Hagamannens dubbelnatur

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Hagamannens dubbelnatur

Inlägg av MariaB » fre 16 jun 2006, 15:54

Ingen har väl missat vem Hagamannen är och den stora chocken bland personer som stod honom nära verkar vara att INGEN ens i sin vildaste fantasi kunde förstå att familjefadern Niklas skulle vara den skyldiga.

Det talas om dubbelnatur. Men finns det en sådan vetenskaplig term att man kan vara "dubbelnatur"? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 16 jun 2006, 22:38

Menar du multipel personlighet? - Det finns en kontrovers, men den verkar snarare gå ut på hur vanligt det är. Att företeelsen existerar är belagt, så vitt jag vet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dissociati ... y_disorder

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 17 jun 2006, 09:07

Nja. I och för sig tycker jag att MP är intressant, men jag undrade mer på om vilken slags störning just Hagamannaen kan tänkas ha. "dubbelnatur" säger ju inte så mycket egentligen.

Vad är skillnaden mellan psykopat och sociopat?

(Kom på en annan fråga i samband med detta som jag lägger ut under en annan tråd då det handlar om en avknoppning...)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 17 jun 2006, 09:41

Hexmaster skrev:företeelsen existerar är belagt, så vitt jag vet.
Frågan vad gäller MP är väl om det är en sjukdom som gör att man får flera personligheter, eller en sjukdom som gör att man _tror_ att man har flera personligheter.

Till exempel är det som med tidigare liv-personligheter: barnpersonligheterna är inte barn, utan så som en vuxen tror att ett barn är, vilket gör det lite mindre troligt att det är ett verkligt fenomen.

Det gick en dokumentär (mest egentligen ett hyllningsprogram) på statsTV härom dagen där en kvinna uppvisade en stor repertoar av "personligheter". att hon är sjuk verkar ställt utom tvivel, men exakt vari hennes sjukdom består är inte enkelt att avgöra.

Jag tycker personligen att MP verkar rätt osannolikt, mest eftersom det skulle vara tvunget att bygga på samma processer som "förträngda minnen", och för existensen av sådana är stödet ytterst svagt.

Här en länk från en vanligtvis balanserad skeptiker:
http://skepdic.com/mpd.html

Samma källa om förträngda minnen:
http://skepdic.com/repress.html

Här avknoppades tråden till: Bortträngda minnen /SuperDupe

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » lör 17 jun 2006, 10:01

MariaB skrev:Vad är skillnaden mellan psykopat och sociopat?
Begreppen används ofta synonymt. Sociopat har kommit att allt er ersätta psykopat.

När det gäller hagamannen så är begreppet "dubbelnatur" antagligen mest ägnat att visa på att han kudne göra saker i det fördolda.

Själv har jag tappat räkningen på alla de våldsmän som efter rättegång omtalats med orden "men han som var så snäll och trevlig". Så det där med dubbelnatur tycker jag mest verkar vara ett normalt inslag i bilden.

Själv är jag mycket räddare för den tyste killen i hörnet som alltid sorterar sina gem i färgordning än gaphalsen som alltid blir fullast på firmafesten.

Helt vid sidan av detta ämne, men jag är frustrerad och måste skriva av mig: Annat roligt i medias (jag tänker främst på mina främsta hatobjekt kvällspressen, men även förment seriösa tidningar) rapportering av våldsdåd är att man kan ha en mördare som vid mordtillfället hade en cocktail bestående av amfetamin, alkohol, hasch, kokain och anabola stereoider i blodet. Därtill har han förstås en lång historia av sociala problem och relationssvårigheter samt ett antal misshandelsdomar bakom sig.

Men på löpsedeln är det förstås bara de anobla [jaja, man måste få vitsa lite] steroiderna som orsakade mordet...

Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Hagamannens dubbelnatur

Inlägg av Urquhart » lör 17 jun 2006, 10:21

MariaB skrev:Ingen har väl missat vem Hagamannen är och den stora chocken bland personer som stod honom nära verkar vara att INGEN ens i sin vildaste fantasi kunde förstå att familjefadern Niklas skulle vara den skyldiga.

Det talas om dubbelnatur. Men finns det en sådan vetenskaplig term att man kan vara "dubbelnatur"? Någon som vet?
Så där låter det i princip varje gång en våldsverkare åker fast. Grannar, släkt och vänner sägger unisont "Nej, det måste vara fel, han som är så snäll."

Efter ett tag (när killen blivit dömd) brukar det dock komma fram en hel del skumma saker från diverse människor i killens närhet.

Sen vet jag inte om man kan kalla det dubbelnatur p.g.a. av att han våldtog vissa nätter och var "normal" i övrigt. De flesta brottslingar brukar väl inte gå och begå brott dygnet runt och när folk (speciellt deras närmaste ser dem).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 17 jun 2006, 13:03

Linda: för att haka på dig lite så har jag också något jag alltid bli så förbannad på.

Och nu generaliserar jag, men strunt samma.

Det handlar om hur många tjejer/kvinnor faller pladask för dömda kriminella våldsmän och på något sätt tror att deras ovillkorliga kärlek kan omvända dem "jamen, han är ju snäll INNERST INNE"

Grrrrrrr.

