VoF och Föreningen Rädda Individen

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 05 feb 2006, 10:57

AndersTorstensson skrev:Men att FRI haft kontakt med någon som utsatts för tvång gör väl inte föreningen medskyldig? Tvärtom står det att de inte medverkat själva.

Belägg gärna att FRI i sig självt använt något tvång. Här. I denna tråd.
http://www.religionochfrihet.org/nummer ... iater.html

Men det är klart. Den gängse attityden här inne lär väl förpassa utsagor som dessa till anekdotiska bevis :roll:

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 05 feb 2006, 11:31

Kanske någon med kunskapen om vart man börjar leta kan titta igenom vad detta mål som hänvisas till består i?
FRI har uppmärksammats för att i sin verksamhet förorda tvångsmedel som kidnappning och avprogrammering. I slutet av 1980-talet blev flera medlemmar i föreningen dömda för olaga frihetsberövande (Göteborgs Tings-rätt, mål B4901, 1988).

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 05 feb 2006, 12:05

ayia napa skrev:Kanske någon med kunskapen om vart man börjar leta kan titta igenom vad detta mål som hänvisas till består i?
FRI har uppmärksammats för att i sin verksamhet förorda tvångsmedel som kidnappning och avprogrammering. I slutet av 1980-talet blev flera medlemmar i föreningen dömda för olaga frihetsberövande (Göteborgs Tings-rätt, mål B4901, 1988).
Jag föreslår att du kontaktar Göteborgs tingsrätt. Domen är offentlig handling så du kan beställa en kopia.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » sön 05 feb 2006, 12:19

ayia napa skrev:Men det är klart. Den gängse attityden här inne lär väl förpassa utsagor som dessa till anekdotiska bevis :roll:
Jag citerar det jag skrev på ST om Religion och frihet.
Markus skrev:Tidningen religion och frihet bildades av "Aktionsgruppen mot förtryck av minoritetsreligioner" (sekter) som i sin tur bildades vid en demonstration mot Socialförvaltningens konferens ”Destruktiva sekter som samhällsfenomen”
Mer om stämningen vid det mötet kan man läsa om här.

Man kan nog inte förvänta sig att de ska skriva opartiska analyser av FRI.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 05 feb 2006, 16:08

Markus skrev:Jag citerar det jag skrev på ST om Religion och frihet. [...]
det verkar dock som att årtalen stämmer med tiden för vad som beskrivs i Religion och Frihet.

Menar du att FRI´s analyser av sekter är mer opartisk?

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 05 feb 2006, 16:09

Billy Kropotkin skrev:Jag föreslår att du kontaktar Göteborgs tingsrätt. Domen är offentlig handling så du kan beställa en kopia.
Ska försöka hinna det. Finns det ingenstans upplagt på internet, en server med gamla mål? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 05 feb 2006, 16:15

ayia napa skrev:Finns det ingenstans upplagt på internet, en server med gamla mål? Någon som vet?
Troligen inte. Enligt tingsrättens webbplats finns en terminal för allmänheten mot tingsrättens system på plats i Göteborg, men man kan inte komma åt material äldre än två år med den.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 05 feb 2006, 16:24

Billy Kropotkin skrev:Enligt tingsrättens webbplats finns en terminal för allmänheten mot tingsrättens system på plats i Göteborg, men man kan inte komma åt material äldre än två år med den.
Ok, ja den är ju från 1988 så... Ska kolla upp det!

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » sön 05 feb 2006, 16:46

aiya napa skrev:Menar du att FRI´s analyser av sekter är mer opartisk?
Jag menar endast att Religion och frihet definitivt är part i målet.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » sön 05 feb 2006, 19:19

Markus skrev:Jag menar endast att Religion och frihet definitivt är part i målet.
Och jag frågar igen: det är inte FRI då?

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tis 14 mar 2006, 09:32

Detta inlägg är hitflyttat från SAC. /Markus
ayia napa skrev:På samma sätt är Hells Angels en sekt. Ett samhälle i samhället s a s, som inte anpassar sig efter de rådande normerna.

Denna mycket luddiga sekt-definition kan man tacka t ex FRI och Karl Erik Nylund för.
Klippt från FRI:s hemsida
VAD ÄR EN SEKT?

Slå upp ordet i en ordbok!

För FRI är betydelsen av ordet sekt oväsentlig. Det centrala för oss är om en rörelse eller person är DESTRUKTIV, t ex manipulerar med och utnyttjar människor. Destruktiva miljöer kan finnas överallt - i skolan, på jobbet, i kyrkan, i klubben, i familjen. Varhelst någon försöker ta KONTROLL över en annan människa föreligger en destruktiv miljö. Ett hem där kvinnomisshandel förekommer är ett exempel på en destruktiv miljö.
Lägg märke till att FRI uppmanar läsaren att själv slå upp ordet för en definition. På vilket sätt tycker du FRI bidrar till att "förluddiga" sekt-begreppet? Är det kanske så att FRI råkar kategorisera en av dina favoritorganisationer som destruktiv sekt? :twisted:

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » tis 14 mar 2006, 09:56

emanuel1972 skrev:Lägg märke till att FRI uppmanar läsaren att själv slå upp ordet för en definition. På vilket sätt tycker du FRI bidrar till att "förluddiga" sekt-begreppet? Är det kanske så att FRI råkar kategorisera en av dina favoritorganisationer som destruktiv sekt? :twisted:
Nja, de lindar in sig.
Problemet är att de påstår sig vara öppna för ordet "sekt" och man kan hänvisa till att kristendomen varit en sekt från början o s v (Nylund gillar nog den biten ;) )

Men för att FRI´s verksamhet ska kunna ö h t utföras så måste man sätta ordet "destruktiv" framför Sekt.

