Vem i hela världen är Jens Jerndal?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
zarkow

Vem i hela världen är Jens Jerndal?

Inlägg av zarkow » ons 11 mar 2009, 16:44

Jag har kommit i diskussion med en mystisk man som heter Jens Jerndal, som bland annat har skrivit en bok som heter Vakna Sverige!, vilken recenserats av VOF och förklarats närmast samhällsfarlig i sitt spridande av villfarelser.

Efter att ha försökt föra ett samtal med denne man via e-post ett tag kan jag konstatera att han definitivt är en äkta förvillare, rent ut sagt en skogstokig konspirationsteoretiker av rang.

Det som sticker mig *allra mest* i ögonen (av ett stort smörgåsbord av alternativ) är hans envetna ståndpunkt att, hör och häpna, HIV *inte* orsakar AIDS. Han menar istället att AIDS är ett kombinationssyndrom, att HIV aldrig isolerats/återfunnits hos en AIDS-sjuk, och att kopplingen mellan det ("oskyldiga") HIV-viruset och AIDS är en konspiration av de amerikanska läkemedelsföretagen, med syfte att sälja stora mängder dyra (och helt fejkade) bromsmediciner - och att det i själva verket är så att bromsmedicinerna i sig själva utgör den största faran. Han menar att ett bra sätt att bota sig från AIDS t.ex. är alternativmedicinska örter och homeopati. Samt att användandet av kondom i själva verket *ökar* risken att drabbas av AIDS.

Detta är så pass magstarkt att jag inte kan tåla att få det i ansiktet utan att reagera.

Jens Jerndal kallar sig "professor", och utger sig för att inneha en mängd akademiska titlar, däribland M.D. Han har även kallat sig själv en "expert" på området HIV och AIDS.

Så jag undrar - finns det någon därute på detta forum som känner till mer om Jens Jerndal, huruvida det finns någon sanning bakom hans påstådda akademiska titlar, samt kanske generella tips om hur man handkas med sådana här människor?
Arrogans är bara en högre form av självinsikt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Vem i hela världen är Jens Jerndal?

Inlägg av Hexmaster » ons 11 mar 2009, 16:53

zarkow skrev:Jens Jerndal kallar sig "professor", och utger sig för att inneha en mängd akademiska titlar, däribland M.D.
Ingemar Ljungqvist skrev:Hans grund är nationalekonomens och samhällsvetarens. Han har arbetat som diplomat med u-landsbistånd som specialitet och som juridisk konsult för de som velat utvandra till Spanien. Han har också arbetat med holistisk medicin och erhållit en professorstitel vid det holistiska centret för alternativ medicin på Sri Lanka.
http://www.2000taletsvetenskap.nu/recen ... cens10.htm

Och här är "professorn" själv (d.ä. & d.y.?) "en av vår tids mest framsynta globala svenskar", utanför-boxen-tänkaren och futurulogen minsann:
http://www.talaredirekt.se/tipstalare/Jens_Jerndal.php

CV:
http://members.tripod.com/LXP-SOCIETY/id23.htm

/Hex, professor i det redundanta centret för ctrl-alt-delete-medicin på Hunnebådan
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 0 gånger.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » ons 11 mar 2009, 16:56

Jens började tidigt tänka utanför boxen och långt in i framtiden, och hans specialitet är en dynamisk helhetssyn på det nya paradigm vi nu med snabbt accelererande fart är på väg in i. Detta paradigm är heltäckande och kan appliceras på allting.
:lol:
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » ons 11 mar 2009, 17:30

Jag började tvivla i några veckor på vad som var sant när jag såg videos som denna:
Video

Den som spred mest information om det här var "Deusberg" eller vad han hette. Dom kom med, för en lekman iaf, övertygande argument. Jag slutade tvivla efter att ha läst på en del på sidor som kom med motargument till de flesta av frågorna/påståendena som gjordes av Deusberg.

T.ex: http://www.avert.org/evidence.htm
Dear God, please save me from your followers.

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » ons 11 mar 2009, 17:33

jam007 skrev:
Jens började tidigt tänka utanför boxen och långt in i framtiden, och hans specialitet är en dynamisk helhetssyn på det nya paradigm vi nu med snabbt accelererande fart är på väg in i. Detta paradigm är heltäckande och kan appliceras på allting.
Det var nästan enbart buzzwords i den där raddan. Imponeras allmogen av sån där snömos? Kalibrerar dom inte sina floskeldetektorer?
# dd if=/dev/urandom of=/dev/sda bs=512

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 11 mar 2009, 22:24

Hexmaster skrev:Och här är "professorn" själv (d.ä. & d.y.?) "en av vår tids mest framsynta globala svenskar", utanför-boxen-tänkaren och futurulogen minsann:
http://www.talaredirekt.se/tipstalare/Jens_Jerndal.php
Jag är alltid lite extra misstänksam mot personer som går klädda i fluga till annat än aftonklädsel. Lika så personer som går klädda i någon form av hatt, jag undrar om de inte är på väg till en maskerad.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Cletus

Inlägg av Cletus » ons 11 mar 2009, 22:40

Jens började tidigt tänka utanför boxen
Bild

zarkow

Inlägg av zarkow » tor 12 mar 2009, 00:01

Åh, tack så mycket för denna länk! Nu har jag allt jag behöver för att krossa den galna gubben på hans egen bollplan.