Tips till alla tjejer/kvinnor som märker ett uns av våldsbeteende av sin man: dra. Tips två : börja inte brevväxla med mördare och psykopater som sitter inspärrade och erbjud giftemål Tips tre: Vill du ha spänning i tillvaron : börja hoppa fallskärm eller vad som helst.

Givetvis kan man säga att det egentligen är tjejens/kvinnans egna val att ta kontakt om hon nu vill det, och det må vara hänt.

MEN- jag vet massor med exempelv på hur det blir oskyldiga små barn av kärlekskontakten som far mycket, mycket illa.

Och DET gör mig arg och frustrerad.

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » lör 17 jun 2006, 21:15

Hej Tinnitussan!
Haller verkligen med dig 100%!
Nu ar jag pa semester pa Mallorca sa ursakta att det fattas prickar!
Hade just en diskussion med en vaninna har, en tjejkompis till henne blir som forbytt da hon dricker alkohol. Fran en timid och snall tjej sa blir hon gapig, elak och dominant.
Vad ar da ens riktiga jag? Sjalv har jag ett gott ölsinne och blir glad och pratsam som de flesta. Dricker jag annu mer brukar jag numera bara vilja sova. Nar jag var yngre ville jag oftast dansa och flirta hej vilt :)
Hagamannen hade ju ett megadaligt ölsinne. :x Jag undrar bara vad som gör att det gar sa överstyr. Anabola och droger kan jag första gor folk knasiga, men nagra drinkar? Har de undertryckta agressioner? Ursakta amatörpsykologen i mig:-)

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » lör 17 jun 2006, 21:56

hej katten,

hoppas du har det bra på Mallis. :)

Alla påverkas på olika sätt då de dricker. Vidare kan vad man ätit för mat innan och andra saker spela in hur mycket sprit man behöver för att det ska slå över.

Det som jag märkt hos mig själv är att om jag dricker när jag är på glatt humör så bli jag gladare efter ett par glas. Men är jag leden över något så dricker jag aldrig för det tycks ha motsatt verkan- alltså jag bli än mer ledsen.

Alltså. Att alkohol spär på den aktuella sinnestämmningen.

Samtidigt vet jag att det finns en del som inte kan hantera alkohol alls. Minns ni den klassiska filmen "Black Jack" där allas vår Reine Brynolfson gav Gävles "suputer-med-dåligt-ölsinne" ett ansikte....? :wink:

*ångest*

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » tis 20 jun 2006, 18:38

Hej Maria!
Visst var Reine Brynolfsson lysande i sin roll :!:

Idag är det fotboll igen..sitter och läser Expressen pa nätet. Min favvo Leif GW Persson har uttalat sig ang. polisens (brist pa )insatser i Hagamannen fallet:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=613025
http://www.expressen.se/index.jsp?a=614416, den sista länken innehaller GWs kritik mot rättspsykiatrin.
Gillar G.W.s skeptiska attityd, hans lite trista kommentarer om att han är förtjust i statistik, samt hans lakoniska humor. Brilliant 8)

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tis 20 jun 2006, 18:47

Hej Katten.

Leif GW har varit min idol sedan klassikern "Stora Machoboken" gavs ut som var en klockren uppföljning till TV-klassikern "Grabbarna på Fagerhult".

Och jag är ändå vegetarian...

iaf. Tack för länkarna :D

Användarvisningsbild
dystop
Kontakt:

Inlägg av dystop » tis 20 jun 2006, 18:48

Leif GW's efterträdare på efterlyst är för övrigt brilliant:
"Man kan säga att Hagamannen är lite som Darth Vader, han har valt den mörka sidan"
Jag har ingen aning om hur duktig han är som kriminolog, jag bryr mej faktiskt inte. Karln är ett geni.

(Med tanke på hur långt vi är från originalämnet anar jag att det blir slasken nästa)
- So you are a scientist, correct?
- Yes, I have a PHD in Truthology from Christian-tech.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tis 20 jun 2006, 18:51

Nej, nej, nej. Leif GW får ALDRIG hamna i slasken.

Åter till tråden.

Nytt s.k. "vansinnesdåd" på Öland. Några reflektioner, någon?

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » ons 21 jun 2006, 17:17

Vilka olika slags personlighetsstörningar finns det egentligen?

Jag känner till psykopat/sociopat, narcissim, borderline...

Räknas typ ADHD, autism, Aspberger etc som personlighetsstörning?

Schizofreni och andra psykotiska sjukdomar klassas väl inte som personlighetsstörningar utan som psykoser/psykisk sjukdom?

Odilou

Inlägg av Odilou » tor 22 jun 2006, 10:48

MariaB skrev:Vilka olika slags personlighetsstörningar finns det egentligen?
DSM-IV (en standardmanual för diagnoser av psykiatriska sjukdomstillstånd) tar upp paranoid, schizoid, schizotyp, antisocial, borderline, histrionisk, narcissistisk, fobisk, osjälvständig och tvångsmässig personlighetsstörning samt personlighetsstörning utan närmare specifikation. Wikipedia har beskrivningar på de olika varianterna av personlighetsstörning.

Skriv svar