Konspirationsteorier om 11 september 2001

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 02 apr 2008, 18:33

Mikisen skrev:Det USA gjorde vid 9/11 är en "upprepning med modifikation" av pearl harbour.
Jag är stum av förundran.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » ons 02 apr 2008, 18:34

piotrr skrev:
Mikisen skrev:Har inte lust att diskutera mera här, det är uppenbart att folk redan bestämt sig för att tro gott om USAs regering, krigsbrott och brott mot mänskliga rättigheter till trots, samt deras historia, t.ex. pearl harbour och Nicaragua.
Anledningarna till att folk skrattar åt dig är två och bara det ena är att du tror på vansinniga konspirationsteorier. Det andra är att du tog skämtsidan The Onion på allvar.
Ja, jag erkänner mig rätt "ägd" där. Men hade fan inte förvånat mig, ändå.

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » ons 02 apr 2008, 18:34

Mikisen, jag har tidigare rekomenderat dig The Looming Tower av Lawrence Wright, men det verkar som du inte tog åt dig. Så jag rekomenderar den igen.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » ons 02 apr 2008, 18:36

Mikisen skrev:Men hade fan inte förvånat mig, ändå.
Det säger rätt mycket om hur din verklighetsuppfattning är beskaffad.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 02 apr 2008, 18:41

Jag tror på Atlantis. Vet inte varför men det känns bara så rätt. Ungefär som att hångla på krogen.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 02 apr 2008, 18:57

Mikisen skrev:Ja, jag erkänner mig rätt "ägd" där. Men hade fan inte förvånat mig, ändå.
Exakt där är ditt problem. Du är förmodligen alltför benägen att tro på sådant som faller in i din nuvarande världsbild. Var mer skeptisk. Du hade inte gått på "The Onion"-artikeln om du hade varit mer skeptisk, och du hade inte trott att USA medvetet och på egen hand sänkte lejonparten av sin flotta vid Pearl Harbor, om du hade varit mer skeptiskt lagd.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » ons 02 apr 2008, 19:19

Lars A. skrev:Jag tror på Atlantis. Vet inte varför men det känns bara så rätt. Ungefär som att hångla på krogen.
Hmm, ja... att du tror på Atlantis visar ju bara hur okritisk du är... :-/

piotrr skrev:
Mikisen skrev:Ja, jag erkänner mig rätt "ägd" där. Men hade fan inte förvånat mig, ändå.
Exakt där är ditt problem. Du är förmodligen alltför benägen att tro på sådant som faller in i din nuvarande världsbild. Var mer skeptisk. Du hade inte gått på "The Onion"-artikeln om du hade varit mer skeptisk, och du hade inte trott att USA medvetet och på egen hand sänkte lejonparten av sin flotta vid Pearl Harbor, om du hade varit mer skeptiskt lagd.
Nja, historien är något som de flesta här hade svalt med hull och hår. De diverse inspelningar som sägs vara bin laden tar säkert alla också på fullt allvar. Och uttalanden om att "snart är det Europas tur"... det är bara försök till att få med sig mer människor på deras sida, först skrämma, sedan håva in folkets godtrohet.

Jag anser snarare att det är du som inte är skeptisk. Det som kom fram om pearl harbour är dokumenterat. Sedan kan du välja att inte tro på det. Varför, vet jag inte.

USA är en krigsförbrytarstat med ett fängelse där man tillåter tortyr och där man kan spärra in vem som helst utan rättegång. En sådan stat försvarar du eller tror du gott om?

Nej nu bröt jag vad jag sa, att jag inte vill diskutera mer här... men nu är det slut.. ni får tro vad ni vill, och svälja den officiella propagandan med hull och hår.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 02 apr 2008, 19:23

Hmm, ja... att du tror på Atlantis visar ju bara hur okritisk du är... :-/
Kan du lära mig att tänka kritiskt? Jag kan behöva några pointers.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 02 apr 2008, 19:59

Mikisen skrev:Nja, historien är något som de flesta här hade svalt med hull och hår.
Och nu talar du alltså om World Trade Center? Där sätter du alltså DIG i motsats till DE FLESTA, som om du visste något som ingen annan visste, att du tillhör en utvald skara som inte sväljer "historien" med hull och hår för att du är så jävla duktig på att gå på vansinniga konspirationsteorier.

Vad är det som är oklart?
Mikisen skrev:Och uttalanden om att "snart är det Europas tur"... det är bara försök till att få med sig mer människor på deras sida, först skrämma, sedan håva in folkets godtrohet.
Du har alltså redan glömt bort bomberna i London och attentantet mot spanska tåg, eller så har du någon fin förklaring om att det i själva verket är Storbrittanien respektive Spanien som också har för vana att mörda sina egna medborgare och förstöra sin egen infrastruktur bara för att göra en poäng till stöd för sin valda politiska kurs.

