Nytt mobillarm

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
GAGG

Nytt mobillarm

Inlägg av GAGG » fre 09 maj 2008, 18:02

Expressen har en artikel om Pelle, 13 år, som är överkänslig mot mobilstrålning. Artikeln medger att fenomenet är omstritt men att Pelle minsann "har lärare som kan vittna om hans problem."

En oerhört mycket intressantare sak att ha vore förstås dubbelblinda provokationsstudier. Det är inte svårt att sätta upp sådana, det kan göras på en kvart av vilka privatpersoner som helst, men jag antar att det var för jobbigt att göra i fallet Pelle.

Stor komik inträffar när artikeln påpekar:

"Han är också mycket känslig för trådlösa datorer, men som tur är finns det inte datorer i klassrummet."

Nu är jag ingen datorexpert, men känner ändå att datorer med trådlöst nätverkskort inte avger någon strålning utan snarare tar emot den signal som det trådlösa nätverket skickar ut. Nätverket är givetvis närvarande vare sig det finns datorer eller inte i rummet.

Är det någon annan som hört något om fallet?

Användarvisningsbild
take

Re: Nytt mobillarm

Inlägg av take » fre 09 maj 2008, 20:27

GAGG skrev: Nu är jag ingen datorexpert, men känner ändå att datorer med trådlöst nätverkskort inte avger någon strålning utan snarare tar emot den signal som det trådlösa nätverket skickar ut. Nätverket är givetvis närvarande vare sig det finns datorer eller inte i rummet.
Det är så svårt att sätta upp datakoppel om inte datorn pratar tillbaka med det trådlösa nätverket. Eller ska nätverket gissa vilken information datorn vill ha?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

GAGG

Hmmm

Inlägg av GAGG » fre 09 maj 2008, 21:20

Förvisso...

Men när jag nu tittar på min dators trådlösa anslutning ser jag att den tagit emot 60 000 packets data och skickat iväg 37 000.

I och för sig har jag ingen aning om datorn skickar iväg sina signaler med större effekt än nätverket, men jag kan inte se varför den skulle behöva göra det.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » fre 09 maj 2008, 23:26

GAGG skrev:Expressen har en artikel om Pelle, 13 år, som är överkänslig mot mobilstrålning. Artikeln medger att fenomenet är omstritt men att Pelle minsann "har lärare som kan vittna om hans problem."
Intressant.

Ytterligare bekräftelser och stöd (för det jag bland annat skrivit här i andra trådar och inlägg tidigare)för våra relativa (eftersom överkänslighet är relativt mot att inte vara överkänslig)reaktioner inför den osynliga strålningen.

//Medvetandet

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » lör 10 maj 2008, 05:24

Medvetandet skrev:
GAGG skrev:Expressen har en artikel om Pelle, 13 år, som är överkänslig mot mobilstrålning. Artikeln medger att fenomenet är omstritt men att Pelle minsann "har lärare som kan vittna om hans problem."
Intressant.

Ytterligare bekräftelser och stöd (för det jag bland annat skrivit här i andra trådar och inlägg tidigare)för våra relativa (eftersom överkänslighet är relativt mot att inte vara överkänslig)reaktioner inför den osynliga strålningen.
Ja, nästan som Einstein redan påvisade. Skål.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » lör 10 maj 2008, 09:05

Det vore ju trevligt med en länk till artikeln också, men intresset för källkritik är ju på den nivån att ingen källa varken ges eller efterfrågas!
Medvetandet skrev:Ytterligare bekräftelser och stöd för våra relativa reaktioner inför den osynliga strålningen. //Medvetandet
Nej denna text är inte stöd för det. Den är mer att betrakta som en rolig historia insänd till Allers. Du kan lika gärna ha den som stöd för att Pelle är besatt av demoner, överkänslig mot sjuka hus eller gjort sig skyldig till avgudadyrkan. Nu har hans mamma fastnat för just (elektromagnetisk) strålning.

Det skulle inte förvåna mig om artikeln är en tonårig praktikants skrivövning.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » lör 10 maj 2008, 16:50

Lomax skrev:
Enl.ovan inlägg:
Blablabla..
Enligt dej och likasinnade personer. :wink:

Vad gillar du bäst? Kaffé eller té?

