Folkvett å genusforskning?

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
BenGaliEld

Re: Folkvett å genusforskning?

Inlägg av BenGaliEld » lör 17 nov 2012, 14:11

piotrr skrev:
BenGaliEld skrev:I logikens namn finns det inga rödhåriga i landet och alla är vi egentligen samer.
Hur kan man argumentera emot ett statistiskt faktum?
Nej, det kan man inte göra i logikens namn. Men rödhårighet är väl en avvikelse? Att vara same är väl en avvikelse? ...från vad?
Avvikelse från den statistiska majoriteten.

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » lör 17 nov 2012, 14:14

micke.d skrev:
BenGaliEld skrev:Hur kan man argumentera emot ett statistiskt faktum?
Du kanske inte fullt ut inser vilken värdering som många uppfattar när du använder ordet "avvikelse".
Kanske inte, men det kan jag ju inte hjälpa.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 17 nov 2012, 14:15

BenGaliEld skrev:Avvikelse från den statistiska majoriteten.
Om ditt enda påstående är att det är sällsynt så faller hela ditt invecklade resonemang. Du kommer nämligen inte till förkastligt från enbart sällsynt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » lör 17 nov 2012, 15:11

Moridin skrev:
BenGaliEld skrev:Avvikelse från den statistiska majoriteten.
Om ditt enda påstående är att det är sällsynt så faller hela ditt invecklade resonemang. Du kommer nämligen inte till förkastligt från enbart sällsynt.
Kalla det mindre vanligt eller ovanligt. Emellertid har jag inte fört vare sig förkastligt eller värde på tal.
Avvikande är en vedertagen sociologisk, statistisk term.
Läs mitt ursprungliga inlägg och beskyll inte mig för saker jag inte hävdat.
Fördomarna får du stå för själv.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 17 nov 2012, 16:12

BenGaliEld skrev:
micke.d skrev:
BenGaliEld skrev:Hur kan man argumentera emot ett statistiskt faktum?
Du kanske inte fullt ut inser vilken värdering som många uppfattar när du använder ordet "avvikelse".
Kanske inte, men det kan jag ju inte hjälpa.
Jodå. Du har ett stort ansvar för att de som läser vad du skriver förstår det på det sätt du önskar.

Du sa härovan att avvikelse är en statistisk sociologisk term. Men det är tvetydigt. Antingen menar du att det handlar om
1) en sociologisk avvikelse, det vill säga ett brott mot en sociologisk norm, eller
2) en statistisk avvikelse, det vill säga hur mycket något avviker från ett medelvärde.

Vilket är det? De som argumenterar mot dig tror antagligen att du menar 1) medan du på något ställe tycks mena 2). Men om du menar 2), varför talar du då om sociologi?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 17 nov 2012, 16:53

BenGaliEld skrev:Kalla det mindre vanligt eller ovanligt. Emellertid har jag inte fört vare sig förkastligt eller värde på tal.
Jo, det gör du när du använder ord som "homolobbyn" och förnekar existensen av seriöst forskning om biologiska influenser på homosexualitet, när du liknar homosexualitet med medfödd dövhet och adhd etc.

Sluta spela martyr.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » lör 17 nov 2012, 17:26

micke.d skrev:Du sa härovan att avvikelse är en statistisk sociologisk term. Men det är tvetydigt. Antingen menar du att det handlar om
1) en sociologisk avvikelse, det vill säga ett brott mot en sociologisk norm, eller
2) en statistisk avvikelse, det vill säga hur mycket något avviker från ett medelvärde.

Vilket är det? De som argumenterar mot dig tror antagligen att du menar 1) medan du på något ställe tycks mena 2). Men om du menar 2), varför talar du då om sociologi?
Ja, ja, ja men då säger vi väl i statistisk bemärkelse, även om sociologin mycket använder sig av statistik.
Det spelar ingen roll vad man skriver om HBTQ, som inte på pricken överenstämmer med rörelsens mening, för man blir alltid stämplad som homofob. För övrigt anser jag självklart att, om en majoritet utgör 90-95 procent, så utgör de övriga en avvikelse från normen. Annars är ju norm ett meningslöst begrepp.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 17 nov 2012, 20:14

BenGaliEld skrev:Det spelar ingen roll vad man skriver om HBTQ, som inte på pricken överenstämmer med rörelsens mening, för man blir alltid stämplad som homofob.
Nej, man blir stämplad som homofob om man häver ut sig ogrundade och fördomsfulla påståenden som redan vederlagts hundratals gånger.
För övrigt anser jag självklart att, om en majoritet utgör 90-95 procent, så utgör de övriga en avvikelse från normen. Annars är ju norm ett meningslöst begrepp.
Som sagt, du blandar fortfarande ihop med vanligt/sällsynt i en statistisk mening med acceptabelt/förkastligt i en normativ bemärkelse. Homosexualitet må vara statistiskt sällsynt, men det betyder inte att det är förkastligt i en normativ bemärkelse.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 17 nov 2012, 20:56

BenGaliEld skrev:För övrigt anser jag självklart att, om en majoritet utgör 90-95 procent, så utgör de övriga en avvikelse från normen. Annars är ju norm ett meningslöst begrepp.
Fast det du säger nu är ju enligt 2) ovan.

