Here be dragons

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
jam007

Here be dragons

Inlägg av jam007 » lör 06 sep 2008, 06:36

Hittade inte denna suveräna film om kritiskt tänkande och pseudovetenskap anmäld här. Så här är den:
Here be dragons
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Here be dragons

Inlägg av Hexmaster » lör 06 sep 2008, 12:17

Trevlig. :)

Några kommentarer:
- Förstår inte riktigt titeln. "Here be dragons" el.dyl. kunde skrivas på kartor för att fylla ut områden, göra vita eller "bleka" fläckar intressantare, men det var ju inte en förklaring av något. Eller?
- Han hade kunnat klippa lite hårdare.
- "Flat earth" är ingen "ancient wisdom".
- När han tar på sig den vita rocken, är det någon sorts ironi ang. auktoriteter i reklam?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 06 sep 2008, 14:20

Hexmaster skrev:Trevlig. :)

Några kommentarer:
- Förstår inte riktigt titeln. "Here be dragons" el.dyl. kunde skrivas på kartor för att fylla ut områden, göra vita eller "bleka" fläckar intressantare, men det var ju inte en förklaring av något.
Men det är ju inte "goddidit" heller.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 06 sep 2008, 17:24

Vet inte om missförståndet var äkta eller låtsat men OK; "here be dragons" var inte avsett som en förklaring av något alls.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 06 sep 2008, 18:14

Varför visar de "organic food" som exempel på pseudovetenskap? Motsvarar det biodynamisk odling eller är just de sorterna egentligen inte bra för miljön? Jag hoppas att de inte bara kör med association by guilt.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » lör 06 sep 2008, 18:34

devadatta skrev:Varför visar de "organic food" som exempel på pseudovetenskap? Motsvarar det biodynamisk odling eller är just de sorterna egentligen inte bra för miljön? Jag hoppas att de inte bara kör med association by guilt.
Jag noterade det också. Men jag vet inte hur läget med Organic food och pseudovetenskap är i USA. I Europa har det väl varit en del biodynamiker som velat få in en fot i regelverket om KRAV och även önskemål om homeopati som första val vid behandling av djur. Det kan också vara för att det saluförs som mer hälsosamt än vanlig vilket inte stämmer.

Samtidigt bör man minnas att "de" i det här fallet är en person (med produktionshjälp) som lagt ner mycket tid och en del pengar på att skapa denna film för att sedan ge ut den till oss alla. http://herebedragonsmovie.com/faq.php
Det kan inte vara helt tacksamt att vara skeptiker. Alla andra skeptiker poängterar varenda litet misstag man gjort. Då verkar det vara mysigare bland flumhuvudena och den universella kärleken :wink:
Anders M
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
bengtsfors

Inlägg av bengtsfors » lör 06 sep 2008, 22:33

Pengar har han ju inte lagt på den. I alla fall enligt egen utsaga.
Dunner skrev:...virtually no budget...
Vilket även motsägs.

En billig salespitch för föreläsningar. Yuck.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 07 sep 2008, 08:22

bengtsfors skrev:En billig salespitch för föreläsningar. Yuck.
Du kan väl göra en bättre film då och lägga ut, utan att vara beredd att hålla föreläsningar.
Förrsten skriver Hexmaster och J Jerkert här på forumet bara för att pitcha sina böcker. Naturligtvis.
Anders M

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 07 sep 2008, 08:54

jam007 skrev:... även önskemål om homeopati som första val vid behandling av djur.
Ja, hur blev det med det där?
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 07 sep 2008, 09:06

Billy Kropotkin skrev:
jam007 skrev:... även önskemål om homeopati som första val vid behandling av djur.
Det blev inget med det där, såvitt jag vet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 07 sep 2008, 09:34

take skrev:
Billy Kropotkin skrev:
Det blev inget med det där, såvitt jag vet.
Det stötte på motstånd. Bland annat av just svenska företrädare som jag minns det.
Svar om KRAV och homeopati.
Anders M

Användarvisningsbild
TFT

Inlägg av TFT » sön 07 sep 2008, 19:59

Sjysst rulle på det stora hela, men det blev lite väl mycket "Here be woo woo's" för att det skall bli full poäng.
Vad menar jag med "Here be woo woo's"?
Jo, att det är lätt att dra allt som inte passar in till 100% i det etablerade synsättet över en kam och avfärda det rakt av som woo woo.
De dåligt kartlagda områdena på den vetenskapliga kartan får dessa markeringar och det dröjer länge innan någon reser dit och verifierar hur det är i verkligheten.

