2005:1; Poltergeisten i fakta och fantasi, Annika Johansson

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
Garvarn
Kontakt:

2005:1; Poltergeisten i fakta och fantasi, Annika Johansson

Inlägg av Garvarn » tor 10 mar 2005, 13:34

I Annika Johanssons artikel Poltergeisten i fakta och fantasi har det insmygit sig några sakfel som jag härmed redovisar:

1848 var Margaret och Kate 10 respektive 7 år gamla. Möjligen har författaren fått sin uppgift från den första publicerade rapporten, eller uppgifter som springer ur denna, om systrarnas verksamhet, i vilken det felaktigt anges att de är 15 och 11. Margaret föddes 1838 och Kate 1841. Författaren nämner sedan att en tredje syster, Leah, som börjar delta i aktiviteterna var en lillasyster. I själva verket var hon 23 år äldre än Margaret och redan gift. Leah deltog heller inte i systrarnas "show" utan verkade snarare som systrarnas manager.

Jag vet inte riktigt var författaren har fått uppgifterna att systrarna skapade sina ljud med bleckplåtar som knäpptes med tårna. I sitt erkännande 1888 (New York World, 21 oktober) säger Margaret själv att systrarna började sin bana med att knyta ett snöre till ett äpple och genom att dra i detta och släppa det i golvet framkallade man dunsarna som mamman följaktligen inte kunde förknippa med systrarnas position. Först i Rochester upptäckte systrarna hur de kunde skapa oljud med sina knogar och leder men hon nämner ingenting om bleckplåtar i skorna. När hon i samband med sin bekännelse demonstrerar sina förmågor för ett fullsatt auditorium i Musikakademin i New York, placerar hon sin nakna fot på en pall och framkallar med tåns leder dessa knäppningar. Tre läkare på scenen bevittnar detta och undersöker foten. Bleckplåtar var säkerligen en metod som användes av andra medium men jag hittar ingen uppgift om att systrarna Fox skulle ha gjort det.

(I viss mån korrigerar detta en del av uppgifterna även i S-O Hanssons artikel Mirakel medelst bedrägeri i samma nummer.)

Mina källor är i första hand A Magician Among the Spirits av Harry
Houdini och af Geijerstams Modern Vidskepelse. För systrarnas korrekta åldrar konsulterade jag diverse spiritistiska hemsidor för bekräftelse, eftersom även Houdini har angett fel ålder (8 resp 6,5).

Jag hoppas att detta inte kastar någon skugga på artikeln i övrigt.

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » mån 14 mar 2005, 16:43

Jag reagerade också på diskrepansen mellan Annika Johanssons och Sven Ove Hanssons förklaring av systrarna Fox' "ljud".

Skriv svar