Ekonomiska effekter av invandring

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
manifesto

Re: Invandrarbrottslighet

Inlägg av manifesto » tor 18 jun 2009, 17:02

Lavskägge skrev:Södertälje tar fler irakier än hela USA ska det vara jag rättar mig där. Vi tar som det lilla landet vi är USA 2,44 gånger så många som vi. Vi har haft en mycket bra utveckling sedan andra världskriget ja men det var fram till 1970 talet sedan dess har vi kanat och kanat på välfärdsligan och det var detta jag pakade på.

Sedan detta om invandringskostnader, hämtade detta från blågula frågor. Begrunda och läs.
Om jag hade varit Irakier, så hade jag tänkt mig för både en och två ggr innan lag flytt till det land som bombar sönder mitt hemland. Och jag ser, till skillnad från dig Lavskägge, inget hot i att människor fritt rör sig över nationsgränser, eftersom jag inte är nationalist, eller rasist heller för den delen. Vi har gått från solklar etta på listorna, till tvåa, sexa, etta, trea, etta....är du dessutom perfektionist, Lavskägge?

Jag läser inte blågula frågor, skaffa fram vetenskapliga källor om du vill förmedla något.

...låt de minsta komma till mig..
War is peace.

Användarvisningsbild
Merko

Re: Ekonomiska effekter av invandring

Inlägg av Merko » tor 18 jun 2009, 18:30

piotrr skrev:Jag skulle, som nämndeman i migrationsdomstolen, påpeka att flyktingar inte invandrar,
Jag är ganska säker på att flyktingar är invandrare, såväl enligt normal språkförståelse som i officiell statistik osv. Däremot så är förstås bara en mindre del av alla invandrare flyktingar.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 jun 2009, 20:24

piotrr skrev:Invandrare, å andra sidan, flyttar från ett land till ett annat för att de har familj eller yrke på annan plats. De ansöker fortfarande genom migrationsverket, men processen är på det hela taget fullständigt annorlunda. Det görs utredning på familjeförhållanden om det är det relevanta, eller bekräftas att anställningen och anställningsbehovet är verkligt, vilket sedan följs upp varje (varannat?) år för att arbetstillståndet skall förnyas.
Om du inte gäller den halva miljard människor som har medborgarskap i ett land inom EU eller Norden, så får man ju faktiskt bo och jobba precis var man vill inom EU.
piotrr skrev:Tro inte att det är lätt att flytta från A till B.
Jag kan intyga att immigration inte är enkelt(då jag har erfarenhet av detta), inte ens om man inte behöver arbetstillstånd. Och jag kan inte ens tänka mig svårigheterna man har om man inte redan har ett jobb, eller om jobbet inte betalar sig långt över medelinkomst, vilket i sig kommer vara ett jätteproblem för ALLA som kommer till sverige där vi av någon outgrundlig anledning tycket det är bästa att jämna ut inkomsterna genom transfereringsystem.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 jun 2009, 20:27

Merko skrev:
piotrr skrev:Jag skulle, som nämndeman i migrationsdomstolen, påpeka att flyktingar inte invandrar,
Jag är ganska säker på att flyktingar är invandrare, såväl enligt normal språkförståelse som i officiell statistik osv. Däremot så är förstås bara en mindre del av alla invandrare flyktingar.
Jag har varit invandrare vid tre tillfällen hittills, jag har absolut inget att fly från, iallafall inte som UNHCR eller svenska lag klassar som skäl.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 18 jun 2009, 21:02

Lavskägge skrev:Det är väl bara att bemöta sakinlägget. Anser du det är främlingsfientligt att belysa de sakförhållanden som skribenten gör. Då kan man verkligen undra vad du har för demokratisyn. Skall man inte veta var skattemedlen går menar du som svensk medborgare?
"Blågula frågor" kommer med påståenden det inte finns några belägg för. Jag tycker det jag citerade illustrerar galenskapen i det hela.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Lavskägge
Avstängd

Inlägg av Lavskägge » fre 19 jun 2009, 14:34

Dennis skrev:Finns redan en tråd, namnet Lars Jansson dyker upp även där. Och han är fortfarande inte trovärdig.
Lars Jansson siffror är för mycket tilltagna. En rimlig och försiktig bedömning är mellan 40-70 miljarder med anledning av den invandringstakt vi har nu. Det bästa för Sveriges ekonomi skulle onekligen vara att strypa invandringen. Betydigt bättre än att flippa upp eller ner med räntorna.
Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka.
– Mona Sahlin i P1-morgon i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001.
Er nya statsminister

