Vad fanns före Big Bang?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Vad fanns före Big Bang?

Inlägg av Cosmic scientist » tor 19 jun 2008, 15:51

Finns det någon djärv fysiker/kosmolog som har uttalat sig om tillståndet och tiden just före Big Bang? Finns det några teorier om detta? Vad fanns innan denna smäll? Vad var det egentligen som var utlösningen till explosionen? Finns det någon teori om detta? Är det vetenskapligt att anta att det är människans observationsförmåga som sätter gränsen för universums storlek?Är det inte rimligt att anta att denna storlek skulle vara helt oavhängig människans uppfattningsförmåga? Om det finns någon likhet mellan kreationism och darwinism/materialism så kanske det ligger något i hypotesen att något kan uppstå ur intet som genom ett mirakel. Ett något som uppstår ur noll. Först fanns intet - sen ur intet uppkom något. (I motsats till en evig kontinuitet (som att energin varken kan uppstå eller dö(evighetstatus(den bara är(i evighet)))). Med en definitiv absolut startpunkt.Ungefär som att tro att loppor och ohyra uppstår direkt ur smuts. Eller har jag fel? För kan verkligen universum uppstå spontant och plötsligt? Kan en mekanisk förändring i en molekyl t ex producera intelligens?

cocacolawunderbar

Re: Vad fanns före Big Bang?

Inlägg av cocacolawunderbar » tor 19 jun 2008, 16:08

Jag har hört uttrycket: "att fråga sig vad som kom innan big bang är som att fråga vad som är norr om nordpolen".

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tor 19 jun 2008, 17:37

Cosmic scientist skrev:Är det vetenskapligt att anta att det är människans observationsförmåga som sätter gränsen för universums storlek?
Nej. Men vem gör det?
Är det inte rimligt att anta att denna storlek skulle vara helt oavhängig människans uppfattningsförmåga?
Jo.
Ungefär som att tro att loppor och ohyra uppstår direkt ur smuts. Eller har jag fel?
Ja.
För kan verkligen universum uppstå spontant och plötsligt?
Har du stor erfarenhet av uppkomster av Universa?
Kan en mekanisk förändring i en molekyl t ex producera intelligens?
Nej. Vem påstår det?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

onslow

Inlägg av onslow » tor 19 jun 2008, 20:58

Cosmic scientist skrev:Finns det någon djärv fysiker/kosmolog som har uttalat sig om tillståndet och tiden just före Big Bang? Finns det några teorier om detta? Vad fanns innan denna smäll? Vad var det egentligen som var utlösningen till explosionen? Finns det någon teori om detta? Är det vetenskapligt att anta att det är människans observationsförmåga som sätter gränsen för universums storlek?Är det inte rimligt att anta att denna storlek skulle vara helt oavhängig människans uppfattningsförmåga? Om det finns någon likhet mellan kreationism och darwinism/materialism så kanske det ligger något i hypotesen att något kan uppstå ur intet som genom ett mirakel. Ett något som uppstår ur noll. Först fanns intet - sen ur intet uppkom något. (I motsats till en evig kontinuitet (som att energin varken kan uppstå eller dö(evighetstatus(den bara är(i evighet)))). Med en definitiv absolut startpunkt.Ungefär som att tro att loppor och ohyra uppstår direkt ur smuts. Eller har jag fel? För kan verkligen universum uppstå spontant och plötsligt? Kan en mekanisk förändring i en molekyl t ex producera intelligens?
Nja, vad jag förstår börjar nu cosmologer att seriöst diskutera tillståndet före big bang. Har för mig att det var en artikel i scientific American för ett tag sen (kan minnas fel)
I am still confused but on a higher level

