"Organiskt" är i regel ren och skär pseudovetenskap.devadatta skrev:Varför visar de "organic food" som exempel på pseudovetenskap? Motsvarar det biodynamisk odling eller är just de sorterna egentligen inte bra för miljön? Jag hoppas att de inte bara kör med association by guilt.
Som ett exempel: Varför kräver alla dessa "kvalitetsmärken" (Svanen, KRAV, "bra miljöval", etc etc) att man inte ska ha GMO-grödor?
Många av GMO-grödorna är BÄTTRE för miljön än standardgrödorna. Man behöver bruka mindre areal och använda mindre besprutningsmedel.
Monsantos "Round-Up-Ready"-grödor är ett fint exempel på det här, "Round-Up" är ett suverän herbicid i den aspekt att det är oerhört icke-toxiskt för oss djur och oerhört toxiskt för växter. Problemet är bara att det inte är speciellt selektivt i vilka grödor som dör.
Tack vare att man gjort de eftersträvansvärda växterna immuna mot det kan man bespruta med enbart detta och få kål på alla utom dessa. Man behöver inte använda mängder av smalare (som i att det tar kål på bara vissa växter) besprutningsmedel som dessutom inte alls är i närheten av lika ofarligt för oss djur.
Jag har som princip att jag aldrig köper produkter som skyltar med "Ej genmanipulerat" eller liknande. Tyvärr är det nog för få som gör som mig för att kompensera för allmänhetens knepiga konsumtionsvanor.
Det var en del produkter i den där bildserien som faktiskt har en viss visad effekt... men visst, meddelandet var bra.