2005:2; Miljöpartiet och vetenskapen, Jesper Jerkert

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
SuperDupe

2005:2; Miljöpartiet och vetenskapen, Jesper Jerkert

Inlägg av SuperDupe » ons 08 jun 2005, 16:01

Jag har just läst artikeln Miljöpartiet och vetenskapen av Jesper Jerkert, vilken jag fann upplysande.

Vad jag skulle vilja se här på forumet är en debatt om miljöpartiets stöd till alternativmedicin, och på vilka grunder man har den. Jag gissar att eventuella miljöpartister på detta forum knappast stödjer nämnda politik, men de kanske skulle kunna bidra med erfarenheter kring hur man resonerar i partiet. Ännu bättre skulle det förstås vara om någon talesman för miljöpartiet var beredd att här diskutera frågan.

Har miljöpartiet blivit informerade om artikeln i fråga? Om inte så vore det nog inte en så dum idé - om inte annat så för möjligheten till en replik i nästa Folkvett, om ingen är beredd att diskutera här.

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » ons 08 jun 2005, 16:07

Jag har sett till att mp får tidningen. Dels skickas ett exemplar till partistyrelsen i största allmänhet, dels skickas ett ex till riksdagsledamoten Ingegerd Saarinen, med vilken jag diskuterat denna fråga en smula. Hon visade sig - överraskande - vara mycket mer öppen för min kritik än jag trodde att hon skulle vara. Vi får se om något officiellt svar från mp dyker upp.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 08 jun 2005, 16:13

Lite begreppsförvirring:

Med biodynamisk odling så menar väl de allra flesta i det här landet odling som sker utan gifter; biodynamisk = ekologisk. Rätt så oproblematiskt? Att termen kommer från antroposofin fick jag reda på rätt nyligen, då man i något vin-sammanhang gjorde skillnad på "ekologiskt vin" och "biodynamiskt odlat vin", i det senare fallet tillämpades div. trollerier av den sort som beskrivs i artikeln.

Jag är rätt säker på att de flesta miljöpartister använder "biodynamisk" utan några som helst antroposofiska baktankar, eller ens kunskapen om att de finns.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 08 jun 2005, 16:35

Hexmaster skrev:Lite begreppsförvirring:
. . .
Jag är rätt säker på att de flesta miljöpartister använder "biodynamisk" utan några som helst antroposofiska baktankar, eller ens kunskapen om att de finns.
Du menar att de inte vet vad de pratar om :o

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 08 jun 2005, 18:08

Nja, det finns naturligtvis många som mycket väl vet vad som menas, och som tycker det är bra och så - de som fick dit det i programmet hör gissningsvis till den kategorin - men jag är rätt säker på att det är bra många i det här landet, i (mp) och utanför, som inte känner till att det finns någon skillnad på "biodynamisk" och "ekologisk".

Edit: Här är en motion signerad Gudrun Lindvall (mp), ser i hastigheten inte om JJ hänvisar till den men den skulle kunna vara ett utmärkt exempel på hur någon som mycket väl känner till skillnaden på "biodynamisk" och "ekologisk" använder dem på ett försåtligt sätt. Om man tror att de är synonymer så lär man inte komma på bättre tankar om man läser motionen, man får läsa mycket noggrant för att inse att motionären känner till skillnaden.

http://www.mp.se/files/18100-18199/file_18197.pdf
Men CUL är inte ensamma om intressant forskning om ekologiska odlingsmetoder. Även i Järna bedrivs sådan forskning, där med biodynamiska förtecken.
En antydan till att forskningen i Järna har en annan inriktning än den som CUL bedriver. Lätt att missa om man inte vet vad man letar efter.

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » ons 08 jun 2005, 18:40

Med biodynamisk odling så menar väl de allra flesta i det här landet odling som sker utan gifter; biodynamisk = ekologisk.
Det är möjligt att de flesta menar så, men det är alltså inte vad ordet egentligen betyder.