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 19 jun 2008, 21:07

Hittade den här artikeln som hänvisar till forskare vid Penn State University

http://www.epochtimes.se/articles/2007/03/20/11740.html

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » tor 19 jun 2008, 21:38

jam007 skrev:
Cosmic scientist skrev:Är det vetenskapligt att anta att det är människans observationsförmåga som sätter gränsen för universums storlek?
Nej. Men vem gör det?
De fåtal vetenskapsmän som tar det som en absolut sanning att hela vårt universum skulle ha en ålder på endast 14 miljarder år. Att den del av universum som man kan överblicka och se med teleskop skulle gälla hela universum.

jam007 skrev:
Ungefär som att tro att loppor och ohyra uppstår direkt ur smuts. Eller har jag fel?
Ja.
Att tro på att ohyra uppstår direkt ur smuts är att tro på hokuspokus. Att tro på att liv uppstår direkt ur något tidigare dött kan jag likaså endast också se som att tro på hokuspokus. Samma sak som att tro på att energi kan uppstå ur ingenting. Motivera varför analogin haltar.
jam007 skrev:
För kan verkligen universum uppstå spontant och plötsligt?
Har du stor erfarenhet av uppkomster av Universa?
O ja, jag har massor av erfarenheter :wink: . (Humor är viktigt... :D )
jam007 skrev:
Nej. Vem påstår det?
Vetenskapsmän som tror att döda slumpmässiga molekyler kan frambringa liv,medvetande och intelligens.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 19 jun 2008, 21:53

Nog finns det forskare som spekulerar, men i brist på bevis är det inte mer än spekulationer idag. Här har du ett par exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_inflation
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_model

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tor 19 jun 2008, 22:41

Cosmic scientist skrev:Att tro på att ohyra uppstår direkt ur smuts är att tro på hokuspokus.
Ingen tror det.
Cosmic scientist skrev:Att tro på att liv uppstår direkt ur något tidigare dött kan jag likaså endast också se som att tro på hokuspokus.
Ingen tror det.
Eller vänta nu.... försöker du säga att det är vad biologer tror på?
I Abiogenesis finns det inget "direkt". Det är långsamt, det är självreproducerande och det är gradvis.
Cosmic scientist skrev:Samma sak som att tro på att energi kan uppstå ur ingenting.
Ingen säger "poff! sedan var energi där från ingenting!".
Har du läst något om vad kosmologer skriver om tidiga universum?
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

FredrikF

Inlägg av FredrikF » tor 19 jun 2008, 23:27

Finns det någon djärv fysiker/kosmolog som har uttalat sig om tillståndet och tiden just före Big Bang?
Ulf Danielsson har gjort det. Han har också skrivit en populärvetenskaplig bok, om bland annat detta.
The only people who are obsessed with food, are the anorexic and the morbidly obease. And that, in erotic terms, is the catolic church in a nutshell. /Stephen Fry

Användarvisningsbild
Micke

Inlägg av Micke » fre 20 jun 2008, 00:06

Fanns det något före Big Bang?

Vissa hävdar ju att själva tiden startade vid Big Bang, och om så är fallet så så är frågan irrelevant eftersom det inte har existerat något före BB.

Om något tillstånd över huvud taget existerat före BB så måste det innebära att tiden existerat före BB och således ha startat vid någon annan tidpunkt än BB.

Om någon förstod vad jag menade....

cocacolawunderbar

Inlägg av cocacolawunderbar » fre 20 jun 2008, 03:56

Micke skrev:Vissa hävdar ju att själva tiden startade vid Big Bang, och om så är fallet så så är frågan irrelevant eftersom det inte har existerat något före BB.
Så har jag också förstått det.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » lör 21 jun 2008, 14:08

Cosmic scientist skrev:
jam007 skrev:
Nej. Men vem gör det?
De fåtal vetenskapsmän som tar det som en absolut sanning att hela vårt universum skulle ha en ålder på endast 14 miljarder år. Att den del av universum som man kan överblicka och se med teleskop skulle gälla hela universum.
Du blandar ihop tid och rum. Då vi ser ut i universum ser vi bakåt i tiden. Universum är 13,7 miljarder år gammal. Det innebär att vi inte kan se längre bort än så många ljusår då ljuset som vi då ser startade vid universums tillblivelse. (Egentligen kan vi inte se riktigt ända bak till Universums början.) Men det säger inget om hur stort universum är. Ingen tror att storleken på universum begränsas av hur lågt vi kan se.

