Boken "Hur går det till inom vetenskapen?"

Ge förslag till redaktionen eller diskutera artiklar i tidskriften Folkvett. Ange författare, nummer och årgång i rubriken.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Boken "Hur går det till inom vetenskapen?"

Inlägg av FudoMyoo » tis 02 aug 2005, 23:38

Sören Halldén, Filosofiproffesor från Lund, har nyligen skrivit denna bok. Den verkar intressant, så jag undrar om någon har läst den. och isåfall, vad tyckte ni?

En recension av Sture Linnér från SvD, kan läsas här och en annan av Aftonbladets Åsa Linderborg, kan läsas här
Ordnung muss sein.

SuperDupe

Recensionsmaterial

Inlägg av SuperDupe » ons 03 aug 2005, 00:17

Jag har inte läst den, men som du säger verkar den klart intressant. Någon med erfarenhet av forskarvärlden skulle gärna få recensera den i Folkvett, tycker jag.

Faktum är att jag tar mig friheten att flytta tråden till Tipsa Folkvett, för om den inte har uppmärksammats tidigare är det hög tid nu!

SuperDupe

Re: Boken "Hur går det till inom vetenskapen?"

Inlägg av SuperDupe » fre 18 nov 2005, 23:18

FudoMyoo skrev:Den verkar intressant, så jag undrar om någon har läst den. och isåfall, vad tyckte ni?
Nu har jag läst den. Jag hade ganska höga förväntningar - inte minst på grund av att Halldén rimligen kan området - men jag blev något besviken. Jag uppfattade det inte som att han presenterade någon icke uppenbar kritik (kan sammanfattas: vetenskapen i praktiken går inte till så som man vill i vetenskapsteorin, på grund av att en mängd sociala och psykologiska fenomen påverkar verksamheten och individerna i den). Några förslag på hur man ska göra för att det ska kunna bli bättre presenterades såvitt jag minns inte.

Samtidigt, känner man på sig att man har en idealiserad och naiv bild av hur vetenskapande går till i praktiken så kan den vara läsvärd.

Användarvisningsbild
Johan Sperling

Inlägg av Johan Sperling » lör 19 nov 2005, 02:59

Boken recenseras av Hanno Essén i nästa nummer av Folkvett.

Användarvisningsbild
Dan

Inlägg av Dan » lör 19 nov 2005, 08:37

Skriv svar