http://antiislamiseringsfonden.se/

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 19 jun 2009, 18:34

Lavskägge skrev:
Dennis skrev:Finns redan en tråd, namnet Lars Jansson dyker upp även där. Och han är fortfarande inte trovärdig.
Lars Jansson siffror är för mycket tilltagna. En rimlig och försiktig bedömning är mellan 40-70 miljarder med anledning av den invandringstakt vi har nu. Det bästa för Sveriges ekonomi skulle onekligen vara att strypa invandringen. Betydigt bättre än att flippa upp eller ner med räntorna.
70 miljarder innebär att varje invandrare kostar 700'000 i snitt, per år, om vi räknar med att 100'000 kommer per år (vilket är exceptionellt högt och sannolikt inte ett medeltal). Socialbidraget ligger väl på ca 10'000 per månad, inklusive boende, flyktingbidraget tror jag inte alls är särskilt högt, men jag vet inte hur stort det är. Sedan, tro det eller ej, jobbar en hel del invandrare, och betalar in skatt, antingen genom inkomstkatt, eller moms. Migrationsverkets budget är ca 2 miljarder per år.

70 eller en 40 miljarder är fullständigt orimligt.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 19 jun 2009, 19:57

Anders skrev:Om du inte gäller den halva miljard människor som har medborgarskap i ett land inom EU eller Norden, så får man ju faktiskt bo och jobba precis var man vill inom EU.
Det är helt riktigt, tacksamt nog, men även då är det omständigt. :)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » lör 20 jun 2009, 09:41

Lavskägge skrev:
Så mycket underligheter i ett så kort inlägg. 1. Grundproblemet med Jansson beräkning är inte storleken, utan att han räknar på helt fel sätt. 2. Storleken är en fråga om stock, inte flow. Alltså är invandringstakten inte det intressanta, även om vi låtsades om att en strypning av invandringen är en bra idé så skulle du inte lösa problemet. 3. Det bästa för Sveriges ekonomi vore att föra en bättre arbetsmarknadspolitik, eftersom det är på det området som problemet egentligen finns. 4. Inbillar du dig verkligen att strypt invandring skulle vara något slags alternativ till penningpolitik? Det var bland det mest korkade jag hört, och då har jag ändå hört en hel del dumheter på det här området.
Det här är ingen signatur.

Användarvisningsbild
David_S

Inlägg av David_S » lör 20 jun 2009, 19:38

kaxiga Z skrev: för att lösa denna fråga krävs tydligen statistik som är svår att få tag på, jag har i varje fall inte hört om sådana siffror ännu:

T ex. Andelen startade företag av utlandsfödda (eller av folk som har föräldrar som är utlandsfödda), som håller i, säg, minst fem år, och som har minst en anställd.
Jämfört med andelen bland svenskfödda.

+ en någorlunda vettig jämförelse mellan den andel knowhow (t ex matrecept, uppfinningar) som invandrare sedan 1950 infört i Sverige, jämfört med det som utlandsresande svenskar infört i Sverige då de kommit hem.

Någon som har statistik på detta?
http://www.mangfald.com/Invandrarftg.pdf

Här finns i alla fall en del av dina frågor bevarade
Är dålig på att besvara frågor och ännu sämre på att debattera, ber om ursäkt på förhand

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 22 jun 2009, 08:33

piotrr skrev: Jag skulle, som nämndeman i migrationsdomstolen, påpeka att flyktingar inte invandrar, de flyr och får flyktingförklaring, resedokument och uppehållstillstånd om de kan visa att de hotas av krig, miljöförstöring, förföljelse eller annan omänsklig eller kränkande behandling som den definieras i FNs stadgar och svensk lag.
Dom flesta som asylinvandrar till Sverige klassas inte som flyktingar utan får stanna på grund av humanitära skäl .
Enligt Migrationsverkets statistik utgörs de beviljade uppehållstillstånden i Sverige, för flyktingar och humanitära skäl, under perioden 1980-2002 av:

* 19 731 konventionsflyktingar (2,7 procent)
* 29 519 kvotflyktingar (4,0 procent)
* 5 452 speciellt skyddsbehövande (0,7 procent)
* 149 967 uppehållstillstånd av humanitära skäl (20,3 procent)

Av de som anlände under 2005 fick omkring 14 % uppehållstillstånd på grund av flyktingskäl eller motsvarande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_i ... ngspolitik

Är det inte så att Sverige bedriver en väldigt generös politik?
Vidare från artikeln.
Sveriges invandringspolitik och regler för invandring skiljer sig starkt i jämförelse med andra industriländers.

