Gillberg-Kärfve-debatten

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Behemoth
Avstängd

Inlägg av Behemoth » ons 07 maj 2008, 14:09

Vidugavia skrev:
Behemoth skrev: Jag tycker näppeligen att det är någon kontrovers eller "ideologisk strid" att man behandlar kemiska obalanser eller mindre produktionsfel i hjärnan med medicinering; snarare handlar det om medicin- och bilologifobi hos diverse typer. Visst, terapi kan ju hjälpa i vissa fall, men i många fall blir det bara prat och prat ända tills patienten tröttnar och hoppar från Kaknästornet.
Medans en allmän medicinering hjälper i alla fall, mot allt? Börjar misstänka att även jag hör hemma i den kategori du karrektäriserar som freudianska flummgubbar.
Erkänner gärna att mina fördommar mot PCJ antagligen är tämligen ogrundade och behöver utsättas för seriösa falsifieringsförsök...

Däremot hjälper psykofarmaka ofta mycket bra mot diverse psykiska sjukdommar, som exempelvis depression, scitzofreni, ADHD och olika panikångestsymptom. Med detta inte sagt att man ska gå och dela ut medicin till alla och envar oavsett om de behöver det eller inte, utan helt simpelt att medicin ofta är mer användbart mot psykisk ohälsa än terapi.

Är det något jag inte kan beskyllas för i den här frågan så är det att vara en freudiansk flummgubbe, då psykoanalysens grunddrag är just pratig terapi där det pratas och pratas och pratas, och där man försöker komma fram till en massa skruvade (och symboliska) orsaker till att man mår dåligt (vilket oftast härleds till oidipuskomplex för att man såg sin mamma naken när man var två år, snarare än kemiska obalanser i hjärnkontoret).

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » tor 08 maj 2008, 09:39

Medecin kontra terapi är när det gäller depression är väll igentligen ganska självklart:

Om jag har en signalsubstansbrist=medicin
Om jag mår dåligt pga av omständigheter som inte är fysiska=terapi

eller?
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

The Punisher

Inlägg av The Punisher » fre 09 maj 2008, 16:25

Hur är det med dessa dödsskjutningar på skolor i USA? Vissa skyller på psykofarmakan???

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » fre 09 maj 2008, 16:36

The Punisher skrev:Vissa skyller på psykofarmakan???
Är det en fråga eller ett påstående? Om det sistnämnda, vem gör det?

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » fre 09 maj 2008, 17:25

The Punisher skrev:Vissa skyller på psykofarmakan???
Japp, jag.

För lite psykofarmaka och för sällan leder till dödsskjutningar.

Användarvisningsbild
Behemoth
Avstängd

Inlägg av Behemoth » fre 09 maj 2008, 19:30

...andra förklaringar till skolskjutningarna kan ju vara å ena sidan obegränsad tillgång på livsfarliga skjutvapen, och å andra sidan det elitistiska och osolidariska amerikanska samhällsklimatet.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » fre 09 maj 2008, 20:47

Behemoth skrev:...andra förklaringar till skolskjutningarna kan ju vara å ena sidan obegränsad tillgång på livsfarliga skjutvapen, och å andra sidan det elitistiska och osolidariska amerikanska samhällsklimatet.
Och å tredje sidan att det kan vara ganska eggande att döda andra människor.
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 09 maj 2008, 21:30

The Punisher skrev:Hur är det med dessa dödsskjutningar på skolor i USA? Vissa skyller på psykofarmakan???
Tar man t ex killen som utförde massakern på Virginia Tech, Seung-Hui Cho, så hade han väl fått bl a Prozac utskrivet. Dock hittade (enligt wikiartikeln om honom i a f) man vid obuktionen inget sådant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Seung-Hui_Cho

"The toxicology test from the official autopsy later showed that neither psychiatric nor any kind of illegal drugs were in his system during the time of the shooting.[104]"

Så i så fall kan man ju lika gärna argumentera för att han utförde detta dåd för att han inte tog sin medicin....

I fallet Columbine så hittades väl spår av psykofarmaka i alla fall hos Eric Harris, men å andra sidan så hävdade en del av hans bekanta att han hade slutat tvärt med medicinen. Vilket i sig kan orsaka problem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Harri ... an_Klebold

Fast att isolera en faktor som är avgörande här är nog svårt....

