2005:2; Miljöpartiet och vetenskapen, Jesper Jerkert

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

MP fortsätter att vandra pseudovetenskapens väg

Inlägg av FudoMyoo » sön 28 maj 2006, 10:32

Ninjaeconomist redogör för Miljöpartiets fortsatta stöd för ockultism och pseudovetenskap. Lyckligtvis finns det krafter i partiet som vill göra upp med detta arv, men partistyrelsen yrkade avslag på samtliga punkter.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: MP fortsätter att vandra pseudovetenskapens väg

Inlägg av pwm » sön 28 maj 2006, 12:59

FudoMyoo skrev:. . . men partistyrelsen yrkade avslag på samtliga punkter.
Fördomsfull som jag är, tror jag att man helt enkelt är orolig för att mista en rejäl bit av sitt väljarstöd :(

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: MP fortsätter att vandra pseudovetenskapens väg

Inlägg av FudoMyoo » sön 28 maj 2006, 13:55

pwm skrev:Fördomsfull som jag är, tror jag att man helt enkelt är orolig för att mista en rejäl bit av sitt väljarstöd :(
Jag tror du har rätt. Fördomar är (tyvärr kanske) inte alltid felaktiga.
Ordnung muss sein.

joal

Inlägg av joal » sön 25 nov 2007, 02:12

Varför stödjer just mp ovetenskap?

Jag tror att svaret främst finns att finna i partiets civilisationskritiska grundhållning och ursprung. Förakt för moderniteten, det opersonliga, "massamhället"; fokus snarare på det partikulära än det universialiserbara.

Den lilla gemenskapen vs människofientliga utspyende skorstenar.

Eller ett vänt "holistiskt" omhändertagande vs hård rationell mekaniskt kall trist evidensbaserad vård (eller jordbruk o.s.v).

Förakt och skepsis inför nya ordningar är ju mp knappast först med. Det tycks snarast vara en mänsklig reflex (jämför gammal centerpartistisk allmogefascism..).

/jonas

Skriv svar