Sexuell läggning

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Xenu
Avstängd

Inlägg av Xenu » lör 29 mar 2008, 22:37

Malin80 skrev:Här har du en som är helt hetro. Jag har visserligen tänkt tankar i stil med: "Jag undrar hur det skulle vara att ha sex med en tjej? Dom har ju ingen kuk?" Jag har fått tillfällen att prova, både ostört och utan att andra får veta det. Men alltid kommit fram till att det är en sak som jag inte har lust att ta reda på.
Okej, du har inga drag av homo. Men nu var det ju inte det jag pratade om. En renodlad hetero enligt min definition ovan blir attraherad av ALLA som är av motsatt kön. Och det misstänker jag att du inte blir! :P

Grejjen är att könstillhörighet bara är ett par egenskaper bland många egenskaper. Vissa attraheras bara av män oavsett om de är kort- eller långthåriga, vissa attraheras bara av långhåriga oavsett om de är kvinnor eller män, vissa attraheras bara av långhåriga män. Och så vidare in adfinitum. Vilka egenskaper som spelar roll, och hur stor roll, varierar från person till person.

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » lör 29 mar 2008, 23:31

Xenu skrev:
Malin80 skrev:Här har du en som är helt hetro. Jag har visserligen tänkt tankar i stil med: "Jag undrar hur det skulle vara att ha sex med en tjej? Dom har ju ingen kuk?" Jag har fått tillfällen att prova, både ostört och utan att andra får veta det. Men alltid kommit fram till att det är en sak som jag inte har lust att ta reda på.
Okej, du har inga drag av homo. Men nu var det ju inte det jag pratade om. En renodlad hetero enligt min definition ovan blir attraherad av ALLA som är av motsatt kön. Och det misstänker jag att du inte blir! :P
Nej, det håller jag inte med om.
Om jag säger att jag gillar nötter, men sedan säger att jag inte gillar cashewnötter pga deras mjöliga konsistens, så betyder ju inte det att jag inte är nötgillare alls helt plötsligt. Det är bara cashewnötter som jag inte gillar.
Någon som säger sig gilla frukt kanske inte gillar den kletiga konsistensen hos banan och därför undviker banan, men äter alla andra frukter.

För att man ska vara 100% hetero-tjej måste man inte gilla alla män!
Jag kanske gillar män som är smala (för att jag själv är det.)
Eller såna som är smalt utrustade för att jag är en liten tjej i det avseendet.
Eller stora (av samma anledning eller för den motsatta anledningen.)
Eller så vill jag ha män som är lite runda för att det är mysigare att krama en mjuk kudde än en pinn-docka.

Det går inte att säga att en hetero MÅSTE tända på ALLA av det motsatta könet.
Däremot kan man säga att en hetero BARA tänder på det motsatta könet, men INTE nödvändigtvis på ALLA av detta motsatta kön.
En gay person tänder på samma kön, men inte nödvändigtvis på alla av samma kön. Det kan alla som någon gång haft en gay-kompis av samma kön intyga.

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » lör 29 mar 2008, 23:49

Malin80: Är det en slump att du bytt avatar till en katt som runkar i en ballong? (ballongfetischist?) :D

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 29 mar 2008, 23:54

Ventromedial skrev:Är det en slump att du bytt avatar till en katt som runkar i en ballong?
Ah, jag som trodde att jag med mitt inlägg om könsmaktsordningen i sängkammaren skulle vinna denna lördags pokal med avseende på suspekta inlägg, men jag erkänner mig besegrad.

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » sön 30 mar 2008, 00:25

dokken skrev:
Ventromedial skrev:Är det en slump att du bytt avatar till en katt som runkar i en ballong?
Ah, jag som trodde att jag med mitt inlägg om könsmaktsordningen i sängkammaren skulle vinna denna lördags pokal med avseende på suspekta inlägg, men jag erkänner mig besegrad.
Menar du att jag gjort suspekt inlägg eller syftar du på inlägget om ballong-runkning? Eller nåt annat?

Xenu
Avstängd

Inlägg av Xenu » sön 30 mar 2008, 08:56

Malin80,
Ditt resonemang är helt hållbart, så länge som vi pratar om huruvida du gillar nötter eller ej. Men vi pratar ju snarare om huruvida att gilla nötter ÄR din smak när det gäller mat. Den dag som nötätare med självklarhet anses vara din kulinariska inriktning och framförallt HELA din kulinariska inriktning... det är då som det är dags att påpeka att du inte gillar cashewnötter, och att du faktiskt gillar apelsinjuice också!

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » sön 30 mar 2008, 09:10

Malin80 skrev:Menar du att jag gjort suspekt inlägg eller syftar du på inlägget om ballong-runkning? Eller nåt annat?
Om man citerar en annan person i sitt inlägg är det vanligtvis den man vänder sig till. Det var inte dig jag citerade.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 31 mar 2008, 11:00

Xenu skrev:En renodlad hetero enligt min definition ovan blir attraherad av ALLA som är av motsatt kön.
Det känns som en märklig definition. Visst är könstillhörigheten dynamisk och har också inslag av andra preferenser än just kön (personlighet, utseende, fransk brytning eller vad du vill). Varför skulle begreppet heterosexuell innebära att man är attraherad av alla av motsatt kön? Man kanske upplever vissa som oattraktiva eller på andra sätt av- eller o-tändande, trots att dessa tillhör det kön man attraheras av.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » mån 31 mar 2008, 11:06

trilobite skrev:
Xenu skrev:En renodlad hetero enligt min definition ovan blir attraherad av ALLA som är av motsatt kön.
Det känns som en märklig definition. [...] Man kanske upplever vissa som oattraktiva eller på andra sätt av- eller o-tändande, trots att dessa tillhör det kön man attraheras av.
:wink: Men då kanske man är endast 50% heterosexuell och de andra 50%:en asexuell! :wink:

Xenu
Avstängd

Inlägg av Xenu » mån 31 mar 2008, 11:20

Malin80 skrev: :wink: Men då kanske man är endast 50% heterosexuell och de andra 50%:en asexuell! :wink:
Eller till exempel 50% heterosexuell, 25% personlighetsstypX-sexuell och 25% kroppstypY-sexuell :wink:

Xenu
Avstängd

Inlägg av Xenu » mån 31 mar 2008, 11:22

trilobite,
Visst är det så. Problemet är att vår kultur gör anspråk på att heterosexualiteten och homosexualiteten är allomfattande. Givetvis ställs dessa läggningarna aldrig till granskning för detta anspråk, för då skulle ju illusionen rämna direkt.

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » mån 31 mar 2008, 12:10

Håller med. Könspreferens är en ganska vag generalisering som sällan ens fungerar som generalisering när det kommer till kritan.

Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande » mån 31 mar 2008, 14:48

Xenu skrev:Problemet är att vår kultur gör anspråk på att heterosexualiteten och homosexualiteten är allomfattande.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att det finns personer som inte befinner sig någonstans på den glidande skalan mellan fullständig heterosexualitet och fullständig homosexualitet? Eller menar du att det finns andra preferenser som är lika viktiga som positionen på homo/hetero-skalan? Eller kanske något helt annat?

Användarvisningsbild
Antimateria

Inlägg av Antimateria » mån 31 mar 2008, 17:15

Christer Romson Lande skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar? menar du att det finns andra preferenser som är lika viktiga som positionen på homo/hetero-skalan? Eller kanske något helt annat?
Visst finns det andra preferenser!

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » mån 31 mar 2008, 18:12

Antimateria skrev:Visst finns det andra preferenser!
Jasså! Du bekräftar Sacrédeus sluttande plan.

Skriv svar