena och det andra eftersom den innehåller noniextrakt som likt rödbetsjuice kan boosta den endogena produktionen av kväveoxid. Att NO är bra att ha lite här och där i kroppen, bl.a i immunförsvaret vet vi väl.. men att nån hokuspokus-planta skulle öka halterna NO får mig att slå på alla humbug-varningsklockor..
Fast jag är för sjuk (säkert har jag nedsatt immunförsvar jag som inte dricker Nitro) för att orka leta på ifall vissa substanser kan boosta produktionen av kväveoxid och hur..
Rent spontant känner jag: BS.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 03 jun 2013, 17:20

Sundsvalls tidning skrev: Ungdomar känner sig lurade och rädda
SUNDSVALL

Ungdomar känner sig lurade och hotade. Många har satsat tusentals kronor och hamnat i en ohållbar situation.

Företaget Kyäni värvar medlemmar i Sundsvall, och ställer till det på skolor.

Det börjar med ett enkelt meddelande "Vill du ha jobb?".

– Klart man vill det och tjäna extra pengar, säger Nils som går i gymnasiet i Sundsvall.

Jobbet i det här fallet innebär att sälja blåbärsdryck med extraordinära hälsoegenskaper och kapslar laddade med Omega 3, och samtidigt rekrytera fler säljare. Förutom lön lockar resor till Hawaii och nya Mercor.

För den som rekryterar ordentligt kan räkna med en snabb karriär och fina bonusar. Många har redan nappat, och betalat närmare fem tusen kronor för ett startpaket. Nu ska de betala månadsavgift, sälja produkter, och rekrytera.

– Det sätter press på ungdomarna, de tar kontakt med alla de känner och det finns de som har sagt upp bekantskapen med varandra. De som är med vill inte prata om annat, det blir en sektliknande organisation, säger Mats som är en av de vuxna som reagerat.

Nils var med på ett informationsmöte tidigare i år och tyckte att upplägget påminde om pyramidspel.

– Man fick inte konkreta svar på hur många man måste rekrytera för att gå vidare. Men de blir otrevliga när man ifrågasätter, berättar han.

Produkterna lanseras som riktiga dunderkurer, med bland annat effekt för diabetes och erektionsproblem.

– På mötet sa de att det botar, till exempel skulle barn med ADHD ha blivit bättre, säger Nils.

Flera ungdomar har tagit kontakt med lärare och andra vuxna för att få hjälp. De har berättat att de blivit aggressivt bemötta och skrämda när de försökt säga upp kontrakt och få tillbaka sina pengar.

– De har fått uppgifter om att det ska ta väldigt lång tid att sätta tillbaka pengar. Och det säger sig ju självt att då ger man upp och tänker att det är bättre att behålla grejerna, företaget försöker hela tiden lägga ut hinder, säger Johan som pratat med många ungdomar.

Lärare och föräldrar har bidragit med goda råd och diskuterat upplägget.

– Du rekryterar tio, som i sin tur rekryterar tio, som i sin tur rekryterar tio... det låter bra och rimligt, bättre än siffrorna 100, 10 000 och 1 000 000 som det egentligen handlar om. Det är helt ohållbart. På fem steg är hela Sundsvall, med grannområden, med - inklusive döende och nyfödda. Det är enkel matematik, systemet är ohållbart, säger Johan.

2013A

Inlägg av 2013A » tis 23 jul 2013, 22:52

Hej! Har läst endel inlägg i denna tråd!
Jag vill bara klargöra att Kyäni är ett mlm-företag och inte
Är något pyramidspel!
Folk som inte förstår skillnaden på detta har ingen kunskap,
det är okej!
Kyäni, är ett lagligt mlmföretag som betalar skatt moms och andra
Sociala avgifter! När man når en snitt inkomst på 10tusen i månaden så
Rekommenderas det att öppna en enskild firma!
Dom har ett betalningssystem som är väldigt rättvist, man får betalt
av den omsättning man har varje månad (royalty) sen har
Även företaget ett pensionsprogram som dom sparar till oss!
Person A gick in för två år sen och person B gick in för en
månad sen! Ända skillnaden mellan dessa två är tid och hur
många människor man har pratat med! Person B kan tjäna mer
än A, handlar om insatsen!
Företaget har produkter som är GMP märkta!
Gå gärna in och kolla på kyänis omsättning m.m http://www.121.nu/onetoone/foretag/kyan ... ab/ekonomi
Kyäni är medlem i svensk direkthandel.

Pyramidspel är olagligt, har oftast ingen produkt, betalar ingen skatt!
Skulle man gå in så måste man investera en stor summa pengar varje månad och får ingenting av det
Och dom pengarna går direkt till toppen!
Pyramidspel är inte medlem i svensk direkthandel!..

Produkterna hos Kyäni är av högsta kvalité!
Jag har exempelvis fått bort min pollen, fått
bort mina magproblem så jag kan äta gluten igen!
Alla behöver inte tro på Kyäni men håll det för er själva istället!
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 23 jul 2013, 23:20

2013A skrev:Hej! Har läst endel inlägg i denna tråd!
Läs resten och återkom om du har något att tillföra.