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 09 maj 2008, 21:49

Behemoth skrev: Jag tycker näppeligen att det är någon kontrovers eller "ideologisk strid" att man behandlar kemiska obalanser eller mindre produktionsfel i hjärnan med medicinering; snarare handlar det om medicin- och bilologifobi hos diverse typer.
Nu är det ju inte så att ADHD och liknande diagnosticeras genom att man mäter upp någon kemisk obalans i hjärnan. I stället diagnosticeras det genom att titta på patientens beteende.

Självklart är det rimligt att tro att ett visst beteende i vissa fall kan orsakas av en kemisk obalans, och att det i dessa fall är en bra lösning att försöka rätta till den obalansen med medicinering. Vad som däremot är kontroversiellt är ju hur ofta det verkligen rör sig om sådana här kemiska obalanser. Är det 5-10% av befolkningen, som många framträdande forskare inklusive Gillberg har hävdat, eller är det snarare rimligt att anta att många barn uppvisar liknande beteenden av helt andra orsaker, där mediciner kanske inte är någon bra lösning?

Användarvisningsbild
Behemoth
Avstängd

Inlägg av Behemoth » fre 09 maj 2008, 22:58

Merko skrev:
Behemoth skrev: Jag tycker näppeligen att det är någon kontrovers eller "ideologisk strid" att man behandlar kemiska obalanser eller mindre produktionsfel i hjärnan med medicinering; snarare handlar det om medicin- och bilologifobi hos diverse typer.
Nu är det ju inte så att ADHD och liknande diagnosticeras genom att man mäter upp någon kemisk obalans i hjärnan. I stället diagnosticeras det genom att titta på patientens beteende.

Självklart är det rimligt att tro att ett visst beteende i vissa fall kan orsakas av en kemisk obalans, och att det i dessa fall är en bra lösning att försöka rätta till den obalansen med medicinering. Vad som däremot är kontroversiellt är ju hur ofta det verkligen rör sig om sådana här kemiska obalanser. Är det 5-10% av befolkningen, som många framträdande forskare inklusive Gillberg har hävdat, eller är det snarare rimligt att anta att många barn uppvisar liknande beteenden av helt andra orsaker, där mediciner kanske inte är någon bra lösning?
Tja, personligen är jag tämligen pragmatisk i den frågan; det som fungerar fungarerar.

Georgsson

Inlägg av Georgsson » lör 10 maj 2008, 09:23

Nu är det ju inte så att de 4-7% som visats ha adhd-syndromet automatiskt behandlas – eller ens antas vara behjälpta – av medicin. Även Gillberg förordar en mkt restriktiv hållning till medicinerande och att alla andra tänkbara åtgärder sätts in först. Och det är ju bara om det verkligen råder "en kemisk obalans i hjärnan" som medicinen hjälper. Det existerar ingen övermedicinering i Sverige. Däremot en kraftig undermedicinering (sett till de omänskliga utredningsköerna osv).

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » lör 10 maj 2008, 17:24

Tror folk att det är lätt att få medicin för adhd?
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » lör 10 maj 2008, 19:33

Men det är väl inte bara USA som har dödskutningar?

http://en.wikipedia.org/wiki/School_shootings

Magnus W
Kontakt:

Inlägg av Magnus W » sön 11 maj 2008, 20:50

All those who believe in psychokinesis raise my hand...
http://www.westerstrand.blogspot.com/

The Punisher

Lag

Inlägg av The Punisher » sön 18 maj 2008, 22:42

Jag tycker det är ganska brutalt det som händer först och främst i USA.
Det har ju hänt att föräldrar ej vill att deras barn ska få psykofarmaka/amfetamin och då har förälrdrarna blivit stämda av skolorna och vissa har förlorat vårdnaden av sina barn.

Vissa skolor i USA pushar hela den här saken med diagnoser och psykofarmaka, helt enkelt för att de fått provision av läkemedelsbolagen. Helt absurt.

Det låter som ett storebrorssamhälle om ni frågar mig.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4&q=&hl=sv

Skriv svar