Vad jag menar är att FRI och Nylunds definitioner av Destruktiv Sekt i stort sett omöjliggör utövandet av någon verksamhet som inte är typ Socialdemokratisk eller anordnad genom Svenska Kyrkan.

Om du kikar närmare på deras definitioner av destruktiv sekt, så handlar det om Mind Control och annat pseudovetenskapligt trams, som i verkligheten inte stämmer med flera av sekterna de pekar på.

Vad FRI och Nylund gör, genom att "inte lägga något värde i begreppet Sekt", är att skapa ett begrepp där ordet Sekt ingår. Destruktiv Sekt. Läs Nylunds "Att Leka Med Elden" så finns det snart sagt inte en religiös rörelse utanför den kristna sfären som inte är klassad som destruktiv eller manipulativ sekt.

Och ja, vad de än säger om ISKCON så är det trams. Jag är ett levande bevis för att man inte "sugs in, manipuleras och rånas på allt man äger och har" när man går till ett tempel, ej heller förföljs genom mailbombning eller dörrknackning om man beställer/frågar något.

Det blir väldigt tydligt vad för typ av hegemoni FRI och dess kompisar representerar, när John Safran igår på SVT blev demonexcorserad....

Läs Mikael Rothsteins avhandling "Gud är blå" för lite skeptisk granskning av FRI.

Kire
Kontakt:

Inlägg av Kire » lör 18 mar 2006, 19:50

ayia napa skrev:Vad jag menar är att FRI och Nylunds definitioner av Destruktiv Sekt i stort sett omöjliggör utövandet av någon verksamhet som inte är typ Socialdemokratisk eller anordnad genom Svenska Kyrkan.
Jag har varit medlem i FRI sedan 1998 och jag VET att detta inte stämmer. Det som FRI kallar för destruktiva sekter är vanligtvis organisationer som FRI får kännedom om genom att många förtvivlade anhöriga eller avhoppare tar kontakt med och berättar om övergrepp, manipulationer och förtryck . Få eller inga medlemmar i FRI skulle få för sig att kalla exempelvis små politiska vänstergrupper eller låt oss säga Frälsningsarmén, kväkarna eller muslimska församlingen, zenbuddhisterna, m.fl. m.fl. för destruktiva sekter.

I de fall som FRI tar upp på sin hemsida ex.vis handlar det om dokumenterat elitistiska, manipulativa grupper med en inre odemokratisk regim.

Sedan är FRI inte monolitiskt, det kan finnas många olika åsikter om olika frågor i FRI..
FRI har heller inget ansvar för Karl-Erik Nylunds bok. Själv är jag ganska tveksam till den , den vimlar av sakfel och slarviga definitioner.
Senast redigerad av 2 Kire, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » lör 18 mar 2006, 19:56

Kire skrev:Jag har varit medlem i FRI sedan 1998 och jag VET att detta inte stämmer. Det som FRI kallar för destruktiva sekter är vanligtvis organisationer som FRI får kännedom om med genom att många förtvivlade anhöriga eller avhoppare tar kontakt med och berättar om övergrepp, manipulationer och företryck . Få eller inga medlemmar i FRI skulle få för sig att kalla exempelvis små politiska vänstergrupper eller låt oss säga Frälsningsarmén, kväkarna eller muslimska församlingen, m.fl. för destruktiva sekter.
Det får stå för dig. Jag utgår ifrån att om människor kommer till FRI och vill ha sin vän eller anhörig ur en vad de anser vara en destruktiv muslimsk sekt så kommer FRI agera utifrån det.

Problemet är att FRI består av amatörer och frilansare, och är del av ett nätverk som propagerar och i vissa fall t o m är lobbyister. Deras bild av destruktiv sekt tenderar att dominera alla definitioner. Och den är inte riktigt sann.
Sedan är FRI inte monolitiskt, det kan finnas många olika åsikter om olika frågor i FRI..
FRI har heller inget ansvar för Karl-Erik Nylunds bok. Själv är jag ganska tveksam till den , den vimlar av sakfel och slarviga definitioner., anser jag, men det finns troligen andra i FRI som inte delar denna åsikt.
Anledningen till att jag buntade ihop dem ovan är att de har många beröringspunkter. De är naturligtvis inte samma sak. Nylund är, som du säger, fullproppad med fel. Och FRI är en gruppering av individer som säkert arbetar utifrån ett perspektiv som de som individer blöder för. Kanske är det också en del av FRI´s problem...

Kire
Kontakt:

Inlägg av Kire » lör 18 mar 2006, 20:06

ayia napa skrev:Det får stå för dig. Jag utgår ifrån att om människor kommer till FRI och vill ha sin vän eller anhörig ur en vad de anser vara en destruktiv muslimsk sekt så kommer FRI agera utifrån det.
Du utgår fel. FRI ställer inte alls alltid upp på den världsbild de som ringer har. Det gäller även internationellt, personer och organisationer som arbetar mot destruktiva sekter får ofta kontakt med alla möjliga människor som har olika idéer om att vissa grupper är farliga. Steven Hassan berättar i sin "Combatting Cult Mind Control" om hur han fick kontakt med en familj som ville att han skulle agera för att få sitt barn bort från en "sekt". Hassan gjorde snart den bedömningen att familjen verkade mer destruktiv än den grupp de ville "rädda" sitt barn från och drogs sig diskret undan. Själv bidrog sådana saker till att mina fördomar om att grupper som FRI representerar inskränkta föräldrar som vill kontrollera sina barn efter hand försvann...

Skriv svar