C.s. skrev:Att tro på att ohyra uppstår direkt ur smuts är att tro på hokuspokus. Att tro på att liv uppstår direkt ur något tidigare dött kan jag likaså endast också se som att tro på hokuspokus. Samma sak som att tro på att energi kan uppstå ur ingenting. Motivera varför analogin haltar.
För att ohyra är extremt komplicerade maskiner och det kan inte uppstå ur smuts. Du jämför 100-tals miljoner år av evolverande enkla självreplikerande molekyler och tillblivelsen av tex mjölbaggar ur mjöl. Din analogi är som om att säga att ingen kan ta sig till toppen av Kebnekaise för att det inte går att hoppa dit i ett språng.
Vad gäller energin så har inte det något att göra med liv eller medvetande så du blandar ihop olika saker här.
O ja, jag har massor av erfarenheter :wink: . (Humor är viktigt... :D )
Din fråga antydde att du kan bedöma vilka teorier kring universums uppkomst som är rimliga utifrån din vardagserfarenhet. En mycket märklig inställning.
C.s. skrev:
jam007 skrev:
Nej. Vem påstår det?
Vetenskapsmän som tror att döda slumpmässiga molekyler kan frambringa liv,medvetande och intelligens.
Vad är skillnaden på en molekyl i något dött och i något levande?
Varför skulle det inte vara möjligt?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Cosmic scientist

Inlägg av Cosmic scientist » fre 27 jun 2008, 20:27

Haricots skrev:
Cosmic scientist skrev:Att tro på att ohyra uppstår direkt ur smuts är att tro på hokuspokus.
Ingen tror det.
Ingen seriös nutida vetenskapsman tror väl det,nej,men det finns säkert folk någonstans som gör det. Förr i tiden trodde säkert en stor del av våra förfäder det.
Haricots skrev:
Cosmic scientist skrev:Att tro på att liv uppstår direkt ur något tidigare dött kan jag likaså endast också se som att tro på hokuspokus.
Ingen tror det.
Eller vänta nu.... försöker du säga att det är vad biologer tror på?
I Abiogenesis finns det inget "direkt". Det är långsamt, det är självreproducerande och det är gradvis.
Alla de som tror på att själva livet uppstod vid en absolut början, tror på hokuspokus.
Haricots skrev:
Cosmic scientist skrev:Samma sak som att tro på att energi kan uppstå ur ingenting.
Ingen säger "poff! sedan var energi där från ingenting!".
Har du läst något om vad kosmologer skriver om tidiga universum?
Det är detta undantag jag menar som vetenskapsmännen ser detta med energins existens i evighetsbegrepp i motsats till alla andra saker som man menar har en början och ett slut. Energin existerar bara - den har varken en absolut början eller absolut slut - den omvandlas bara hela tiden.Här tror man alltså inte på hokuspokus. Jag har inte läst specielt mycket om vad kosmologer skriver om tidiga universum.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 27 jun 2008, 20:42

Cosmic scientist skrev:Jag har inte läst specielt mycket om vad kosmologer skriver om tidiga universum.
Vad har du läst?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

dcfaria
Avstängd

Inlägg av dcfaria » lör 28 jun 2008, 15:59

Jag var så sent som igår på en föreläsning av Roger Penrose med titeln "vad fanns före Big Bang?". Jag hittade den här filmen på youtube som ser ut att vara i princip samma föreläsning även om han uppdaterat den aningen:

http://www.youtube.com/watch?v=ghbDGBOY ... re=related (8 delar!)

Poängen, eller en av poängerna, är att modellen han föreslår gör en hel del förutsägelser (som vi nog kan verifiera redan i dag). Man bör till exempel kunna se vissa strukturer i bakgrundsstrålningen som härstammar från den tidigare "aeon".

Skriv svar