Annika Dahlqvist och dieter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » ons 28 maj 2008, 16:37

Lars A. skrev:Kolesterolet i maten har inget samband med kolesterolet i blodet hos en frisk person.
Så sant som det är sagt!

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » ons 28 maj 2008, 22:58

Redan 1933 kände Fyffes till ett och annat om vad man bör äta. Från tidningen Husmodern.

edit: 150.000 inlägg, tydligen inget att fira.. /devadatta

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » tor 29 maj 2008, 06:36

Fattar ingenting av länken. Sabaton och annan musik. Var är kost-snacket?
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 29 maj 2008, 08:51

Malin80 skrev:Nu är det svåraste kvar, nämligen att BEHÅLLA den nya vikten.
Det är inte svårt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 29 maj 2008, 09:23

Linda Kall skrev:
Malin80 skrev:Nu är det svåraste kvar, nämligen att BEHÅLLA den nya vikten.
Det är inte svårt.
*skrattar åt Lindas noggranna påpekande* :)

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 29 maj 2008, 14:12

Slaskade somligt. /devadatta

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tor 29 maj 2008, 18:12

Ett nytt försök med bananreklam.
Bild

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » mån 02 jun 2008, 18:09

Oribu skrev:
Lars A. skrev:Kolesterolet i maten har inget samband med kolesterolet i blodet hos en frisk person.
Så sant som det är sagt!
Javisst och på samma sätt säger kolesterolvärdet hos en människa oftast inget eftersom värdet gäller allt kolesterol och dom oftast inte skiljer på hög- och lågdensitetskolesterol, även kallat "det goda och onda kolesterolet".

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 05 jun 2008, 05:32

Slaskade en del. /devadatta

Mangan

Re: Annika Dahlqvists egen metod fick henne att rasa i vikt

Inlägg av Mangan » sön 16 nov 2008, 12:44

Angående aktuell fetmadebatt. Kollade Dahlqvist blogg och hittade följande aktuella och mycket intressanta citat:

"Jag fick just telefon från en journalist som hade hört att Claude hade sagt att vi LCHF-are är som en hemsk sekt. Man kan undra om han ser mig som en demonisk sektledare? Jag svarade att vi är en samling individuella personer som var och en har insett att LCHF är bästa vägen till hälsa. Ingen bestämmer vad någon annan ska tycka. Journalisten undrade om inte också jag var styrd av prestige, och vad jag skulle göra om forskningen visade att jag har fel. Jag svarade att forskningen bara är en sidobild av verkligheten, som kan vara en vrångbild. Det jag sysslar med är verkligheten. Alla de tusentals människor som har rapporterat till bloggar och mail om sina hälsovinster".

Inte mitt expertisområde, kost, men detta citat ger mig lite pseudovetenskapliga vibbar..."forskningen är bara en sidobild av verkligheten"....hmmm var har jag hört det argumentet tusen gånger förr? ( visslar Arkiv X-tema musik dovt i bakgrunden)
Det finns små tricks som får folk att ge dig mer än du är värd

onslow

Inlägg av onslow » sön 16 nov 2008, 15:52

Mangan skrev:Angående aktuell fetmadebatt. Kollade Dahlqvist blogg och hittade följande aktuella och mycket intressanta citat:

"Jag fick just telefon från en journalist som hade hört att Claude hade sagt att vi LCHF-are är som en hemsk sekt. Man kan undra om han ser mig som en demonisk sektledare? Jag svarade att vi är en samling individuella personer som var och en har insett att LCHF är bästa vägen till hälsa. Ingen bestämmer vad någon annan ska tycka. Journalisten undrade om inte också jag var styrd av prestige, och vad jag skulle göra om forskningen visade att jag har fel. Jag svarade att forskningen bara är en sidobild av verkligheten, som kan vara en vrångbild. Det jag sysslar med är verkligheten. Alla de tusentals människor som har rapporterat till bloggar och mail om sina hälsovinster".

Inte mitt expertisområde, kost, men detta citat ger mig lite pseudovetenskapliga vibbar..."forskningen är bara en sidobild av verkligheten"....hmmm var har jag hört det argumentet tusen gånger förr? ( visslar Arkiv X-tema musik dovt i bakgrunden)
Jag håller helt med! Dåliga vibbar, resonemang av typen "det funkar för mig" osv, Snömosvarning.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » sön 16 nov 2008, 16:44

Nu finns det ju förvisso underlag för Dr. Dahlqvists metod och socialstyrelsen har också angett att det är i linje med vetenskap och beprövad erfarenhet. Ett aningen aningslöst uttalande, känns nästan slentrianmässigt, särskilt med tanke på att forskning visar att hon har rätt.

För övrigt håller jag med prof. Marcus, en del av LC/HF-folket som hörs och syns mest är jäkligt likt en sekt. En smula enkelspåriga kan man säga utan att överdriva. Tittar man runt lite på nätet på olika kost- och hälsobloggar så svärmar där några LC/HF-besatta filurer som vänder vartenda inlägg som bloggaren gör, till något negativt om dennes inlägg såvida det inte är pro-LC/HF. Och på ett raljant sätt försöker göra narr av "etablissemanget" och särskilt dietister. Läs lite i kommentarerna på länkad blogg.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

AndersY
Kontakt:

Re:

Inlägg av AndersY » sön 16 nov 2008, 19:22

Linda Kall skrev:Jag gick ner 14 kilo genom att äta mindre och motionera mer.
Hur mycket fick du betala till kost- och hälso-experterna för denna revolutionerande metod?