* Andra industriländer tar i mycket mindre grad emot asylsökande, utan försöker istället inrikta invandringen mot arbetsmarknadsinvandring och det egna landets ekonomiska behov.
* Sverige ställer bland de svagaste kraven inför invandring av alla industriländer.{kb} Andra stater har exempelvis mycket mer stringenta regelverk för asyl.
piotrr skrev: Tro inte att det är lätt att flytta från A till B.
Det är väl extra svårt om flytten också innebär en helt ny kultur. Om det innebär att invandraren får det svårt att integrera sig i det nya landet finns det kanske anledning att ompröva den generösa politiken.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 22 jun 2009, 08:57

azraelle skrev: Hej Rasisten, jag tänkte att du kunde läsa igenom den här rapporten, så kan vi diskutera den sen.
Uppmaningen var inte riktad till mig men jag läste igenom rapporten. Ekberg har fått kritik för att han inte tar med alla kostnader men jag tycker att problemen trots allt redovisas ganska öppet. Bilden man får är att det är stora skillnader mellan invandrargrupperna.
För vissa utomeuropeiska invandrargrupper måste 1990-talets arbetsmarknad anses ha varit katastrofalt dålig. En beräkning av index 2000 för födda utom Europa visade att flera grupper hade så pass låga index som 40-50. En öppen arbetslöshet på 30-40 procent är inte ovanlig. De stora skillnaderna mellan olika invandrargrupper visas av att index 2000 för födda i övriga nordiska länder låg på cirka 94 dvs en sysselsättningsgrad ganska nära för vad som gäller för infödda.
Om vi antar att ungefär 70% av svenskarna jobbar blir siffran lägre än 30% för problemgrupperna. Många av dom som jobbar gör det som tolkar eller annat med koppling till invandringen vilket gör det problematiskt hur man ska räkna nyttan av arbetet.
Vuxna svenskar som ägnar sig åt högre studier är en invenstering men gäller det också invandrarna som läser SFI på grundskolenivå? Skillnaden avspeglas av att rapporten anger inkomstgapet till 10% större än skillnaden i sysselsättningsgrad. Problemen är likartade i flera länder.
Likartade observationer från flera länder tyder på att finns gemensamma omständigheter i flera av västvärldens invandringsländer som sannolikt bidrar till svårigheterna på arbetsmarknaden för relativt sent anlända invandrare. En sådan är att tjänsteinnehållet i produktionen ökat vilket torde ha skärpt kraven på arbetskraften att besitta kunskaper som är specifika för invandringslandet (behärska skriftspråket, ha kunskaper om regelsystem och andra institutionella förhållanden i invandringslandet) för att klara kraven på kommunikation i en tjänsteproducerande ekonomi. Detta är krav som det kan ta lång tid att nå upp till.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 22 jun 2009, 09:02

Anders skrev:70 miljarder innebär att varje invandrare kostar 700'000 i snitt, per år, om vi räknar med att 100'000 kommer per år (vilket är exceptionellt högt och sannolikt inte ett medeltal). Socialbidraget ligger väl på ca 10'000 per månad, inklusive boende, flyktingbidraget tror jag inte alls är särskilt högt, men jag vet inte hur stort det är. Sedan, tro det eller ej, jobbar en hel del invandrare, och betalar in skatt, antingen genom inkomstkatt, eller moms. Migrationsverkets budget är ca 2 miljarder per år.

70 eller en 40 miljarder är fullständigt orimligt.
Siffrorna gäller naturligtvis för alla invandrare och inte bara dom som har kommit det senaste året. Kommunerna får runt 200000 av staten per invandrare och år.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » mån 22 jun 2009, 09:08

Dennis skrev:Det bästa för Sveriges ekonomi vore att föra en bättre arbetsmarknadspolitik, eftersom det är på det området som problemet egentligen finns.
Om du verkligen tror det vore det onekligen intressant om du kunde konkretisera din kritik. Vilken arbetsmarknadspolitik klarar av att integrera hundratusentals okvalificerade människor från uländer med en helt annan kultur?

Dennis
Kontakt:

Inlägg av Dennis » mån 22 jun 2009, 09:16

päronet skrev:
Dennis skrev:Det bästa för Sveriges ekonomi vore att föra en bättre arbetsmarknadspolitik, eftersom det är på det området som problemet egentligen finns.
Om du verkligen tror det vore det onekligen intressant om du kunde konkretisera din kritik. Vilken arbetsmarknadspolitik klarar av att integrera hundratusentals okvalificerade människor från uländer med en helt annan kultur?
En politik som inte medför något som förmodligen är det högsta minimilönerna i hela världen. Det skulle vara en bra början. Och det skulle också hjälpa andra grupper där individerna har lägre produktivitet, som t.ex. ungdomar och sjuka.
Det här är ingen signatur.

Skriv svar