Ett smartare sätt att hantera detta på vore att medvetet lägga stora pengar på att forska på "woo woo" - på ett sådant sätt att de mest namnkunniga inom de områden som undersöks är helt med på val av undersökningsmetoder mm. Då kan man systematiskt över tid visa på bra studier med tydliga resultat inom dessa områden vilket får allt färre att lockas till det som inte fungerar samtidigt som eventuella russin i surdegen kan sollas ut och användas till stor nytta för mänskligheten. Det låter kanska kasst för en skeptiker att en enda spänn skall gå till något så onödigt? Tänk då i ett ännu längre perspektiv var fokuset för mänskligheten kommer att hamna när det mesta av dravlet hamnat på skräphögen i stället för den spännande -kanske funkar- högen. När den mordern vetenskapen slog igenom tog det första steget i den processen. Ett långt och fint kliv som fortfarande halkar framåt. Varför inte ta ett steg till och lämna medeltiden helt bakom oss?
TFT - Thought Field Therapy - Creates Peace of Mind

"Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world."
— Arthur Schopenhauer

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » sön 07 sep 2008, 20:02

TFT skrev: De dåligt kartlagda områdena på den vetenskapliga kartan får dessa markeringar och det dröjer länge innan någon reser dit och verifierar hur det är i verkligheten.
Ge oss ett par exempel. Gärna något som är relevant för den woo woo du tror på. (TFT)
TFT skrev: Ett smartare sätt att hantera detta på vore att medvetet lägga stora pengar på att forska på "woo woo" - på ett sådant sätt att de mest namnkunniga inom de områden som undersöks är helt med på val av undersökningsmetoder mm.
Vem skulle lägga dessa stora pengar på nonsens?
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
TFT

Inlägg av TFT » sön 07 sep 2008, 20:23

Haricots skrev:Ge oss ett par exempel. Gärna något som är relevant för den woo woo du tror på. (TFT)
Vill du ha exempel på studier som inte är genomförda?
Du svarar nog bättre själv genom din fråga här nedanför.
Haricots skrev:Vem skulle lägga dessa stora pengar på nonsens?
Det privata kommersiella läkemedelsföretagen borde göra det för att visa de kunder de missar (som i stället tar verkningslösa woo woo kurer) att de är på fel spår och att de istället bör använda seriösa preparat (så att de på längre sikt kan tjäna mer flis på sina produkter samtidigt som de får goodwill genom studier av allmänintressantkaraktär). Filantropiska och offentliga finansiärer borde göra det för att på lång sikt få ett bättre samhälle med ständiga saneringar inom woo woo området. Det är en stor marknad med en massa små aktörer som genom en vetenskaplig strålkastare skulle skingra en massa mörker och frigöra en massa kaptital dit där det gör nytta, tex verksamma behandlingar i stället för icke fungerande smörja med ännu större kostnader som följd när individen väl kommer till fungerande vård. Lägg även till skuggkostnader i form av utebliven produktivitet under den "onödiga" sjukdomsperioden. Om det dessutom skulle upptäckas något fungerande billigt effektivt vad som helst i woo woo träsket, så vore det en ytterligare samhällsvinst *strök sista delen av meningen då den troligen skulle provocerat några debattörer till den grad att de inte skulle se resten av vad jag skrivit*.
TFT - Thought Field Therapy - Creates Peace of Mind

"Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world."
— Arthur Schopenhauer

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » sön 07 sep 2008, 20:39

TFT skrev:
Haricots skrev:Ge oss ett par exempel. Gärna något som är relevant för den woo woo du tror på. (TFT)
Vill du ha exempel på studier som inte är genomförda?
Du svarar nog bättre själv genom din fråga här nedanför.
Jag undrar vilka "De dåligt kartlagda områdena på den vetenskapliga kartan" är enligt dig. Du får gärna spekulera vilt.

Har du tittat i medicintidsskrifter någon gång? Vad som forskas i är "småsaker", det är "småsaker" vi inte vet.
Med "småsaker" menar jag typ "Na(+),K(+)-ATPase activity impairment after experimental traumatic brain injury: Relationship to spatial learning deficits and oxidative stress." (tog bara någon nypublicerad grej om hjärnan)... inte "Kanske är allt det där vi lärt oss fel, i själva verket är det fält kring hjärnan som orsakar allt det där vi forskat på med framgång".
TFT skrev: Det privata kommersiella läkemedelsföretagen borde göra det för att visa de kunder de missar (som i stället tar verkningslösa woo woo kurer) att de är på fel spår och att de istället bör använda seriösa preparat (så att de på längre sikt kan tjäna mer flis på sina produkter samtidigt som de får goodwill genom studier av allmänintressantkaraktär)
De visar redan att deras preparat fungerar.
Välutförda studier kostar en massa pengar, hur ska man motivera enskillda företag till att de ska lägga pengar de kan använda för att forska fram fler fungerande läkemedel på att visa att någon obskyr new-age-grej inte fungerar trots att det redan är uppenbart för alla som tittar lite närmare? Vad har de för garanti att en annan knepig metod inte ploppar upp i den överbevisades plats?
TFT skrev:Om det dessutom skulle upptäckas något fungerande billigt effektivt vad som helst i woo woo träsket, så vore det en ytterligare samhällsvinst *strök sista delen av meningen då den troligen skulle provocerat några debattörer till den grad att de inte skulle se resten av vad jag skrivit*.
Jo, men nu lever vi ju i verkligheten. Inte ett hypotetiskt universum där det finns flygande elefanter.
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Skriv svar