Vad det gäller div. dieter och metoder, brukar inte de flesta fungera bara man håller sig till dem?
Så att det i många fall kanske är just kontrollen över vad och hur mycket man stoppar i sig som ger själva effekten och inte så mycket sammansättningen i den enskilda dieten?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 16 nov 2008, 19:26

Mangan skrev:Angående aktuell fetmadebatt. Kollade Dahlqvist blogg och hittade följande aktuella och mycket intressanta citat:

Jo, verkligen. Om man inte ens kan säga att om forskningen visar annat så ändrar jag mig, så vet man ju att hon oavsett vad alltid kommer att propagera för "sin" metod.
Förmåga att döda sina älsklingar är ingen dum väg till ökat kunnande.
Däremot är det klart trist ibland och tar emot.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
v s b

Inlägg av v s b » fre 21 nov 2008, 22:05

På Annika Dahlqvists blogg uppmuntras läsare att beskriva sina hälsovinster av LCHF-diet vid följande medicinska problem:
Acne
ADHD
Afte (blåsor i munslemhinnan)
Alkoholsug
Allergi
Anemi=blodbrist
Artros
Astma
Balanssvårigheter, falltendens
Barrets esophagus (inflammation i nedre matstrupen)
Benkramper
Benskörhet
Bensår
Blandade hälsovinster
Blodfettrubbningar
Celluliter
Crohns sjukdom
Depression
Diabetes typ1
Diabetes typ2
Divertiklar
Drogmissbruk
Dyslexi
Eksem
Energi
Epilepsi
Fetma
Fertilitet
Fibromyalgi
Fotsvamp
Fotsår
Fryser (känner sig kall)
Förstoppning
Förkylningar
Gallsten
Gasbesvär, luktande och ljudande
Gikt
Halsbränna
Hemorroider
Hudproblem
Humörproblem
Hungersug
Hygien. Skillnader i svett/lukt
Håret, skillnader
Högröd ansiktsfärg
Högt blodtryck
Hörselproblem
Impotens, potens
Infektionskänslighet
Infertilitet
Inkontinens
Intellektuella förändringar
Irritabel tjocktarm
Karies och munhygien
Klimakteriebesvär
Koncentrationsproblem
Kondition
Klåda
Kroniskt trötthetssyndrom
Känselnedsättning
Kärlkramp
Ledgångsreumatism
Ledinflammationer
Luftvägsbesvär
Lågt blodvärde, anemi
Magkatarr
Matstrupskatarr
Menstruationsproblem
Metabola syndromet
Migrän och annan huvudvärk
Minnesproblem
Mjäll
Motorikproblem, både fin- och grov-
Munsår
Muskelsvaghet
Naglar, skillnader
Nedsatt sexuell lust
Nervvärk
Neuros
Njursvikt vid diabetes
Näsblödningsbenägenhet
Nästäppa
Ofrivillig barnlöshet
PCO, polycystiskt ovariesyndrom
PMS, premenstruell spänning
Prediabetes
Prostataförstoring
Prostatit, kronisk
Psoriasis
Psoriasisartrit
Restless legs syndrome (RLS) myrkrypningar i benen
Reumatiod artrit, Ledgångsreumatism
Ryggbesvär
Röksug, sluta röka
Schizofreni, försämring av
Senfästeinflammationer
Sjögrens syndrom
Sköldkörtelsjukdom (Hypothyreos)
Slemsäcksinflammationer
Snarkning
Sockersug
Stelhet
Stresskänslighet
Svampinfektioner
Symfyseolys, foglossning
Synproblem
Sömnproblem
Tinnitus
Trängningsbesvär vid prostatacancer
Trötthet
Tunt hår
Tänder
Ulcerös colit
Undervikt
Utbrändhet
Varbölder, hudinfektioner
Vestibulit, samlagssmärta
Vitiligo - bortfall av hudpigmentering
Yrsel
Åderbråck
Ålderdomssvaghet
Ångest
Ätstörningar, anorexi, bulimi
Ögonbottenförändringar vid diabetes
Överaktiv blåsa
Övervikt
Sjukdomar som förhoppningsvis kan upphöra att försämras, och förebyggas, om man ännu inte fått det, vid kostomläggning:
ALS
Cancer
Demens
Gråstarr, katarakt
Grönstarr, Glaukom
Hjärtkärlförkalkning med kärlkramp
Hjärtsvikt
Kärlförträngningar i benen
MS
Njursvikt pga njurkärlförkalkning
Stroke
Om ni känner personer med någon av alla ovanstående sjukdomar, tipsa dem om denna bloggadress!
Det här ger mig inte bara dåliga vibbar, det ger mig också en känsla av att ha hört det här förr, fast den gången hette underkuren THX och profeten veterinärmedicine dr Elis Sandberg i Aneby.
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen

Skriv svar