En norm har att göra med hur något bör vara. Det finns en värdering. När du då talar om avvikelse från normen så menar du ju, enligt gängse språkbruk, att det är något fel på de 5-10% som avviker från normen.

Att säga att något är ovanligt har inte alls samma betydelse som att säga att något avviker från normen. Det första behöver inte innebära en värdering, men det andra innebär helt klart en värdering.

Råkade du oavsiktligt stoppa foten i munnen igen, eller?

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 17 nov 2012, 23:09

BenGaliEld skrev:Men eftersom du nämner det, så får jag hålla med om att en läggning som inte producerar barn är improduktiv för samhället. Det är reservationslöst en poänglös störning.
Bild
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 18 nov 2012, 01:02

BenGaliEld skrev:men undviker nogsamt att beröra den mycket kontroversiella genus- och genderforskningen som bedrivs i landet.
De är inte kontroversiella. Några kritiker är kontroversiella.
BenGaliEld skrev:Hjernevask har diskvalificerat genusforskningen i Norge och resultatet torde bli detsamma i Sverige. Om du inte sett serien, så se den på nätet och begrunda genusforskningens ytterst tvivelaktiga verksamhet.
Den är norsk.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » sön 18 nov 2012, 09:35

micke.d skrev:
BenGaliEld skrev:För övrigt anser jag självklart att, om en majoritet utgör 90-95 procent, så utgör de övriga en avvikelse från normen. Annars är ju norm ett meningslöst begrepp.
Fast det du säger nu är ju enligt 2) ovan.

En norm har att göra med hur något bör vara. Det finns en värdering. När du då talar om avvikelse från normen så menar du ju, enligt gängse språkbruk, att det är något fel på de 5-10% som avviker från normen.

Att säga att något är ovanligt har inte alls samma betydelse som att säga att något avviker från normen. Det första behöver inte innebära en värdering, men det andra innebär helt klart en värdering.

Råkade du oavsiktligt stoppa foten i munnen igen, eller?
Hade jag menat det du skriver hade jag använt begreppet social norm. Det gjorde jag avsiktligt inte.
Det finns olika betydelse och användning av ordet norm pappskalle. Läs på och sluta beskylla mig för
sådant som jag inte skrivit eller menat.

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » sön 18 nov 2012, 09:41

JemyM skrev:
BenGaliEld skrev:men undviker nogsamt att beröra den mycket kontroversiella genus- och genderforskningen som bedrivs i landet.
De är inte kontroversiella. Några kritiker är kontroversiella.
BenGaliEld skrev:Hjernevask har diskvalificerat genusforskningen i Norge och resultatet torde bli detsamma i Sverige. Om du inte sett serien, så se den på nätet och begrunda genusforskningens ytterst tvivelaktiga verksamhet.
Den är norsk.
Den genusforskning som förnekar skillnader mellan män och kvinnor och som påstår att kön är sociala konstruktioner och som i extremfall hävdar att sexuell läggning är fråga om val, är mycket suspekt och kontroversiell. Åtminstone utifrån naturvetenskapligt perspektiv.
Det betyder inte att man inte bör forska om sociala och ekonomiska skillnader i samhället, beroende på kön.

BenGaliEld

Inlägg av BenGaliEld » sön 18 nov 2012, 09:46

Moridin skrev:
BenGaliEld skrev:Det spelar ingen roll vad man skriver om HBTQ, som inte på pricken överenstämmer med rörelsens mening, för man blir alltid stämplad som homofob.
Nej, man blir stämplad som homofob om man häver ut sig ogrundade och fördomsfulla påståenden som redan vederlagts hundratals gånger.
För övrigt anser jag självklart att, om en majoritet utgör 90-95 procent, så utgör de övriga en avvikelse från normen. Annars är ju norm ett meningslöst begrepp.
Som sagt, du blandar fortfarande ihop med vanligt/sällsynt i en statistisk mening med acceptabelt/förkastligt i en normativ bemärkelse. Homosexualitet må vara statistiskt sällsynt, men det betyder inte att det är förkastligt i en normativ bemärkelse.
Å, V A D är det som vederlagts?, som jag ordagrant har påstått.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 18 nov 2012, 11:24

BenGaliEld skrev:
micke.d skrev:Råkade du oavsiktligt stoppa foten i munnen igen, eller?
Hade jag menat det du skriver hade jag använt begreppet social norm. Det gjorde jag avsiktligt inte.
Det finns olika betydelse och användning av ordet norm pappskalle. Läs på och sluta beskylla mig för
sådant som jag inte skrivit eller menat.
Tack.

Vad beskyllde jag dig för?

Du är inte den förste, och antagligen inte den siste, som inte har koll på vad norm betyder. Vänligen kolla upp saken. T ex Nationalencyklopedin och SAOB är eniga.

Skriv svar