Har USA världens fulaste arkitektur?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » lör 08 mar 2008, 16:29

Jag skulle nog vilja påstå att det finns få länder som uppvisar så vacker och variationsrik arkitektur som USA, från åtminstone 1800-tal och framåt. South Carolinas och Georgias äldre stadsdelar med tydliga europeiska influenser, Californiens "laid back"-arkitektur med prägel av sol och öken, Chicagos typiska 20- och 30-talsmetro ("The Wrigley Building"!), blandat med senare skrävelbyggen som The Hancock Building och Sears Towers. Så New Yorks arkitektoniska oaser -- Frank Lloyd Wrights lekfullhet som pema redan visat, samt många fler, mindre kända. En lunch sänkt under markplan på Whitney Museum är en makalös upplevelse.

Jag tror inte man kan döma USA:s arkitektur utifrån vykort och TV-serier.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 08 mar 2008, 22:43

"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
teofil
Kontakt:

Inlägg av teofil » lör 08 mar 2008, 23:26

pema skrev: Vad som framför allt skiljer sig är stadsplaneringen - ofta i avsaknad av en tydlig stadskärna och den förtätning man är van vid i Europa.
En sanning med modifikation. i Europa har ju inte mycket stad byggts sen bilismen slog igenom. De stadskärnor som finns har skapats tidigare. Sedan ca 1950 har nästan allt som byggts varit antiurbant och anpassat till minst en bil per hushåll.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » sön 09 mar 2008, 07:13

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att jag inte alls håller med, och svaret på frågan är nej.

Jag tycker t.ex. mycket om arkitekturen i San Francisco-området. Den är inte storslagen eller ultramodern på något sätt men väldigt trevlig. I de äldre områdena i Bay Area är villaområdena bra mycket mer inspirerande än svenska, varenda hus ser annorlunda ut. Arkitekturen i San Francisco är inte lika progressiv som man kunde vänta sig av staden i övrigt, dock. Det finns för mycket folk som protesterar mot nya moderna byggnader (samma fenomen som i Sthlm...). De håller t.ex. på att bygga två nya skyskrapor (som kommer att bli de högsta i stan) ungefär där Bay Bridge kommer in och det är ett jädra gnäll om dem.

Fast det finns en del intressanta hus:
San Francisco Museum of Modern Art
Transamerica Pyramid
De Young Museum

Stadsbilden är annorlunda än i Europa, ja. San Francisco är den näst mest tättbefolkade staden i USA läste jag nånstans, och om ni varit där vet ni att så värst tätt är det inte. Utanför de centrala delarna är det som överallt annars nästan bara tvåvåningshus.

Slutligen: varför finns det inga skyskrapor i Stockholm? Det är nåt jag funderat på länge.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » sön 09 mar 2008, 10:08

Svaret få frågan är väl att som med alla företeelser finns det sämsta i USA och även det bästa.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 09 mar 2008, 16:19

Visst finns det många vackra byggnader i USA, men de är lite svåra att hitta i ett stort land där de flesta hus är fula. Det var därför jag startade tråden. Jag är särskilt tacksam för tipsen om Chicago, blir nästan sugen på att åka.

Men medan amerikansk film, musik och datorspel besegrar övriga världens på walkover, så är arkitekturen inte alls i klass med den som finns överallt i Europa.

Det beror förmodligen på att brådska är en dygd i USA. Och brådska är nyttigt när man skapar intellektuella verk, men dåligt när man skapar fysiska verk.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » sön 09 mar 2008, 16:37

Knurd skrev:Visst finns det många vackra byggnader i USA, men de är lite svåra att hitta i ett stort land där de flesta hus är fula. Det var därför jag startade tråden. Jag är särskilt tacksam för tipsen om Chicago, blir nästan sugen på att åka.
Annars är Portland, OR en pärla och berömt både för sin stadsplanering och hus - så som den första större postmodernistiska byggnaden i USA ritad av Michael Graves.

krx

Inlägg av krx » mån 10 mar 2008, 00:29

pema skrev: Annars är Portland, OR en pärla och berömt både för sin stadsplanering och hus - så som den första större postmodernistiska byggnaden i USA ritad av Michael Graves.
Man tackar, bockar och bugar!
Finns mycket bra att säga om denna stad!

krx

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 10 mar 2008, 01:07

Å,gud vad jag vill till USA!

Någon som varit i New Orleans efter Katrina?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 10 mar 2008, 10:32

Det är ju också så att moderna byggander inte kan fläska på med hantverk på samma sätt man gjorde förr, eftersom det är personal som kostar, snarare än materialet. Hur många "klassiskt sköna" byggnader byggs det i europa idag? Inte många, och det är nödvändigtvis inget dåligt heller. Modern arkitektur har andra förutsättningar.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Anders

Re: Har USA världens fulaste arkitektur?

Inlägg av Anders » tis 11 mar 2008, 00:33

TurTure skrev:Tycker nog att arkitekturen i Sverige och Norden är rent beklämmande ful med några undantag från ca 1950 till nu! Var tog stadsbyggandet vägen i Sverige? Numera så slänger man ut punkthus på en gräsmatta(hus i park som det kallas). Läs mer om eländet på t ex yimbys hemsida!
Håller med! Bygg fler och högre hus i Stockholm, Malmö och Göterborg. Se till att folk flyttar in i innerstaden istället för ut på de åkrar man kallar förstäder. Riv upp (nästan) alla pyttiga gräsplättar mellan befintlig bebyggelse och bygg mer hus där. En rik nation bygger nytt, en fattig har inte råd. Visst ska vi visa världen att vi har råd!

Men det är klart, när skönhetsråd och andra tomtar får bestämma så lär väl Stockholm förvandlas till betongdamm, och likt slussen, falla ner i strömmen innan vi får några nybyggen av rang i innerstan.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
dokken

Re: Har USA världens fulaste arkitektur?

Inlägg av dokken » tis 11 mar 2008, 00:44

Anders skrev:Visst ska vi visa världen att vi har råd!
Ja för fanken, ett par rejäla skrytbyggen som får Ceausescus palats att framstå som en friggebod, det lär tvinga ner danskjävlarna, norrbaggarna och finnpajsarna på knä!

Användarvisningsbild
Clajo

Inlägg av Clajo » tis 11 mar 2008, 00:48

nä, behåll de gröna plättar som finns, och bygg högre

FredrikF

Inlägg av FredrikF » tis 11 mar 2008, 01:03

Knurd skrev: ...amerikansk film, musik och datorspel besegrar övriga världens på walkover,
Verkligen?
The only people who are obsessed with food, are the anorexic and the morbidly obease. And that, in erotic terms, is the catolic church in a nutshell. /Stephen Fry

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » tis 11 mar 2008, 03:48

Man bör inte ta vad Paul Graham skriver på för stort allvar när han skriver om annat än Lisp. Snubben har ett ego som växt bortom alla rimliga proportioner vilket fått han att tro att han är expert på precis allt.

Skriv svar