Folkvett å genusforskning?

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Folkvett å genusforskning?

Inlägg av pwm » fre 16 nov 2012, 10:03

BenGaliEld skrev:
pwm skrev:Det förekommer alltså?
Knappast i Sverige och Europa eller heller vid amerikanska universitet.
Vad har det med saken att göra?
BenGaliEld skrev:Homosexualitet är en avvikelse ...
Åke Green och flera andra religiöse avvikare håller säkert med dig, vilket visar att genusdebatten är nödvändig.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 16 nov 2012, 10:12

BenGaliEld skrev:
Anders G skrev:Att betrakta homosexualitet som en "avvikelse" är en avvikelse. Frågan är om den avvikelsen är medfödd, miljöberoende eller ett resultat av tillfällig sinnesförvillelse.
Nu har du rört ihop det ordentligt.
Nej, jag hävdar motsatt uppfattning mot vad du gör i en ickevetenskaplig värderingsfråga. Du får ha vilken privatmoral du vill, så länge du inte prackar på andra dina unkna fördomar.
They don't like it up'em, you know!

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » fre 16 nov 2012, 13:06

Anders G skrev:
BenGaliEld skrev:
Anders G skrev:Att betrakta homosexualitet som en "avvikelse" är en avvikelse. Frågan är om den avvikelsen är medfödd, miljöberoende eller ett resultat av tillfällig sinnesförvillelse.
Nu har du rört ihop det ordentligt.
Nej, jag hävdar motsatt uppfattning mot vad du gör i en ickevetenskaplig värderingsfråga. Du får ha vilken privatmoral du vill, så länge du inte prackar på andra dina unkna fördomar.
I logikens namn finns det inga rödhåriga i landet och alla är vi egentligen samer.
Hur kan man argumentera emot ett statistiskt faktum?

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » fre 16 nov 2012, 13:07

pwm skrev:
BenGaliEld skrev:
pwm skrev:Det förekommer alltså?
Knappast i Sverige och Europa eller heller vid amerikanska universitet.
Vad har det med saken att göra?
BenGaliEld skrev:Homosexualitet är en avvikelse ...
Åke Green och flera andra religiöse avvikare håller säkert med dig, vilket visar att genusdebatten är nödvändig.
Vad säger genusdebatten?

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » fre 16 nov 2012, 13:12

BenGaliEld skrev:homolobbyn

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » fre 16 nov 2012, 13:35

yrara skrev:
Förstår inte detta ordet homolobbyn ingick i ett sammanhang, men egentligen skulle det vara hbtqlobboy.
Vet inte vad din länk vill säga.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » fre 16 nov 2012, 13:41

BenGaliEld skrev:
yrara skrev:
Förstår inte detta ordet homolobbyn ingick i ett sammanhang, men egentligen skulle det vara hbtqlobboy.
Vet inte vad din länk vill säga.
Ah, ursäkta, länken är en del av min forumsignatur som visas efter varje inlägg, den var inte meningen att se ut som en del av inlägget.

Du sa "homolobby". Det var hela min poäng.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 16 nov 2012, 14:29

BenGaliEld skrev:Eller vill du ha det till att de homosexuella ligger kring medelvärdet och de heterosexuella i yttre kvartilerna, som homolobbyn önskar.
Hur vet du detta?

Kan du mer i detalj konkretisera ditt problem och eventuella argument mot homosexualitet eller förespråkare för lika rättigheter för HBTQ personer?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 16 nov 2012, 16:37

BenGaliEld skrev: Det beror på premisserna för fördelningen. Vilka skulle finnas i normalfördelningens andra svans?
Extremt jättejättehetrosexuella.
Transorna?
BenGaliEld skrev:Eller vill du ha det till att de homosexuella ligger kring medelvärdet och de heterosexuella i yttre kvartilerna, som homolobbyn önskar.
Eller så kan man ägna den intellektuella energin åt väsentliga problem. Om en man tycker om en extra snopp vid sex eller att en kvinna tycker om en extra snippa vid sex känns precis lika lika väsentligt att studera som att försöka utröna varför det räcker med mitt ägarskap (ej brukar) för att bilar skal djävlas.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » fre 16 nov 2012, 19:01

