Skapelsekonspirationen, föreläsning i Uppsala

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
deBergerac

Skapelsekonspirationen, föreläsning i Uppsala

Inlägg av deBergerac » fre 28 nov 2008, 07:57

Två lite skeptiska saker i Uppsala som hänger ihop. På torsdag 4/12 föreläser Per Kornhall om ”skapelsekonspirationen” och efteråt finns möjlighet för en liten kort diskussion om att starta en lokalavdelning av Vetenskap och Folkbildning.

För de som inte känner till Per Kornhall så har han skrivit en bok om intelligent design (ID) som är den nyaste versionen av kreationism. ID är inget annat än ”skapelsetro” förpackat i ett vetenskapligt språk. Per förklarar hur han menar att det är frågan om en konspiration mot vetenskapssamhället och det sekulära samhället.
Jag har hört honom tidigare men jag tror att han ska ha en lite annorlunda vinkling på det här föredraget. Per har doktorerat i bilogi och har jobbat som lärare i biologi på Livets Ords gymnasium och det blev viss uppmärksamhet i media när han kritiserade deras syn på evolution.

När det gäller startandet av en lokalavdelning av Vetenskap och Folkbildning är det här bara en sondering för att se om det finns något intresse.
Det är inte frågan om ett konstituerande möte utan en möjlighet till ett kort samtal för att knyta lite kontakter och ta upp olika idéer om möjlig verksamhet. Det är också ett försök att se om det finns några som kan tänka sig att dra igång det hela.
Är man intresserad av att vara med och starta en lokalavdelning eller bara av att få veta hur det går, men inte har möjlighet att ses på torsdag kan man skicka sin e-post adress till mig.

Ämne: Skapelsekonspirationen, Per Kornhall
Plats: Missionskyrkan, S:t Olofsgatan 40
Tid: torsdag 4/12 19:00

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Re: Skapelsekonspirationen, föreläsning i Uppsala

Inlägg av anundi » fre 28 nov 2008, 08:56

deBergerac skrev: Plats: Missionskyrkan
:shock:

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » fre 28 nov 2008, 10:00

:lol:
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 28 nov 2008, 10:01

anundi skrev:
Reagerade också på det. :D
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 28 nov 2008, 10:46

Jag har sett denna foreläsning, och kan bara konstatera att man inte blir besviken. Visst är Kornhall en grym foreläsare, men ämnet är ju också så extremt tacksamt, eftersom det fullkomligt haglar med oegentligheter och ohederligheter bland teister. Det är inte lätt att vara ID-forespråkare efter att ha lyssnat på detta.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » fre 28 nov 2008, 14:04

anundi skrev:
Det är inte alla kyrkor som har en VoF-are som föredragsorganisatör...
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Wodan

Inlägg av Wodan » fre 28 nov 2008, 16:44

Åh! Det passar ju utmärkt; tack för tipset, jag ska gå!

Wodan

Inlägg av Wodan » fre 05 dec 2008, 19:39

Det var verkligen precis lika bra som jag hade hoppats! Jag gillade hur han vinklade det till att det är jobbigt för de ungdomar från fundamentalistiska bakgrunder som hamnar i kläm, och att det kanske behövs en större förståelse för dem. Nu äterstår bara att läsa boken :oops:

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 07 dec 2008, 03:01

Som vanligt var en viss kreationist där och ifrågasatte bilden Kornhall gav av kreationister. Jag tror nog faktiskt att det var bra att han dök upp eftersom publiken då fick se en livs levande kreationist.

En del av uttalanden han gjorde var dock till och med för bisarra för min smak (eller så beror det på att det var IRL), tex. att man kunde göra beräkningar utifrån vad som stod i Bibeln apropå sedimentering (om jag minns rätt). Exemplet han gav var frasen "djupens källor öppnade sig" eller liknande. Han verkade alltså tycka att man direkt från den frasen kunde göra beräkningar på naturprocesser! Vad kan man svara annat än "Tack för underhållningen!".
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 07 dec 2008, 12:22

devadatta skrev:Han verkade alltså tycka att man direkt från den frasen kunde göra beräkningar på naturprocesser!
Jo men tjena. Blev han bemött förresten?

Wodan

Inlägg av Wodan » sön 07 dec 2008, 14:03

devadatta skrev:Som vanligt var en viss kreationist där och ifrågasatte bilden Kornhall gav av kreationister. Jag tror nog faktiskt att det var bra att han dök upp eftersom publiken då fick se en livs levande kreationist.

En del av uttalanden han gjorde var dock till och med för bisarra för min smak (eller så beror det på att det var IRL), tex. att man kunde göra beräkningar utifrån vad som stod i Bibeln apropå sedimentering (om jag minns rätt). Exemplet han gav var frasen "djupens källor öppnade sig" eller liknande. Han verkade alltså tycka att man direkt från den frasen kunde göra beräkningar på naturprocesser! Vad kan man svara annat än "Tack för underhållningen!".
Jag blev lite imponerad ändå, att han vågade ge uttryck för en sån avvikande åsikt inför alla andra där :mrgreen: Men det är en besvärande hållning, jag tycker det är skrämmande att man kan bli indoktrinerad så långt bort från allt logiskt tänkande...

Användarvisningsbild
Liberty 5-3000

Inlägg av Liberty 5-3000 » sön 07 dec 2008, 14:19

devadatta skrev:Som vanligt var en viss kreationist där och ifrågasatte bilden Kornhall gav av kreationister. Jag tror nog faktiskt att det var bra att han dök upp eftersom publiken då fick se en livs levande kreationist.

Jag tyckte att det mest intressanta var då han "inte kände till det", (kanske inte ordagrant, dock med den betydelsen) exemplet med bakterieevolution i laboratoriemiljö utan att vidare kommentera huruvida detta skulle innebära en ändring i hans förhållningsätt till sitt påstående att evolution aldrig har kunnat uppvisas i forskning.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 07 dec 2008, 15:52

Wodan skrev:Jag blev lite imponerad ändå, att han vågade ge uttryck för en sån avvikande åsikt inför alla andra där :mrgreen: Men det är en besvärande hållning, jag tycker det är skrämmande att man kan bli indoktrinerad så långt bort från allt logiskt tänkande...
Hemma hos honom är inte den föreställningen avvikande. Farsgubben är ett kreationisttroll på VoF's forum.

Men lyckades någon bemöta hans påståenden?

Wodan

Inlägg av Wodan » sön 07 dec 2008, 16:08

Anders H skrev:Hemma hos honom är inte den föreställningen avvikande. Farsgubben är ett kreationisttroll på VoF's forum.

Men lyckades någon bemöta hans påståenden?

Jo jag vet... Men oavsett hur övertygad man är så är det ju jobbigt att uttala en åsikt som är tvärtemot vad alla i rummet anser... eller nåt. Jag menade bara att jag hade nog hållit käft om det var jag som var kreationist där.

Ja, hans påståenden blev bemötta, men (som vanligt bland sådana) han ignorerade alla motargument och bytte till något annat. Om jag inte minns helt fel så påstod han först att man inte observerat någon evolution, inte ens hos bakterier, när sedan någon gav exempel på just evolution hos bakterier ändrade han sig till att bakterier är gjorda för att lätt kunna ändra sig...

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 07 dec 2008, 17:15

Wodan skrev:Om jag inte minns helt fel så påstod han först att man inte observerat någon evolution, inte ens hos bakterier, när sedan någon gav exempel på just evolution hos bakterier ändrade han sig till att bakterier är gjorda för att lätt kunna ändra sig...
Illa... Kreationister är fria från moral.

Skriv svar