2006:2; Ledare samt Sauna Solution..., Andersson et al

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

2006:2; Ledare samt Sauna Solution..., Andersson et al

Inlägg av pwm » sön 04 jun 2006, 17:25

I ledaren, Folkvett 2006/2, argumenteras för att skollagen ska kompletteras med högskolelagens skrivning om att utbildningen
ska bygga på vetenskaplig grund
Ordalydelsen är i själva verket Staten skall som huvudman anordna högskolor för utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet. . . (1 kap. 2§). Vill man ägna sig åt ordvrängning kan man alltid hävda att denna formulering på intet sätt hindrar att man också anordnar högskolor eller utbildningar som inte vilar på "vetenskaplig eller konstnärlig grund". Genom åren har många artiklar i Folkvett vittnat om att så också sker; ytterligare vittnesbörd finns i böckerna Högskolans lågvattenmärken och VeVen.

Jag argumenterar inte mot tesen i ledaren, men vill nog hävda att det aldrig kan bli något annat än en symbolhandling. Hellre då försöka öda lite krut på "fältet". Artikeln Sauna Solution är inte lösningen av gymnasisterna Andersson, Sandin Hansson och Hugne redovisar ett projekt som jag tycker är ett mycket gott exempel på något som redaktionen eller VoF kunde göra mer för att uppmuntra: få fler gymnasister att skicka in bidrag. Av redogörelsen från årsmötet förstår jag därtill att föreningen nu är ganska stadd vid kassa, så kanske finns det i ett sådant här sammanhang också utrymme att komplettera folkbildarpriset med något som är specifikt riktat mot gymnasister.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » sön 04 jun 2006, 21:41

Utmärkt idé, jag vidarebefordrar till styrelsen.

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » tis 18 jul 2006, 18:01

Reklamen för Saunabelt (jag antar att det är samma produkt) håller inte vad den lovar, fällning.
MarknadsEtiska Rådet skrev:Marknadsföringen av Saunabelt ansågs därmed innehålla obestyrkta påståenden och strida mot Grundregler för reklam.
Källa:MarknadsEtiska Rådet

Där står även om sk sockerberoende. Sockerbolaget står som anmälare naturligtvis. 8)

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » tis 18 jul 2006, 22:46

Saunabelt är en ganska fashionabelt ord, tycker jag. Undrar vad det betyder.

Används det om folk som man gärna skulle vilja gå på bastuklubb med? "Ett mycket saunabelt sällskap av gemytliga herrar"?

Eller betecknar det en lortig finländare som skulle behöva basta? "Seppo Sorjonen hade varit ute i bärskogen i två veckor. I kväll skulle han äntligen komma in till stan igen, gå på dansrestaurang, träffa folk. Men först basta. Han var i ett synnerligen saunabelt skick."

Skriv svar