Mikisen skrev:Jag anser snarare att det är du som inte är skeptisk.
Jag förstår att du anser det, men sanningen är att jag är den som är skeptisk mot vansinniga konspirationer för att de faller på sin egen låga trovärdighet. Det är inte trovärdigt att USA skulle sänka de starkaste delarna av sin egen flotta som ett steg i en medveten plan att gå till krig mot ett annat OERHÖRT FLOTTSTARKT land. Det vore vansinne på gränsen till självmord. Alltså behöver jag inte ens gräva ner mig i detaljerna kring eventuella tolkningsfrågor, eftersom själva föresatsen för en "konspirations" möjlighet är helt osannolik.

Det är occams rakkniv: DU går på de långsökta förklaringarna. Jag gör det inte. Där är det alltså jag som är skeptisk, medan du tror på de fantastiska och otroliga sagorna som spinns ihop med ett visst mått av politisk motivation i botten.

Mikisen skrev:USA är en krigsförbrytarstat med ett fängelse där man tillåter tortyr och där man kan spärra in vem som helst utan rättegång. En sådan stat försvarar du eller tror du gott om?
Det har inte med saken att göra. Du kan vara ett äckel och lukta illa men ändå vara en jävel på att programmera. Du kan vara skyldig till våldtäkt och ändå inte vara skyldig till mord. Att krigsförbrytelser har begåtts inom USAs militär har ingen inverkan på hur trovärdigt det är med teorier om att de sänkte sin egen flotta för att ge sig in i krig mot Japan eller sprängde sitt eget finansiella centrum för att ge sig in i krig mot Afghanistan, för det ena är dokumenterat, erkänt, granskat och upptaget i domstol medans det andra är teorier från folk som tror på UFOn och gaystrålar.

Även det faktum att USA ställer krigsförbrytare inom sina egna led inför rätta saknar motstycke i såväl Pearl Harbor som World Trade Center. Om det istället varit så att det hade varit konspirationer som hållt tyst om och förhindrat allmänheten från att känna till vad som hände på Abu Ghraib hade det KANSKE funnits en viss likhet. Nu blir det istället ett tydligt exempel på att du gör en liknelse som inte innehåller några paralleller med det du egentligen hävdar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

CAP

Inlägg av CAP » ons 02 apr 2008, 20:02

Mikisen skrev:Jag anser snarare att det är du som inte är skeptisk. Det som kom fram om pearl harbour är dokumenterat.
Tja mig veterligen så kan jag bara kommentera det jag "vet" själv...
1 Knäckningen av japanska JN-25 meddelande började med datering januari '42
2 Japanerna själva bekräftar radiotystnad fram till dagen för attack, när det nu var :)

det tål att sägas att all info mig veterligen inte finns tillgänglig ännu MEN betänk att USA var mer oroat över situationen i Europa och det problemet löstes inte av attacken på Pearl harbor av japanerna , det ordnade Hitler när han utan att behöva det, själv förklarade USA krig...

Sen slår det mig hur diaboliska amrisarna är... medan japanerna röjer på fastlandet (läs krigar) så utsätter USA dem för ett handelsembargo och inte nog med det de förlägger också ett antal tunga krigsfartyg på Hawaii!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 02 apr 2008, 21:30

Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » ons 02 apr 2008, 21:59

Mikisen.
Är det inte dags att lämna nu, med svansen mellan benen?
Gör dig inte till större åtlöje än du redan gjort!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 03 apr 2008, 08:25

Mikisen skrev: Det som kom fram om pearl harbour är dokumenterat. Sedan kan du välja att inte tro på det. Varför, vet jag inte.
.
Men vad exakt menar du hände vid Pearl Harbour? Att USA själva bombade, eller teorin att de kände till angreppet i förväg? Du är rätt diffus här.

Snarare pekar väl den tillgängliga infon att de förväntade sig en attack mot Filipinerna, snarare än Pearl Harbour. De drog fel slutsatser från tillgängliga data.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tor 03 apr 2008, 08:45

Det är klart att det var amerikanerna som bombade sin egen flotta i Pearl Harbour för att ha en anledning att gå i krig mot japanerna precis som japanerna sen bombade Hiroshima för att få bygga ett museum och tyskarna bombade Dresden för att i ett enda slag göra sig av med huvvudelen av sin, antagligen olönsamma, klarinettproduktion. Eller som när finnarna bombade Helsingfors och artilleribesköt Petsamo och Karelska näset österifrån för att få visa hur skickliga de var i vinterkrigföring.

Själv eldade jag upp mitt SL-kort och slog sönder min bil imorse för att ha en anledning att komma sent till jobbet. Hade jag bott på gångavstånd hade jag sågat av mig benen. Jag skyr inga medel.

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tor 03 apr 2008, 08:54

Pelle skrev:[Ändamålen helgar medlen in absurdum]
Klass! :D

Låst