Hur lätt är det att avla djur? (triops, ett kräftdjur)

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Haricots

Hur lätt är det att avla djur? (triops, ett kräftdjur)

Inlägg av Haricots » lör 12 apr 2008, 02:58

Bild
Jag har länge funderat över att det vore kul att ha ett litet projekt som inte tog så mycket tid där jag "förädlade" något djur.

Jag har tidigare odlat triops och tänkte att de har många egenskaper som passar, de har relativt kort livstid (30-90 dagar men de lägger sina ägg tidigare) och är väldigt lättskötta. Dessutom så ser de faktiskt otroligt fräna ut.
Men när jag undersökte det lite mer stötte jag på påståendet att de nästan alltid lägger ägg utan befruktning
"Due to the rareness of the males, mating tadpole shrimps have only been observed twice. The male attached himself to the female's carapace and bent his body so that a good deal of it was under the female. Next, he grabbed the female's eleventh pair of legs with his eleventh pair of legs."
Detta borde väll försvåra det hela något otroligt?
Det skulle förhindra att förändringarna jag selekterar för inte kan uppstå av kombinationer av tidigare anlag. Dessutom måste alla mutationer ske på en enda linje av dem. Eller?

Vad jag tänkte var att jag skulle låta dem växa upp helt och låta de flesta dö och därefter flytta de överlevande (eller de största) till en ny bunke där dessa skulle lägga sina ägg och kläcka dessa, och på så sätt selektera för längre liv (och antagligen då även för större storlek, indirekt)

Om nu detta med avsaknad av befruktning förstör min plan, finns det något liknande djur jag skulle kunna leka med istället?
Gärna då något som ser lite fränt ut. ;)

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 12 apr 2008, 09:48

HURRA!!!!!

Som du säger är nog triops inte lämpliga just för detta pga dess könlösa förökning.

De har ju inte heller förändrats märkbart sedan några hundra millioner år!
Bild

Guppies är mitt förslag.
Framavel av t ex kallvattenguppies kanske är ett intressant projekt? Kan ge spännande förskjutningar i ekosystemen!
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Matsan

Inlägg av Matsan » lör 12 apr 2008, 16:07

Zebrafiskar eller bananflugor kan nog rekommenderas. Även vanliga husflugor skulle nog kunna fungera fint.

Som föregående talare säger så är djur med sexuell reproduktion att föredra.

Vid närmare eftertanke så tror jag faktiskt att ungefär det du föreslår redan gjorts på bananflugor.

husmus
Avstängd

Re: Hur lätt är det att avla djur? (triops, ett kräftdjur)

Inlägg av husmus » sön 13 apr 2008, 10:16

Haricots skrev:Om nu detta med avsaknad av befruktning förstör min plan, finns det något liknande djur jag skulle kunna leka med istället?
Gärna då något som ser lite fränt ut. ;)
Tänk gärna på djurens väl och ve också innan du sätter igång att "leka" med levande varelser. Läs på om hur djuren vill leva, hur olika egenskaper nedärvs etc och jag anser att du bör formulera ett mål med det du gör. Det är alltid bra att ha en plan när man ska experimentera så att man har tänkt igenom det hela noggrant..

Har du planerat hur du ska dokumentera det du gör eller har du bara tänkt "gå på känsla" med dina experiment?
Finns det något syfte med dina experiment, eller är det bara som du skriver "lek"?
husmus - Mus musculus

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » mån 14 apr 2008, 18:28

Era förslag är säkert mer rimliga, men jag skulle föredra något djur som saknar ryggrad.
Bevingade kräk undviker jag också helst av praktiska skäl.

Funderar på att gå ut och leta efter den svenska varianten av triops i förhoppningen att den kanske har mer sexuell reproduktion. Problemet är ju bara att vi människor förstört nästan alla deras habitat i takt med att vi planterat ut fisk.
Kanske kan man rent av börja korsa de med de triopsägg som säljs och då få lite större genpol att experimentera med.

husmus:
Kommer jag att tänka på djurens välmående så kommer det vara i form av att jag vill att de ska överleva.
Jag har inga etiska problem kring djur med såpass begränsade nervsystem... det är inte möss vi pratar om.
Jag kommer säkert att föra någon form av dokumentation för att se mina eventuella framsteg. Det största syftet med projektet är att det verkar roligt.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 14 apr 2008, 19:48

Haricots skrev:Era förslag är säkert mer rimliga, men jag skulle föredra något djur som saknar ryggrad.
Landstingspolitiker?

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » mån 14 apr 2008, 19:52

Linda Kall skrev:
Haricots skrev:Era förslag är säkert mer rimliga, men jag skulle föredra något djur som saknar ryggrad.
Landstingspolitiker?
Men då återkommer problemet med att de nästan aldrig fortplantar sig sexuellt.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » mån 14 apr 2008, 19:57

Haricots skrev:
Linda Kall skrev:
Landstingspolitiker?
Men då återkommer problemet med att de nästan aldrig fortplantar sig sexuellt.
Och exponeras för selektionstryck endast vart 4:e år.
Obehag är det värsta jag vet.

husmus
Avstängd

Inlägg av husmus » tis 15 apr 2008, 06:57

Haricots skrev:Jag kommer säkert att föra någon form av dokumentation för att se mina eventuella framsteg. Det största syftet med projektet är att det verkar roligt.
Hur vet du om du uppnått några framsteg om du inte har en plan/ett mål från början?
husmus - Mus musculus

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 16 apr 2008, 18:18

Haricots skrev:Funderar på att gå ut och leta efter den svenska varianten av triops i förhoppningen att den kanske har mer sexuell reproduktion. Problemet är ju bara att vi människor förstört nästan alla deras habitat i takt med att vi planterat ut fisk.
Nja, det är väl snarare utdikning av våtmarker som är det stora problemet. De svenska arterna sköldbladfotingarna förökar sig huvudsakligen asexuellt och - vilket är det viktigaste i sammanhanget - är helt fridlysta.

Triops cancriformis är bara hittade på ett fåtal lokaler på ölands allvar (även om det säkert existerar andra platser också - själv drömmer jag om ett fynd i Hågadalens våtängar trots att platsen inte är optimal), Lepidurus arcticus - ett par platser i fjällkedjan, Lepidurus apus - en fyndplats i södra sverige.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

J_Waller

Inlägg av J_Waller » tor 17 apr 2008, 09:27

Haricots skrev: Bevingade kräk undviker jag också helst av praktiska skäl.
Det finns bananflugor som gjorts oflygfärdiga för att man lätt ska kunna odla dem hemma som mat till akvariefiskar.

Jag har också funderat på att göra liknande experiment, men tänkt att man skulle kunna använda nån växt av både praktiska och estetiska skäl. Backtrav är en kandidat, men frågan är om man kan korta generationstiden på något sätt...

Användarvisningsbild
Henning Strandin

Inlägg av Henning Strandin » tor 17 apr 2008, 10:54

J_Waller skrev:Jag har också funderat på att göra liknande experiment, men tänkt att man skulle kunna använda nån växt av både praktiska och estetiska skäl.
Orkidé? :-)
If you want to be deep you have to be boring.
--Charles Sanders Peirce

J_Waller

Inlägg av J_Waller » tor 17 apr 2008, 22:37

Ja, eller nån annan idé?

Skriv svar