Moridin skrev:
Hur vet du detta?
Kan du mer i detalj konkretisera ditt problem och eventuella argument mot homosexualitet eller förespråkare för lika rättigheter för HBTQ personer?
Vet vad. Var det inte jag som ställde frågan?
Jag pratar inte om homosexualitet i sig. Det är som det är.
Har heller inte varit inne på något om "lika rättigheter för...".
Förstår inte vad det rör sig om.
Har bara ifrågasatt vad VoF har med HBTQ-rörelsen att göra och vilket förhållande VoF har till queer-/genusforskning.
Svara på det istället för att lägga ut dimridåer.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 16 nov 2012, 19:36

BenGaliEld skrev:Hur kan man argumentera emot ett statistiskt faktum?
Du kanske inte fullt ut inser vilken värdering som många uppfattar när du använder ordet "avvikelse".
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 16 nov 2012, 21:19

BenGaliEld skrev:Kul med lite mothugg.
Du svarade på min helt språkliga kommentar två gånger, men inte förslaget att det kan röra sig om en förhastad slutsats byggd på för litet underlag.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 16 nov 2012, 21:22

BenGaliEld skrev:
pwm skrev:Menar du att denna typ av ´behandling´ inte förekommer idag?
Ja, det menar jag.
Det vill säga "Ja".
BenGaliEld skrev:I USA förekommer religiöst inspirerade terapier m.m. och i Ryssland, Uganda och på Jamaica rent förtryck av homosexuella.
Det vill säga "Nej".
BenGaliEld skrev:Men i Sverige och Europa känner jag inte till någon forskning om att bota homosexuella lika lite som jag känner till någon forskning om homosexualitetens medfödda orsaker.
Jag minns inte texten utantill, så du kanske kan hävisa till sida och stycke, eller citera den bit i vilken Marias kritik specifikt hänvisade enbart till vad du känner till om Sverige och Europa?

BenGaliEld skrev:Homosexualitet är en avvikelse liksom vänsterhänthet, medfödd dövhet, adhd, m.m....
Avvikelse från vad, exakt? Jag frågar inte för att jag inte vet vad du menar, utan för att jag vill att du förtydligar att du menar att det som drabbar en majoritet av befolkningen skall ses som mer värt, på något plan, än det som endast påverkar en minoritet. Gärna med någon form av motivering till detta.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 16 nov 2012, 21:23

BenGaliEld skrev:I logikens namn finns det inga rödhåriga i landet och alla är vi egentligen samer.
Hur kan man argumentera emot ett statistiskt faktum?
Nej, det kan man inte göra i logikens namn. Men rödhårighet är väl en avvikelse? Att vara same är väl en avvikelse? ...från vad?
/ Per Edman

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » lör 17 nov 2012, 14:08

piotrr skrev:
BenGaliEld skrev:
pwm skrev:Menar du att denna typ av ´behandling´ inte förekommer idag?
Ja, det menar jag.
Det vill säga "Ja".
BenGaliEld skrev:I USA förekommer religiöst inspirerade terapier m.m. och i Ryssland, Uganda och på Jamaica rent förtryck av homosexuella.
Det vill säga "Nej".
BenGaliEld skrev:Men i Sverige och Europa känner jag inte till någon forskning om att bota homosexuella lika lite som jag känner till någon forskning om homosexualitetens medfödda orsaker.
Jag minns inte texten utantill, så du kanske kan hävisa till sida och stycke, eller citera den bit i vilken Marias kritik specifikt hänvisade enbart till vad du känner till om Sverige och Europa?

BenGaliEld skrev:Homosexualitet är en avvikelse liksom vänsterhänthet, medfödd dövhet, adhd, m.m....
Avvikelse från vad, exakt? Jag frågar inte för att jag inte vet vad du menar, utan för att jag vill att du förtydligar att du menar att det som drabbar en majoritet av befolkningen skall ses som mer värt, på något plan, än det som endast påverkar en minoritet. Gärna med någon form av motivering till detta.
Ideligen för folk in saker i resonemanget som jag inte har skrivit eller varit inne på.
J A G har inte talat om värde. Det får stå för dig. Men eftersom du nämner det, så får jag hålla med om att en läggning som inte producerar barn är improduktiv för samhället. Det är reservationslöst en poänglös störning. Precis som dyslexi, ryggmärgsbråck, blindhet, autism, m.m..

Skriv svar