Jag tror inte att de som författat mp:s partiprogram är okunniga om skillnaden mellan biodynamisk och "ekologisk" odling. Med tanke på mp:s konsekventa stöd till antroposofisk verksamhet verkar det troligt att de är högst medvetna om begreppets innebörd. Att en hel del gräsrotsmiljöpartister i och för sig är okunniga om skillnaden betvivlar jag inte.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 08 jun 2005, 18:43

Japp, då är vi helt överens. Med tillägget att jag är övertygad om att det är helt få som känner till skillnaden, och som inte är antroposofer eller som studerat antroposofin lite närmare.

SuperDupe

Diskussionen i miljöpartiet

Inlägg av SuperDupe » ons 08 jun 2005, 18:49

jjerkert skrev:Att en hel del gräsrotsmiljöpartister i och för sig är okunniga om skillnaden betvivlar jag inte.
Det är en av anledningarna till att jag är nyfiken på hur man resonerar kring det här i partiet, om man gör det. Hur många av medlemmarna - och väljarna - vet vad det egentligen handlar om?

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 08 jun 2005, 18:56

Man kan ju undra hur Åsa Domeij och Maria Wetterstrand ser på de här frågorna. De har ju båda två gedigen naturvetenskaplig skolning.
Åsa Domeij är agronom och Maria Wetterstrand har biologexamen.

Nide

Inlägg av Nide » tor 09 jun 2005, 08:58

Man kan ju undra hur Åsa Domeij och Maria Wetterstrand ser på de här frågorna.
Det skulle jag också gärna vilja veta. Man tycker att de borde ha någorlunda koll på vad de egna partiet tycker och tänker. I vilket fall som helst är det beklämmande för dem.

Är det här något som man borde skicka vidare till någon respekterad mediakanal, exempelvis årets folkbildare Robban Aschberg, "Uppdrag Granskning" eller "Kalla Fakta"?

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tor 09 jun 2005, 22:10

Man kan ju hoppas att en och annan journalist läser Folkvett.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 13 jun 2005, 14:08

Kollade just med en av de ledande miljöpartisterna i kommunen där jag jobbar, han visste att det var skillnad på "biodynamisk" och "ekologisk" men inte mycket mer; att det kommer från antroposofin var t.ex. en nyhet.
Eftersom han mycket väl visste vem Gudrun Lindvall var, och t.o.m. förmodligen skulle träffa denna under sommarens politiska arbete, så lovade han att ta upp frågan vid tillfälle, alltså varför de söker medel till biodynamisk forskning utan att klargöra skillnaden mellan denna och ekologisk forskning.

Här är min egen grej:
http://www.faktoider.nu/biodynamiskt.html

Einar

Inlägg av Einar » tis 14 jun 2005, 00:33

Måste ta och skriva ett mail till Maria Wetterstrand som jag annars tycker är en mycket vettig kvinna. Har svårt att se henne försvara detta faktiskt.

mikkeX

Inlägg av mikkeX » lör 18 jun 2005, 07:28

Hittade följande på odla.nu:
Biodynamiska grönsaker är ofta populära för att de smakar mer än konventionellt odlade och har bättre näringsvärde och lagringsduglighet. Många som är allergiska kan äta biodynamiskt odlade grönsaker utan problem.
Antar att det inte finns något som kan bevisa detta? Det där med allergi verkar synnerligen suspekt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 18 jun 2005, 23:09

Tackar, ett utomordentligt exempel på hur någon som uppenbarligen är insatt i biodynamisk odling beskriver det hela utan att gå närmare in på, vad ska vi säga, besvärande detaljer - ja, det skulle vara stycke #1 då, där de astrologiska komponenterna mer än antyds. Att man "använder diverse preparat för att få en bra balans i jorden", ja va f-n, det gör man väl med konstgödsel med...

När jag ändå skriver kan jag nämna att miljöpartisten jag kontaktade letade reda på ett ställe i västsverige där man skrivit in i själva detaljplanen att ett visst område skulle ägnas åt biodynamisk odling. Är det folk som gillar ekologiskt som gått i fällan? Det återstår att se.

Skriv svar