Själv föredrar jag grönt té för magens och hälsans skull.

;~)

Kurerar,

//Medvetandet

Notering: Lika bra att börja med ett helt annat ämne,när man bemöts av dylika kommentarer.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 10 maj 2008, 16:58

Medvetandet skrev:Notering: Lika bra att börja med ett helt annat ämne,när man bemöts av dylika kommentarer.
Jag håller helt med (såsom vi insatta förstår det).

Den strama kontexten som redovisar dylika svårigheter (ej för alla) måste inte ses som absolut - tvärtom (för de insatta) är det inte redovisat.

Emellertid medvetandet (medveten om dina förtjänster på detta forum) måste du se den bruna noten bakom varje rapport - annars skådar man det beskådade. Jag förstår att du förstår.

Bedeutungen siehe Bambule (Begriffsklärung)
i välmening
dochén

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » lör 10 maj 2008, 17:40

Medvetandet skrev:Enligt dej och likasinnade personer.
... bemöts av dylika kommentarer.
Tråkigt att du skulle ta det på detta vis (jag får en känsla av att du tagit illa upp).
Jag berättar i all välmening för dig att du faktiskt inte kan använda en skröna, även om den påstås vara publicerad i en kvällstidning, som grund för något som helst.

Mitt tidigare inlägg var inte ett personligt tyckande, inse det och läs igen.

Medvetandet

Inlägg av Medvetandet » sön 11 maj 2008, 14:03

Lomax skrev: Tråkigt att du skulle ta det på detta vis (jag får en känsla av att du tagit illa upp)..
Nja,

Jag tog väl inte illa upp direkt. Men jag såg emellertid att man inte kan föra en konstruktiv dialog om man möts av ideliga avfärdanden.Det är svårt att hitta personer här som vill bemöta en på ett seriöst och konstruktivt sätt.

Jag får hålla med en tjej som deltog här för ett tag sedan (jag har för mej att hon var journalist för någon tidnings räkning?Om någon annan har bättre minne om det,så rätta gärna.) och hade en mycket mycket bra kommentar om hur man ofta blir bemött här på Vof.
Lomax skrev:

Jag berättar i all välmening för dig att du faktiskt inte kan använda en skröna, även om den påstås vara publicerad i en kvällstidning, som grund för något som helst.

Jag ser det inte som en skröna.Det finns faktiskt de som är överkänsliga.Samt ett "mellanting"(ungefär som mej) samt de som inte upplever sig som berörd av strålning överhuvudtaget. Den sistnämnda kategorin tycks vara dom som mest florerar runt här på Vof.Många av de sistnämnda tycks också följdenligt sakna både empati och sympati.(hänvisar åter till vad "journalisttjejen" skrev om hur man ofta blir bemött av Vof:arna tidigare som jag nyligen omnämnde)

Jag tillräknar mej själv inte som överkänslig,men visst för sjutton och arton också känner jag tendenser till små smärtförnimmelser i innerörat,när jag talar i mobiltelefon.Hittils har jag nästan (förutom någon enstaka klok person här)bara mött kommenterande kontringar av relativt omogna karaktärer.
Lomax skrev:
Mitt tidigare inlägg var inte ett personligt tyckande, inse det och läs igen.
Det är nog svårt att inte (om man inte är fullständigt opartisk och helt oberörd av ämnena som det dryftas om )blanda in sin personlighet(och hur man själv tänker,känner och tycker) i debatter.

//Medvetandet

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » sön 11 maj 2008, 14:50

Medvetandet skrev:Jag ser det inte som en skröna.
Nej, jag förstod det. Det var därför som jag försökte påtala detta för dig.

Medvetandet

Vi undkommer inte individualitetsprincipen

Inlägg av Medvetandet » sön 11 maj 2008, 21:47

Även om det finns fall av skrönaliknande karaktär,så kommer vi ändå inte bort ifrån det faktum att vi är högst individuella och kan reagera därefter på allehanda fenomen som omger oss i vardagen.