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tor 12 mar 2009, 00:14

Mikisen skrev:Jag började tvivla i några veckor på vad som var sant när jag såg videos som denna:
Video
Redan i början blir den ju tokig.
Det hon i inledningen säger är ju att även om de finner miljontals med virus i blodomloppet så är de antagligen viruspartiklar utan hölje och lär därför inte infektera celler... så därför... ehm... finns det ingen virusinfektion?
Varifrån kommer alla dessa HIV-virus ifrån då? :D

Att PCR inte skulle passa förstår jag inte vad hon menar med, någon som förstår?
Kul att uppfinnaren av PCR talade senare utan att diskutera detta. :) (Synd att han ska ha så knepiga åsikter om AIDS och global uppvärmning, han är rätt frän annars)
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan

Användarvisningsbild
Mikisen

Inlägg av Mikisen » tor 12 mar 2009, 00:27

Haricots skrev:
Mikisen skrev:Jag började tvivla i några veckor på vad som var sant när jag såg videos som denna:
Video
Redan i början blir den ju tokig.
Det hon i inledningen säger är ju att även om de finner miljontals med virus i blodomloppet så är de antagligen viruspartiklar utan hölje och lär därför inte infektera celler... så därför... ehm... finns det ingen virusinfektion?
Varifrån kommer alla dessa HIV-virus ifrån då? :D
Ja, det jag började tvivla på var efter att ha lyssnat på Deusbergs argument om att det inte finns något annat virus som man insjuknar av efter att ha utvecklat antikroppar. En vecka eller så efter en HIV-infektion så brukar man få besvär som liknar förkylning/influensa, svullnad i halsen etc. Men sedan går det över och viruset verkar ligga latent. Det finns inget annat virus, enligt honom, som kan ligga latent så länge och sedan slå ut immunförsvaret utan att man skulle få samma reaktion som i början av infektionen - en "förkylning" som sedan går över när viruset är i kontroll igen.

AZT verkade även kunna ge AIDS, det ska enligt Deusberg ha stått som en av biverkningarna att AZT kan ge samma biverkningar som "HIV ändå till sist skulle leda till". Men nu har vi iofs bättre bromsmediciner och de flesta lever normala liv (förutom en jääkla massa tabletter).

Deusberg menade även på att HIV var ett mycket vanligt virus och att man inte var rättvis i statistiken då man undersökte AIDS-patienter som inte hade HIV. De AIDS-patienter som man undersökte och inte hade HIV, menade han, kom inte in i statistiken som AIDS-patienter utan för respektive sjukdom(ar) som de led av, som AIDS leder till. Det var också något som lät som ett övertygande argument just då.
Dear God, please save me from your followers.

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 12 mar 2009, 10:51

jam007 skrev:
Damn... BINGO! BINGO! (http://en.wikipedia.org/wiki/Buzzword_bingo)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 12 mar 2009, 11:13

Detta paradigm är heltäckande och kan appliceras på allting.
Mycket lockande signatur -- fast å andra sidan är Strindbergs papper också heltäckande, "och kan appliceras på allting". :)

En mycket intressant man, Jerndal.
Attaché to the Royal Swedish Ministry of Foreign Affairs, 1960.
Secretary of Embassy, Denmark, 1962.
First Secretary of Embassy, Pakistan, 1963.
Chargé d´Affaires a.i., Pakistan, 1963 - 1964.
First Secretary to the Royal Swedish Ministry of Foreign Affairs, Stockholm, 1965 - 1967.
Foreign Ministry Delegate to UN High Commissioner for Refugees Meetings in Geneva 1965 - 67.
Diplomatisk karriär, och skogstokig på det. Unikt?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

zarkow

Inlägg av zarkow » tor 12 mar 2009, 11:47

Men har han en doktorstitel? Medicine doktor?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 12 mar 2009, 11:54

zarkow skrev:Men har han en doktorstitel? Medicine doktor?
Vad skall man kalla det:
Doctor of Holistic Medicine (Open International University), 1987.
Jag tror att det är här man ansöker:
http://www.altmeduniversity.net/courses3.htm

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 12 mar 2009, 11:55

zarkow skrev:Men har han en doktorstitel? Medicine doktor?
Doctor of Holistic Medicine (Open International University), 1987

Skriv svar