2013A

Inlägg av 2013A » tis 23 jul 2013, 23:26

Ursäkta? Varför är du otrevlig?
Var jag detta i mitt inlägg?
Då får du nog läsa det igen, var helt neutral och skrev skillnaden med saker och ting!
Folk vet tyvärr inte skillnade på mlm och pyramid, fullt naturligt!
Sen ska man inte smutskasta denna bransch om man inte
vet vad man pratar om!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 23 jul 2013, 23:46

2013A skrev:Ursäkta? Varför är du otrevlig?
För att var sjätte månad kommer en ny person som liksom du rekryterats till Kyäni av någon annan säljare, och berättar om hur otroligt fantastiskt Kyäni är.

Om du istället för att dra på med vad du tror om Kyäni, läser vad som redan skrivits, så kommer du se att det du skriver redan blivit motbevisats eller saknar stöd med källa.

Du skriver själv att du inte läst hela tråden, det är därför jag råder dig att göra det, så inte samma frågor kommer upp igen.

Var relevant i dina frågor och påståenden, säger du att du kommer bli rik: Visa siffror och annan relevant information, säger du att det är nyttigt och botar än det ena, än det andra: Visa studier som visar det.

2013A

Inlägg av 2013A » ons 24 jul 2013, 00:10

För det första är jag ingen ny "rekryterare". jag har arbetat med detta företag
i över 1 år! Är mer än nöjd!
Du vännen, om du läser mitt inlägg en gång till så står det ganska klart och tydligt, inga
konstigheter! Skickade även en länk om du inte såg det, där får du reda på omsättning, anställda m.m.
Gå in även på denna sida: kyaninicklas.blogspot.com!
Killen skriver om vad produkterna gjorde så kan kunde skriva ut sig från sjukhuset efter 16 dagar!
Brännskada hade han!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 24 jul 2013, 00:28

2013A skrev:Skickade även en länk om du inte såg det, där får du reda på omsättning, anställda m.m.
Vad företaget omsätter och hur många anställda de har är inte intressant här, jag vill ha reda på andra siffror, vilka framgår i tråden.
Men börja gärna med vad en snittdistributör omsätter och dess snittinkomst.
Siffrorna bör matcha moderföretagets och kunna verifieras.
2013A skrev:Killen skriver om vad produkterna gjorde så kan kunde skriva ut sig från sjukhuset efter 16 dagar! Brännskada hade han!
Om du läst tråden så hade du fått förklaringar på varför sådana påståenden inte räknas.
Jag vill att du tar fram några bra vetenskapliga studier som visar att Kyänis produkter är bättre och mer prisvärda än andra.

Dessa frågor är ställda till samtliga "nya" som kommit in i tråden, ingen har kunnat svara ens på dessa förstafrågor, men jag hoppas på dig.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 24 jul 2013, 07:33

2013A skrev:Hej! Har läst endel inlägg i denna tråd!
Jag vill bara klargöra att Kyäni är ett mlm-företag och inte
Är något pyramidspel!
Folk som inte förstår skillnaden på detta har ingen kunskap,
det är okej!
Du kanske skulle ta och redovisa din uppfattning om vad som är skillnaden mellan ett pyramidspel och MLM. Jag menar nu rent pragmatiskt och bortsett från att pyramidspelet är förbjudet.

2013A

Inlägg av 2013A » ons 24 jul 2013, 10:12

Alla företag har en struktur som ser ut som en pyramid!
Även ditt jobb är uppbyggd som en pyramid!
Högst upp i ett vanligt jobb så har du en som är ägare, VD,
Vice VD, marknadschefer, avdelningschefer, chefer, administratörer
och sist men inte minst, anställda! Du som anställd kan aldrig tjäna lika mycket
som en chef eller som en VD! Du får jobba häcken av dig för en pisslön! Det är inte rätt!
Eller om du skulle vara ingift med någon som har en hög position i ett jobb då kanske du får
en chef roll, det är verkligen inte rätt!

I Kyäni så börjar alla från noll och arbetar sig uppåt!
Alla har samma rättigheter och möjligheter!
Den som pratat med flest människor är den som
kommer tjäna mest, så det spelar ingen roll om man
gick in för 2år sen eller om man skulle gå in idag! Utan du har möjligheten
att tjäna mer pengar än den som startade först som distributör!

Skulle du gå in på den länken så hittar du omsättning för 2010/2011 och 2012 redovisning!
Men vi börjar med första positionen:
Jade omsätts 2000 produktpoäng/månad = 2000kr plus skatt
Pearl omsätts 5000 produktpoäng/m= 5000kr plus skatt
Saphire omsätts 10000 produktpoäng/m 10000kr plus skatt
Ruby omsätts 25000 produktpoäng/m 25- 35000kr plus skatt
Emerald omsätts 50000 produktpoäng/m 50-65000kr plus skatt
Diamond omsätts 100000 produktpoäng/m 80-120000kr plus skatt
Mer behöver jag inte rabbla upp!
Företaget har pengar att betala ut till oss som gör ett bra jobb!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 24 jul 2013, 10:22

2013A skrev:Alla företag har en struktur som ser ut som en pyramid!
Även ditt jobb är uppbyggd som en pyramid!
Men nu pratar du om organisationsschema och använder ordet 'pyramid' i en helt annan mening än i pyramidspel och MLM. Detta har redan avhandlats och utretts tidigare i tråden. Jag föreslår att du följer ulltands råd och läser lite mer om vad som redan sagts, annars är risken överhängande att du framställer dig själv som svagbegåvad.

Skriv svar