Det någon upplever som en bagatell kan någon annan uppleva precis tvärtom.

Vi undkommer inte individualitetsprincipen.Vad vi än tycker och tänker,känner och funderar kring.

//Medvetandet

Användarvisningsbild
Behemoth
Avstängd

Re: Vi undkommer inte individualitetsprincipen

Inlägg av Behemoth » sön 11 maj 2008, 22:39

Medvetandet skrev:Även om det finns fall av skrönaliknande karaktär,så kommer vi ändå inte bort ifrån det faktum att vi är högst individuella och kan reagera därefter på allehanda fenomen som omger oss i vardagen.

Det någon upplever som en bagatell kan någon annan uppleva precis tvärtom.

Vi undkommer inte individualitetsprincipen.Vad vi än tycker och tänker,känner och funderar kring.

//Medvetandet
Fast nu pratar vi ju inte om vilket antivirusprogram som är bäst eller vilken färg som är finast, utan huruvida mobilstrålning leder till faktiska sjukdomstillstånd eller fysiskt betingat obehag hos folk.

Det är ingen som invänder emot att olika personer är olika känsliga för olika påverkan av olika ämnen eller reagerar olika på olika stimuli; däremot kan vi, trots denna olikhet, mäta och undersöka om det föreligger någon fysisk förklaring bakom den olika känsligheten genom enkla provokationstest.

Dvs eftersom fysisk elöverkänslighet inte går att påvisa genom experiment, eftersom personerna som lider av sjukdomen blir sjuka när de tror att de utsätts för strålning (men inte när de faktiskt blir det, utan att veta om det), och eftersom deras egenhändigt tillverkade skyddsdräkter ofta fungerar så är den mest logiska slutsatsen att elöverkänslighet är en psykisk sjukdom.

...detta inte menat att föringa allvaret hos sjukdommen, då psykiska sjukdommar är precis lika verkligt förekommande som fysiska, och ofta betydligt svårare och besvärligare att komma till rätta med.

Användarvisningsbild
Lomax

Re: Vi undkommer inte individualitetsprincipen

Inlägg av Lomax » mån 12 maj 2008, 08:30

Medvetandet skrev:Även om det finns fall av skrönaliknande karaktär, ...
Men du kan ju inte använda skrönor för:
Medvetandet skrev:Ytterligare bekräftelser och stöd för ...
Det kan man ju inte göra, se mitt första inlägg i tråden.

Användarvisningsbild
agsel

Inlägg av agsel » mån 12 maj 2008, 09:45

Medvetandet skrev:jag såg emellertid att man inte kan föra en konstruktiv dialog om man möts av ideliga avfärdanden.Det är svårt att hitta personer här som vill bemöta en på ett seriöst och konstruktivt sätt.
Dessa avfärdanden bygger på ackumulerad kunskap, upprepade tester och känd vetenskap. Om du vill föra en konstruktiv dialog som talar emot de fakta vi har idag så bör du även föra fram starka argument för vad som missats men det enda du gör är att hänvisa till vad du själv upplever eller läst i kvällstidningar. Om upprepade resultat skulle framkomma som tyder på att en enda person känner av att en mobiltelefon är igång så skulle jag börja omvärdera min ståndpunkt och personen skulle dessutom kunna tjäna en miljon dollar.
Medvetandet skrev:Det finns faktiskt de som är överkänsliga.Samt ett "mellanting"(ungefär som mej) samt de som inte upplever sig som berörd av strålning överhuvudtaget. Den sistnämnda kategorin tycks vara dom som mest florerar runt här på Vof.
Märkligt att VoFare är annorlunda biologiskt betingade och har en skeptisk hållning, har du någon teori om orsakssambandet?
Medvetandet skrev:Jag tillräknar mej själv inte som överkänslig,men visst för sjutton och arton också känner jag tendenser till små smärtförnimmelser i innerörat,när jag talar i mobiltelefon.
Testa skruva ner volymen eller försök hålla en sansad ton när du använder telefonen.
agsel

Atheism is a non-prophet organization
-George Carlin

Skriv svar